Kodeks Morski 2010.pdf

(607 KB) Pobierz
272083245 UNPDF
INFOR
Page 1 of 51
Stan prawny na 3 lutego 2010 r.
Uwzględniono Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 13 z dnia 29 stycznia 2010 r. oraz Monitor Polski z 2010 r. nr 5 z dnia 1 lutego
2010 r.
Dziennik Ustaw Rok 2009 Nr 217 poz. 1689
wersja obowiązująca od 21.12.2009
(Tekst opracowany przez INFOR)
USTAWA
z dnia 18 września 2001 r.
Kodeks morski
Tytuł I
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres regulacji] § 1. Kodeks morski reguluje stosunki prawne związane z Ŝeglugą morską.
§ 2. W stosunkach cywilnoprawnych związanych z Ŝeglugą morską stosuje się – w braku odpowiednich
przepisów Kodeksu morskiego – przepisy prawa cywilnego.
§ 3. Stosunki pracy na statkach morskich, sprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobieganie
zanieczyszczaniu morza przez statki oraz inne sprawy w zakresie nieuregulowanym przepisami Kodeksu
morskiego regulują odrębne przepisy.
Art. 2. [Statek morski] § 1. Statkiem morskim jest kaŜde urządzenie pływające przeznaczone lub
uŜywane do Ŝeglugi morskiej, zwane dalej „statkiem”.
§ 2. Statkiem morskim w budowie jest statek, którego stępkę połoŜono lub wykonano równorzędną pracę
konstrukcyjną w miejscu wodowania, aŜ do zakończenia budowy.
Art. 3. [Morski statek handlowy] § 1. Kodeks morski stosuje się do morskich statków handlowych.
§ 2. Morskim statkiem handlowym jest statek przeznaczony lub uŜywany do prowadzenia działalności
gospodarczej, a w szczególności do: przewozu ładunku lub pasaŜerów, rybołówstwa morskiego lub
pozyskiwania innych zasobów morza, holowania, ratownictwa morskiego, wydobywania mienia zatopionego
w morzu, pozyskiwania zasobów mineralnych dna morza oraz zasobów znajdującego się pod nim wnętrza
Ziemi.
Art. 4. [Statki do celów naukowo-badawczych] Do statków morskich uŜywanych wyłącznie do celów
naukowo-badawczych, sportowych lub rekreacyjnych stosuje się Kodeks morski z wyjątkiem przepisów o
przewozie ładunku lub pasaŜerów oraz przepisów o awarii wspólnej.
Art. 5. [Statki pełniące specjalną słuŜbę państwową] § 1. Do statków morskich pełniących wyłącznie
specjalną słuŜbę państwową stosuje się Kodeks morski z wyjątkiem przepisów o przewozie ładunku lub
pasaŜerów, o awarii wspólnej i o przywilejach na statku.
§ 2. Do statków pełniących specjalną słuŜbę państwową zalicza się w szczególności statki:
hydrograficzne, dozorcze, poŜarnicze, telekomunikacyjne, celne, sanitarne, szkolne, pilotowe, statki uŜywane
wyłącznie do ratowania Ŝycia na morzu lub do łamania lodów.
Art. 6. [Statki Marynarki Wojennej, StraŜy Granicznej i Policji] § 1. Z zastrzeŜeniem wyjątków
przewidzianych w ustawie, nie stosuje się Kodeksu morskiego do jednostek pływających Marynarki Wojennej,
StraŜy Granicznej oraz Policji.
§ 2. Przepisów Kodeksu morskiego o przewozie ładunku lub pasaŜerów nie stosuje się do transportów
wojskowych morskimi statkami handlowymi, chyba Ŝe strony umowy przewozu morskiego postanowią inaczej.
Art. 7. [Armator] Armatorem jest ten, kto we własnym imieniu uprawia Ŝeglugę statkiem morskim
własnym lub cudzym.
Art. 8. [Terminy przedawnienia roszczeń] § 1. Terminy przedawnienia roszczeń ze stosunków
regulowanych Kodeksem morskim mogą być przedłuŜane umową stron zawartą na piśmie po zaistnieniu
zdarzenia, z którego wynikło roszczenie.
§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub wyrokiem
sądu polubownego, a takŜe ugodą zawartą przed tymi sądami.
Tytuł II
Statek morski
DZIAŁ I
Polska przynaleŜność statku
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2009.217.1689):I...
2010-04-01
272083245.002.png
INFOR
Page 2 of 51
Art. 9. [śegluga pod polską banderą] § 1. śeglugę pod polską banderą moŜe uprawiać tylko statek o
polskiej przynaleŜności.
§ 2. (uchylony).
§ 3. Terenowy organ administracji morskiej, na którego obszarze działania znajduje się port rozpoczęcia
podróŜy, moŜe w uzasadnionych przypadkach zezwolić na wykonywanie przez czas oznaczony stałego
przewozu między portami polskimi przez statek podnoszący banderę państwa innego niŜ państwo
członkowskie Unii Europejskiej.
Art. 10. [Statek o polskiej przynaleŜności] § 1. Statkiem o polskiej przynaleŜności jest:
1) statek stanowiący polską własność, o którym mowa w art. 73 § 1 i 2;
2) statek uwaŜany za stanowiący polską własność, o którym mowa w art. 73 § 3;
2a) statek niestanowiący polskiej własności, który uzyskał polską przynaleŜność zgodnie z
rozporządzeniem nr 613/91 (EWG) z dnia 4 marca 1991 r. w sprawie transferu statków z jednego
rejestru do drugiego wewnątrz Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 68 z 15.03.1991, z późn. zm.);
3) statek niestanowiący polskiej własności, który czasowo uzyskał polską przynaleŜność, o którym mowa w
art. 13 § 1.
§ 2. Przepisy niniejszego działu dotyczące statku stanowiącego polską własność stosuje się do statków
uwaŜanych za stanowiące polską własność.
Art. 11. [Obowiązek podnoszenia polskiej bandery] § 1. Statek o polskiej przynaleŜności jest
obowiązany podnosić polską banderę.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej moŜe, w drodze rozporządzenia, zwolnić niektóre
rodzaje statków o polskiej przynaleŜności z obowiązku podnoszenia bandery. Zwolnienie nie moŜe dotyczyć
statków uprawiających Ŝeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 12. [Oznaczanie statku] § 1. Statek o polskiej przynaleŜności oznacza się nazwą na dziobie, z
kaŜdej burty i na rufie. Pod nazwą na rufie powinna być uwidoczniona nazwa portu macierzystego statku.
§ 2. Właściciel nadaje statkowi nazwę i wskazuje port morski jako port macierzysty statku. Nazwa
podlega zatwierdzeniu przez dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku, w
drodze decyzji administracyjnej, z zastrzeŜeniem § 2a.
§ 2a. Nazwa statku morskiego uŜywanego wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych o długości
kadłuba do 24 m podlega zatwierdzeniu, w drodze decyzji administracyjnej, przez zarząd polskiego związku
sportowego, o którym mowa w art. 23 § 3.
§ 3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, tryb
postępowania w sprawach nadawania i zatwierdzenia nazwy statku, uwzględniając konieczność jego
indywidualizacji.
§ 4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej moŜe określić, w drodze rozporządzenia, inny niŜ
wskazany w § 1 sposób oznaczania niektórych statków, mając na względzie ich rodzaj, przeznaczenie i
rodzaj Ŝeglugi.
Art. 13. [Uzyskanie polskiej przynaleŜności na czas oznaczony] § 1. Statek niestanowiący polskiej
własności moŜe uzyskać polską przynaleŜność na czas oznaczony, jeŜeli wnioskodawca łącznie spełni
następujące wymogi:
1) jest osobą prawną mającą w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę lub oddział bądź jest osobą fizyczną
zamieszkałą w Rzeczypospolitej Polskiej lub mającą w Rzeczypospolitej Polskiej oddział;
2) przedstawi umowę najmu lub dzierŜawy statku bądź inną umowę, na podstawie której będzie mógł
uprawiać Ŝeglugę statkiem we własnym imieniu;
3) zobowiąŜe się, Ŝe będzie prowadził działalność armatorską w Rzeczypospolitej Polskiej;
4) złoŜy urzędowo poświadczony odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statków, zawierający opis statku,
oznaczenie właściciela oraz inne dane z tego rejestru, a w szczególności wpisane prawa zastawu i
ograniczenia w rozporządzaniu statkiem;
5) przedstawi pisemną zgodę właściwych organów państwa stałego rejestru statków, właściciela statku i
wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi polskiej przynaleŜności oraz zapewnienie
właściwych organów państwa stałego rejestru statku, Ŝe w czasie trwania polskiej przynaleŜności statek
nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
6) wskaŜe port macierzysty statku w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Statek niestanowiący polskiej własności uzyskuje czasową polską przynaleŜność przez wpis do
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2009.217.1689):I...
2010-04-01
272083245.003.png
INFOR
Page 3 of 51
rejestru okrętowego, na podstawie postanowienia izby morskiej stwierdzającego okres przynaleŜności.
Art. 14. [Podleganie polskiemu prawu] Armator prowadzący w Rzeczypospolitej Polskiej działalność
za pośrednictwem oddziału podlega, w zakresie spraw związanych z uprawianiem Ŝeglugi statkiem, który
uzyskał czasową polską przynaleŜność, polskiemu prawu i jurysdykcji sądów polskich w takim zakresie, w
jakim podlega im osoba mająca w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Art. 15. [Obowiązki armatora] Armator, którego statek uzyskał czasową polską przynaleŜność, jest
obowiązany obsadzić statek załogą zgodnie z polskimi przepisami i poddać statek polskim przepisom, w
szczególności w zakresie: pomiaru, bezpieczeństwa morskiego, dokumentów statku i ochrony środowiska.
Art. 16. [Zmiana nazwy statku] Nazwa statku, który uzyskał czasową polską przynaleŜność, moŜe być
zmieniona tylko za zgodą właściwych władz państwa stałego rejestru statku oraz jego właściciela i wierzycieli
hipotecznych.
Art. 17. [Utrata czasowej przynaleŜności] § 1. Statek niestanowiący polskiej własności traci uzyskaną
czasową polską przynaleŜność, jeŜeli:
1) przestanie być spełniany którykolwiek z wymogów wymienionych w art. 13 § 1;
2) upłynie okres, na jaki uzyskał przynaleŜność, i okres ten nie zostanie przedłuŜony;
3) wniesie o to armator statku;
4) armator statku nie przestrzega przepisów niniejszego działu;
5) zostanie wydana decyzja w trybie art. 18.
§ 2. Utrata przez statek czasowej polskiej przynaleŜności następuje z dniem wykreślenia statku z
polskiego rejestru okrętowego, na podstawie postanowienia izby morskiej.
Art. 18. [Decyzja w sprawie czasowej przynaleŜności] Minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej moŜe wydać decyzję o utracie czasowej polskiej przynaleŜności statku, jeŜeli wymaga tego interes
państwa, a w szczególności interes polskiej gospodarki morskiej. Z tych samych względów minister właściwy
do spraw gospodarki morskiej moŜe wydać decyzję sprzeciwiającą się uzyskaniu przez statek czasowej
polskiej przynaleŜności.
Art. 19. [Zawieszenie polskiej przynaleŜności] § 1. Polska przynaleŜność statku stanowiącego polską
własność moŜe być zawieszona na wniosek właściciela.
§ 2. Właściciel statku wskazuje we wniosku okres zawieszenia, rejestr, do którego statek będzie
wpisany, oraz przedstawia pisemną zgodę wierzycieli hipotecznych na zawieszenie polskiej przynaleŜności
statku.
§ 3. Postanowienie o zawieszeniu wydaje izba morska, ustalając okres zawieszenia.
§ 4. Wpis stwierdzający zawieszenie staje się skuteczny z dniem zawiadomienia izby morskiej przez
właściciela statku o uzyskaniu przez statek obcej przynaleŜności.
§ 5. W okresie zawieszenia polskiej przynaleŜności statek nie moŜe podnosić polskiej bandery.
Art. 20. [Zmiana nazwy w okresie zawieszenia] Nazwa statku stanowiącego polską własność, którego
polska przynaleŜność została zawieszona, nie moŜe być zmieniona w okresie zawieszenia bez zgody jego
właściciela i wierzycieli hipotecznych. Portem macierzystym takiego statku powinien być port państwa
czasowej przynaleŜności statku.
Art. 21. [Ustanie zawieszenia polskiej przynaleŜności] § 1. Zawieszenie polskiej przynaleŜności
statku stanowiącego polską własność ustaje po upływie okresu zawieszenia lub, na wniosek właściciela,
przed upływem tego okresu albo na skutek utraty przez statek czasowej przynaleŜności obcego państwa, z
zastrzeŜeniem § 2.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej moŜe, ze względów określonych w art. 18, wydać
decyzję o ustaniu zawieszenia polskiej przynaleŜności statku lub sprzeciwiającą się zawieszeniu.
§ 3. Ustanie zawieszenia polskiej przynaleŜności statku stanowiącego polską własność następuje z
dniem wykreślenia w stałym rejestrze okrętowym wpisu o zawieszeniu, na podstawie postanowienia izby
morskiej.
Art. 22. [Stały rejestr statku] Ilekroć w przepisach niniejszego działu mówi się o stałym rejestrze statku,
rozumie się przez to rejestr prowadzony w państwie, do którego przynaleŜność została zawieszona, w którym
wpisany jest właściciel statku oraz prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
DZIAŁ II
Rejestr okrętowy
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2009.217.1689):I...
2010-04-01
272083245.004.png
INFOR
Page 4 of 51
Art. 23. [Rejestr okrętowy] § 1. Statek stanowiący polską własność podlega obowiązkowi wpisu do
polskiego rejestru okrętowego prowadzonego przez izbę morską właściwą dla portu macierzystego statku, z
zastrzeŜeniem § 2 i 3.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje statków
stanowiących polską własność niepodlegających obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego. Zwolnienie nie
moŜe dotyczyć statków uprawiających Ŝeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3. Statek morski stanowiący polską własność, uŜywany wyłącznie do celów sportowych lub
rekreacyjnych, o długości kadłuba do 24 m, podlega obowiązkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów
prowadzonego przez polski związek sportowy, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, z późn. zm.).
§ 4. Statek, który nie podlega obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego, a takŜe statek w budowie,
moŜe być wpisany do rejestru okrętowego na wniosek właściciela.
§ 5. Statek, o którym mowa w art. 73, wpisuje się do rejestru okrętowego na wniosek właściciela lub
wszystkich współwłaścicieli.
§ 6. Statek budowany w Rzeczypospolitej Polskiej moŜe być wpisany do rejestru okrętowego, jeŜeli
połoŜona została jego stępka lub wykonana została równorzędna praca konstrukcyjna w miejscu wodowania.
Dotyczy to równieŜ statku w budowie niestanowiącego polskiej własności. Rejestr okrętowy statku w budowie
prowadzi izba morska właściwa dla miejsca budowy statku.
Art. 24. [Statki niestanowiące polskiej własności] § 1. Statek niestanowiący polskiej własności ani
nieuwaŜany za stanowiący polską własność wpisuje się do rejestru okrętowego na wniosek armatora, po
spełnieniu wymagań określonych w art. 13 § 1, z zastrzeŜeniem § 2.
§ 2. Do rejestrów, o których mowa w art. 23, moŜe być wpisany statek będący własnością obywatela
państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub osoby prawnej mającej siedzibę w państwie członkowskim Unii
Europejskiej, z zastrzeŜeniem art. 73a.
§ 3. Rejestr okrętowy statków, o których mowa w § 1, prowadzi izba morska właściwa dla portu
polskiego wskazanego przez armatora jako port macierzysty statku.
Art. 25. [Forma rejestru] Rejestr okrętowy składa się z ksiąg rejestrowych prowadzonych odrębnie dla
statków:
1) stanowiących polską własność i uwaŜanych za stanowiące polską własność (rejestr stały);
2) które uzyskały czasową polską przynaleŜność (rejestr tymczasowy);
3) w budowie (rejestr statków w budowie).
Art. 26. [Opłaty rejestrowe] § 1. Za czynności rejestrowe, o których mowa w art. 23 § 1, pobiera się
opłaty rejestrowe, które stanowią dochód budŜetu państwa, natomiast opłaty za czynności, o których mowa w
art. 23 § 3, stanowią dochód właściwego polskiego związku sportowego prowadzącego rejestr jachtów.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb
prowadzenia polskiego rejestru jachtów, wzór dokumentu rejestracyjnego i wysokość opłat rejestrowych, z
uwzględnieniem odpowiednio przepisów art. 29 ustawy i zasady proporcjonalności opłat.
Art. 27. [Wpis zagranicznego statku do rejestru] § 1. Statek wpisany do rejestru stałego za granicą
moŜe być wpisany do rejestru stałego w Rzeczypospolitej Polskiej dopiero po wykreśleniu z rejestru
zagranicznego.
§ 2. Statek wpisany do rejestru stałego za granicą moŜe być wpisany do rejestru tymczasowego w
Rzeczypospolitej Polskiej dopiero po zawieszeniu jego dotychczasowej przynaleŜności.
§ 3. Wpis do rejestru zagranicznego statku stanowiącego polską własność lub statku uwaŜanego za
stanowiący polską własność nie wywołuje skutków prawnych przed wykreśleniem tego statku z polskiego
rejestru okrętowego.
§ 4. Czasowe nadanie statkowi, o którym mowa w § 3, obcej przynaleŜności nie wywołuje skutków
prawnych przed dokonaniem w polskim rejestrze okrętowym wpisu zawieszającego polską przynaleŜność.
Art. 28. [Zasada jawności] Rejestry, o których mowa w art. 23 i 39 § 1, są jawne. Osoby
zainteresowane mogą Ŝądać poświadczonych wyciągów i odpisów z rejestrów.
Art. 29. [Dane wpisywane do rejestru] § 1. W rejestrze stałym wpisuje się:
1) kolejny numer rejestrowy statku i datę dokonania wpisu;
2) nazwę lub oznaczenie identyfikacyjne i numer identyfikacyjny nadany przez międzynarodową organizację
morską, międzynarodowy sygnał wywoławczy oraz rodzaj i przeznaczenie statku;
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2009.217.1689):I...
2010-04-01
272083245.005.png
INFOR
Page 5 of 51
3) poprzednią nazwę lub oznaczenie identyfikacyjne oraz dane dotyczące poprzedniego rejestru i datę
wykreślenia z tego rejestru;
4) nazwę portu macierzystego statku;
5) rok, miejsce budowy i nazwę stoczni, jeŜeli dane te są znane, oraz określenie głównego materiału
kadłuba statku i rodzaju napędu statku;
6) wymiary główne (rejestrowe) oraz pojemność statku;
7) oznaczenie i adres właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku z określeniem ich udziałów we
współwłasności oraz podstawę nabycia własności statku;
8) oznaczenie i adres armatora statku;
9) hipotekę morską i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem;
10) stwierdzenie przez izbę morską polskiej przynaleŜności statku;
11) stwierdzenie przez izbę morską zawieszenia polskiej przynaleŜności statku;
12) podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru.
§ 2. W rejestrze tymczasowym, oprócz danych wymienionych w § 1 pkt 1–8, 10 i 12, wpisuje się:
1) poprzednią przynaleŜność statku i datę jej zawieszenia;
2) okres, na jaki statek uzyskał polską przynaleŜność;
3) oznaczenie i adres przedstawiciela armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeŜeli taki został ustanowiony.
§ 3. W rejestrze statków w budowie wpisuje się:
1) kolejny numer rejestrowy statku w budowie i datę dokonania wpisu;
2) oznaczenie identyfikacyjne statku w budowie;
3) nazwę stoczni budującej statek;
4) oznaczenie i adres właściciela statku w budowie;
5) oznaczenie umowy o budowę statku;
6) hipotekę morską.
§ 4. KaŜda zmiana danych w rejestrze okrętowym podlega wpisowi.
Art. 30. [Wpis do rejestru okrętowego] § 1. Wpis do rejestru okrętowego następuje na podstawie
zgłoszenia zainteresowanych, chyba Ŝe prawo przewiduje wpis na wniosek albo z urzędu.
§ 2. Do zgłoszenia zmian podlegających wpisowi w stosunku do statków stanowiących polską własność i
statków uwaŜanych za stanowiące polską własność, wpisanych do rejestru okrętowego, obowiązany jest
właściciel statku.
Art. 31. [Wykreślenie z rejestru] § 1. Wykreśla się z rejestru okrętowego statek, który:
1) zatonął lub uległ zniszczeniu;
2) zaginął;
3) utracił polską przynaleŜność;
4) utracił charakter statku morskiego.
§ 2. W przypadkach określonych w § 1 wykreślenie statku z rejestru okrętowego wymaga zgody
wierzyciela hipotecznego wyraŜonej na piśmie.
§ 3. Wykreśla się z rejestru statków w budowie statek, który:
1) uległ zniszczeniu w trakcie budowy albo którego budowa została zaniechana;
2) został wpisany do rejestru stałego w Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.
§ 4. W przypadkach określonych w § 3 wykreślenie wymaga zgody wierzyciela wyraŜonej na piśmie,
chyba Ŝe statek w budowie został wpisany do rejestru stałego w Rzeczypospolitej Polskiej, a ciąŜąca na nim
hipoteka morska została wpisana do tego rejestru z urzędu.
Art. 32. [Uznanie statku za zaginiony] Statek uwaŜa się za zaginiony, jeŜeli w ciągu liczonego
podwójnie okresu niezbędnego w normalnych warunkach do przejścia do portu przeznaczenia z miejsca, z
którego nadeszła ostatnia wiadomość o statku, nie zawinął on do tego portu ani nie nadeszła Ŝadna kolejna
wiadomość o statku. Okres wymagany do uznania statku za zaginiony nie moŜe być krótszy niŜ miesiąc ani
cdweb:/taweb-cgi/taweb.exe?x=d&o=l&v=IB&d=IB&s=IB (Dz.U.2009.217.1689):I...
2010-04-01
272083245.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin