83. Jak można podzielić dochody daninowe gmin?
1. wpływy z podatków ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw:
2. wpływy z opłat:
3. udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w wysokości:
- 27,6% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy
- 5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej posiadających siedzibę na terenie gminy
84. Proszę wskazać dochody podatkowe gminy oraz ustawy regulujące. (obligatoryjne dochody gminy) (® ustawy – patrz pytanie nr 2.)
1) wpływy z podatków ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw:
- od nieruchomości
- rolnego
- leśnego
- od środków transportowych
- od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej
- od spadków i darowizn
- od posiadania psów
2) wpływy z opłat:
- skarbowej
- eksploatacyjnej, w części określonej w ustawie z 04.02.1994 r. Prawo geologiczne i górnicze
- lokalnych, uiszczanych na podstawie ustawy z 12.01.1991.r. o podatkach i opłatach lokalnych
- innych pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, o ile te ustawy stanowią, że jest to dochód gminy
3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w wysokości:
85. Proszę wskazać dochody występujące w formie opłat oraz ustawy regulujące je.
Są to obligatoryjne dochody gminy – patrz pytania nr 84 + nr 2.
86. Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód państwa.
87. Inne - niepodatkowe – dochody gmin
1) subwencja ogólna (składająca się z części: podstawowej, oświatowej, rekompensującej)
2) dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gmin oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych gminy
3) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie oraz inne zadania zlecone ustawami
4) odsetki od środków finansowych gminy zgromadzonych na rachunkach bankowych
5) dochody z majątku gminy
88. Fakultatywne dochody gminy
Dochodami gminy mogą być:
1. dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gminy (m.in. finansowanie pomocy społecznej, wypłaty z dodatków mieszkaniowych)
2. dotacje celowe na zadania realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
3. dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego
4. dotacje z funduszów celowych
5. spadki, zapisy, darowizny
6. odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę
7. opłaty prolongacyjne oraz odsetki od nieterminowo regulowanych należności stanowiących dochody gminy
8. odsetki i dywidendy od kapitału wniesionego do spółek
9. dochody z kar pieniężnych i grzywien – określonych odrębnymi przepisami
10. inne dochody – należne gminie na podstawie odrębnych przepisów
89. Dochody obligatoryjne powiatu
Dochodami powiatu są:
1. udział w wysokości 1% wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu
2. subwencja ogólna (część oświatowa, drogowa i wyrównawcza)
3. dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe powiatu oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych powiatu
4. dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań służb, inspekcji i straży, o których mowa w ustawie o samorządach powiatowych
5. dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań własnych powiatu oraz zadań zleconych przez administrację rządową
6. odsetki od środków finansowych powiatu zgromadzonych na rachunkach bankowych
7. dochody z majątku powiatu
8. dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat na podstawie odrębnych ustaw
90.W jakich podatkach i w jakiej wysokości uczestniczy powiat w budżecie państwa?
Powiat odprowadza do budżetu państwa 99% wpływów z tyt. podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu.
91. Dochody fakultatywne powiatu
Dochodami powiatu mogą być:
1. dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych powiatu
2. dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego
3. dotacje z funduszów celowych
4. dotacje celowe na zadania realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego
5. spadki, zapisy i darowizny
6. odsetki od pożyczek udzielonych przez powiat
7. odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody powiatu
9. dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych odrębnymi przepisami
10. inne dochody należne powiatowi na podstawie odrębnych przepisów
92. Dochody o charakterze obligatoryjnym województwa:
1. udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości:
- 1,5% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie województwa
- 0,5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej posiadających siedzibę na terenie województwa
3. dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe województwa oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych powiatu
4. dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez województwo na podstawie odrębnych przepisów
5. dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych województwa
6. odsetki od środków finansowych województwa gromadzonych na rachunkach bankowych
7. dochody z majątku województwa
93. Porównanie udziału dochodów województwa, powiatu, gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.
- 1,5% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych
zamieszkałych na terenie województwa
- 0,5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej z siedzibą na terenie województwa
- 1,0% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu
- 5,0% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej z siedzibą na terenie gminy
94. Podobieństwa i różnice w dochodach województwa, powiatu i gminy o charakterze fakultatywnym.
Podobieństwa:
1. dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych (województwo, powiat i gmina)
2. dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego (województwo, powiat i gmina)
4. spadki, zapisy i darowizny
5. odsetki od udzielonych pożyczek
6. odsetki od nieterminowo regulowanych należności stanowiących dochody (województwo, powiat i gmina)
7. odsetki i dywidendy od kapitału wniesionego do spółek
8. dochody z kar pieniężnych i grzywien
9. inne dochody
Różnice:
1. opłaty prolongacyjne (tylko gmina)
2. dotacje celowe dla państwowych uczelni zawodowych utworzonych na wniosek sejmiku województwa (tylko województwa)
3. dotacje celowe na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego ( powiat i gmina)
Dochody nie podatkowe – Konstytucja z 02.04.1997 r. W art. 167 ust.2 stanowi, że obligatoryjnymi dochodami jednostek samorządu terytorialnego są subwencje ogólne i dotacje celowe otrzymywane z budżetu państwa.
95. Definicja subwencji ogólnej dla gminy.
Subwencja – forma zasilania budżetu jednostek samorządu terytorialnego stanowiąca nieodpłatne, bezzwrotne przekazanie środków finansowych, których źródłem jest budżet państwa, w celu realizacji określonych zadań publicznych.
Nie istnieje ścisłe powiązanie środków transferowych z budżetu państwa z celem na jaki środki te mogą być wydatkowane. Subwencja ogólna dla gminy składa się z części:
1. podstawowej
2. oświatowej
3. rekompensującej
96. Z jakich elementów składa się część podstawowa subwencji ogólnej dla gminy?
1. Część podstawowa subwencji ogólnej dla gminy jest ustalana na poziomie co najmniej 1,0% planowanych w ustawie budżetowej dochodów budżetu państwa, w tym 4,0% zostaje odliczone na rezerwę części podstawowej
2. Po odliczeniu 4,0% zostaje odliczone na rezerwę części podstawowej ustala się dla poszczególnych gmin kwotę wyrównawczą stanowiącą element składowy części podstawowej subwencji ogólnej
3. Pozostałą kwotę części podstawowej subwencji ogólnej rozdziela się między gminy proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby mieszkańców w poszczególnych gminach
97. Definicja pojęcia kwota wyrównawcza.
Kwota wyrównawcza – dawniej subwencja wyrównawcza.
- element składowy części podstawowej subwencji ogólnej dla gmin. Jest należna każdej gminie, w której wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych przeliczonych na jednego mieszkańca jest mniejszy od 85% analogicznego wskaźnika obliczonego dla wszystkich gmin. (Na gminy, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest wyższy od 150% od wskaźnika ustalonego łącznie dla wszystkich gmin, został nałożony ustawowy obowiązek dokonywania do budżetu państwa wpłat, z przeznaczeniem na zwiększenie części podstawowej subwencji ogólnej.)
98. Co rozumiesz pod pojęciem wskaźnik gminy i powiatu i w jakim celu są one stosowane?
Gmina – oblicza się, dzieląc kwotę podstawowych dochodów podatkowych gminy w I półroczu roku bazowego przez liczbę mieszkańców gminy.
Powiat – analogiczny wskaźnik obliczany dla wszystkich gmin łącznie.
Wskaźniki te służą do obliczenia należnej gminie kwoty wyrównawczej poprzez pomnożenie liczby stanowiącej 90% różnicy między 85% wskaźnika powiatu i wskaźnikiem gminy przez liczbę mieszkańców gminy i przez wskaźnik dla roku bazowego relację planowanych dochodów budżetu państwa do tych dochodów zrealizowanych w i półroczu.
Podstawę obliczenia wskaźnika gminy i powiatu stanowią dochody wykazane w sprawozdaniach gmin, których obowiązek sporządzania wynika z odrębnych przepisów, oraz dane o liczbie mieszkańców.
99. W jaki sposób oblicza się kwotę wyrównawczą dla roku 2000?
Dla celów obliczenia kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej dla gmin, w miejsce dochodów gmin z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiących dochód budżetu państwa (wykazanych w sprawozdaniach gmin), przyjmuje się dochody z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku za i półrocze 1999 roku przez wskaźnik równy udziałowi należnego, w roku poprzedzającym rok bazowy, podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku.
100. Proszę omówić pojęcie części oświatowej subwencji ogólnej.
Część oświatowa uwzględnia typy i rodzaje szkół prowadzonych przez gminę. Ustalana jest w łącznej kwocie nie mniejszej niż 12,8% (12,5%) planowanych dochodów budżetu państwa. Po odliczeniu rezerwy w wysokości 1% całej kwoty jest rozliczana (rozdzielana) między poszczególne gminy.
101. Z czego składa się część rekompensująca subwencji ogólnej?
Rekompensuje utracone (wskutek zmian przepisów oraz ustawowych ulg i zwolnień) dochody dodatkowe określonego rodzaju. Może składać się z:
- kwoty rekompensującej dochody utracone bezpośrednio z tytułu utraconych ulg i zwolnień (ustawa o podatku rolnym i ustawa o lasach, art.. 18 ustawy z 1985 roku o jednostkach badawczo-rozwojowych, art. 31 ustawy z 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych)
- obniżenia opłaty eksploatacyjnej na podstawie art.. 84.6 ustawy prawo geologiczne i górnicze
Kwotę rekompensującą ustala się w wysokości nie mniejszej niż 10,5% planowanych w ustawie budżetowej wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Subwencja ogólna powiatu i województwa składa się z:
- części oświatowej (ustalanej na zasadach analogicznych jak dla gmin)
- części drogowej (finansowanej z części wpływów podatku akcyzowego od paliw)
- części wyrównawczej (przysługującej powiatom i województwom, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest niższy od najwyższego takiego wskaźnika dla powiatów lub województw w kraju, w wysokości wyrównującej środki do poziomu 85% powiaty lub 70% województwa wskaźnika krajowego.
...
lucla