Skrypt IV.doc

(28206 KB) Pobierz
INSTYTUT TEOLOGICZNY KSIĘŻY MISJONARZY

Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzyka kościelna

Instrumentoznawstwo

Skrypt

 

 

(Opracował Ks. Wojciech Kałamarz CM)

Do użytku wewnętrznego

 

 

 

Kurs IV
SPIS TREŚCI

 

Rozdział wstępny               4

Zespoły instrumentalne

Zdjęcia               7

Opis.              12

 

CHORDOFONY

Instrumenty strunowe smyczkowe

Zdjęcia               14

Opis               16

 

Instrumenty strunowe szarpane bezchwytnikowe

Zdjęcia               18

Opis               20

 

Instrumenty strunowe szarpane chwytnikowe

Zdjęcia               22

Opis               24

 

Instrumenty strunowe szarpane klawiszowe

Zdjęcia               26

Opis               27

 

Instrumenty strunowe klawiszowe uderzane

Zdjęcia               28

Opis               29

 

AEROFONY

Instrumenty dęte drewniane – flety

Zdjęcia               32

Opis               34

 

Instrumenty dęte drewniane – jednostroikowe

Zdjęcia               36

Opis               37

 

Instrumenty dęte drewniane – podwójnostroikowe

Zdjęcia               38

Opis               39

 

Instrumenty dęte blaszane

Zdjęcia               41

Opis               42

 

Instrumenty dęte klawiszowe – akordeony, fisharmonia

Zdjęcia               45

Opis               46

 

MEMBRANOFONY

Instrumenty perkusyjne

Zdjęcia               48

Opis               49

 

IDIOFONY

Instrumenty perkusyjne płytowe, prętowe, rurowe

Zdjęcia               50

Opis               51

 

Instrumenty perkusyjne sztabkowe

Zdjęcia               53

Opis               54

 

Instrumenty perkusyjne krótkobrzmiące

Zdjęcia               56

Opis               57

 

ORGANY

Zdjęcia               58

Opis               62

Zdjęcia prospektów               68

 

Spis nagrań przykładów dźwiękowych

wraz z krótkim opisem innych instrumentów               70

 

Spis śpiewów diakońskich do zaliczenia               75

 

Literatura               76


Rozdział wstępny

 

Znaleziska instrumentów z epoki kamienia, są najstarszymi przekazami o muzyce, na­leżą do tzw. pradziedzictwa. Jak się wydaje, niektóre instrumenty istniały we wszystkich epokach, także prehistorycznych, wynalezienie owych instrumentów było bardzo latwe. Należą do nich:

- instrumenty zderzane: rytmiczne tupanie noga­mi, klaskanie w dłonie lub uda, także zderza­nie kijków, różdżek itp.;

- grzechotki: z kamieni, drewienek, płytek meta­lowych, także w formie łańcuchów;

- tarła i czuryugi: z różnych materiałów i w róż­nych formach;

- bębny: puste pnie drewna;

- piszczałki: z rurek trzcinowych, zarazem pierwotna trąbka;

- rogi: z rogów zwierzęcych, np. wołu, jako instru­ment sygnałowy i muzyczny;

- łuk muzyczny: taki sam jak łuk myśliwski; dał początek wszystkim instrumentom strunowym.

 

Epoka kamienia łupanego: najstarsze są piszczał­ki i gwizdki z kości nogi renifera, z końca epoki kamienia. Wydają tylko jeden dźwięk, były chy­ba raczej instrumentem sygnałowym niż mu­zycznym. Z okresu ostatniego zlodowacenia, a może nawet z okresu wcześniejszego, pochodzą pierwsze piszczałki krawędziowe z otworami szczelinowymi, wykonane z kości renifera. Z cza­sów człowieka kultury oryniackiej pochodzą pisz­czałki kościane z trzema, póżniej z pięcioma otworami palcowymi, będące typowymi instru­mentami melodycznymi (pentatonika). Rysunki z grot, przedstawiające łuk myśliwski, pozwala­ją przypuszczać, że był on używany także jako łuk muzyczny (kultura magdaleńska).

Epoka kamienia gładzonego: pierwsze gliniane bębny lub ręczne kotły spotyka się w Europie dopiero w III tysiącleciu p.n.e. (Bernburg). Ich korpus jest zdobiony (przeznaczenie kultowe) i ma uszka do mocowania membrany. Z te­go samego okresu pochodzą gliniane grzechot­ki, często w formie zwierzątek lub ludzi.

Epoka brązu: w Europie spotyka się metalowe ozdoby rogów zwierzęcych (same rogi nie za­chowały się), a także rogi wykonane w całości z metalu, na podobieństwo rogu zwierzęcego. Szczególną formę takiego rogu reprezentują pn. lury, występujące w Danii i pd. Szwecji. Są szeroko wygięte, mają stały ustnik typu puzono­wego, metalowy i wąski kanał o długości ok. 1,50-2,40 m oraz płaski zdobiony dźwięcznik. Jak wykazują doświadczenia, ich brzmienie by­ło pełne i miękkie. Lury znajdowane są niemal zawsze w parach o tym samym stroju. Parzy­stość, odpowiadająca zwierzęcemu pierwowzo­rowi, służyła wzmocnieniu brzmienia i być mo­że również grze akordowej (znaleziono razem trzy pary lur, z których dwie były w stroju C, a jedna w Es). Innymi instrumentami z epoki brązu są trąbki, płytki, klaskanki, gliniane grze­chotki.

 

Ogólnie mówiąc, instrumentami muzycznymi są wszelkie narzę­dzia wytwarzające dźwięk, które służą urzeczy­wistnieniu muzycznych idei i form. Instrumenty muzyczne zależą przy tym od ciała ludzkiego i jego dwóch podstawowych możliwości: poru­szania członkami i oddychania. Odpowiednio więc pole wykorzystanych muzycznie brzmień rozpościera się od krótkiego uderzenia do długie­go dźwięku, tzn. od instrumentów czysto ryt­micznych po melodyczne. Te ostatnie brzmie­niem i wyrazem często naśladują głos ludzki, który w kulturach prymitywnych, ale także przez długi czas w kulturach wysoko rozwiniętych, był przedkładany nad wszelkie instrumenty. Samo­dzielna muzyka instrumentalna w krajach za­chodnich rozkwitła dopiero w czasach baroku. W procesie powstawania i w zastosowaniach in­strumentów decydującą rolę odgrywały uwarun­kowania magiczne i kultowe. Nieuchwytny i nie­widzialny dźwięk miał w swej ulotności coś nie­materialnego, co potrafiło zaczarować naturę, przywołać duchy i bóstwa. Dopiero w kulturach wysoko rozwiniętych, i to w późnym okresie, in­strumeutarium zaczęło służyć celom estetycznym.

Instrumenty muzyczne występowały najprawdpodobniej zawsze i wszędzie. C. Sachs, ze wzglę­du na formę instrumentów, wyróżnia trzy kręgi kulturowe, które przyczyniły się do ich powsta­nia: Egipt wraz z Mezopotamią, starożytne Chi­ny i centralną Azję. Trudno ustalić drogi roz­przestrzeniania się instrumentarium, zwłaszcza poza obszarem europejskim. Niemal wszystkie instrumenty muzyczne w kulturze zachodniej wywodzą się z wysoko rozwiniętych kultur antycznych. Napływały we wczesnym średniowieczu z Bliskiego Wschodu przez Bi­zancjum (Bałkany, Italię) i z kręgów islamskich przez Sycylię i Hiszpanię. Możliwości przenika­nia były tak liczne i różnorodne, że dzisiaj trud­no szczegółowo je odtworzyć: handel, wojny, krucjaty itp. Specyficzną cechą Zachodu jest nie tyle wynalezienie, ile daleko idące twórcze rozwinięcie iustrumentó smyczkowych (od VIII/IX w.). Instrumenty muzyczne w całym okresie średniowiecza ulegały stosunkowo niewielkim zmianom, dopiero w czasach renesansu zaczę­to konstruować nisko brzmiące (basowe) in­strumenty i wykształcać całe rodziny instru­mentalne. Dalsze udoskonalenia przynosi barok. Godne uwagi jest to, że w zasadzie zachowano całe dawne instrumentarium – nie „wynaleziono” żadnych nowych instrumentów. Jednakże droga od arabskiego instrumentu rebab czy średniowiecznej liry smyczkowej do skrzypiec Stradivariego jest bardzo długa.

                            W średniowieczu na instrumenty strunowe powoływano się w rozważaniach teoretycznych (proporcje interwałowe na monochordzie), dla­tego instrumenty te zajmowały najwyższą pozycję. Naj­niższa przypadała instrumentom perkusyjnym.

W renesansie najważniejszą rolę odgrywały in­strumenty dęte, w baroku dominowały wielo­głosowe instrumenty akordowe, takie jak lut­nia czy klawesyn. Pewne instrumenty bywały zastrzeżone dla określonych kręgów, np. kotły i trąbka dla rycerstwa, szlachty, zastępów jazdy (aż do XIX w. dla kawalerii), flet i bęben dla lu­du (a także dla wojsk pieszych). Stulecia XVIII i XIX przyniosły zdecydowany postęp technicz­ny w dziedzinie mechaniki gry na instrumentach (systemy klapowe, wentyle). Dominującą rolę odgrywały instrumenty melodyczne. Wiek XX zaznacza się wzbogaceniem instrumentarium perkusyjnego oraz nowością w postaci instru­mentów elektrycznych i elektronicznych.

 

W poniższym skrypcie czytelnik zapoznaje się przede wszystkim z instrumentarium używanym w orkiestrach. Rozdział o orkiestrze stanowi też punkt wyjścia w rozważaniach o instrumentach. Jest to spowodowane tym, by w porówaniu do całego bogactwa brzmienia orkiestry ukazać później specyfikę składających się nań instrumentów. W swych wykładach wychodzę od brzmienia orkiestry i poprzez poszczególne instrumenty zmierzam do organów, które są w stanie brzmieć jak orkiestra. Celowo chcę ukazać, iż ten kościelny instrument zawiera w sobie bogactwo poznawanych instrumentów, jest jakby małą orkiestrą symfoniczną na użytek kościoła.

Każde omówienie instrumentów składa się z elementu historycznego i technicznego. Aspekt historyczny konieczny jest do tego, by zrozumieć odmienność jaka powinna charakteryzować np. muzykę baroku, różną od muzyki XIX w. Nie można bowiem grać muzyki renesansowej w stylu współczesnym, zasadzonym na obecnym instrumentarium. Trzeba wyczulić się na różnicę brzmienia, wykonawstwa i wszystkiego co się z tym wiąże. Aspekt techniczny służyć ma ogólnemu zorientowaniu się co do genetyki instrume...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin