WM_2008_3.pdf
(
9151 KB
)
Pobierz
I
I
“wm_2008_3” — 2008/6/10 — 17:49 — page 1 — #1
I
I
Patronat medialny „Wychowania Muzycznego w Szkole”
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach
oraz
Miedzynarodowe Stowarzyszenie Kodalyowskie (IKS)
zapraszaj a wszystkich zainteresowanych do wziecia udziału
w
XIX Miedzynarodowym
Sympozjum Kodalyowskim,
które odbedzie sie w dniach
10–17 sierpnia 2009 roku
.
Sympozja Kodalyowskie organizowane s a co dwa lata w róznych za-
k atkach swiata. Dotychczas odbywały sie w Australii, Stanach Zjednoczo-
nych, Kanadzie, na Filipinach i w wielu krajach europejskich. W przy-
szłym roku po raz pierwszy odbedzie sie ono w Polsce. Powierzenie orga-
nizacji XIX Sympozjum Polsce to wielkie wyróznienie. Bedziemy mieli
zaszczyt goscic przedstawicieli ruchu kodalyowskiego z całego swiata.
Sympozjum bedzie okazj a do zaprezentowania polskiej kultury mu-
zycznej, naszych osi agniec w dziedzinie edukacji muzycznej, w tym pol-
skiej adaptacji koncepcji Zoltana Kodalya. Bedzie to równiez sposobnosc
spotkania wspaniałych ludzi, wymiany pogl adów i doswiadczen w dzie-
dzinie edukacji muzycznej oraz doznania niezapomnianych przezyc arty-
stycznych podczas wielu koncertów towarzysz acych imprezie.
Szczegółowe informacje, w tym formularz zgłoszenia i warunki uczest-
nictwa znajduj a sie na stronach: www.kodaly.am.katowice.pl
W imieniu komitetu organizacyjnego
Anna Waluga
1
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole
3 2008
I
I
I
I
I
I
“wm_2008_3” — 2008/6/10 — 17:49 — page 2 — #2
I
I
W
Z zagadnie n kultury muzycznej
5
K
ATARZYNA
J
AKÓBCZAK
-D
R A
˙
ZEK
Zycie i twórczosc Carla Orffa
Z podstaw edukacji muzycznej
9
B
EATA
M
ICHALAK
Recepcja systemu Carla Orffa w Polsce
17
C
OLOMAN
K
ALLOS
Pedagogika Carla Orffa w działalnosci Instytutu C. Orffa
Uniwersytetu „Mozarteum” w Salzburgu
22
A
NNA
S
ZAŁEK
Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych
ucznia
Materiały metodyczne
28
A
GNIES ZKA
S
OŁTYS IK
Elementy systemu Carla Orffa na lekcjach muzyki na przykładzie
cyklu
Klucz do muzyki
35
E
L ZBIETA
R
AKOWS KA
Muzykowanie z instrumentarium orffowskim
43
M
AŁGORZATA
K
OMOROWS KA
Malowanki
45
K
RYS TYNA
S
TAS I
´
NS KA
Partytura dynamiczna
47
U
RS ZULA
S
MOCZY NS KA
Zabawy i cwiczenia ruchowe
Wymiana do swiadcze n
49
U
RS ZULA
S
MOCZY NS KA
Moja przygoda z Orffem. Czy wszystko stało sie przypadkiem?
Recenzje – Kronika – Wydarzenia
60
J
ACEK
T
ARCZY NS KI
Studia Podyplomowe w Salzburgu Advanced Studies In Music and
Dance Education – Orff-Schulwerk
67
I
ZABELA
W
AŁAS ZEWS KA
Polskie Towarzystwo Carla Orffa
70
B
EATA
M
ICHALAK
Bibliografia prac zwi azanych z koncepcj a edukacji muzycznej Orffa
Dodatek muzyczny
75
Oberek
,
Polka
,
Kujawiak
(muz. i oprac. J. Smoczynski)
• Technika
burdonowa – tworzenie ostinat
,
Wiosenny wiatr
,
Melodia kurpiow-
ska
,
Pingwin
,
Wiatrak
,
Zgadywanki
,
Koncert instrumentów
,
Na no-
wej górze
,
Polka lubelska
,
Siedzi sobie zaj ac
,
Koza
(muz. i oprac.
E. Rakowska)
2
Wychowanie Muzyczne w Szkole
3 2008
http://www.wychmuz.pl
I
I
I
I
I
I
“wm_2008_3” — 2008/6/10 — 17:49 — page 3 — #3
I
I
3
W
YCHOWANIE
M
UZYCZNE
W
S
ZKOLE
2008
maj–czerwiec Czasopismo dla nauczycieli
LXXXII 260 PL ISSN 0512-4252 Indeks 381616 cena 8,00 zł (w tym 0% VAT)
Pomysł poswiecenia Carlowi Orffowi całego numeru
„Wychowania Muzycznego w Szkole” zawdzieczamy Be-
acie Michalak, która od dłuzszego czasu zajmuje sie twór-
czosci a i działalnosci a edukacyjn a kompozytora. Chwała
jej za te inicjatywe, bo dzieki niej udało sie zmobilizowac
grupke osób do podzielenia sie swoj a wiedz a i doswiadcze-
niem.
Carl Orff znany jest na całym swiecie muzykom i me-
lomanom przede wszystkim jako kompozytor. Mimo bar-
dzo bogatego dorobku twórczego przez wiekszosc słucha-
czy kojarzony jest ze swoim najsłynniejszym dziełem
Car-
mina burana
. Nas jako nauczycieli na równi z dokonania-
mi kompozytorskimi interesuje drugi nurt jego działalnosci
– opracowanie koncepcji wychowania muzycznego oparte-
go na muzyce elementarnej (pierwotnej, podstawowej). Je-
go koncepcja okazała sie niezwykle atrakcyjna i zawojowa-
ła niemal cały swiat.
Orff-Schulwerk
został przetłumaczo-
ny na wiele jezyków, a co najwazniejsze, stał sie inspiracj a
do opracowywania nowych pozycji, wypływaj acych z idei
twórcy, ale opartych na rodzimej kulturze.
Do Polski wiesci o systemie kształcenia według pro-
pozycji Orffa dotarły dosc wczesnie. Sporo jej elemen-
tów znalazło sie w programach wychowania muzycznego
dla przedszkoli, szkół ogólnokształc acych, a takze muzycz-
nych. Wielka w tym zasługa Marii Przychodzinskiej, która
miała bliski kontakt z Instytutem Orffa w Salzburgu i za-
przyjazniona była z Wilhelmem Kellerem, wielk a postaci a
zwi azan a z całym systemem nowej edukacji muzycznej.
Mimo powszechnej obecnosci tej koncepcji wiedza na
jej temat jest niewielka, bo wci az brak rzetelnych materia-
łów w polskim jezyku. Mozna zywic nadzieje, ze ten nu-
mer zapocz atkuje dalsze publikacje na temat koncepcji Orf-
fa i jej znaczenia w wychowaniu muzycznym w Polsce.
Urszula Smoczynska
Redakcja Wychowania
Muzycznego w Szkole
Wydawnictwo UMCS
20-718 Lublin, aleja Krasnicka 2a
tel. (0-81) 747 19 36
fax (0-81) 533 51 72
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Helena
Danel-Bobrzyk, Ewa Hoffman-Lipska,
Wojciech Jankowski, Gabriela Klauza,
Zofia Konaszkiewicz (przewodnicz aca),
Maria Manturzewska, Maria Przychodzinska,
Barbara Smolenska-Zielinska,
Małgorzata Suswiłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl), tel. 609 164 484
Redakcja:
Wiesława A. Sacher
(wasacher@onet.eu), Anna G.
Piotrowska (agpiotrowska@interia.pl),
Romualda Ławrowska
(roma.lawrowska@gmail.com),
Zbigniew Ciechan (abcciechan@wp.pl)
Sekretariat redakcji
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta
Barbara G asior
Opracowanie graficzne
Artur Drozdowski
Projekt okładki i ilustracje
Edyta Lisek
Grafika nutowa
Sławomir Kula
Skład i łamanie
Artur Drozdowski (dtp@wychmuz.pl)
Druk
Multidruk SA, Lublin, ul. Unicka 4
Nakład: 1500 egz.
3
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole
3 2008
I
I
I
I
I
I
“wm_2008_3” — 2008/6/10 — 17:49 — page 4 — #4
I
I
Z
K
atarzyna JakóbczakDrążek
Życie i twórczość Carla Orffa
W rodzinie, w której 10 lipca 1895 r. Carl Orff przyszedł na swiat, tradycje kulturalne,
a szczególnie muzyczne, były gł eboko zakorzenione. Rodzice Carla – Heinrich Orff – za-
wodowy wojskowy i Paula z domu Koestler – wysoko cenili muzyke, codziennie grali na
fortepianie na cztery r ece. Matka była utalentowan a, dobrze wykształcon a pianistk a i do-
skonale rozumiała fascynacj e muzyk a swego syna, który jako maluch miał zwyczaj siadac
pod fortepianem u jej stóp i próbował wł aczac si e do gry, uderzaj ac w klawisze obiema
pi astkami. Pewnego dnia uzył do grania tłuczka do mi esa, wówczas instrument został za-
mkni ety, a niedoszły pianista otrzymał na pocieszenie b ebenek. W ko ncu przyszedł czas
na regularne lekcje muzyki, a pierwsz a nauczycielk a była oczywiscie matka. Wkrótce tez
powstał pierwszy utwór małego Carla – kołysanka w tonacji G-dur do własnego tekstu.
tchem. Dzieciece fascynacje, przezycia, za-
interesowania umiejetnie rozbudzane i pod-
trzymywane przez najblizszych miały zna-
cz acy wpływ na pózniejsze lata zycia Orffa
i jego dorobek kompozytorski oraz pedago-
giczny.
Wielk a atrakcj a dla C. Orffa były kon-
certy w monachijskiej Akademii Muzycz-
nej oraz w Hoftheater, a takze przedsta-
wienia teatru kukiełkowego. Niezwykle sil-
ne wrazenie na kilkunastoletnim Orffie wy-
warły opery i dramaty muzyczne Richar-
da Wagnera
Lataj acy Holender
,
Tristan
i Izolda
oraz
Pierscie n Nibelunga
. Wielkim
przezyciem okazały sie takze dzieła Richar-
da Straussa
Salome
i
Elektra
oraz Clau-
de Debussy’ego
Nokturny
. Oprócz muzyki
Carl interesował sie takze teatrem, przede
wszystkim utworami Szekspira, bardzo du-
zo czytał, pisał własne wiersze i opowiada-
nia. Za szkoł a nie przepadał, lubił jednak
uczyc sie greckiego i czesto proszony był
o czytanie przed klas a tekstów w tym jezy-
ku. Ciekawił go równiez dialekt bawarski,
który poznał dzieki kucharce Fanni. Umia-
ła ona niezwykle ciekawie opowiadac róz-
ne historie i basnie, a Carl wraz ze sw a
młodsz a siostr a Mi a słuchali jej z zapartym
Młodosc i pierwsze kompozycje
Zainteresowanie muzyk a i teatrem mło-
dego Carla stało sie tak silne, ze coraz bar-
dziej zaniedbywał nauke w szkole. W ko n-
cu, mimo oburzenia nauczycieli i czesci ro-
dziny, opuscił j a i oddał sie swemu ulu-
bionemu zajeciu – komponowaniu. Niedłu-
go potem wydrukowany został zbiór piesni
na głos i fortepian
Eliland, ein Sang von
Chiemsee
16-letniego Orffa. Wkrótce tez
rozpocz ał nauke harmonii, lecz przestarzała
teoria nie odpowiadała wyobrazni młode-
go twórcy. Podobnie studia podjete w Aka-
demii Muzycznej w Monachium wydawały
mu sie zbyt konserwatywne. W swych po-
4
Wychowanie Muzyczne w Szkole
3 2008
http://www.wychmuz.pl
I
I
I
I
I
I
“wm_2008_3” — 2008/6/10 — 17:49 — page 5 — #5
I
I
Z
szukiwanich natkn ał sie na nauke harmo-
nii Arnolda Schönberga i partytury utwo-
rów Claude Debussy’ego. Brzmienie mu-
zyki, które tam znalazł, otworzyło nowe
perspektywy. Orff zacz ał intensywnie my-
slec o kompozycji scenicznej ł acz acej ruch,
spiew i instrumenty. Zamierzenia te prze-
rwała wojna – powołanie do wojska i wy-
jazd na front wschodni.
Do domu w Monachium wrócił
w 1919 r., a w dwa lata pózniej, 1 marca
odbył sie w Berlinie jego pierwszy wie-
czór kompozytorski. Wykonane zostały
wówczas piesni do tekstów Franza We-
rfla. Wydarzenie to było wielkim przezy-
ciem dla debiutuj acego kompozytora, mi-
mo iz wiekszosc krytyków wyraziła raczej
nieprzychylne opinie. Znalezli sie jednak
słuchacze, którym muzyka przypadła do
gustu. Obecny na koncercie Curt Sachs po-
zytywnie ocenił piesni. Poradził tez Orf-
fowi, by ten poznał blizej utwory pierw-
szego dramaturga muzycznego – Claudio
Monteverdiego. Orff pod azył tym sladem
i przestudiował partytury dzieł tego mi-
strza. Zapragn ał kilka z nich przystosowac
do współczesnej sceny – zredukowac akcje,
opracowac na nowo partie instrumentów.
W rezultacie wieloletniej pracy powstały
nowe wersje niektórych utworów Monte-
verdiego zebrane pod wspólnym tytułem
Lamenti, liberamente tratto da opere di
Claudio Monteverdi
wystawione w 1958 r.
i ciesz ace sie duz a popularnosci a. Studia
nad muzyk a Monteverdiego odegrały jedn a
z decyduj acych ról w procesie formowania
sie stylu kompozytorskiego Orffa.
w dialekcie bawarskim bogactwo bajek,
przysłów, ludowych piosenek – to zródła,
do których kompozytor siegał najczesciej.
Niekiedy słowa traciły swoje znaczenie,
a role pierwszoplanow a zyskiwało samo
ich brzmienie. Drugim kluczowym elemen-
tem był taniec zajmuj acy w wyobrazni Orf-
fa szczególne miejsce od momentu zetknie-
cia sie z tancerk a Mary Wigman. Natomiast
charakterystyczne brzmienie swej muzyki
osi agn ał poprzez oryginalne instrumenta-
rium, stosowanie ostinat i burdonów.
Do najwazniejszych utworów nalez a
(w nawiasach podany został rok premier):
Antygonae
(1949),
Oedipius der Tyrann
(1959),
Prometheus
(1968) – utwory sce-
niczne oparte na dramacie antycznym;
Carmina burana
(1937),
Catulli Carmina
(1943)
Trionfo di Afrodite
(1953) – kanta-
ty sceniczne inspirowane sredniowieczny-
mi tekstami łaci nskimi i staroniemieckimi
oraz teatrem starozytnej Grecji i Rzymu;
Comoedia de Christi Resurrectione
(1957),
Ludus de nato Infante mirficus
(1960),
De
temporum fine comoedia
(1973) – spie-
wogry oparte na sredniowiecznych grach
i misteriach oraz bawarskim dialekcie;
Der
Mond
(1939),
Die Kluge
(1943)
Die Ber-
nauerin
(1947),
Astutuli
(1953) – opery na-
pisane miedzy innymi w oparciu o bajki
braci Grimm; szesc wersji
Snu nocy letniej
– muzyka inspirowana teatrem Szekspira,
która powstawała w latach 1917–1963.
Pocz atki działalnosci pedagogicznej
W pierwszych dekadach XX w. pojawi-
ło sie wiele nowych koncepcji pedagogicz-
nych, widocznych szczególnie w Ruchu
Nowego Wychowania. Na obszarze eduka-
cji muzycznej coraz szerzej znana i sto-
sowana była metoda Jaques-Dalcroze’a.
Wszystkie nowosci z dziedziny wychowa-
nia artystycznego i sztuki w ogóle intereso-
wały Orffa w zwi azku z jego prac a w te-
atrze. Zafascynowany był tancerk a Mary
Orffowski teatr słowa
Elementem integralnym swej twórczo-
sci uczynił Orff słowo. Jemu podporz ad-
kowane s a partie wokalne, brzmienie in-
strumentów i ruch sceniczny. Antyczne tra-
gedie greckie, sredniowieczne manuskryp-
ty
łaci nskie,
utwory
Szekspira,
zawarte
5
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne w Szkole
3 2008
I
I
I
I
Plik z chomika:
chomaroma
Inne pliki z tego folderu:
Inspiracje muzyczne.pdf
(11734 KB)
Inspiracje muzyczne.pdf
(7794 KB)
Inspiracje muzyczne.pdf
(5733 KB)
WM_2014_5.pdf
(14374 KB)
WM_2014_3.pdf
(9952 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akordeon
BEGUINE
BOSTON
Ćwiczenie głosu
FOLKLOR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin