czechow notatki.txt

(2 KB) Pobierz
Czechow

konwencja realistyczna
efek realnoci
realizm - konwencja, nie odwzorowanie
teksty realistyczne zazwyczaj dot. czasu współczesnego twórcy i odbiorcy

wyróżniki:
- referencja - odsyła do rzeczywistoci, odwzorowanie rzeczywistoci empirycznej,
- prawdopodobieństwo postaci, motywacja społ. i psychologicznej,
- uwiarygodnienie rzeczywistoci przedstawionej poprzez medium (język),
=> estetyka mimetyczna (tendencja do wychwycenia podobieństw między fikcjš a rzeczywistociš)


u Czechowa nie ma wyranej linii dramaturgicznej, zdarzenia nie układajš się w cišg przyczynowo-skutkowy wg modelu wzrastanie, kulminacja, opadanie.

epickie wartoci dramaturgii - udramatyzowany obraz życia zbiorowoci rosyjskiej u schyłku pewnej epoki

(Czechowem inspirował się Brecht, tworzšc dramat epicki)

"MEWA"

Trieplew zrobił sztukę z Ninš w domu Sorina. Spektakl spotkał się z niezrozumieniem.

-> rozpoczyna się chwytem sztuka w sztuce

KONIEC AKTU I
Dorn - starszy lekarz, niespełniony artysta, pocieszyciel, powiernik, opiekun, stara się pomóc, ale za wiele zrobić nie może
Trieplew - porażka w sztuce, opętany mylš o Ninie, nie podtrzymuje konwersacji z Dornem

Trigorin - uznany artysta, sam uznaje się za nałogowca

Problem wszystkich postaci Czechowa: sš zamknięci w nie swoim wiecie; deprecjonujš teraniejszoć, sš skłonni do życia we wspomnieniu albo wyobrażeniu, utopii; poczucie niespełnienia.

"To wieże, naiwne..." - podtekst (Dorn)

dialog Czechowa nie jest kontrowersyjny, nie jest dialogiem dwóch walczšcych ludzi, rozmówcy sš wyciszeni, zwróceni do wewnštrz


Stanisławski wystawiał Czechowa.
Stanisławski - kategoria magicznego jak gdyby - aktor zachowuje się jak gdyby był postaciš
Stanisławski chciał prawdy na scenie
pamięć emocjonalna
nastrój twórczy - bycie w roli, ale poniekšd bycie też postaciš, ale też element techniczny (umiejętnoć wywołania danych emocji na zawołanie)

Borys Trigorin - 

Arkadina - przejrzała aktorka

Kostek Trieplew - rasowy modernista, ma kompleksy, autodestruktywny

Nina - utożsamia się z mewš, marzy o karierze aktorki, 

postaci żyjš w złudzeniu, przeszłociš albo przyszłociš


kategoria rozpoznania - bohater widzi siebie inaczej na poczštku i na końcu akcji


u Czechowa dominujš postaci statyczne, postaci bardziej dynamiczne sš autodestrukcyjne, nie majš spójnej tożsamoci


"Mewa" Mikiewicza:
- dekonstrukcja,
- poetyka powtórzenia,
- autotematyzm,
- cytaty (z "Trzech sióstr")
Zgłoś jeśli naruszono regulamin