PLĄSY.doc

(70 KB) Pobierz
PLĄSY I ZABAWY ZE ŚPIEWEM

PLĄSY  I  ZABAWY  ZE  ŚPIEWEM
 

A CUM CY CA
mel. "Deszczowa Piosenka"

Już czas zawiązać krąg,
więc niech popłynie pieśń,
bo w kręgu przyjaciół
wesoło zawsze jest.
- kciuki do przodu
- łokcie do tyłu
- kolana ugiąć
- nóżki wykrzywię
- kuperki wypiąć
- klatki do przodu
- głowy do góry
- języki na brodę.
A cum cy ca, a cum cy ca,
a cum cy ca, acha! 
A cum cy ca, a cum cy ca,
a cum cy ca, acha!                 

Wszyscy maszerują dookoła kręgu.
Po zakończeniu stają i odwracają się twarzami do środka koła.
Prowadzący wykrzykuje pierwsze polecenie jednocześnie je wykonując, a wszyscy po nim powtarzają.
Pozostając w tej pozycji wszyscy śpiewają refren:
A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca - kołyszemy się na boki
acha! - wyginamy się do tyłu
i rozpoczynamy kolejny marsz dookoła kręgu, cały czas w tej samej pozycji.
Po zatrzymaniu wszystko rozpoczynamy od nowa dodając za każdym razem kolejny element postawy ciała.

APACZ
mel. "Kondor"

Raz mały Apacz 
napiął mały łuk.
Och, jak on mógł,
napiąć tak mały łuk? 
Jak on mógł?

Raz duży Apacz 
napiął duży łuk.
Och, jak on mógł,
napiąć tak duży łuk? 
Jak on mógł?

rękami pokazujemy małego Apacza
rękami pokazujemy mały łuk
kręcimy głową na „nie"
rękami pokazujemy napinany łuk
kręcimy głową na „nie"

rękami pokazujemy dużego Apacza
rękami pokazujemy duży łuk
kręcimy głową na „nie"
rękami pokazujemy napinany łuk
kręcimy głową na „nie"
 

A RAM SAM SAM

A ram sam sam, a ram sam sam
guli guli guli guli ram sam sam
A ram sam sam, a ram sam sam
a guli guli guli guli ram sam sam
arafi arafi guli guli guli guli ram sam sam
arafi arafi guli guli guli guli ram sam sam 

Siedzimy w pozycji klęczącej w kręgu
a ram sam sam - uderzamy rytmicznie w kolana partnera po lewej stronie, w swoje, partnera po prawej stronie, znów partnera po lewej, swoje i po prawej, czyli: lewa, swoje, prawa i znów lewa, swoje, prawa itd.
a guli guli - podnosimy przed sobą rękę do góry i naśladujemy tzw. wkręcanie żarówek,
arafi arafi - robimy skłon ku ziemi.
Za każdym razem  zwiększamy tempo śpiewu.

BARANEK
 


 

 

Jak dobrze być barankiem
i bardzo wczesnym rankiem
wychodzić na polankę
i śpiewać sobie tak:
be, be, be kopytka niosą mnie,
be, be, be kopytka niosą mnie.

Jak dobrze być baranem
i bardzo wczesnym ranem
wychodzić na polanę
i śpiewać sobie tak:
be, be, be kopyta niosą mnie,
be, be, be kopyta niosą mnie.

So gut zu sein baranek
aufstehen sobie ranek
und gehen zu polanek
und singen so wie als:

Bich, bich, bich kopytka tragen mich,
bich, bich, bich kopytka tragen mich.

How good to be baranek
and wake up sobie ranek,
and running to polanek
and singin just like that:

Bi, bi, bi kopytka takeing me,
bi, bi, bi kopytka takeing me.

Przy słowach „baranek” pokazujemy
kolistymi ruchami rogi na naszej głowie,
przy słowach „wychodzić/gehen/running” naśladujemy wybieganie baranka na polankę.
Tak samo przy słowach „be, be, be...”.
W drugiej zwrotce powtarzamy wszystkie ruchy, ale bardziej ociężale i wolniej.

 

CHODZI LISEK KOŁO DROGI

Chodzi lisek koło drogi,
cichuteńko stawia nogi.
Cichuteńko się zakrada,
nic nikomu nie powiada.
Cichuteńko się zakrada,
nic nikomu nie powiada.

Chodzi lisek koło drogi,
cichuteńko stawia nogi.
Lis, lis ogon ma,
nie wiadomo, komu da.
Lis, lis ogon ma,
nie wiadomo, komu da.

Dzieci stoją w kole z rękami założonymi do tyłu. Dziecko – „lisek” chodzi wokół śpiewającej grupy z chustką w ręce. W pewnej chwili wkłada chustkę do ręki wybranego dziecka. Wskazane w ten sposób osoba chwyta chustkę i goni „liska” dookoła stojących dzieci. Kiedy uciekający usiądzie na zwolnionym miejscu, zabawa rozpoczyna się od nowa.

CZTERECH MAŁYCH MURZYNKÓW

Czterech małych Murzynków
poszło do lasu po mech.
Jednego zjadły wilki
zostało tylko trzech.
Trzech małych Murzynków
kopało wielki rów.
Jednego zasypał piasek
zostało tylko dwóch.
Dwóch małych Murzynków
kąpało się w rzece Eden.
Jednego zjadł krokodyl
i został tylko jedan.
Jeden mały Murzynek
ożenił się z panną Mery.
I znów po czterech latach
było Murzynków czterech
i tak dalej...

pokazujemy " smarowanie policzków"
naśladujemy marsz
pokazujemy dłońmi przed sobą kłapanie szczęk wilka
naśladujemy kopanie rowu

kucamy nakrywając ciało i głowę rękoma

pływamy żabką lub innym stylem pływackim

wyciągamy przed siebie ręce i kłapiemy nim jak wielką paszczą
ruszamy  biodrami lekko uginając kolana

pokazujemy czterech Murzynków i zaczynamy od nowa
 Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.

JAWOR, JAWOR

Jawor, jawor, jaworowi ludzie.
Co wy tu robicie?
Budujemy mosty
dla pana starosty.

Tysiąc koni przepuszczamy,
a jednego zatrzymamy.
Tysiąc koni przepuszczamy,
a jednego zatrzymamy.

Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie, podnoszą w górę ramiona i chwytają się za ręce tworząc most. Pod ich uniesionymi rękoma przechodzą parami pozostali uczestnicy zabawy. Przy słowach: ...a jednego zatrzymamy – dzieci opuszczają ręce, łapiąc jedną z par. Złapane osoby tworzą „nowy most”.



 

KASZTANKOWA GRA

Wiatr pogłaskał stary kasztan
po złotej czuprynie
i w ogródku już kasztanki
skaczą po ścieżynie.
Kto się z nami bawić chce
w kasztankową grę?

machamy rękami w górze
głaszczemy się po głowie
marsz po  obwodzie koła
podskoki obunóż w miejscu
w parach, podskoki w kółeczko
w parach klaszczemy w ręce partnera

LAURENCJA

Laurencjo moja, Laurencjo ma.
Jakiż to dzień tygodnia trwa?
Poniedziałek (wtorek, środa, czwartek...)

Wszyscy chodzą po obwodzie koła trzymając się za ręce. Na słowach" "Laurencja" i każdej nazwie dnia tygodnia robimy przysiad. Przy każdej kolejnej zwrotce dzień tygodnia.

MAKARENA

Krok do przodu, krok do tyłu,
Łatwe do tańczenia.
Ręce w górę, ręce w dół,
To dla ułatwienia.
Gdy połączysz wszystko razem,
Wyjdzie Makarena....
Eeeeee! ....Makarena!!!

Ustawienie dowolne. Wszystkie ruchy wykonujemy zgodnie z tekstem, jedynie przy ostatniej linijce wyciągamy do przodu prawą rękę i z lekka przeciągając śpiewamy eeee... Makarena!!!

MISIULINA

Taka mała Misiulina mi się spodobała,
Takie wielkie pióro miała, ona taka mała.
Taka mała, takie pióro,
takie pióro, taka mała.
Taka mała, takie pióro,
takie pióro, taka mała.

pokazujemy kobietą niskiego wzrostu
pokazujemy rękami duże pióro i małą kobietę
pokazujemy rękami małą kobietę, duże pióro  duże pióro, małą kobietę
pokazujemy rękami małą kobietę, duże pióro  duże pióro, małą kobietę
Każdą kolejną zwrotkę śpiewamy szybciej. 



 

MAM CHUSTECZKĘ HAFTOWANĄ

Mam chusteczkę haftowaną,
co ma cztery rogi,
kogo kocham, kogo lubię,
rzucę mu pod nogi.
Tego kocham, tego lubię,
tego pocałuję,
a chusteczkę haftowaną
Tobie (lub imię) podaruję.

Wersja jesienna:
Mam listeczki kolorowe
żółte i czerwone,
kogo kocham, kogo lubię,
rzucę w jego stronę.
Tego kocham, tego lubię,
tego pocałuję,
a listeczki kolorowe
Tobie (lub imię) podaruję.
 

Dzieci poruszają się po kole śpiewając. Wybrana osoba tańczy w środku koła. W skazuje kolejne dzieci, wybiera na swoje miejsce jedno dziecko, wymieniając jego imię i podając mu chusteczkę.

MUZYKALNA RODZINKA
 

 



 

 

Nasza rodzinka jest zabawna,
począwszy od mamy.
Jest bardzo muzykalna
spytajcie o to taty.
Mamy swe instrumenty,
fagoty, puzon dęty,
skrzypeczki i co chcesz,
i wielki bęben też.

Bzytu, bzyta piria la, la laj, la /x3
Piria la, la, laj, bęc!

Na skrzypcach gra babunia,
na flecie dziadzio gra,
na bębnie zaś ciotunia,
na nerwach za to ja!
I gdy tak do koncertu,
zasiadają wszyscy wraz,
to grają saksofony
i nawet dęty bas!

Bzytu, bzyta piria la, la laj, la /x3
Piria la, la, laj, bęc!

Dzieci stoją na obwodzie koła, śpiewając naśladują wymieniane instrumenty.
 

 

 


W czasie refrenu:
Bzyta, bzyta - dwa razy machamy skrzydełkami,
Pria la, la, laj - imitacja gry na bardzo dużej fujarce,
Bęc - klaszczemy w dłonie.

PADA DESZCZYK

Pada deszczyk, pada deszczyk,
Kapu kap, kapu kap,
A niech sobie pada, a niech sobie pada,
Kapu kap, kapu kap.


 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin