przesluchiwanie poznawcze dzieci.pdf

(65 KB) Pobierz
Agnieszka Morawska.qxd
Teresa Jaśkiewicz-Obydzińska,
Ewa Wach
Instytut Ekspertyz Sądowych
Kraków
Przesłuchanie poznawcze dzieci
Przesłuchanie poznawcze jest metodą wspomagania pamięci poprzez usprawnienie pro-
cesu przypominania. Metoda ta wykorzystywana jest w czasie przsłuchiwania świad-
ków, również dzieci-świadków. Autorki opisują zasady dotyczące przesłuchania poznaw-
czego dzieci oraz fazy jego przebiegu.
Wprowadzenie
Przesłuchanie poznawcze, znane też
jako wywiad poznawczy ( Cognitive Inte-
rview ) jest metodą wspomagania pamięci
poprzez usprawnienie procesu przypo-
minania. Metoda ta została opracowana
w latach 1984–1985 przez psychologów
amerykańskich Ronalda Fischera i Edwar-
da Geiselmana. Prowadzili oni badania
nad procesami pamięci i w latach 80. XX
wieku opublikowali wiele prac na te-
mat wykorzystania wyników tych badań
w praktyce, w tym zwłaszcza dla celów
podniesienia efektywności przesłucha-
nia świadków.
Twórcy przesłuchania poznawczego
stwierdzają, że technika ta koncentruje się
na dwóch głównych problemach związa-
nych ze składaniem zeznań przez świad-
ków: procesach pamięci i procesach wza-
jemnego porozumiewania . Świadek musi
bowiem najpierw włożyć wiele wysiłku,
aby przypomnieć sobie szczegóły wydarze-
nia, a następnie przekazać te informacje
przesłuchującemu. Powodzenie przesłu-
chania zależy więc od obu tych procesów.
Podstawową zasadą obowiązującą
w przesłuchaniu poznawczym jest kiero-
wanie przeszukiwaniem pamięci. Zada-
niem przesłuchującego jest pomoc świad-
kowi w przypomnieniu sobie ważnych in-
formacji poprzez nakierowywanie go, za
pomocą odpowiednich pytań, na różne
obszary jego pamięci, w których mogą
być one zakodowane. Autorzy podkreśla-
ją też, że to świadek, a nie przesłuchujący,
ma stać się centralną postacią przesłu-
chania , bowiem to on posiada dostęp do
informacji. Rola przesłuchującego pole-
ga na wnioskowaniu, w jaki sposób infor-
macje zostały przez świadka zgromadzo-
ne oraz na delikatnym kierowaniu proce-
sami pamięciowymi świadka, towarzy-
szenie mu, podsuwanie strategii skutecz-
nego przeszukiwania pamięci.
1
8186442.007.png 8186442.008.png
Jaśkiewicz-Obydzińska, Wach / Przesłuchanie poznawcze dzieci
W celu umożliwienia świadkowi aktyw-
nego zaangażowania się w proces prze-
słuchania, przesłuchujący powinien dążyć
do stworzenia odpowiednich warunków,
w których świadek czułby się bezpiecznie.
Ponadto świadek powinien mieć poczu-
cie, że jest traktowany podmiotowo i in-
dywidualnie. Istotna jest więc tzw. perso-
nalizacja przesłuchania , czyli potrakto-
wanie świadka jako jednostki z niepowta-
rzalnym zespołem cech i możliwości.
W tym celu należy przed przystąpieniem
do przesłuchania zadbać o nawiązanie
dobrego kontaktu ze świadkiem, zaintere-
sować się jego samopoczuciem, aktualną
sytuacją osobistą. Powinno się umożliwić
świadkowi wyrażenie jego lęków i emocji
tak, aby nie musiał się już na nich kon-
centrować w trakcie odpamiętywania.
Drugim ważnym elementem przesłu-
chania jest efektywne przekazanie przez
świadka odpamiętanych informacji.
Problem może stanowić formułowanie
i przekazywanie informacji przez świad-
ka, jak też zrozumienie oraz zapisanie ich
przez przesłuchującego. Ponieważ w sy-
tuacji przesłuchania jest to system komu-
nikacji pomiędzy dwoma osobami, każda
z nich musi być świadoma potrzeb i moż-
liwości drugiej. Poprawa komunikacji
w przesłuchaniu poznawczym jest wyni-
kiem pomocy świadkowi w formułowa-
niu kompletnych i zrozumiałych wypowie-
dzi, pomocy przesłuchującemu w zrozu-
mieniu i zapisaniu wypowiedzi świadka,
a także zrozumieniu jego psychologicz-
nych potrzeb. (Fisher, Geiselman 1992).
Przesłuchanie poznawcze oparto na
dwóch prawach pamięci:
1) ślad pamięciowy składa się z kilku ele-
mentów, efektywność jego odtwarzania
jest więc ściśle związana z ilością nakła-
dających się na siebie elementów tego
śladu, a zatem ze złożonością zdarzenia;
2) istnieje kilka dróg odtwarzania zako-
dowanego w pamięci wydarzenia. A za-
tem informacja, której nie uzyska się
jednym sposobem, może być dostępna
przy pomocy innej metody.
Wychodząc z powyższych podstaw teo-
retycznych, autorzy opracowali dla celów
przesłuchania poznawczego cztery pod-
stawowe techniki odtwarzania śladów
pamięciowych wydarzeń. Dwie z nich ma-
ją na celu wzmocnienie efektywności od-
twarzania pokrywających się częściowo
elementów śladów pamięciowych zda-
rzenia, a dwie pozostałe dotyczą dróg
uzyskiwania informacji:
· Swobodna, pełna relacja uwzględniają-
ca nawet częściowe i – zdaniem świadka
– mało ważne informacje. Świadek ma
przedstawić wszystkie szczegóły wyda-
rzeń, jakie tylko sobie przypomni, nawet
jeśli będą mu się wydawać nieistotne,
niespójne, nie usystematyzowane.
· Odtworzenie kontekstu zdarzenia – po-
wtórne przeżycie sytuacji przestępstwa
w kontekście osobistym i środowisko-
wym, jaki miał miejsce w czasie zda-
rzenia. Można polecić świadkowi, aby
wyobraził sobie przeżyte zdarzenie, od-
twarzając szczegóły wydarzenia, stany
psychofizyczne własne i innych osób
w nim uczestniczących.
· Opis zdarzeń w różnym porządku chro-
nologicznym , np. od ostatniego zapa-
miętanego epizodu do epizodów po-
przedzających.
· Opis zdarzeń z perspektywy innej oso-
by , np. z perspektywy innego świadka,
sprawcy bądź ofiary przestępstwa.
Już pierwsze badania eksperymental-
ne, prowadzone przez Geiselmana i jego
współpracowników na studentach, po-
twierdzały skuteczność tej techniki prze-
słuchania. W porównaniu z przesłucha-
niem standardowym uzyskiwano od 20%
do 35% dodatkowych informacji przy
niezmienionej liczbie błędów i konfabula-
cji (Geiselman i in. 1986).
Geiselman i współpracownicy podjęli
też badania nad zastosowaniem przesłu-
chania poznawczego w stosunku do dzieci.
(Geiselman, Padilla 1988). Eksperyment
obejmował dzieci w wieku od 7 do 12 lat.
W przesłuchaniu poznawczym uzyskano
2
8186442.009.png 8186442.010.png
Jaśkiewicz-Obydzińska, Wach / Przesłuchanie poznawcze dzieci
o 21% więcej informacji niż w przesłucha-
niu standardowym przy tej samej liczbie
błędów i konfabulacji.
U dzieci jednak wystąpiło ogólnie więcej
błędów i konfabulacji niż u dorosłych, co na-
sunęło przypuszczenie, że powodem tego
mogło być niezrozumienie instrukcji doty-
czących poszczególnych technik. W związ-
ku z tym w następnych latach koncentrowa-
no się na dostosowaniu procedur przesłu-
chania do właściwości rozwojowych dzie-
ci. Stwierdzono, że najkorzystniejszą stra-
tegią przesłuchania dzieci wydaje się ogra-
niczenie do pytań otwartych, przynajmniej
na początku przesłuchania, a po uzyskaniu
zarysu zdarzenia przejście do pytań ukie-
runkowujących (Fisher, McCauley 1991).
W ciągu ostatnich 20 lat problematyka
przesłuchania poznawczego stała się in-
spiracją dla badań prowadzonych w wie-
lu krajach świata. W Europie największe
zainteresowanie wykazali psychologowie
z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii.
Badacze sprawdzali wybrane elementy
tej techniki i częstotliwość ich stosowa-
nia, a także wpływ pewnych procesów
psychicznych na usprawnienie procesu
odpamiętywania.
Zastosowaniem tej techniki w stosun-
ku do dzieci zajmował się m.in. Gunter
Koehnken, który opracował szczegółową
procedurę stosowania przesłuchania po-
znawczego u dzieci – świadków prze-
stępstw. Obiecujące wyniki badań prowa-
dzonych przez psychologów w różnych
krajach oraz sygnały o przydatności sto-
sowania tej metody w praktyce zachęcają
do jej rozpowszechnienia.
Procedura przesłuchania poznawczego dzieci
Przedstawiona poniżej procedura opar-
ta jest na materiałach szkoleniowych, opra-
cowanych przez G. Koehnkena i udostęp-
nionych Instytutowi Ekspertyz Sądowych
w Krakowie w 1995 r.
Celem wywiadu poznawczego jest po-
moc przesłuchiwanemu dziecku w uspraw-
nieniu procesu wydobywania informa-
cji z pamięci, tzn. generowania odpamię-
tywanych szczegółów bez zwiększania
liczby szczegółów niedokładnych lub sfa-
brykowanych.
wiło bez przerwy i zadawać pytania po-
mocnicze tylko wtedy, kiedy jest to napraw-
dę konieczne. W związku z tym przesłuchu-
jący powinien zastosować się do poniż-
szych zaleceń:
· Siedź w sposób swobodny, skieruj się
ku dziecku.
· Wyrażaj przyjaźń i poparcie.
· Używaj często kontaktu wzrokowego,
lecz nie wpatruj się w dziecko.
· Mów powoli, używaj krótkich zdań,
stosuj pauzy między zdaniami.
· Często wyrażaj uwagę i zainteresowanie
poprzez kiwanie głową, mów „mhm”
itp., lecz nie używaj wyrażeń oceniają-
cych typu „dobrze”, „tak jest”.
· Chwal dziecko za jego wysiłek.
· Unikaj nagłych ruchów lub chaotycz-
nego stylu mowy.
· Nie przerywaj.
· Zezwalaj na przerwy.
· Okazuj cierpliwość.
Fazy przesłuchania poznawczego
Przesłuchanie poznawcze dziecka obej-
muje kilka faz. Celem pierwszej z nich jest
Ogólne wytyczne dotyczące zachowania się
osoby prowadzącej przesłuchanie (wywiad)
Rola przesłuchującego, podobnie jak
w przypadku dorosłych, polega na ułatwia-
niu wyszukiwania informacji z pamięci
dziecka. Należy pamiętać, że dziecko jest
główną osobą przesłuchania, gdyż to ono
posiada wszystkie interesujące przesłu-
chującego informacje. Przesłuchujący po-
winien więc dopasować sekwencję zada-
wania pytań do procesu wydobywania in-
formacji z pamięci świadka.
Koehnken zaleca, aby stymulować prze-
słuchiwane dziecko w ten sposób, aby mó-
3
8186442.001.png 8186442.002.png
Jaśkiewicz-Obydzińska, Wach / Przesłuchanie poznawcze dzieci
personalizacja przesłuchania i nawiąza-
nie dobrego kontaktu z dzieckiem. Rozpo-
czynając przesłuchanie należy więc powi-
tać dziecko, używając jego imienia, przed-
stawić się i nawiązać rozmowę na temat,
który nie będzie wiązał się z ewentualnym
konfliktem przeżywanym przez dziecko
(jakim mogą być np. problemy szkolne czy
kontakty z otoczeniem). Można więc roz-
począć od pytań dotyczących zaintereso-
wań dziecka czy ulubionych sposobów
spędzania wolnego czasu.
Następna faza obejmuje wyjaśnienie
celu przesłuchania . Osoba przesłuchująca
powinna wskazać dziecku potrzebę szcze-
gółowej informacji i wyjaśnić mu, że tylko
ono posiada wszystkie informacje. Warto
zaznaczyć, że zadanie nie będzie łatwe
i będzie wymagało od dziecka dużej kon-
centracji. Należy też zachęcić dziecko, aby
opisywało wszystko, co przyjdzie mu do gło-
wy, kiedy o tym pomyśli. Dotyczy to rów-
nież szczegółów, które mogą wydawać się
błahe lub powtarzają się. Warto też przy-
pomnieć dziecku, aby nie zgadywało i nie
wymyślało rzeczy, których nie pamięta.
Kolejne fazy przesłuchania wiążą się już
ze stosowaniem określonych technik wspo-
magania pamięci, z których pierwszą jest
rekonstrukcja kontekstu zdarzenia.
Kontekst może być odtworzony przez
bezpośrednią prośbę skierowaną do dziec-
ka, aby pomyślało o wszystkich środowi-
skowych i osobistych okolicznościach wy-
darzenia lub przez zadawanie konkret-
nych pytań, które zmuszą go do myślenia
o nim. Dla osiągnięcia efektów w tej fazie
przesłuchania pomocne może być prze-
strzeganie następujących zaleceń:
– poproszenie dziecka, aby uważnie słu-
chało instrukcji. Podkreślenie, że chce mu
się pomóc, aby przypomniało sobie wszyst-
ko, co się zdarzyło;
– dziecku należy dać wystarczająco du-
żo czasu, aby odtworzyło kontekst;
– pytania powinny być zadawane powoli,
należy celowo robić przerwy;
– zadawać pytania pojedynczo;
– poczekać, aż dziecko odtworzy kon-
tekst i dopiero potem kontynuować prze-
słuchanie.
Kolejną techniką, którą powinno się wy-
korzystać podczas przesłuchania dziecka
jest swobodna relacja. Jednym z celów tej
fazy jest ustalenie strategii dla części,
w której będą zadawane pytania. Warto
więc robić krótkie notatki i rejestrować
tematy, do których można wrócić przy
zadawaniu pytań.
Aby uzyskać swobodną narrację, należy
poprosić dziecko, aby opowiedziało, w spo-
sób narracyjny, swoje wspomnienia doty-
czące wydarzenia. Ważne jest, aby nie prze-
rywać dziecku w czasie jego swobodnej
narracji, nie zadawać też wtedy szczegóło-
wych pytań. Pomocną techniką może być
powtarzanie ostatniej wypowiedzi dziec-
ka swoimi własnymi słowami, bez doda-
wania żadnych szczegółów. Należy więc
używać techniki aktywnego słuchania.
Koehnken zwraca też uwagę na kilka
problemów praktycznych, które mogą
wystąpić w fazie swobodnej relacji i daje
wskazówki, jak osoba przesłuchująca po-
winna się zachować. Dziecko może np.
zatrzymać się w czasie swobodnej relacji,
nawet jeśli ma więcej do powiedzenia.
Należy wówczas okazać cierpliwość i za-
chować milczenie, nawet jeśli przerwy
w relacji są długie. Trzeba bowiem pa-
miętać, że jest to faza przed zadawaniem
pytań i cisza, jako środek do uzyskania
bardziej wypracowanych odpowiedzi,
jest szczególnie efektywna, jeśli po niej
następują pytania otwarte. Kiedy od-
nosi się wrażenie, że dziecko zakończyło
swoją narrację, nie należy od razu za-
dawać pytania, a raczej zachęcić dziecko,
aby przypomniało sobie więcej mówiąc:
„czy pamiętasz coś jeszcze?” – i odczekać
kilka sekund.
Kolejną fazę przesłuchania stanowi za-
dawanie pytań. Przystępując do niej nale-
ży wyjaśnić dziecku, że teraz będzie py-
tane o szczegóły związane z wydarzeniem.
Warto powiedzieć jeszcze raz, że dziec-
ko powinno opisać wszystko, co przyjdzie
4
8186442.003.png 8186442.004.png
Jaśkiewicz-Obydzińska, Wach / Przesłuchanie poznawcze dzieci
mu na myśl, a także przypomnieć, że nie
powinno zgadywać lub wymyślać. Moż-
na też podkreślić, że to może być trudne
zadanie, wymaga więc wysiłku i dużej
koncentracji.
W tym miejscu celowe wydaje się krót-
kie przypomnienie rodzajów stawianych
pytań, ich zalet i ograniczeń, a także ewen-
tualnych konsekwencji, jakie mogą mieć
dla odpowiedzi udzielanych przez dziecko.
· Pytania otwarte – pozwalają dziecku
sformułować bardziej wypracowaną
i szerszą odpowiedź (np. „jak wyglądał
nauczyciel?”). Przesłuchaniu należy na-
dać taką strukturę, aby większość in-
formacji uzyskać z narracyjnych odpo-
wiedzi dziecka na pytania otwarte.
· Pytania zamknięte – wywołują ściśle
określone odpowiedzi, składające się
z jednego słowa lub krótkiej frazy (np.
„jakiego koloru były jego spodnie?”).
Użycie pytań zamkniętych jest często
konieczne dla uzyskania pewnych in-
formacji. Ten typ pytań ma jednak sze-
reg wad i powinno się go unikać.
· Pytania ograniczonego wyboru – dostar-
czają ograniczonej liczby alternatyw,
z których dziecko musi wybrać właści-
wą odpowiedź. Należy zdecydowanie
unikać pytań tego typu, ponieważ istot-
nie ograniczają one ilość uzyskanych in-
formacji. Jeśli nie można ich uniknąć,
to w każdym razie pytanie te powinny
być jak najprostsze i koncentrować się
na jednej osobie lub przedmiocie.
· Pytania złożone – są to pytania, które
zawierają wiele pytań pomocniczych.
Dziecko często popełnia błędy, odpo-
wiadając na te pytania, ponieważ trud-
no jest je dziecku przyswoić i jedno-
cześnie przeszukiwać pamięć. Zamiast
zadawać pytania złożone, powinno za-
dawać się pytania proste, dając dziec-
ku czas na odpowiedź na każde z nich.
· Pytania złożone gramatycznie – są to py-
tania, które dziecku trudno zrozumieć,
i należy dzielić je na dwa lub trzy krótsze.
· Pytania naprowadzające – pośrednio
lub bezpośrednio sugerują odpowiedź
lub przedstawiają fakt nieznany osobie
przesłuchiwanej. Mogą więc wpływać
zarówno na to, co dziecko ma zakodo-
wane w pamięci, jak i na to, co dziecko
mówi, zatem należy ich za wszelką ce-
nę unikać.
Jako zasadę ogólną należy przyjąć, że
pytania powinny być tak sformułowane,
aby nie sugerowały dziecku odpowiedzi,
a przede wszystkim by były odpowiednie
do możliwości rozwojowych dziecka. Prze-
słuchanie poznawcze nie oznacza zada-
wania pytań wcześniej przygotowanych,
a wręcz przeciwnie – muszą być one na bie-
żąco dostosowywane do procesu wydoby-
wania informacji z pamięci.
Zadawanie pytań jest związane z akty-
wizowaniem obrazów wyobrażeniowych
u osoby przesłuchiwanej. Zadanie dziecku
pytania o jakiś element wydarzenia powo-
duje, że dziecko korzysta z obrazu wyobra-
żeniowego tego elementu i „wyczytuje” żą-
daną informację. Na przykład, jeśli prosi się,
aby opisało swojego nauczyciela, w świado-
mości dziecka powstanie jego obraz. Jeśli
następne pytanie dotyczy tego samego ob-
razu (np. jak był ubrany?) dziecko będzie
używać tego samego obrazu. Jeśli jednak
kolejne pytanie odnosi się do innego obrazu
(np. „kto jeszcze był w pokoju?”), pierw-
szy obraz zostaje porzucony, a dziecko two-
rzy nowy obraz, odpowiedni do pytania.
Każdy akt przywoływania nowego obrazu
przerywa proces przeszukiwania pamięci
i wymaga wysiłku umysłowego. W konse-
kwencji przeskakiwanie z jednego obrazu
na drugi poważnie ogranicza ilość infor-
macji, które dziecko sobie przypomina.
Koehnken wielokrotnie podkreśla, że
kluczem do udanego przesłuchania jest za-
dawanie pytań w takim porządku, aby zmi-
nimalizować liczbę momentów, w któ-
rych dziecko musi tworzyć obraz wyobra-
żeniowy. Kiedy taki obraz został już przy-
wołany, następne pytania powinny być
do niego dostosowane. Dopiero po wyczer-
paniu jego zawartości należy zadawać py-
tania aktywizujące następny obraz.
5
8186442.005.png 8186442.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin