Poradowski Michal - Talmud czy Biblia.pdf

(614 KB) Pobierz
1
TALMUD CZY BIBLIA
Ks. Prof. Michał Poradowski
(pełna wersja książki)
WSTĘP DO DRUGIEGO WYDANIA................................................................................................................... 1
WSTĘP ................................................................................................................................................................... 3
JUDAIZM I MOZAIZM „PODSTAWOWE RÓŻNICE” .................................................................................... 3
JUDAIZM CZY MOZAIZM ? ............................................................................................................................. 5
CHRYSTUS PAN WOBEC JUDAIZMU I MOZAIZMU ................................................................................ 7
JUDAIZM I MOZAIZM W DZIEJACH APOSTOLSKICH ............................................................................. 12
JUDAIZM I MOZAIZM W LISTACH ŚW. PAWŁA ........................................................................................ 16
JUDAIZM I MOZAIZM W APOKRYFACH .................................................................................................. 24
JUDAIZM I MOZAIZM W PISMACH OJCOW KOŚCIOŁA ............................................................................ 27
"KORZENIE " CHRZECIJAŃSTWA ? ............................................................................................................... 30
CZY CHRZESCIJANIE I ŻYDZI WIERZĄ W TEGO SAMEGO BOGA ?....................................................... 32
NA CZYM POLEGA JUDAIZACJA CHRZESCIJAŃSTWA ? ..................................................................... 36
ŻYDOWSKIE CHRZEŚCIJAŃSTWO W HISTORII ....................................................................................... 41
KONFLIKT MIĘDZY IZRAELEM I KOŚCIOŁEM ........................................................................................... 45
CZY IZRAEL JEST NADAL NARODEM WYBRANYM ? ............................................................................ 50
JESZCZE O RÓŻNICY MIĘDZY JUDAIZMEM I MOZAIZMEM ................................................................... 55
„KORZENIE” CHRZEŚCIJAŃSTWA W HELLENIZMIE ? ............................................................................. 58
NIECO O TALMUDZIE ...................................................................................................................................... 60
JUDAIZACJA CHRZEŚCIJAŃSTWA DZISIAJ .............................................................................................. 63
„KORZENIE” CHRZEŚCIJAŃSTWA W HELLENIZMIE WEDŁUG ŚW. AUGUSTYNA ............................ 68
WSPÓŁCZESNA JUDAIZACJA MSZY ŚWIĘTEJ ............................................................................................ 71
JESZCZE O JUDAIZACJI CHRZEŚCIJAŃSTWA............................................................................................. 73
POST SCRIPTUM Z LISTU DO WYDAWCY .................................................................................................. 75
WSTĘP DO DRUGIEGO WYDANIA
Pierwsze wydanie książki TALMUD czy BIBLIA? ukazało się W roku 1993 i jej
nakład został szybko wyczerpany, a Oficyna Wydawnicza FULMEN, która ja wydala,
przestała istnieć i to dopiero poznańskie wydawnictwo WERS zainteresowało się jej
ponownym wydaniem. Miejmy nadzieje, ze nowe, poprawione wydanie tej książki nie
będzie zawierało tak wielkiej ilości błędów drukarskich, jak to było, niestety, z jej
pierwszym wydaniem.
Tematyka tej książki jest nadal bardzo aktualna, gdyż dyskusje odnośnie
kultury i wierzeń wiele tysięcy lat trwającej historii ludu żydowskiego są ciągle żywe i
nadal interesują nie tylko wyznawców religii mojżeszowej, lecz także i inne narody,
zwłaszcza te, które od dwóch tysięcy lat zachowują naukę Chrystusa Pana, głoszoną
swego czasu w Ziemi Świętej, a przekazywana wszystkim ludom przez tzw. Nowy
Testament .
Książka TALMUD CZY BIBLIA? ma na celu ułatwienie czytelnikom
zrozumienia zasadniczej różnicy jaka istnieje miedzy tymi księgami, które chociaż
powstały w środowisku kultury żydowskiej, to jednak różnią się miedzy sobą, gdyż
TALMUD odzwierciedla głównie judaizm, a wiec kulturę żydowska, podczas gdy
BIBLIA, a przede wszystkim Stary Testament, pozwala zrozumieć czym był i czym
jest nadal mozaizm, czyli nauka Mojżesza, która, według nauki Kościoła, ma
charakter Objawienia Bożego.
2
Nie można się dziwić, ze żydzi dają pierwszeństwo TALMUDOWI, a nie
BIBLII, gdyż TALMUD, jako Miszna i Gemara, obejmuje niemal wszystkie aspekty
żydowskiej kultury, która jest przecież jedna z najdawniejszych, a jednocześnie i
jedna z najbardziej aktywnych i żywych, a do pewnego stopnia dających podstawy
kulturze europejskiej, tak porzedchrześcijańskiej, jak i chrześcijańskiej.
Żydzi zawsze żyli i żyją do dziś w rozproszeniu, a wiec na całym globie
ziemskim, czyli we wszystkich krajach całego świata, wpływając na wszystkie inne
kultury, a jednocześnie zachowując swoje najstarsze zwyczaje. Kiedy Rzymianie
zaczęli liczyć swoja historie od założenia Rzymu, a więc ab Urbe condita, to żydzi
zaczęli liczyć swoją historię od "stworzenia świata", biorąc pod uwagę być może że
kalendarz starożytnego Egiptu, stąd chwalą się, że mają już 5998 lat, a myśmy
dopiero niedawno obchodzili tysiąclecie.
Ks. prof. Michał Poradowski
3
WSTĘP
Temat " korzeni " Chrześcijaństwa nie jest nowy, gdyż polemizowali już o tym
pierwsi chrześcijanie, Ci, co nawracali się z mozaizmu, a wiec żydzi, widzieli te
" korzenie " w Biblii, a ci zaś, którzy nawracali się z " hellenizmu " - a byli nimi prawie
wszyscy ówcześni obywatele cesarstwa rzymskiego, z wyjątkiem żydów - upatrywali
owe " korzenie " głównie w tradycjach religijnych starej Grecji, Podobnie zresztą było i
później, a nawet jest i do dziś. Pamiętam z jakim entuzjazmem wspaniale
przemawiał na odczytach w Warszawie polski hellenista o światowej sławie (gdyż
jego książki na ten temat były tłumaczone na różne języki europejskie), profesor
Tadeusz Zielinski, w przededniu drugiej wojny światowej. A po tejże wojnie, niemniej
wspaniale i przekonywująco, przemawia aż do dziś, przy każdej okazji, jeden z
największych współczesnych hellenistów, argentyński profesor semantyki Carlos A.
Disandro.
Istnieje jednak zasadnicza różnica miedzy tą polemiką tradycyjną i dzisiejszą,
gdyż spór tradycyjny scentralizował niemal cala polemikę na temat "korzeni"
Chrześcijaństwa na Biblii i na hellenizmie, a spór obecny tylko marginesowo
wspomina hellenizm, skupiając całą uwagę niemal wyłącznie na dyskusji: czy te
korzenie są w judaizmie, czy w mozaizmie, a wiec czy są one w Talmudzie , czy w
Biblii ?
Ale przysłowiowy "kij w mrowisko" włożył Drugi Sobór Watykański, a to w
swoich dokumentach Lumen gentium i Nostra aetate , oświadczając oficjalnie i
uroczyście, że obecnie jedynym ludem wybranym jest "lud Boży", a wiec wszyscy ci,
którzy wyznają wiarę chrześcijańską, a co żydzi 1 zrozumieli jako pozbawienie ich
godności starotestamentowego "ludu wybranego".
Niniejsza praca ogranicza się niemal wyłącznie do polemiki na temat "korzeni"
Chrześcijaństwa, opowiadając się, oczywiście, za Biblia, a wiec za mozaizmem, a nie
za Talmudem, czyli za judaizmem, a tylko marginesowo traktuje inne zagadnienia.
Daj Boże, aby przyczyniła się do wyjaśnienia tych zagadnień i do usunięcia
istniejących nieporozumień.
Ks. prof. Michał Poradowski
JUDAIZM I MOZAIZM „PODSTAWOWE RÓŻNICE”
Jedną z największych trosk Apostołów i pierwszych biskupów była obrona
wspólnoty chrześcijańskiej od zgubnych wpływów judaizmu, już bowiem wówczas, w
pierwszym wieku, judaizm uważał Chrześcijaństwo tylko za jedna z wielu sekt
heretyckich. Ta troska o obronę Wiary przed wpływami judaizmu staje się z biegiem
czasu prawie obsesja całej hierarchii młodego Kościoła, który broni czystości swej
Wiary, opartej na nauce Chrystusa Pana. Skoro jednak Chrystus Pan często
odwoływał się do Starego Testamentu , tenże zostaje uznany przez jego uczniów za
jedno ze źródeł oficjalnej nauki Kościoła. Istnieje wiec ścisły związek miedzy nową
1 od wydawnictwa - ze względu na apologetyczny charakter artykułów składających się na tę książkę słowo
"Chrześcijaństwo" piszemy dużą litera. Co do pisowni słowa „żydzi" patrz przypis nr 6. Ta książka jest głównie
o żydach jako wyznawcach religii, a nie narodzie.
4
nauką Chrystusa Pana i dawnym objawieniem przekazywanym przez Stary
Testament, który przez Greków został nazwany Biblią (greckie słowo biblia znaczy
księga " par excellence ").
Księga ta składa się z wielu części, a najstarsza i najbardziej szanowana
przez żydów jest ta, która nazywają Pięcioksięgiem Mojżesza , czyli Prawo , po
hebrajsku Tora . Te nakazy i zakazy dane przez Boga "ludowi wybranemu" przez
pośrednictwo Mojżesza (spisane w różnych czasach i okolicznościach), stały się
podstawą religii Mojżeszowej czyli Mozaizmu. Ale z biegiem czasu także i później w
ciągu wielu stuleci Pan Bóg nadal poucza przez proroków i przez inne osoby
natchnione, a całość Nauki Moralnej tych pism także zostaje nazwana Mozaizmem.
Skoro Pismo Święte starotestamentowe składa się z tak wielu ksiąg spisanych
w różnych czasach i okolicznościach, głównie w języku aramejskim (który, jak
wszystkie języki, uległ dużym zmianom na przestrzeni ponad 2 tysięcy lat, licząc tylko
od czasów Chrystusa Pana), nie może nas dziwić, ze ukazały się różne jego
komentarze, wytłumaczenia i interpretacje, najpierw ustne, przekazywane tradycja, a
później pisemne, aby uprzystępnić Naukę Pisma Świętego, także osobom mniej
wykształconym. Zbiór tych komentarzy nazwano Talmudem.
Z czasem Talmud (najpierw tylko ustny, a dopiero po kilku wiekach spisany)
był bardziej znany "ludowi wybranemu" niż sama Biblia , a nawet, już na parę stuleci
przed Chrystusem Panem, prawie całkowicie wyrugował i zastąpił Biblię . Talmud ,
jako Miszna i Gemara , a w czasach już chrześcijańskich jego skrócone i uproszczone
wydania popularne znane jako Baba Batra (szeroka brama) i Szulchan Aruch (stół
zastawiony), stały się głównym źródłem żydowskiej moralności, podobnie jak wśród
chrześcijan nieraz Naśladowanie Chrystusa Tomasza A. Kempisa lub jakieś
popularne modlitewniki są bardziej znane i czytane w codziennym życiu, niż sama
Ewangelia czy NOWY Testament .
Otóż, w dziejach "narodu wybranego" nastąpił wyraźny podział między
mozaizmem i judaizmem. Mozaizm jest przede wszystkim religia skodyfikowana
przez Mojżesza, ale także i kultura inspirowana przez Torę. Natomiast judaizm jest
głównie kulturą, zawierającą elementy religijne. W skrócie można powiedzieć, że
mozaizm to religia objawiona i kultura żydowska oparta na Biblii, głównie na
Pięcioksięgu Mojżesza ( Tora ), a judaizm to przede wszystkim kultura żydowska,
bardzo stara, zaczynająca się na wiele wieków przed Mojżeszem, dla której jego
autorytet jest tylko jednym z wielu, będąc opartą najpierw na bardzo starych
tradycjach przedmojżeszowych, a później głównie na Talmudzie, a wiec na Misznie i
Gemarze, obejmującą najrozmaitsze prądy, w których przeważają tendencje
materialistyczne i bałwochwalcze (jak kult złotego cielca ) 2 .
2 Należy pamiętać, ze Biblia żydowska jest zasadniczo różna od Biblii chrześcijańskiej. gdyż dla żydów jedyną
księgą święta jest Tora. czyli Pięcioksiąg Mojżesza (Pentateuka), bo tylko ona zawiera objawienie dane przez
Boga Mojżeszowi, a inne księgi należą do żydowskiej kultury i do historii; Są one bardzo cenione, ale nie są
uważane za pisma sakralne. Natomiast Biblia chrześcijańska obejmuje Stary Testament i Nowy Testament. Ten
Stary Testament, według kanonu Kościoła, składa się z 46 ,.ksiąg" o różnym charakterze literackim (poezje,
opowiadania, historia itd.) i są "natchnione", czyli ze zawierają części objawienia danego przed Przyjściem
Chrystusa Pana, a Nowy Testament zawiera objawienie dane przez Chrystusa Pana, a przekazane nam przez
Ewangelie, przez Dzieje Apostolskie, Listy Apostołów i Apokalipsę.
5
Żydzi, będąc ludem koczowniczym, zawsze żyjącym w diasporze (w
rozproszeniu), a wiec wśród różnych ludów i kultur, które częściowo asymilują,
wytworzyli w ciągu swej wiele tysięcy lat trwającej historii kulturę zwana judaizmem,
który to judaizm ma niewiele wspólnego z mozaizmem. Co więcej, to właśnie z okazji
pojawienia się nauki Jezusa z Nazaretu (w którym nie rozpoznali zapowiedzianego
Mesjasza) ten ze judaizm stal się reakcja przeciwko Chrześcijaństwu i najpierw starał
się Chrześcijaństwo opanować, uważając je tylko za sektę heretycka, a później
usiłował je zniszczyć, inspirując prześladowania ze strony władz cesarstwa
rzymskiego, a skoro to się nie udało, zaczęli infiltrować pierwotne Chrześcijaństwo,
aby je zjudaizować. Nic wiec dziwnego, ze Apostołowie zwalczali owe wpływy (co
jest oczywiste w Listach i w Dziejach Apostolskich ), a także i Ojcowie Kościoła w
pierwszych wiekach, co jest widoczne w tak licznych traktatach na temat Adversus
judaeos o de cavendo judaismo .
Mimo jednak tej czujności ze strony biskupów w pierwszych wiekach, judaizm
zdołał opanować znaczną część Kościoła przez herezje zwana arianizmem i to przez
prawie sto pięćdziesiąt lat, prześladując biskupów wiernych tradycji, z których wielu
stało się męczennikami. Arianizm bowiem był oczywistym judaizmem, gdyż odrzucał
dogmat Trójcy Świętej, a także i dogmat, ze Chrystus Pan jest Bogiem-Człowiekiem,
sprowadzając Go do poziomu stworzenia, które jako takie, nie jest Bogiem, a także
nie jest człowiekiem, będąc według arianizmu bytem ponadludzkim. Jest wiec
wielkim nieporozumieniem mówić, ze Chrześcijaństwo ma swe korzenie w judaizmie,
a tylko można i trzeba twierdzić, ze Chrześcijaństwo ma swe korzenie w mozaizmie,
bo w Biblii , poczynając od Pentateuku aż do ostatnich ksiąg Starego Testamentu
(według kanonu Kościoła) znajduje się wprost niezliczona ilość tekstów proroczych,
które zapowiadają przyjście Mesjasza-Zbawiciela, opisując dokładnie i w
szczegółach Jego Życie i Jego Mękę. Nadto sam Chrystus Pan często cytuje w
swych przypowieściach i okolicznościowych naukach odnośne teksty biblijne.
Tak wiec tylko w mozaizmie, czyli w Biblii znajdują się korzenie
chrześcijańskiej wiary, a nie w judaizmie, czyli w Talmudzie.
JUDAIZM CZY MOZAIZM ?
Według Biblii naród żydowski, już w początkach swej historii, otrzymał od
Boga objawienie i, już przez to samo, został narodem wybranym, ale później to
wyróżnienie go wobec innych ludów zostaje formalnie potwierdzone i dokładniej
określone przez kolejne przymierza i przez zapowiedzi, ze to z niego wyjdzie
Zbawiciel świata, czyli wszystkich ludów, stad tez całe jego dawne dzieje
sprowadzają się do oczekiwania na przyjście zapowiedzianego Mesjasza oraz do
służby Bogu. Jednak dzieje te nie są tylko historią służby Bogu i oczekiwaniem na
Mesjasza, gdyż, podobnie jak i inne ludy - naród żydowski jest wystawiany na próby
wierności Bogu i swej misji (zachowania nieskalanego objawienia i wydania z siebie
Zbawiciela świata) i oto część tego narodu zaczyna ulegać wpływom środowiska, w
którym żyje, a więc religiom pogańskim, a nawet bezbożnictwu i satanizmowi, co jest
już oczywiste i nagminne w czasach przedmojżeszowych, a także w okresie
mojżeszowym (kult na pustyni złotego cielca), a najbardziej w czasach
pomojżeszowych aż do dziś.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin