ESTRADA I STUDIO - 2000-03.pdf
(
5949 KB
)
Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-03
MAGAZYN
M
UZYKÓW
I
R
EALIZATORÓW
marzec
3
/2000
6,80
z
ł
WOKODERY
Zasada
p
racy,
h
istoria,
współczesne
k
onstrukcje
TESTY:
Lexicon MPX500
Aphex Model 105
Aphex Model 108
Electro-Voice EVI-28
RED Voyager 1
Clavia Micro Modular
Warwick CCL
Creative FPS2000 Digital
DynaBit Studio/Szarotka
Lynx One
Waves Native Gold Bundle’99
Futurelight Washlight MH-640
Prosto
z
s
amolotu...
3
00
•Wyrównanie czasowe g³oœników•Klasyka – Yamaha NS10M•
•Synchronizacja•Ochrona s³uchu•Scena techno•
WOKODERY
w marcu:
18
W marcu na CD
88
Moogazyn
97
Rynek EiS
107
Informacja o produktach
109
Witryna Klubu AVT
111
Prenumerata
113
Tam kupisz EiS
114
Spis reklam
1 7
A R T Y K U £ Y
17
Relacje:
NAMM 2000. Prosto z samolotu
Zimowe targi NAMM, odbywające się co roku w Los Angeles są
wyznacznikiem, czego możemy spodziewać się w rozpoczętym
roku i jakie obowiązywać będą tendencje.
20
Wokodery
Wokoder jest jednym z najciekawszych i najbardziej kreaty−
wnych procesorów rozwiniętych w klasycznych studiach muzy−
ki elektronicznej i obok tradycyjnego zastosowania (czyli pracy
z głosem ludzkim) może pełnić wiele innych ról.
26
Adaptacja akustyczna studia − cz. 2.:
Izolacja akustyczna: Odizoluj się od świata
W drugiej części serii dotyczącej akustyki zbadamy różne opcje
odizolowania każdego pomieszczenia w twoim studiu od pozo−
stałych i od świata zewnętrznego.
68
Prezentacje:
Współczesne syntezatory
analogowe. Suplement czwarty
Zaczęło się skromnie, od prezentacji w formie miniprzewodnika
analogowych syntezatorów lat dziewięćdziesiątych – tymcza−
sem opracowanie dawno już przekroczyło rozmiar „mini“ i
wkroczyliśmy z nim w trzecie tysiąclecie.
72
Podstawy:
Synchronizacja.
Synchronizacja dźwięku z obrazem (1)
Jak duża jest różnica pomiędzy reżyserią dźwięku radiowego a
telewizyjnego, najlepiej można dowiedzieć się od samych reali−
zatorów dźwięku, którzy wykonywali oba typy nagrań.
76
Klasyka:
Yamaha NS−10M Studio.
Stare, ale jare...
Choć od czasu powstania i zaakceptowania tych zestawów
przez profesjonalistów powstało wiele konkurencyjnych roz−
wiązań, prześcigających się parametrami i jakością brzmienia,
to jednak wielu realizatorów nadal chętnie korzysta z NS−10,
mimo ich niezbyt doskonałego brzmienia.
78
Muzyka dance:
Edycja.
Przejścia i wypełnienia
Prawie wszystkie utwory dance mają jakieś wstawki i efekty
prowadzące z jednego fragmentu do następnego. Czasami to
tylko jedno, dwa uderzenia, czasami trwają przez wiele taktów.
79
Muzyka dance:
Wokal. Wokal w remiksach
Gdzie znaleźć wysokiej jakości ścieżki z wokalem przydatne
przy rozwijaniu swoich umiejętności w remiksowaniu... i co zro−
bić z tymi ścieżkami, gdy już je mamy?
80
Porady:
Nagłośnienie. Wyrównanie
czasowe zestawów głośnikowych
Przesunięcia czasowe między zestawami głośnikowymi, a na−
wet między poszczególnymi głośnikami w pojedynczym zesta−
wie to sprawa, której nie wolno bagatelizować.
84
Porady:
Ochrona słuchu. Dbajmy o nasz słuch
Wprawdzie Beethoven udowodnił, że można pisać piękną mu−
zykę będąc niemal kompletnie głuchym, ale nie jest to przy−
kład godny naśladowania. Musicie zająć się sprawą głośności,
chyba że chcecie skończyć swą karierę jako półgłusi muzycy.
86
Porady:
Tego można uniknąć. Klątwa FDD...
Smutna konieczność wymiany czy naprawy stacji dyskietek
niekoniecznie musi wynikać ze złośliwości sprzętu i mało roz−
garniętych konstruktorów w firmie, która go wyprodukowała.
94
SCENA TECHNO:
Okazjonalny dodatek
do Moogazynu
Termin „techno“ w odniesieniu do stylu muzycznego pojawił się
po raz pierwszy ok. 1988 roku. Określał on dokonania grupy
muzyków z Detroit, skupionych wokół czarnoskórego ekspery−
mentatora Derrika Maya.
D Z I A £ Y
2 0
T E S T Y
32
Lexicon MPX500
Gdy mówimy „procesor pogłosowy“, wtedy na myśl przychodzi
nazwa Lexicon. I oto leży przede mną najnowszy Lexicon, je−
den z pierwszych pięćdziesięciu, jakie pojawiły się na rynku,
jeszcze ciepły i pachnący fabryką.
36
Aphex Model 105
Aphex 105 jest procesorem, który może być tradycyjną bram−
ką eliminującą zbędny materiał dźwiękowy pomiędzy sygna−
łem użytecznym lub ekspanderem, możemy osiągać
różnorodne efekty specjalne.
38
Aphex Model 108
Opatentowany przez firmę Aphex układ Easyrider, pracując w
pełni automatycznie, ma wyeliminować podstawowe wady tra−
dycyjnych kompresorów, związane m.in. z pompowaniem
dźwięku.
40
Electro−Voice EVI−28
Cechą charakterystyczną opracowanego przez Electro−Voice sy−
stemu Vari Intense jest takie pokrycie dźwiękiem nagłaśnianej
przestrzeni, że jest on słyszalny dobrze nawet w rogach po−
mieszczenia.
42
RED Voyager 1
RED Voyager 1 jest urządzeniem, które nie tylko wyświetla
tempo utworu odtwarzanego z gramofonu czy CD, ale przede
wszystkim generuje stabilny sygnał MIDI clock, służący do syn−
chronizacji muzyki z sekwencerem czy instrumentem typu
groove station.
44
Clavia Micro Modular
Pod koniec 1997 roku Nord Modular okazał się daleko większą
sensacją niż wcześniejszy Lead. W rok później do rodziny dołą−
czył opisywany instrument.
50
Warwick CCL
Warwick CCL to ciekawie brzmiący wzmacniacz, który zdaje
egzamin w małych i średnich składach instrumentalnych.
54
Creative FPS2000 Digital
Opisywany zestaw jest przeznaczony przede wszystkim do wy−
korzystania wraz z kartą dźwiękową SoundBlaster Live!, choć
równie dobrze mogą współpracować z każdym innym dwu− lub
czterokanałowym źródłem dźwięku.
56
DynaBit Studio + Szarotka
Zestaw przewidziany został do zautomatyzowanej komputero−
wej obsługi stanowiska emisyjnego rozgłośni radiowej,choć
dzięki dużej liczbie wejść i wyjść może również pracować z po−
wodzeniem w innych systemach.
60
Lynx One
Krta dźwiękowa Lynx One była projektowana z myślą o zasto−
sowaniu przy profesjonalnych pracach związanych z nagrywa−
niem i edycją dźwięku.
62
Waves Native Gold Bundle’99
Wadą pakietów plug−inów jest to, że zazwyczaj nie wszystkie
wtyczki będą przez nas wykorzystywane z taką samą intensy−
wnością. W przypadku pakietu Native Gold Bundle to ostatnie
nie wchodzi w grę.
66
Futurelight Washlight MH−640
MH−640 to ruchoma głowica z żarówką HSD/MSD200 lub
HSD/MSD250. Urządzenie można postawić na podłodze, mon−
tować na podstawach trussu lub podwieszać na rusztowaniu.
4 0
4 2
4 4
7 6
8
Listy
10
Mieszanka firmowa
DŸwiêkowe ilustracje do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na EiS CD 4/2000
punkt widzenia
Chwila refleksji
(w samolocie)
Los Angeles opuszczałem w kiepskim nastroju. Może byłem trochę zmę−
czony po czterech dniach bieganiny po terenach monstrualnej wystawy,
może samo miasto – brudne, z kilometrowymi korkami na autostradach i
przykryte wilgotną czapą rudego smogu – robiło przytłaczające wrażenie.
Miasto Aniołów tylko na filmach z Hollywood i w nocy z lotu ptaka wyglą−
da uroczo. Na poziomie morza zamienia się w Los Diablos.
Myślę jednak, że istotnym powodem migreny było kilka niezbyt miłych rozmów, jakie prze−
prowadziłem z paroma ludźmi z branży muzycznej na temat perspektyw ubicia interesów w na−
szym kraju. Och, taki drobny zgrzyt na zakończenie w sumie bardzo owocnej wizyty. NAMM jest
bowiem miejscem spotkań biznesmenów, fabrykantów i kupców z całego świata, nie mówiąc o
znacznie wszak liczniejszej grupie innych ludzi mających cokolwiek wspólnego z muzyką.
Dla dziennikarza z Polski przetarcie szlaków w tej dżungli nie jest łatwym zadaniem. Nawią−
zanie kontaktów z przedstawicielami firm produkujących instrumenty, sprzęt nagłośnieniowy
i nagraniowy, software itd., i zdobycie ich zaufania wobec młodego i egzotycznego dla nich wy−
dawnictwa jak nasze, ma przecież zaowocować w otrzymywaniu najnowszej technologii do te−
stów. Wyniki tych testów ukazują się potem w formie recenzji na łamach
EiS
, i to jest nasza mi−
sja, święty obowiązek wobec Czytelników łaknących rzetelnej informacji. Natomiast z punktu
widzenia producentów znajomość z fachowym wydawnictwem powinna zaowocować zamó−
wieniami rynkowymi.
Nie ma tu naturalnie mowy o sentymentach, bowiem symbioza producentów i prasy facho−
wej na całym świecie oparta jest na czystym biznesie. Obowiązuje zasada fair play: oni produ−
kują i płacą za reklamę, a my testujemy i wydajemy opinię z pozycji niezależnego konsumen−
ta. Muszę przyznać, że lwia część tych znajomości, które nawiązaliśmy także po drugiej stronie
Atlantyku w ciągu ostatnich 2−3 lat, przebiega w owocnej atmosferze współpracy. Stare kontak−
ty się umacniają, nowe nawiązują się łatwiej, ponieważ EiS jest już rozpoznawana.
Niestety, w jednej przynajmniej dziedzinie grozi nam utrata zaufania, a w rezultacie utrata
zainteresowania polskim rynkiem muzycznym – że przejdę do sedna sprawy, która wpędziła
mnie w taki wisielczy nastrój po wystawie w Los Angeles. Mówię o oprogramowaniu.
Złamanie kodu żądającego podczas instalacji programu numeru rejestracyjnego jest prostym
zadaniem dla przeciętnego hakera, nie mówiąc o geniuszach na usługach organizacji przestęp−
czych. W związku z tym każdy może sobie kupić piracką kopię najnowszej wersji Cakewalka,
Sound Forge’a, a nawet zabezpieczanych sprzętowo Cubase, Waves itp. w trzy dni po ukazaniu
się programu w berlińskim sklepie. I wielu kupuje, płacąc zań na bazarach i straganach śmiesz−
ne pieniądze w porównaniu do ceny oryginału. Wyborny GigaSampler za 700 dolarów? Nie ma
problemu, każdy go ma w komputerze za (zgaduję) 50 zł. Gangsterzy bez cienia żenady ogła−
szają się w gazetach z ofertami sprzedaży absolutnie każdego i najnowszego oprogramowania.
Powszechna dostępność pirackich kopii na polskim rynku nie nastawi producentów do nas
przyjaźnie. Ile czasu zajmie im analiza żałośnie małych obrotów w biznesie z Polską? Rok, dwa,
może trzy? Ile trzeba mieć rozumu, żeby dociec powodów tej sytuacji? Jeśli tak dalej pójdzie, to
niedługo nikt nas nie będzie traktował poważnie. Pierwsze symptomy właśnie odczułem na
własnej skórze zwiedzając tereny wystawowe NAMM 2000, i to właśnie tak mi zepsuło humor.
John Holston – szef Seer Systems – od paru miesięcy dziwnie zwlekał z przysłaniem nam ko−
pii syntezatora SurReal do testu. Kiedy go w końcu przycisnąłem do muru wyznał, że już raz
się naciął, wysyłając świeżutką wtedy – i jedyną do Europy – kopię beta wirtualnego synteza−
tora Reality jednemu z polskich dealerów (nazwisko znane redakcji). Miało to służyć zbadaniu
programu i prowadzić do zamówienia większej partii. Tymczasem pirackie kopie dotarły do
Niemiec w ciągu tygodnia... Ostatniego dnia wystawy udało mi się w końcu złapać za rękaw
prezydenta Sampleheads, który wymigiwał się od rozmowy pod pozorem braku czasu, ale do−
wiedziałem się, że on wcale nie jest zainteresowany wysłaniem nam najnowszych płyt z prób−
kami do recenzji. „Wiem z pewnych źródeł, że moje sample można kupić w Polsce, a ja tam nie
sprzedałem ani jednej płyty“. Koniec dyskusji.
Dziś, gdy marzy się nam rola równorzędnego partnera w Unii Europejskiej, gdy odrzutowce NA−
TO śmigają Polakom nad głową i zwykłe kopanie rowu wymaga ingerencji AutoCAD−a na jakimś
poziomie planowania – więc dziś nie stać nas na tolerowanie czarnego rynku oprogramowania. Po−
pieranie piractwa jest pętlą, którą sami sobie zakładamy na szyję. Za parę lat możemy znaleźć się
na liście rynków oprogramowania muzycznego tuż za Albanią i może przed Afganistanem...
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa:
Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny:
Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157;
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji:
Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca:
Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Janczak, Artur Lasoñ,Piotr £ugowski,
Piotr Madziar, Pawe³ R. Marciniak, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka
Foto:
Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna:
Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy:
Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022) 835-66-77,
fax (022) 835-67-67; e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata:
Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent:
Krzysztof Maszota
Wspó³praca:
Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja:
Tomasz Wróblewski
Wykonanie:
Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail:
eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks
322725;
ISSN
1427-0404
Naœwietlanie:
REPROGRAF, Warszawa, ul. Schroegera 90
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Chwalą nas!
Zorganizowany pod koniec ubiegłego roku przez naszą redakcję i polskiego dystrybutora fir−
my Alesis Konkurs dla Prenumeratorów okazał się naprawdę dużym sukcesem, o czym już wspo−
minaliśmy wcześniej, a teraz wspomnimy z jeszcze jednego powodu. Otóż szefostwo Alesisa po−
prosiło naszą redakcję o przesłanie kilkudziesięciu egzemplarzy EiS, któ−
re następnie mają być dostarczone do wszystkich europejskich dealerów
tej firmy jako przykład, jak ma wyglądać prawidłowo przeprowadzona
kampania prasowa. Czujemy się o tyle zaszczyceni, że całe przedsięw−
zięcie od strony graficznej i koncepcyjnej zostało przeprowadzone siłami
redakcyjnymi – oczywiście na zlecenie i za pieniądze dystrybutora, bo ta−
kie są zasady w tej grze. Jest to forma reklamy, a za reklamę w pismach
trzeba płacić.
Jak widać, wszyscy są lub powinni być zadowoleni. Producent – bo
szeroko rozreklamowano jego produkt, dystrybutor – bo opłacona przez
niego akcja spotkała się z żywym zainteresowaniem, redakcja – bo
wzrósł jej prestiż i przybyło pieniędzy na nowe i ciekawsze artykuły, wy−
dawnictwo – bo znacząco wzrosła liczba prenumeratorów EiS oraz zwy−
cięzcy konkursu – bo stali się posiadaczami wysokiej klasy sprzętu i zo−
stali obdarowani oryginalnymi dyplomami, które w mojej obecności pod−
pisywał w Los Angeles szef marketingu firmy Alesis, pan Arnd Kaiser.
Tomasz Wróblewski
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
Chwila refleksji
(w samolocie)
Chwalą nas!
listy do redakcji
eis@eis.com.pl
Zamiast surround
Z zainteresowaniem przeczyta³em ar-
tyku³ Artura Lasonia „Ambient: muzyka
otaczaj¹ca“. Opisywany uk³ad po³¹cze-
nia g³oœników w celu uzyskania dŸwiêku
dookólnego znany by³ mi ju¿ wczeœniej
– i niniejszym chcia³bym podzieliæ siê z
Wami – i z czytelnikami „
Estrady i
Studia
“ – kilkoma wnioskami i suge-
stiami wynikaj¹cymi z jego praktyczne-
go stosowania.
Koncepcyjnie takie po³¹czenie wywo-
dzi siê z pomys³u zamiany sygna³u
monofonicznego na pseudo-stereo.
Najprostszym sposobem jest równo-
leg³e pod³¹czenie 2 g³oœników do wy-
jœcia wzmacniacza (nale¿y pamiêtaæ,
¿e w takim uk³adzie wypadkowa im-
pedancja obci¹¿enia spada o po³owê,
np. zamiast 8
dostajemy 4
Ω
niki szeregowo, wówczas jednak
dŸwiêk bêdzie cichszy ze wzglêdu na
wy¿sz¹ ca³kowit¹ impedancjê obci¹-
¿enia (impedancje g³oœników dodaj¹
siê – patrz rysunek ni¿ej). Jeszcze cie-
kawszy efekt mo¿na uzyskaæ maj¹c
kolumny dwudro¿ne z oddzielnymi
wejœciami na g³oœniki nisko- i wysoko-
tonowe – ³¹cz¹c tony niskie „w fazie“,
zaœ wysokie „w przeciwfazie“.
Po tym wstêpie, który dla osób para-
j¹cych siê nag³oœnieniem nie powi-
nien byæ niczym nowym, przechodzê
do propozycji wzbogacenia uk³adu
„ambientowego“. Poniewa¿ uk³ad
zbudowany z trzech g³oœników jest
niesymetryczny (ze wzglêdu na – nie
zaznaczon¹ na rysunku – bieguno-
woœæ dodatkowego g³oœnika, sygna³y
z lewego i prawego kana³u nie bêd¹
traktowane w jednakowy sposób),
proponujê zast¹pienie tylnego g³oœni-
ka uk³adem dwóch po³¹czonych sze-
regowo. Moim zdaniem najciekawszy
efekt uzyskuje siê w uk³adzie, w któ-
rym zarówno g³oœniki tylne, jak te¿
parami strona lewa i prawa s¹ ze so-
b¹ w przeciwfazie (schemat po³¹cze-
nia: „plus“ lewego kana³u wzmacnia-
cza do „minusa“ g³oœnika lewego tyl-
nego, „plus“ tego¿ do „plusa“ g³oœni-
ka prawego tylnego i wreszcie
„minus“ do „plusa“ prawego kana³u
wzmacniacza – patrz te¿ rysunek).
Poniewa¿ dodatkowe, tylne g³oœniki
pracuj¹ z sygna³em ró¿nicowym,
dŸwiêki wystêpuj¹ce na skrajach pa-
noramy stereo zostan¹ rozbudowane
i „zawiniête“ wokó³ s³uchaj¹cego.
Jednoczeœnie, dziêki po³¹czeniu w
przeciwfazie, pozostan¹ odsuniête
na zewn¹trz, powiêkszaj¹c wra¿enie
otwartoœci. W wiêkszoœci przypad-
ków uwypukleniu ulegn¹ te¿ pog³os i
echo. Przy kolumnach rozstawionych
w rogach pokoju dŸwiêk staje siê
dziêki temu bardzo przestrzenny i
wyrazisty.
Oczywiœcie, poniewa¿ ka¿dy z nas ma
inne preferencje i upodobania, a opisa-
ny uk³ad jest z za³o¿enia sztucznym
wzbogaceniem dŸwiêku stereofoniczne-
go, dlatego gor¹co zachêcam wszyst-
kich do w³asnych eksperymentów z in-
n¹ ni¿ opisa³em biegunowoœci¹. Mo¿na
te¿ dla tylnych g³oœników zamiast sze-
regowego spróbowaæ zastosowaæ po³¹-
czenie równoleg³e.
¯yczê wszystkim inspiruj¹cych wra-
¿eñ.
tycznym, lub te¿ coœ z produktów fir-
my Hoontech. Ostatnio jednak testo-
waliœcie kartê Guillemot Maxi Studio
ISIS, która zgodnie z podanymi przez
Was informacjami kosztuje 2.200 z³.
Ja natomiast widzia³em j¹ za 1.650 z³.
Wydaje mi siê, ¿e jest to cena kusz¹-
ca.
Pracujê w programie Fast Tracker,
gdy¿ najbardziej odpowiada mi taka
idea tworzenia muzyki. Brakuje mi w
nim jednak mo¿liwoœci uplastycznia-
nia dŸwiêku. Interesuje mnie np. mo¿-
liwoœæ filtrowania dŸwiêku w czasie
rzeczywistym (coœ takiego jak w pre-
zentacji samplera Boss SP-202 z nu-
meru wrzeœniowego, wiem równie¿, ¿e
efekt filtracji mo¿na uzyskaæ w pro-
gramie AXS, za pomoc¹ komendy Txx,
gdzie xx to stopieñ odciêcia filtra), a
tak¿e mo¿liwoœæ nak³adania efektów
Wah-Wah, Flanger, Phaser itp., w
które z tego co wiem, wyposa¿ony jest
SB Live! Która z kart (mo¿e inna ni¿
wymienione) najlepiej spe³ni³aby ona
moje oczekiwania? Czy MS ISIS ró-
wnie¿ jest wyposa¿ona w podobne
efekty jak SB Live! Czy istniej¹
samplery sprzêtowe wyposa¿one w
sekwencer dzia³aj¹cy podobnie do
Fast Trackera? Ciekawym programem
wydaje mi siê Sonic Foundry Acid, lecz
tak¿e on ma, moim zdaniem, doœæ
ograniczone mo¿liwoœci modyfikacji
dŸwiêku. Wprawdzie mo¿na u¿ywaæ
pluginów, ale u¿yte efekty maj¹ przy-
pisane œciœle okreœlone wartoœci po-
szczególnych parametrów, których nie
mo¿na zmieniaæ w trakcie utworu.
Jeœli siê mylê, proszê o wskazówki.
Tomasz Konieczka, Warszawa
Dobieranie karty
Droga redakcjo
EiS
. Czytam Was ju¿
od d³u¿szego czasu, a w zwi¹zku z
tym, ¿e chcia³bym wymieniæ moj¹ sta-
r¹ i wys³u¿on¹ kartê dŸwiêkow¹, prag-
nê siê zwróciæ do Was o pomoc.
Na pocz¹tku dodam, ¿e jestem posia-
daczem przenoœnego MiniDisca Aiwa
AM-F65, którego
u¿ywam do zbierania
sampli. Z tego te¿
wzglêdu moja nowa
karta powinna byæ
wyposa¿ona w wejœ-
cie i wyjœcie optycz-
ne. O ile mi wiado-
mo, niewiele kart o
przystêpnej cenie
mo¿e siê czymœ ta-
kim poszczyciæ. Do-
tychczas rozwa¿a³em
kupno SB Live! Value,
do którego podobno
mo¿na dokupiæ œle-
dzia z wejœciem op-
Red. Myœlimy ¿e najlepsz¹ obec-
nie propozycj¹ bêdzie SoundBla-
ster Live! Platinum. Jest to karta
PCI identyczna z Livem, a wzbo-
gacona o znakomity interfejs
montowany na przedzie kompu-
tera bogato wyposa¿ony w z³¹cza
cyfrowe SPDIF (optical i coaxial).
Wiêcej o tej karcie na stronie
www.sblive.com i w
EiS 1/2000
.
Ceny to rzecz bardzo niesta³a.
Wzmacniacze
mocy
w y m y œ l o n e
i w y p r o d u ko w a n e
w U S A
Wy³¹czny przedstawiciel w Polsce
KOD AUDIO Firma Handlowa
tel./fax: (022) 779-21-12
e-mail: kodaudio@elektron.pl
– war-
to sprawdziæ, czy nasz wzmacniacz to
wytrzyma). I teraz najwa¿niejsze: z
w³aœciwoœci ludzkiego s³uchu wynika,
¿e jeœli g³oœniki po³¹czymy zgodnie w
fazie (taka sama biegunowoœæ – plus
do plusa, minus do minusa), to pozor-
ne Ÿród³o dŸwiêku us³yszymy z punktu
centralnego pomiêdzy kolumnami.
Jeœli zaœ odwrócimy biegunowoœæ jed-
nego z g³oœników, tzn. ustawimy je w
przeciwfazie, dŸwiêk rozp³ynie siê na
boki, na przeciwleg³e skraje panoramy
(czy ktoœ pamiêta jeszcze nadawany
w radiu „test stereo“?).
Podobny efekt uzyskamy ³¹cz¹c g³oœ-
Ω
eis@eis.com.pl
listy do redakcji
Od momentu kiedy przygotowu-
jemy tekst do momentu jego
ukazania siê drukiem mijaj¹ po-
nad dwa miesi¹ce. Przez ten czas
ceny mog¹ siê dowolnie zmie-
niaæ, a my nie mamy na to ¿adne-
go wp³ywu... Nie zmienia to
faktu, ¿e karta ISIS równie¿ jest
bardzo interesuj¹c¹ propozycj¹ i
nale¿y siê powa¿nie nad ni¹
zastanowiæ.
Jednym z nielicznych progra-
mów pozwalaj¹cych na p³ynne
zmiany czêstotliwoœci odciêcia i
rezonansu jest Fruity Tracks (lu-
towy kr¹¿ek
EiS
). Program
przypomina swoj¹ struktur¹
Acida, lecz mo¿na zdefiniowaæ
w nim zmiany wspomnianych
parametrów w funkcji czasu..
Duuuuu¿y
sampler
Mam pytanie dotycz¹ce GigaSample-
ra. Czy brzmienia w formacie Akai po
przekonwertowaniu na format .gig
bêd¹ multisamplami i bêd¹ takie, jak
brzmienia w formacie .gig, czyli roz³o-
¿one na ca³ej klawiaturze i nic nie
trzeba bêdzie jeszcze obrabiaæ, aby
wszystko gra³o jak format gig?
wprowadzeniu sygna³u o próbkowaniu
innym ni¿ 44.100, sygna³ jest wyraŸ-
nie „brzêcz¹cy“, co przypisujê kiep-
skiemu DSP karty, ale mo¿e to przed-
wczesne wnioski?
Próbowa³em ró¿nych spraw (³¹cznie
ze zmian¹ stacji sprzêtowej i prze-
instalowaniem ca³ego systemu) – nie-
stety sytuacja siê nie poprawi³a.
Dlatego proszê o podpowiedzi od osób
posiadaj¹cych tê kartê, mo¿e to mi da
do myœlenia? Chêtnie wymieniê siê te¿
doœwiadczeniami na ten temat, od ra-
zu jednak dodam, ¿e nie korzystam z
MIDI.
Z góry dziêkujê! Pozdrawiam Czytel-
ników i Redakcjê
mie VST24 mo¿na osi¹gn¹æ 96 œla-
dów audio, ale jak te œlady umieœciæ w
mikserze? Przy uruchamianiu progra-
mu pojawia mi siê 8 œladów audio i
tyle jest kana³ów w mikserze. Teraz
jak dodaæ kolejne œlady audio i tym
samym zwiêkszyæ liczbê kana³ów w
mikserze?
Krzysiek
Red. OdpowiedŸ jest w miarê
prosta... Trzeba skonfigurowaæ
ASIO. Jest tam okienko z miej-
scem na wpisanie iloœci kana-
³ów. Jednak, czy to zadzia³a za-
le¿y od wielu innych czynników,
przede wszystkim od rodzaju
karty dŸwiêkowej.
Aby jednak spróbowaæ urucho-
miæ owe 96 œladów (zak³adaj¹c,
¿e posiadamy odpowiedni¹ kar-
tê – SB Live! pozwala na jedno-
czesne uruchomienie bodaj¿e
48 plików audio przy 128MB
RAM) potrzeba potê¿nej ma-
szyny. Przy 24 trackach rozs¹d-
na iloœæ pamiêci to 128MB. Po-
wy¿ej, bez 192MB nie ma nawet
o czym myœleæ. Procesor – min.
Pentium II 350. Szybki dysk
(najlepiej oczywiœcie SCSI +
kontroler. Myœl¹c o profesjonal-
nej pracy nale¿y wykluczyæ kon-
trolery ISA). Sensowne wyma-
gania dla optymalnej pracy sy-
stemu to moim zdaniem czas
dostêpu >8,5ms, prêdkoœæ ob-
rotowa >7200RPM no i dobrze
by by³o, gdyby by³ to dysk A/V.
Rozs¹dnym wyjœciem jest te¿
posiadanie dwóch dysków w
komputerze – jeden z syste-
mem, drugi – do przechowywa-
nia plików audio i MIDI. P³yta
g³ówna AGP. Magistrala ta od-
ci¹¿a szynê PCI, po której
transmitowane s¹ dane dŸwiê-
kowe.
Dominik z £odzi
domingo@zak.lodz.pl
Wycinanie wokalu
w pieñ!
Mam pytanie odnosz¹ce siê do za-
mieszczonego na waszej stronie
internetowej pliku do pobrania o na-
zwie Vocal Remover. Œci¹gn¹³em go,
lecz nie wiem jak mo¿na z niego sko-
rzystaæ. Proszê o wskazówki i porady.
Red. Wiêcej informacji nt. tego
programu znajduje siê po jego
zainstalowaniu w katalogu
c:/program files/analogx w pliku
vremover.txt. Jest to prosta ap-
likacja wycinaj¹ca z sygna³u ste-
reo dŸwiêki znajduj¹ce siê do-
k³adnie poœrodku panoramy, a
zatem zwykle wokal (choæ czê-
sto równie¿ wiele innych instru-
mentów i bêbny...). Jest to
wtyczka Direct X, zatem do jej
dzia³ania potrzebny jest pro-
gram nadrzêdny typu Sound-
Forge, Cakewalk, Cubase VST,
WaveLab itp. o architekturze
Direct X. W ka¿dym z takich
programów znajduje siê menu
EFFECTS lub DIRECTX i tam
w³aœnie znajdzie siê Vocal Re-
mover. Nale¿y zatem w aplika-
cji nadrzêdnej otworzyæ plik
WAV, z którego zamierzamy
wyci¹æ wokal, wywo³aæ z menu
wtyczkê AnalogX Vocal Remo-
ver i klikn¹æ na przycisk pozwa-
laj¹cy ods³uchaæ efekt jego pra-
cy. Jeœli nam to pasuje, wciska-
my OK.
Red. S-converter to bardzo
sprawnie dzia³aj¹ca aplikacja,
od niedawna nota bene bêd¹ca
na wyposa¿eniu wersji Light Gi-
gaSamplera bez ró¿nicy w ce-
nie. Programy w formacie AKAI
S1000/S3000 s¹ przerabiane na
format .gig z zachowaniem
wszelkich prawide³ sztuki, tzn.
multisample s¹ tam, gdzie po-
winny byæ i geografia klawiatury
jest zgodna z intencjami pro-
gramistów-Akaistów.
Maciej Dobrski
dobrski@eis.com.pl
Apel
Chcia³bym t¹ drog¹ poprosiæ Czytelni-
ków o pomoc, ewentualnie podziele-
nie siê spostrze¿eniami na temat
sprawowania siê karty Maxi Home
Studio Pro firmy Guillemot, któr¹ po-
siadam. Moje problemy dotycz¹ we-
jœcia standardu S/PDIF. Otó¿ podczas
przesy³ania dŸwiêku do karty po tym
³¹czu na tle dŸwiêku pojawiaj¹ siê wy-
raŸne trzaski, nie s³ychaæ ich nato-
miast podczas ciszy. To wskazywa³oby
na modulacyjny rodzaj zak³óceñ (np.
przerwania etc.), ale to czyni ³¹cze
bezu¿ytecznym. Trzaski nie s¹ za bar-
dzo ra¿¹ce, jednak przy powa¿niej-
szych zastosowaniach jest to nie do
przyjêcia. Najlepiej problem jest s³y-
szalny przy sinusoidzie np. 1kHz i wy-
sokim poziomie. Co wiêcej – przy
Krzysztof Rogalski
Wszystkich zainteresowa-
nych obs³ug¹ programu Cu-
base odsy³amy do majowe-
go wydania
EiS
, od którego
poczynaj¹c bêdziemy publi-
kowaæ warsztaty poœwiêco-
ne temu programowi.
Tomasz Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
Cubase... i co dalej?
Zwracam siê do redakcji z pewnie
banalnym pytaniem. Jestem posiada-
czem programu Cubase VST24 od
bardzo krótkiego czasu. Wczeœniej
bawi³em siê programem Cubasis AV.
Z tego co siê orientujê, to w progra-
Pisz do nas na adres:
AVT, Estrada i Studio
skr. poczt. 134, 00−967 Warszawa
e−mail: eis@eis.com.pl
Plik z chomika:
Muzykant-48
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - Rocznik 2000.rar
(109620 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-12.pdf
(5269 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-11.pdf
(6527 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-10.pdf
(5783 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-09.pdf
(6281 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rocznik 2001
Rocznik 2002
Rocznik 2003
Rocznik 2004
Rocznik 2005
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin