Autobus
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL: rozumienie wartości, świadomość społeczna, zaufanie
PRZEBIEG: w kręgu grupa zaczyna od dyskusji o grupach (formalnych i nieformalnych), jakie mogą tworzyć ludzie, np rodzina, przyjaciele, szkoła, mieszkańcy osiedli, narody, religie, rasy itp. Następnie uczestnicy dzielą się na grupy 8-osobowe. Niech każda z nich wcieli się w jedną z wyżej wymienionych lub wymyślonych kategorii. Prowadzący doprowadza do wyrażenia interesów poszczególnych grup, a następnie odkrywa antagonizmy między nimi albo stara się być mediatorem. W tym ćwiczeniu często dochodzi do kłótni i narastania emocji, dlatego trzeba dużo czasu poświęcić na omówienie, gdy grupa wróci do kręgu WARIANTY: można to robić w parach
krzesła ustawione jak w autobusie, wysoki stołek dla „kierowcy"
CEL:
improwizacja, odgrywanie ról, zabawa, interakcje w grupie
PRZEBIEG: prowadzący przydziela komuś rolę „kierowcy", pozostali stanowią „pasażerów". „Kierowca" niech wprawi się w swoją rolę, ogłaszając przystanki, zakręcając itp. „Pasażerowie" starają się dopasować do kierowcy -pochylają się, kiedy „autobus" skręca, „lecą" do przodu na przystankach itp. Kiedy już wszyscy opanują swoje role, zaczyna się jazda „autobusem". Pasażerowie wsiadają i wysiadają, rozmawiają z kierowcą, z pasażerem siedzącym naprzeciwko itd. Prowadzący może poprzydzielać pasażerom różne role - np. starej kobiety, mężczyzny z wielką paczką śmieci, śpieszącej się paniusi itp. Może też wymyślić sytuacje, które włączyłyby do akcji wszystkich pasażerów: wypadek, pijany w autobusie itp.
WARIANTY: pasażerowie mogą przedstawiać się w swoich rolach, opowiadać swoje życiorysy. Autobus może być samolotem
160
161
katie1703