Strona 3 z 3
Podsawy fotografii
10.03.2008
Oświetlenie w fotografii
Płaszczyzna odbijająca – w sytuacji gdy mamy oświetlenie z jednej strony, możemy użyć płaszczyzny odbijającej, ustawionej po drugiej stronie obiektu. Dzięki temu część światła zostanie odbita z drugiej strony, doświetlając nam scenę i redukując cienie.
Cechy źródła światła
· Sposób powstawania światła
· Intensywność strumienia świetlnego
· Skład spektralny
· Możliwość sterowania światłem
· Charakter oświetlenia
· Bezpieczeństwo obsługi
Wraz ze zmianą odległości:
· Maleje natężenie światła
· Zmienia się skupienie wiązki
· Im dalej od źródła światła, tym pod coraz mniejszym kątem oświetlany jest przedmiot, światło jest coraz bardziej skupiony
Stosunek wielkości źródła światła do odległości między źródłem światła a przedmiotem:
1:1 à miękkie oświetlenie tonalne bez wyraźnych cieni
Od 1:1 do 1:3 à miękkie oświetlenie z lekko rozmytymi granicami cienia
Od 1:3 do 1:6 à Miękkie oświetlenie z płynnymi przejściami od światła do cienia
Od 1:6 do 1:10 à Kontrastowe oświetlenie z nieostrymi granicami cienia
Więcej niż 1:10 à Kontrastowe oświetlenie z wyraźnymi granicami cienia
Prawo Newtona
Zgodnie z prawem Newtona, natężenie światla maleje proporcjonalnie do kwadratu odległości. (Jeśli odległość tę zwiększymy dwukrotnie, to natężenie światła zmaleje czterokrotnie, jeśli trzykrotnie, to natężenie światła będzie dziewięciokrotnie mniejsze).
Dwie metody oświetlenia:
Zastosowania odpowiedniego oświetlenia warunkowane jest:
Rodzaje światła:
Kierunki padania światła
Wyróżnia się sześć podstawowych kierunków oświetlania:
1. Oświetlenie przednie – spłaszcza fragmenty zdjęcia. Światło pada w przybliżeniu zgodnie z kierunkiem osi optycznej obiektywu i na obrazie nie występują cienie. Przedmioty stają się płaskie, nie nadaje się do wydobycia faktury. Świetnie nadaje się do zdjęć portretowych, gdy nie chcemy pokazać szczegółów.
2. Oświetlenie boczne – światło skierowane w przybliżeniu 90 stopni do osi optycznej aparatu. Podkreśla silnie strukturę przestrzenną przedmiotu i jego bryłowatość. Ten rodzaj oświetlenia nadaje się szczególnie do zdjęć w których zależy na plastycznym przedstawieniu fotografowanego przedmiotu. Często stosowane w zdjęciach architektury. Światło boczne rozproszone wytwarza bardziej miękką i wyrazistą plastykę przedmiotu, dlatego jest stosowane chętnie w zdjęciach portretowych i mody.
3. Oś. Konturowe (tylne) – zaznacza zarys sylwetki. – Źródlo światła jest umieszczone za fotografowanym przedmiotem, w skutek czego na obrazie powstaje aureola. Może być też lekko ukośne.
4. Oświetlenie strumieniowe (boczne)- nadaje się do podkreślenia struktury fotografowanego przedmiotu. Oświetlenei do jest realizowane za pomocą reflektora zwanego streumiennicą, która daje wiązkę światła skierowanego równolegle
5. Oświetlenie górne – odpowiada to naturalnemy oświetleniu słonecznemu w godzinach południowych. Oświetlenie górne dzieli wyraźnie przedmiot na część oświetloną i zacienioną. Nie powinno być stosowane do zdjęć ludzi bez dodatkowego oświetlenia. W takiej sytuacji oczy, oraz usta decydujące o wyrazie twarzy znajdują się w cieniu. Wskutek tego portret wygląda sztywno.
6. Oświetlenie dolne – oświetlenie niekorzystne w portrecie, ponieważ daje demoniczne i nieprzyjemne efekty. Stosowane w fotografii reklamowej z wykorzystaniem np. stołu bezcieniowego. Świetnie sprawdza się to w fotografii szkła.
Pomiędzy nimi istnieje niezliczona ilość form przejściowych i mieszanych.
cheles