Sygmatyzm - rozpoznanie i terapia.pdf
(
85 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Sygmatyzm - rozpoznanie i terapia
Strona główna
>
Wady wymowy
>
Rozpoznanie i korekcja
Sygmatyzm
- nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (głoski te s
Ģ
realizowane ze
znacznym zbli
Ň
eniem górnych i dolnych z
ħ
bów) wszystkich trzech szeregów:
I
-
cisz
Ģ
cego
,
tj.
Ļ
,
Ņ
,
ę
,
d
Ņ
;
II
-
sycz
Ģ
cego
,
tj. s,
z,
c,
dz;
III - szumi
Ģ
cego
, tj. sz,
Ň
, cz, d
Ň
.
Wyró
Ň
nia si
ħ
wiele rodzajów sygmatyzmu wła
Ļ
ciwego (zob. klasyfikacja dyslalii). Z punktu
widzenia przebiegu korekty logopedycznej wa
Ň
ne jest zró
Ň
nicowanie mi
ħ
dzy sygmatyzmem
mi
ħ
dzyz
ħ
bowym, a sygmatyzmem bocznym. Istotne jest te
Ň
to, czy dziecko deformuje tylko
jeden lub dwa, czy wszystkie trzy szeregi głosek dentalizowanych, a tak
Ň
e,
czy nieprawidłowo wymawia jedn
Ģ
, czy mo
Ň
e wszystkie głoski danego szeregu.
Bywa tak,
Ň
e dziecko 6-letnie, którego rozwój artykulacji powinien by
ę
ju
Ň
zako
ı
czony,
wymawia głoski III szeregu w izolacji i ró
Ň
nicuje je słuchowo z innymi dentalizowanymi,
natomiast nie realizuje ich w mowie spontanicznej. Wszystkie inne głoski wymawia
prawidłowo. Jest to zwi
Ģ
zane z indywidualnym tempem i rytmem rozwoju. Zjawisko
to nazywa si
ħ
nie utrwalon
Ģ
wymow
Ģ
szumi
Ģ
cych. W takich sytuacjach zaleca si
ħ
jedynie
prowadzenie codziennych systematycznych
ę
wicze
ı
utrwalaj
Ģ
cych.
U dzieci 6-7-letnich cz
ħ
sto obserwuje si
ħ
nie zako
ı
czony rozwój artykulacji, co si
ħ
przejawia
zamian
Ģ
trudniejszych głosek dentalizowanych (zazwyczaj III szeregu) na ich łatwiejsze
odpowiedniki b
Ģ
d
Ņ
brakiem ich realizacji. Oczywi
Ļ
cie jest to ju
Ň
zjawisko patologiczne.
W takich przypadkach sposoby post
ħ
powania terapeutycznego s
Ģ
analogiczne jak przy
sygmatyzmie wła
Ļ
ciwym. Nie jest bowiem wa
Ň
ne, czy dziecko zamienia, czy opuszcza,
czy deformuje głosk
ħ
, gdy
Ň
jedna z naczelnych zasad terapii artykulacyjnej głosi,
Ň
e nigdy nie
poprawia si
ħ
głoski
Ņ
le realizowanej, tylko zawsze tworzy si
ħ
now
Ģ
głosk
ħ
.
Jeszcze innym przypadkiem jest zespół objawowy potocznie okre
Ļ
lany jako zespół trzeciego
migdałka, który prowadzi do okre
Ļ
lonych zaburze
ı
artykulacji, najcz
ħĻ
ciej do sygmatyzmu.
Jest on zwi
Ģ
zany z przerostem migdałka gardłowego lub te
Ň
z jednoczesnym przerostem
migdałków podniebiennych, czemu z reguły towarzysz
Ģ
cz
ħ
ste infekcje górnych dróg
oddechowych. Zespół ten charakteryzuje si
ħ
:
•
wyst
ħ
powaniem tzw. infantylnego połykania,
•
niewykształceniem si
ħ
pionizacji j
ħ
zyka,
•
nieprawidłowym zgryzem (cz
ħ
sto zgryzem otwartym),
•
zaburzeniami toru oddechowego (dziecko oddycha przez usta),
•
W takich przypadkach terapia logopedyczna musi by
ę
poprzedzona interwencj
Ģ
laryngologa
(leczenie lub wyci
ħ
cie migdałka gardłowego). W terapii logopedycznej oprócz
ę
wicze
ı
sprawno
Ļ
ci j
ħ
zyka i
ę
wicze
ı
oddechowych nale
Ň
y te
Ň
uwzgl
ħ
dni
ę
kształtowanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci
prawidłowego połykania.
W sytuacjach, kiedy sygmatyzmowi towarzyszy wada zgryzu, sukces terapii logopedycznej
zale
Ň
y od leczenia ortodontycznego, czyli od poprawy zgryzu (np. raczej niemo
Ň
liwe jest
okresowymi zaburzeniami słuchu, utrudniaj
Ģ
cymi słyszenie i ró
Ň
nicowanie głosek
dentalizowanych.
zlikwidowanie sygmatyzmu mi
ħ
dzyz
ħ
bowego przy zgryzie otwartym). Wymiana uz
ħ
bienia
u dzieci 6-7-letnich nie jest przeciwwskazaniem pracy nad wywoływaniem głosek
I i III szeregu, natomiast jest istotn
Ģ
przeszkod
Ģ
w pracy nad głoskami z
ħ
bowymi (II szeregu).
Cz
ħ
sto u dzieci 6-7-letnich z zaburzeniami pionizacji j
ħ
zyka parasygmatyzmowi towarzyszy
równie
Ň
pararotacyzm b
Ģ
d
Ņ
lambdacyzm (głoska „l” mo
Ň
e by
ę
wymawiana jako „j”
lub deformowana i wymawiana bardziej przy udziale poziomego ruchu j
ħ
zyka ni
Ň
pionowego). Wówczas terapi
ħ
nale
Ň
y rozpocz
Ģę
od intensywnych
ę
wicze
ı
w pionizowaniu
j
ħ
zyka, a nast
ħ
pnie przej
Ļę
do wywołania i utrwalenia „l”, pó
Ņ
niej sz,
Ň
, cz, d
Ň
, za
Ļ
na ko
ı
cu r.
Prawie we wszystkich przypadkach sygmatyzmu wskazane jest przeprowadzenie badania
słuchu.
Wywoływanie głosek I szeregu (
Ļ
,
Ņ
,
ę
, d
Ņ
)
Głoski te pojawiaj
Ģ
si
ħ
jako pierwsze ze wszystkich dentalizowanych w mowie dziecka.
Cechuje je najmniejsza liczba zniekształce
ı
. Cz
ħ
sto s
Ģ
one zamieniane na ich twarde
odpowiedniki: s, z, c, dz oraz s
Ģ
wymawiane bocznie, mi
ħ
dzyz
ħ
bowo, albo jako d
Ņ
wi
ħ
ki
po
Ļ
rednie mi
ħ
dzy twardymi a mi
ħ
kkimi.
Ę
wiczenia wst
ħ
pne
Najwa
Ň
niejszym
ę
wiczeniem przygotowuj
Ģ
cym do wywołania tego szeregu jest kształtowanie
umiej
ħ
tno
Ļ
ci gło
Ļ
nego ssania cukierka, z tym
Ň
e nale
Ň
y pilnowa
ę
, by
Ļ
rodek grzbietu j
ħ
zyka
ę
wicz
Ģ
cego dziecka całkowicie przylegał do podniebienia twardego.
Etap wywołania głoski
I sposób
Po wykształceniu umiej
ħ
tno
Ļ
ci wznoszenia
Ļ
rodka grzbietu j
ħ
zyka do podniebienia twardego
prosi si
ħ
dziecko o szybkie powtarzanie ti-ti-ti-ti... (w razie trudno
Ļ
ci poleca si
ħ
mu zbli
Ň
y
ę
czubek j
ħ
zyka do dolnych z
ħ
bów), z jednoczesnym lekkim przesuni
ħ
ciem czubka j
ħ
zyka
w kierunku wałka dzi
Ģ
słowego, a
Ň
do uzyskania głoski
ę
.
Pozostałe głoski uzyskuje si
ħ
nast
ħ
puj
Ģ
co:
•
przedłu
Ň
enie głoski
ę
pozwala na uzyskanie
Ļ
,
•
wymawianie gło
Ļ
ne głoski
Ļ
doprowadza do artykulacji
Ņ
,
•
wymawianie
ę
z jednoczesnym uruchomieniem wi
Ģ
zadeł głosowych pozwala na
uzyskanie głoski d
Ņ
.
II sposób
Prosi si
ħ
dziecko, by w trakcie wymawiania szeptem przedłu
Ň
onego chi powoli zamykało usta
a
Ň
do uzyskania
Ļ
.
Wywoływanie głosek II szeregu (s, z, c, dz)
Najcz
ħĻ
ciej spotyka si
ħ
mi
ħ
dzyz
ħ
bow
Ģ
i boczn
Ģ
realizacj
ħ
głosek s, z, c, dz. Natomiast
w przypadku parasygmatyzmu najpowszechniejsza jest zamiana tych głosek na:
Ļ
,
Ņ
,
ę
, d
Ņ
lub sz,
Ň
, cz, d
Ň
, albo na d
Ņ
wi
ħ
ki po
Ļ
rednie pomi
ħ
dzy twardymi a mi
ħ
kkimi (si - jak sinus).
Je
Ň
eli d
Ņ
wi
ħ
ki z I i III szeregu, którymi dziecko zast
ħ
puje głoski z szeregu II, s
Ģ
przez nie
realizowane prawidłowo, to czasami wystarczy poleci
ę
dziecku, by w trakcie wymawiania
tych głosek przycisn
ħ
ło czubek j
ħ
zyka do wewn
ħ
trznej powierzchni dolnych siekaczy.
Ę
wiczenia wst
ħ
pne
Do
Ļę
cz
ħ
sto przyczyn
Ģ
nieprawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz jest niezdolno
Ļę
do
wytwarzania rowka w linii
Ļ
rodkowej j
ħ
zyka, co powoduje,
Ň
e powietrze wydostaje si
ħ
z jamy
ustnej szerokim strumieniem. W takich sytuacjach
ę
wiczenia wst
ħ
pne nale
Ň
y rozpocz
Ģę
od
wytworzenia rowka na j
ħ
zyku, co mo
Ň
na uzyska
ę
poprzez
ę
wiczenia dmuchania przez rurk
ħ
i do rurki, nauk
ħ
gwizdania, b
Ģ
d
Ņ
ę
wiczenie dmuchania z wykorzystaniem odpowiedniej
sondy logopedycznej. Podobnie post
ħ
puje si
ħ
przy sygmatyzmie bocznym, z t
Ģ
ró
Ň
nic
Ģ
,
Ň
e główny nacisk kładzie si
ħ
na wła
Ļ
ciwy kierunek strumienia powietrza (tj. w linii
Ļ
rodkowej
j
ħ
zyka, a nie w kierunku bocznych z
ħ
bów), poprzez wykonywanie
ę
wicze
ı
dmuchania na
wprost.
Etap wywołania głoski
I sposób
Po wykształceniu umiej
ħ
tno
Ļ
ci symetrycznego układania j
ħ
zyka i prawidłowego kierowania
strumienia powietrza, głosk
ħ
s mo
Ň
na wywoła
ę
w nast
ħ
puj
Ģ
cy sposób (Antos, Demel,
Styczek):
•
poleca si
ħ
dziecku, aby czubek j
ħ
zyka wło
Ň
yło mi
ħ
dzy z
ħ
by,
•
nast
ħ
pnie prosi si
ħ
je,
Ň
eby dmuchało przeci
Ģ
gle w linii
Ļ
rodkowej (np. na wskazuj
Ģ
cy
palec ustawiony przed ustami),
•
instruuje si
ħ
dziecko, by w czasie dmuchania zbli
Ň
yło z
ħ
by do siebie, rozci
Ģ
gn
ħ
ło usta
w u
Ļ
miechu i stopniowo wycofywało j
ħ
zyk za z
ħ
by (logopeda mo
Ň
e pomóc dziecku
cofn
Ģę
j
ħ
zyk za pomoc
Ģ
sondy lub szpatułki).
II sposób
Wykorzystuje si
ħ
tu fakt,
Ň
e głoska t wymawiana mocno, przeci
Ģ
gle i z dentalizacj
Ģ
mo
Ň
e
przekształci
ę
si
ħ
w głosk
ħ
c. Poleca si
ħ
dziecku, by oparło czubek j
ħ
zyka o wewn
ħ
trzn
Ģ
powierzchni
ħ
dolnych siekaczy, a z
ħ
by zbli
Ň
yło do siebie. Nast
ħ
pnie prosi si
ħ
je, by
wymawiało długie t, z jednoczesnym rozci
Ģ
gni
ħ
ciem k
Ģ
cików warg lub wyszczerzeniem
z
ħ
bów. Pozostałe głoski tego szeregu wywołuje si
ħ
nast
ħ
puj
Ģ
co:
gło
Ļ
ne wymawianie s pozwala uzyska
ę
z. Głosk
ħ
z mo
Ň
na uzyska
ę
te
Ň
poprzez
przedłu
Ň
anie głoski dz.
Etap ten mo
Ň
na równie
Ň
rozpoczyna
ę
od wywołania głoski dz, post
ħ
puj
Ģ
c analogicznie jak
przy wywoływaniu głoski c, przy czym głosk
Ģ
wyj
Ļ
ciow
Ģ
jest d. Po uzyskaniu głoski dz
przechodzi si
ħ
do wywołania kolejnych głosek z tego szeregu w nast
ħ
puj
Ģ
cy sposób:
•
przedłu
Ň
anie głoski c pozwala uzyska
ę
s,
•
gło
Ļ
ne wymawianie c pozwala uzyska
ę
dz,
•
•
przedłu
Ň
one dz pozwala uzyska
ę
z,
•
ciche wymawianie z w efekcie daje s,
•
ciche wymawianie dz daje w efekcie c,
•
Wywoływanie głosek III szeregu (sz,
Ň
, cz, d
Ň
)
W praktyce głoski sz,
Ň
, cz, d
Ň
najcz
ħĻ
ciej s
Ģ
zamieniane na ich łatwiejsze odpowiedniki
z pozostałych dwóch szeregów, realizowane prawidłowo b
Ģ
d
Ņ
deformowane (np. sz jest
zast
ħ
powane przez s przednioj
ħ
zykowo-z
ħ
bowe, ewentualnie prze s realizowane
mi
ħ
dzyz
ħ
bowo b
Ģ
d
Ņ
bocznie; mo
Ň
e te
Ň
by
ę
zast
ħ
powane przez
Ļ
prawidłowo realizowane,
przez
Ļ
mi
ħ
dzyz
ħ
bowe lub boczne).
I sposób
Ę
wiczenia wst
ħ
pne
Najcz
ħ
stsz
Ģ
przyczyn
Ģ
substytucji głosek III szeregu na głoski II szeregu jest niska sprawno
Ļę
j
ħ
zyka. Dziecko ma du
ŇĢ
trudno
Ļę
w uniesieniu czubka j
ħ
zyka do wałka dzi
Ģ
słowego. Mo
Ň
e
to by
ę
zwi
Ģ
zane z mał
Ģ
elastyczno
Ļ
ci
Ģ
w
ħ
dzidełka podj
ħ
zykowego. Dlatego te
Ň
terapi
ħ
rozpoczyna si
ħ
od
ę
wicze
ı
w uelastycznianiu w
ħ
dzidełka i pionizacji j
ħ
zyka (tj. od
oblizywania j
ħ
zykiem podniebienia, górnych z
ħ
bów i wargi, ostrzenia czubka j
ħ
zyka o górne
siekacze, masowania czubkiem j
ħ
zyka wałka dzi
Ģ
słowego, przy czym nale
Ň
y baczy
ę
, by
ę
wiczenia te były wykonywane przez dziecko z du
ŇĢ
precyzj
Ģ
i przy szeroko otwartych
ustach).
Kolejnymi
ę
wiczeniami przygotowuj
Ģ
cymi do etapu wła
Ļ
ciwej pracy logopedycznej s
Ģ
:
•
ę
wiczenia w szybkim powtarzaniu głoski l-l-I-l..., przy szeroko otwartych ustach,
•
ę
wiczenia w szybkim powtarzaniu głosek: t-t-t-t..., d-d-d-d..., n-n-n-n..., z instrukcj
Ģ
,
Ň
e czubek j
ħ
zyka ma uderza
ę
o wałek dzi
Ģ
słowy (mo
Ň
na w tym celu wykorzysta
ę
metod
ħ
uczulania miejsc artykulacji).
Istotne jest u
Ļ
wiadomienie dziecku ró
Ň
nicy w sposobie wymawiania tych głosek (t, d, n
z
ħ
bowe - t, d, n, dzi
Ģ
słowe).
Etap wywołania głoski
Po wykształceniu umiej
ħ
tno
Ļ
ci precyzyjnego wykonania powy
Ň
szych
ę
wicze
ı
przechodzi si
ħ
do prób wywołania głoski. Zdarza si
ħ
,
Ň
e po zastosowaniu tych
ę
wicze
ı
wystarczy pokaza
ę
dziecku prawidłowy układ artykulacyjny i poinformowa
ę
je o sposobie tworzenia głosek sz,
Ň
,
cz, d
Ň
, by ono samo spontanicznie je wypowiedziało.
Wywołanie III szeregu głosek dentalizowanych rozpoczyna si
ħ
od głoski cz metod
Ģ
fonetycznych przekształce
ı
, czyli z t dzi
Ģ
słowego. Dziecku poleca si
ħ
podnie
Ļę
czubek j
ħ
zyka
w okolice wałka dzi
Ģ
słowego, znacznie zbli
Ň
y
ę
z
ħ
by do siebie, zaokr
Ģ
gli
ę
usta (jak przy o)
i powiedzie
ę
t dzi
Ģ
słowe. Przy prawidłowym wykonaniu tych polece
ı
zawsze uzyskuje si
ħ
głosk
ħ
cz.
przedłu
Ň
anie c doprowadzi do głoski s.
Pozostałe głoski szeregu wywołuje si
ħ
nast
ħ
puj
Ģ
co:
•
przedłu
Ň
anie głoski cz pozwala uzyska
ę
sz,
•
gło
Ļ
ne wymawianie sz pozwala uzyska
ę
Ň
, a gło
Ļ
ne wymawianie cz pozwala uzyska
ę
d
Ň
(wcze
Ļ
niej nale
Ň
y dziecku u
Ļ
wiadomi
ę
ró
Ň
nic
ħ
pomi
ħ
dzy głosk
Ģ
d
Ņ
wi
ħ
czn
Ģ
i bezd
Ņ
wi
ħ
czn
Ģ
poprzez przyło
Ň
enie jego palców do krtani).
Najcz
ħĻ
ciej po uzyskaniu i wy
ę
wiczeniu jednej głoski z danego szeregu nie ma problemu
z uzyskaniem pozostałych trzech głosek (mog
Ģ
one pojawi
ę
si
ħ
samoistnie).
Mo
Ň
na te
Ň
ten etap rozpocz
Ģę
od wywołania głoski d
Ň
. Prosimy dziecko, aby w trakcie
wymawiania d dzi
Ģ
słowego wykonywało ustami nast
ħ
puj
Ģ
ce ruchy: rozci
Ģ
gania ust
w szerokim u
Ļ
miechu i
Ļ
ci
Ģ
ganie ich w tzw. ryjek, a
Ň
do momentu osi
Ģ
gni
ħ
cia głoski d
Ň
.
Pozostałe głoski wywołuje si
ħ
nast
ħ
puj
Ģ
co:
•
przedłu
Ň
anie głoski d
Ň
pozwala uzyska
ę
Ň
,
•
z kolei ciche wymawianie głoski
Ň
pozwala uzyska
ę
głosk
ħ
sz,
•
ciche wymawianie głoski d
Ň
pozwala uzyska
ę
cz, itd.
II sposób
Ę
wiczenia wst
ħ
pne
Je
Ň
eli dziecko ma problemy z szerokim uło
Ň
eniem j
ħ
zyka na podniebieniu (np. nadmierne
napi
ħ
cie mi
ħĻ
niowe), wykonuje si
ħ
wst
ħ
pnie
ę
wiczenia:
•
Ň
ucia brzegów j
ħ
zyka wło
Ň
onych mi
ħ
dzy z
ħ
by trzonowe,
•
unoszenia i opuszczania przedniej i
Ļ
rodkowej cz
ħĻ
ci j
ħ
zyka, podczas gdy jego brzegi
uj
ħ
te s
Ģ
mi
ħ
dzy z
ħ
by trzonowe (Rodak H., 1994),
•
zakładania tzw. szerokiego j
ħ
zyka na górn
Ģ
warg
ħ
(j
ħ
zyk ma przykry
ę
czerwie
ı
wargi),
•
si
ħ
gania tzw. szerokim j
ħ
zykiem do nosa i oblizywania płaszczyzny powy
Ň
ej górnej
wargi.
Etap wywołania głoski
Po wy
ę
wiczeniu umiej
ħ
tno
Ļ
ci szerokiego uło
Ň
enia j
ħ
zyka prosi si
ħ
dziecko o to, by w trakcie
dmuchania przesuwało tzw. szeroki j
ħ
zyk w gł
Ģ
b jamy ustnej, z jednoczesnym oblizywaniem:
wargi, potem z
ħ
bów a
Ň
do wałka dzi
Ģ
słowego (w tym miejscu powinna si
ħ
pojawi
ę
głoska sz,
gdy
Ň
jest to wła
Ļ
ciwe miejsce jej artykulacji).
Po uzyskaniu głoski sz pozostałe trzy głoski wywołuje si
ħ
metod
Ģ
pokazu prawidłowego
układu artykulacyjnego. Po wywołaniu głosek i ustabilizowaniu ich prawidłowej wymowy
w izolacji, prowadzi si
ħ
- zgodnie z podanymi wcze
Ļ
niej zasadami -
ę
wiczenia utrwalaj
Ģ
ce te
głoski w sylabach, wyrazach i zdaniach. Je
Ň
eli zachodzi taka potrzeba nale
Ň
y pracowa
ę
nad
grup
Ģ
spółgłoskow
Ģ
szcz, a nast
ħ
pnie przej
Ļę
do utrwalania
ę
wiczonych głosek w mowie
spontanicznej (tj. do automatyzacji prawidłowej wymowy). Ponadto zawsze nale
Ň
y pami
ħ
ta
ę
o
ę
wiczeniach ró
Ň
nicowania słuchowego i kinestetycznego wypracowywanych głosek:
oddziela si
ħ
nagłosow
Ģ
grup
ħ
spółgłoskow
Ģ
od pozostałej cz
ħĻ
ci wyrazu, nast
ħ
pnie -
Plik z chomika:
Agniecha.89
Inne pliki z tego folderu:
ćw_słuchu_fonemowego.zip
(6317 KB)
0 092.jpg
(244 KB)
cw sluchu fonemowego(2).jpg
(161 KB)
cw sluchu fonemowego (2)(2).jpg
(193 KB)
cw sluchu fonemowego (4)(3).jpg
(159 KB)
Inne foldery tego chomika:
Książki logopedyczne
Logopedia
Logopedia Emisja głosu
Logopedia wierszyki
Logopedia(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin