Sygmatyzm - rozpoznanie i terapia.pdf

(85 KB) Pobierz
Microsoft Word - Sygmatyzm - rozpoznanie i terapia
Strona główna > Wady wymowy > Rozpoznanie i korekcja
Sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (głoski te s Ģ realizowane ze
znacznym zbli Ň eniem górnych i dolnych z ħ bów) wszystkich trzech szeregów:
I
-
cisz Ģ cego ,
tj. Ļ , Ņ , ę ,
d Ņ ;
II
-
sycz Ģ cego ,
tj. s,
z,
c,
dz;
III - szumi Ģ cego , tj. sz, Ň , cz, d Ň .
Wyró Ň nia si ħ wiele rodzajów sygmatyzmu wła Ļ ciwego (zob. klasyfikacja dyslalii). Z punktu
widzenia przebiegu korekty logopedycznej wa Ň ne jest zró Ň nicowanie mi ħ dzy sygmatyzmem
mi ħ dzyz ħ bowym, a sygmatyzmem bocznym. Istotne jest te Ň to, czy dziecko deformuje tylko
jeden lub dwa, czy wszystkie trzy szeregi głosek dentalizowanych, a tak Ň e,
czy nieprawidłowo wymawia jedn Ģ , czy mo Ň e wszystkie głoski danego szeregu.
Bywa tak, Ň e dziecko 6-letnie, którego rozwój artykulacji powinien by ę ju Ň zako ı czony,
wymawia głoski III szeregu w izolacji i ró Ň nicuje je słuchowo z innymi dentalizowanymi,
natomiast nie realizuje ich w mowie spontanicznej. Wszystkie inne głoski wymawia
prawidłowo. Jest to zwi Ģ zane z indywidualnym tempem i rytmem rozwoju. Zjawisko
to nazywa si ħ nie utrwalon Ģ wymow Ģ szumi Ģ cych. W takich sytuacjach zaleca si ħ jedynie
prowadzenie codziennych systematycznych ę wicze ı utrwalaj Ģ cych.
U dzieci 6-7-letnich cz ħ sto obserwuje si ħ nie zako ı czony rozwój artykulacji, co si ħ przejawia
zamian Ģ trudniejszych głosek dentalizowanych (zazwyczaj III szeregu) na ich łatwiejsze
odpowiedniki b Ģ d Ņ brakiem ich realizacji. Oczywi Ļ cie jest to ju Ň zjawisko patologiczne.
W takich przypadkach sposoby post ħ powania terapeutycznego s Ģ analogiczne jak przy
sygmatyzmie wła Ļ ciwym. Nie jest bowiem wa Ň ne, czy dziecko zamienia, czy opuszcza,
czy deformuje głosk ħ , gdy Ň jedna z naczelnych zasad terapii artykulacyjnej głosi, Ň e nigdy nie
poprawia si ħ głoski Ņ le realizowanej, tylko zawsze tworzy si ħ now Ģ głosk ħ .
Jeszcze innym przypadkiem jest zespół objawowy potocznie okre Ļ lany jako zespół trzeciego
migdałka, który prowadzi do okre Ļ lonych zaburze ı artykulacji, najcz ħĻ ciej do sygmatyzmu.
Jest on zwi Ģ zany z przerostem migdałka gardłowego lub te Ň z jednoczesnym przerostem
migdałków podniebiennych, czemu z reguły towarzysz Ģ cz ħ ste infekcje górnych dróg
oddechowych. Zespół ten charakteryzuje si ħ :
wyst ħ powaniem tzw. infantylnego połykania,
niewykształceniem si ħ pionizacji j ħ zyka,
nieprawidłowym zgryzem (cz ħ sto zgryzem otwartym),
zaburzeniami toru oddechowego (dziecko oddycha przez usta),
W takich przypadkach terapia logopedyczna musi by ę poprzedzona interwencj Ģ laryngologa
(leczenie lub wyci ħ cie migdałka gardłowego). W terapii logopedycznej oprócz ę wicze ı
sprawno Ļ ci j ħ zyka i ę wicze ı oddechowych nale Ň y te Ň uwzgl ħ dni ę kształtowanie umiej ħ tno Ļ ci
prawidłowego połykania.
W sytuacjach, kiedy sygmatyzmowi towarzyszy wada zgryzu, sukces terapii logopedycznej
zale Ň y od leczenia ortodontycznego, czyli od poprawy zgryzu (np. raczej niemo Ň liwe jest
okresowymi zaburzeniami słuchu, utrudniaj Ģ cymi słyszenie i ró Ň nicowanie głosek
dentalizowanych.
58681154.001.png
zlikwidowanie sygmatyzmu mi ħ dzyz ħ bowego przy zgryzie otwartym). Wymiana uz ħ bienia
u dzieci 6-7-letnich nie jest przeciwwskazaniem pracy nad wywoływaniem głosek
I i III szeregu, natomiast jest istotn Ģ przeszkod Ģ w pracy nad głoskami z ħ bowymi (II szeregu).
Cz ħ sto u dzieci 6-7-letnich z zaburzeniami pionizacji j ħ zyka parasygmatyzmowi towarzyszy
równie Ň pararotacyzm b Ģ d Ņ lambdacyzm (głoska „l” mo Ň e by ę wymawiana jako „j”
lub deformowana i wymawiana bardziej przy udziale poziomego ruchu j ħ zyka ni Ň
pionowego). Wówczas terapi ħ nale Ň y rozpocz Ģę od intensywnych ę wicze ı w pionizowaniu
j ħ zyka, a nast ħ pnie przej Ļę do wywołania i utrwalenia „l”, pó Ņ niej sz, Ň , cz, d Ň , za Ļ na ko ı cu r.
Prawie we wszystkich przypadkach sygmatyzmu wskazane jest przeprowadzenie badania
słuchu.
Wywoływanie głosek I szeregu ( Ļ , Ņ , ę , d Ņ )
Głoski te pojawiaj Ģ si ħ jako pierwsze ze wszystkich dentalizowanych w mowie dziecka.
Cechuje je najmniejsza liczba zniekształce ı . Cz ħ sto s Ģ one zamieniane na ich twarde
odpowiedniki: s, z, c, dz oraz s Ģ wymawiane bocznie, mi ħ dzyz ħ bowo, albo jako d Ņ wi ħ ki
po Ļ rednie mi ħ dzy twardymi a mi ħ kkimi.
Ę wiczenia wst ħ pne
Najwa Ň niejszym ę wiczeniem przygotowuj Ģ cym do wywołania tego szeregu jest kształtowanie
umiej ħ tno Ļ ci gło Ļ nego ssania cukierka, z tym Ň e nale Ň y pilnowa ę , by Ļ rodek grzbietu j ħ zyka
ę wicz Ģ cego dziecka całkowicie przylegał do podniebienia twardego.
Etap wywołania głoski
I sposób
Po wykształceniu umiej ħ tno Ļ ci wznoszenia Ļ rodka grzbietu j ħ zyka do podniebienia twardego
prosi si ħ dziecko o szybkie powtarzanie ti-ti-ti-ti... (w razie trudno Ļ ci poleca si ħ mu zbli Ň y ę
czubek j ħ zyka do dolnych z ħ bów), z jednoczesnym lekkim przesuni ħ ciem czubka j ħ zyka
w kierunku wałka dzi Ģ słowego, a Ň do uzyskania głoski ę .
Pozostałe głoski uzyskuje si ħ nast ħ puj Ģ co:
przedłu Ň enie głoski ę pozwala na uzyskanie Ļ ,
wymawianie gło Ļ ne głoski Ļ doprowadza do artykulacji Ņ ,
wymawianie ę z jednoczesnym uruchomieniem wi Ģ zadeł głosowych pozwala na
uzyskanie głoski d Ņ .
II sposób
Prosi si ħ dziecko, by w trakcie wymawiania szeptem przedłu Ň onego chi powoli zamykało usta
a Ň do uzyskania Ļ .
Wywoływanie głosek II szeregu (s, z, c, dz)
Najcz ħĻ ciej spotyka si ħ mi ħ dzyz ħ bow Ģ i boczn Ģ realizacj ħ głosek s, z, c, dz. Natomiast
w przypadku parasygmatyzmu najpowszechniejsza jest zamiana tych głosek na: Ļ , Ņ , ę , d Ņ
lub sz, Ň , cz, d Ň , albo na d Ņ wi ħ ki po Ļ rednie pomi ħ dzy twardymi a mi ħ kkimi (si - jak sinus).
Je Ň eli d Ņ wi ħ ki z I i III szeregu, którymi dziecko zast ħ puje głoski z szeregu II, s Ģ przez nie
realizowane prawidłowo, to czasami wystarczy poleci ę dziecku, by w trakcie wymawiania
tych głosek przycisn ħ ło czubek j ħ zyka do wewn ħ trznej powierzchni dolnych siekaczy.
Ę wiczenia wst ħ pne
Do Ļę cz ħ sto przyczyn Ģ nieprawidłowej realizacji głosek s, z, c, dz jest niezdolno Ļę do
wytwarzania rowka w linii Ļ rodkowej j ħ zyka, co powoduje, Ň e powietrze wydostaje si ħ z jamy
ustnej szerokim strumieniem. W takich sytuacjach ę wiczenia wst ħ pne nale Ň y rozpocz Ģę od
wytworzenia rowka na j ħ zyku, co mo Ň na uzyska ę poprzez ę wiczenia dmuchania przez rurk ħ
i do rurki, nauk ħ gwizdania, b Ģ d Ņ ę wiczenie dmuchania z wykorzystaniem odpowiedniej
sondy logopedycznej. Podobnie post ħ puje si ħ przy sygmatyzmie bocznym, z t Ģ Ň nic Ģ ,
Ň e główny nacisk kładzie si ħ na wła Ļ ciwy kierunek strumienia powietrza (tj. w linii Ļ rodkowej
j ħ zyka, a nie w kierunku bocznych z ħ bów), poprzez wykonywanie ę wicze ı dmuchania na
wprost.
Etap wywołania głoski
I sposób
Po wykształceniu umiej ħ tno Ļ ci symetrycznego układania j ħ zyka i prawidłowego kierowania
strumienia powietrza, głosk ħ s mo Ň na wywoła ę w nast ħ puj Ģ cy sposób (Antos, Demel,
Styczek):
poleca si ħ dziecku, aby czubek j ħ zyka wło Ň yło mi ħ dzy z ħ by,
nast ħ pnie prosi si ħ je, Ň eby dmuchało przeci Ģ gle w linii Ļ rodkowej (np. na wskazuj Ģ cy
palec ustawiony przed ustami),
instruuje si ħ dziecko, by w czasie dmuchania zbli Ň yło z ħ by do siebie, rozci Ģ gn ħ ło usta
w u Ļ miechu i stopniowo wycofywało j ħ zyk za z ħ by (logopeda mo Ň e pomóc dziecku
cofn Ģę j ħ zyk za pomoc Ģ sondy lub szpatułki).
II sposób
Wykorzystuje si ħ tu fakt, Ň e głoska t wymawiana mocno, przeci Ģ gle i z dentalizacj Ģ mo Ň e
przekształci ę si ħ w głosk ħ c. Poleca si ħ dziecku, by oparło czubek j ħ zyka o wewn ħ trzn Ģ
powierzchni ħ dolnych siekaczy, a z ħ by zbli Ň yło do siebie. Nast ħ pnie prosi si ħ je, by
wymawiało długie t, z jednoczesnym rozci Ģ gni ħ ciem k Ģ cików warg lub wyszczerzeniem
z ħ bów. Pozostałe głoski tego szeregu wywołuje si ħ nast ħ puj Ģ co:
gło Ļ ne wymawianie s pozwala uzyska ę z. Głosk ħ z mo Ň na uzyska ę te Ň poprzez
przedłu Ň anie głoski dz.
Etap ten mo Ň na równie Ň rozpoczyna ę od wywołania głoski dz, post ħ puj Ģ c analogicznie jak
przy wywoływaniu głoski c, przy czym głosk Ģ wyj Ļ ciow Ģ jest d. Po uzyskaniu głoski dz
przechodzi si ħ do wywołania kolejnych głosek z tego szeregu w nast ħ puj Ģ cy sposób:
przedłu Ň anie głoski c pozwala uzyska ę s,
gło Ļ ne wymawianie c pozwala uzyska ę dz,
przedłu Ň one dz pozwala uzyska ę z,
ciche wymawianie z w efekcie daje s,
ciche wymawianie dz daje w efekcie c,
Wywoływanie głosek III szeregu (sz, Ň , cz, d Ň )
W praktyce głoski sz, Ň , cz, d Ň najcz ħĻ ciej s Ģ zamieniane na ich łatwiejsze odpowiedniki
z pozostałych dwóch szeregów, realizowane prawidłowo b Ģ d Ņ deformowane (np. sz jest
zast ħ powane przez s przednioj ħ zykowo-z ħ bowe, ewentualnie prze s realizowane
mi ħ dzyz ħ bowo b Ģ d Ņ bocznie; mo Ň e te Ň by ę zast ħ powane przez Ļ prawidłowo realizowane,
przez Ļ mi ħ dzyz ħ bowe lub boczne).
I sposób
Ę wiczenia wst ħ pne
Najcz ħ stsz Ģ przyczyn Ģ substytucji głosek III szeregu na głoski II szeregu jest niska sprawno Ļę
j ħ zyka. Dziecko ma du ŇĢ trudno Ļę w uniesieniu czubka j ħ zyka do wałka dzi Ģ słowego. Mo Ň e
to by ę zwi Ģ zane z mał Ģ elastyczno Ļ ci Ģ w ħ dzidełka podj ħ zykowego. Dlatego te Ň terapi ħ
rozpoczyna si ħ od ę wicze ı w uelastycznianiu w ħ dzidełka i pionizacji j ħ zyka (tj. od
oblizywania j ħ zykiem podniebienia, górnych z ħ bów i wargi, ostrzenia czubka j ħ zyka o górne
siekacze, masowania czubkiem j ħ zyka wałka dzi Ģ słowego, przy czym nale Ň y baczy ę , by
ę wiczenia te były wykonywane przez dziecko z du ŇĢ precyzj Ģ i przy szeroko otwartych
ustach).
Kolejnymi ę wiczeniami przygotowuj Ģ cymi do etapu wła Ļ ciwej pracy logopedycznej s Ģ :
ę wiczenia w szybkim powtarzaniu głoski l-l-I-l..., przy szeroko otwartych ustach,
ę wiczenia w szybkim powtarzaniu głosek: t-t-t-t..., d-d-d-d..., n-n-n-n..., z instrukcj Ģ ,
Ň e czubek j ħ zyka ma uderza ę o wałek dzi Ģ słowy (mo Ň na w tym celu wykorzysta ę
metod ħ uczulania miejsc artykulacji).
Istotne jest u Ļ wiadomienie dziecku ró Ň nicy w sposobie wymawiania tych głosek (t, d, n
z ħ bowe - t, d, n, dzi Ģ słowe).
Etap wywołania głoski
Po wykształceniu umiej ħ tno Ļ ci precyzyjnego wykonania powy Ň szych ę wicze ı przechodzi si ħ
do prób wywołania głoski. Zdarza si ħ , Ň e po zastosowaniu tych ę wicze ı wystarczy pokaza ę
dziecku prawidłowy układ artykulacyjny i poinformowa ę je o sposobie tworzenia głosek sz, Ň ,
cz, d Ň , by ono samo spontanicznie je wypowiedziało.
Wywołanie III szeregu głosek dentalizowanych rozpoczyna si ħ od głoski cz metod Ģ
fonetycznych przekształce ı , czyli z t dzi Ģ słowego. Dziecku poleca si ħ podnie Ļę czubek j ħ zyka
w okolice wałka dzi Ģ słowego, znacznie zbli Ň y ę z ħ by do siebie, zaokr Ģ gli ę usta (jak przy o)
i powiedzie ę t dzi Ģ słowe. Przy prawidłowym wykonaniu tych polece ı zawsze uzyskuje si ħ
głosk ħ cz.
przedłu Ň anie c doprowadzi do głoski s.
Pozostałe głoski szeregu wywołuje si ħ nast ħ puj Ģ co:
przedłu Ň anie głoski cz pozwala uzyska ę sz,
gło Ļ ne wymawianie sz pozwala uzyska ę Ň , a gło Ļ ne wymawianie cz pozwala uzyska ę
d Ň (wcze Ļ niej nale Ň y dziecku u Ļ wiadomi ę Ň nic ħ pomi ħ dzy głosk Ģ d Ņ wi ħ czn Ģ
i bezd Ņ wi ħ czn Ģ poprzez przyło Ň enie jego palców do krtani).
Najcz ħĻ ciej po uzyskaniu i wy ę wiczeniu jednej głoski z danego szeregu nie ma problemu
z uzyskaniem pozostałych trzech głosek (mog Ģ one pojawi ę si ħ samoistnie).
Mo Ň na te Ň ten etap rozpocz Ģę od wywołania głoski d Ň . Prosimy dziecko, aby w trakcie
wymawiania d dzi Ģ słowego wykonywało ustami nast ħ puj Ģ ce ruchy: rozci Ģ gania ust
w szerokim u Ļ miechu i Ļ ci Ģ ganie ich w tzw. ryjek, a Ň do momentu osi Ģ gni ħ cia głoski d Ň .
Pozostałe głoski wywołuje si ħ nast ħ puj Ģ co:
przedłu Ň anie głoski d Ň pozwala uzyska ę Ň ,
z kolei ciche wymawianie głoski Ň pozwala uzyska ę głosk ħ sz,
ciche wymawianie głoski d Ň pozwala uzyska ę cz, itd.
II sposób
Ę wiczenia wst ħ pne
Je Ň eli dziecko ma problemy z szerokim uło Ň eniem j ħ zyka na podniebieniu (np. nadmierne
napi ħ cie mi ħĻ niowe), wykonuje si ħ wst ħ pnie ę wiczenia:
Ň ucia brzegów j ħ zyka wło Ň onych mi ħ dzy z ħ by trzonowe,
unoszenia i opuszczania przedniej i Ļ rodkowej cz ħĻ ci j ħ zyka, podczas gdy jego brzegi
uj ħ te s Ģ mi ħ dzy z ħ by trzonowe (Rodak H., 1994),
zakładania tzw. szerokiego j ħ zyka na górn Ģ warg ħ (j ħ zyk ma przykry ę czerwie ı
wargi),
si ħ gania tzw. szerokim j ħ zykiem do nosa i oblizywania płaszczyzny powy Ň ej górnej
wargi.
Etap wywołania głoski
Po wy ę wiczeniu umiej ħ tno Ļ ci szerokiego uło Ň enia j ħ zyka prosi si ħ dziecko o to, by w trakcie
dmuchania przesuwało tzw. szeroki j ħ zyk w gł Ģ b jamy ustnej, z jednoczesnym oblizywaniem:
wargi, potem z ħ bów a Ň do wałka dzi Ģ słowego (w tym miejscu powinna si ħ pojawi ę głoska sz,
gdy Ň jest to wła Ļ ciwe miejsce jej artykulacji).
Po uzyskaniu głoski sz pozostałe trzy głoski wywołuje si ħ metod Ģ pokazu prawidłowego
układu artykulacyjnego. Po wywołaniu głosek i ustabilizowaniu ich prawidłowej wymowy
w izolacji, prowadzi si ħ - zgodnie z podanymi wcze Ļ niej zasadami - ę wiczenia utrwalaj Ģ ce te
głoski w sylabach, wyrazach i zdaniach. Je Ň eli zachodzi taka potrzeba nale Ň y pracowa ę nad
grup Ģ spółgłoskow Ģ szcz, a nast ħ pnie przej Ļę do utrwalania ę wiczonych głosek w mowie
spontanicznej (tj. do automatyzacji prawidłowej wymowy). Ponadto zawsze nale Ň y pami ħ ta ę
o ę wiczeniach ró Ň nicowania słuchowego i kinestetycznego wypracowywanych głosek:
oddziela si ħ nagłosow Ģ grup ħ spółgłoskow Ģ od pozostałej cz ħĻ ci wyrazu, nast ħ pnie -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin