PSO - MUZYKA.doc

(55 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z muzyki

Przedmiotowy system oceniania z muzyki

dla klas I –III Gimnazjum

 

Postanowienia wstępne

 

1.      Ocenianie jest jawne, systematyczne, umotywowane ustnie lub na pisemny wniosek prawnego opiekuna pisemnie.

2.      Ze względu na specyfikę przedmiotu ocenianie ukierunkowane jest przede wszystkim na postawę, wiedzę, wykonaną pracę i  umiejętności.

3.      Uczeń ma prawo do jednokrotnego w semestrze zgłoszenia nieprzygotowania
(brak pracy domowej, zeszytu, instrumentu, nieopanowanie materiału, brak lenniczka ) bez konsekwencji ( kropka w dzienniku)

4.      Trzecia kropka upoważnia do wystawienia oceny niedostatecznej.

5.      Prace nadobowiązkowe, bądź szczególna aktywność nagradzane są ocenami

6.      Nieobecność nie usprawiedliwia nieprzygotowania. Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności (2 tygodnie).

7.      Osoby nieobecne podczas oceniania umawiają się z nauczycielem indywidualnie.

8.      Uczeń ma prawo do jednokrotnej poprawy ocen  ze sprawdzianów  i odpowiedzi ustnej.

9.      Poprawa obejmuje ten sam zakres materiału, oceniana jest wg tych samych kryteriów.

10.  W każdym semestrze, zależnie od tempa pracy zaplanowane są jeden lub dwa sprawdziany.

11.  Ocena niedostateczna wystawiana jest w przypadku lekceważenia przedmiotu i braku pracy na lekcji.

 

 

 

 

2.      Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie – umieszczone w szczegółowym planie wynikowym dla klasy I-III, stanowiącym aneks do PSO

 

KL.I,II,III

 

OCENA

WARUNKI UZYSKANIA OCENY

Celująca

1.      Uczeń posiadł wiedzę i umiejętności muzyczne wykraczające poza wymagania ponadpodstawowe, stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia.

2.      Wyróżnia się aktywnością na lekcji w śpiewie indywidualnym i zespołowym.

3.      Biegle posługuje się zdobyta wiedzą i umiejętnościami muzycznymi na forum klasy lub szkoły.

4.      Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły.

5.      Wzorowo prowadzi zeszyt do muzyki.

6.      Przygotowuje prezentacje  multimedialne  na lekcje

7.      Zaliczył przynajmniej dwa utwory na dowolnym instrumencie

Bardzo dobra

1.      Uczeń posiadł pełny zakres wiedzy i umiejętności muzycznych na poziomie wymagań ponadpodstawowych.

2.      Ze sprawdzianów wiedzowych uzyskuje oceny dobre i bardzo dobre

3.      Chętnie uczestniczy w zajęciach muzycznych i jest aktywny podczas śpiewu czy też zajęć muzykowania.

4.      Chętnie posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami muzycznymi na lekcjach.

5.      Starannie prowadzi zeszyt do muzyki.

6.      Zaliczył przynajmniej jeden utwór na dowolnym instrumencie

Dobra

1.      Uczeń w dużym stopniu opanował wiedzę i umiejętności muzyczne na poziomie wymagań ponadpodstawowych,

-śpiewa i zna tekst pieśni obowiązkowych,

-rozróżnia i grupuje instrumenty , 

-zna i umie zdefiniować podstawowe terminy muzyczne

-rozróżnia polskie tańce narodowe,

-wykazuje się podstawową wiedzą na temat Fr.Chopina i St.Moniuszki

Uczestniczy bez zastrzeżeń w śpiewie zespołowym klasy.

2.      Dobrze posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami muzycznymi na lekcjach.

3.      Ze sprawdzianów wiedzowych uzyskuje oceny dobre

4.      Prowadzenie zeszytu nie budzi zastrzeżeń.

Dostateczna

1.      Uczeń posiadł wiedzę i umiejętności muzyczne na poziomie wymagań podstawowych,

-zna wartości nut,

-zna tekst pieśni obowiązkowych,

-potrafi wymienić instrumenty z poszczególnych grup, polskie tańce narodowe,

-zna i rozróżnia podstawowe terminy muzyczne,

-potrafi wymienić polskich kompozytorów narodowych,

 

2.      Dostatecznie posługuje się wiedzą i umiejętnościami muzycznymi na lekcjach.

3.      Sposób prowadzenia zeszytu przedmiotowego wykazuje niesystematyczność i braki.

Dopuszczająca

1.      Uczeń ma duże braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności muzycznych na poziomie wymagań podstawowych.

2.      Niechętnie uczestniczy w śpiewie zespołowym klasy.

3.      Nie potrafi i nie przejawia chęci w posługiwaniu się wiedzą i umiejętnościami muzycznymi na lekcjach.

4.      Posiada poważne braki w prowadzeniu zeszytu.

Niedostateczna

1.      Uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności muzycznych na poziomie wymagań podstawowych.

2.      Nie uczestniczy w śpiewie zespołowym klasy, często opuszcza zajęcia muzyczne.

3.      Nie prowadzi zeszytu do muzyki.

4.      Nie przejawia żadnego wysiłku i chęci aby uzyskać ocenę pozytywną.

 

Zakres wiadomości teoretycznych w kl I:

 

·         muzyka prehistoryczna,starożytna średniowieczna, renesansowa

·         zagrać wyuczony na lekcji utwór na instrumencie

·         wykonać akompaniament rytmiczny do piosenek

·         opisać zapis nutowy, symbole notacji muzycznej, skróty

·         rozpoznać nazwy literowe w obrębie oktawy razkreślnej

·         wymienić nazwy poznanych form muzycznych

·         znać rodzaje zespołów wykonawczych, wymienić głosy i instrumenty

·         omówić genezę chorału gregoriańskiego

·         rozpoznać muzykę chorałową

·         wymienić najstarsze zabytki muzyki polskiej rozpoznać Bogurodzicę i Gaude Mater Polonia

·         znać kompozytorów renesansu polskiego

·         główni przedstawiciele muzyki barokowej i klasycznej

·         zaśpiewać  w zespole poznane pieśni i piosenki

·         omawiać brzmienie i barwę instrumentów w słuchanych utworach

·         oceniać znaczenie kultury dla narodu

 

 

KL II

 

·         wykonać ćwiczenia kształcące słuch, rytm, wrażliwość na tempo, dynamikę, artykulację

·         muzyka baroku i klasycyzmu

·         opera

·         klasycy wiedeńscy

·         zagrać utwór na instrumencie

·         polonez

·         znaki chromatyczne, oznaczenia tempa, dynamiki

·         Oda do radości , Warszawianka

·         wykonać akompaniament rytmiczny do piosenek

·         opisać zapis nutowy, symbole notacji muzycznej, skróty

·         rozpoznać nazwy literowe  w obrębie oktawy razkreślnej

·         rozpoznać rytmy tańców polskich

·         scharakteryzować polskie tańce narodowe

·         wyjaśnić pojęcia polifonii i homofonii

·         rozpoznać wejścia tematu w fudze

·         wymienić 5 form muzycznych barokowych

·         zagrać główny temat koncertu Vivaldiego „Wiosna”

·         wymienić nazwiska kompozytorów z omawianych epok

·         zdefiniować formy: sonata, symfonia, koncert, kwartet smyczkowy

·         znać skład orkiestry symfonicznej

·         zdefiniować: duet, tercet, kwartet

·         rozróżniać cechy epoki na podstawie słuchanego utworu

·         barok, klasycyzm

·         rozpoznawać głosy w słuchanych ariach i innych utworach

·         zaśpiewać lub zagrać fr. 5 Symfonii Beethovena

·         zdefiniować pojęcia: opera, aria, uwertura, libretto, akt

·         wskazać różnice i podobieństwa w słuchanych utworach

·         zaśpiewać  lub zagrać kanon 3-gł

·         przeprowadzić analizę słuchanego utworu

·         omówić wpływ kultury ludowej na muzykę

 

 

 

KLIII

·         zagrać wybrany utwór na instrumencie

·         opisać zapis nutowy, symbole notacji muzycznej, skróty

·         rozpoznać nazwy literowe  w obrębie oktawy razkreślnej

·         wymienić nazwy poznanych form muzycznych

·         rozpoznawać głosy wykonawców i instrumenty

·         zanucić lub zagrać początek melodii Prząśniczka S. Moniuszki

·         wymienić nazwiska kompozytorów z poznanych epok

·         wymienić cechy muzyki romantycznej

·         omówić charakter utworów Szymanowskiego, Lutosławskiego, Pendereckiego

·         omówić twórczość Chopina i Moniuszki

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin