muzyka w gimnazjum dla lekko.doc

(86 KB) Pobierz
MUZYKA

MUZYKA

 

 

AUTORSKI PROGRAM NAUCZANIA MUZYKI W GIMNAZJUM Z UWZGLĘDNIENIEM PRACY W KLASACH

INTEGRACYJNYCH DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

 

1. Podstawa programowa.

2. Informacje o autorze programu.

3. Wprowadzenie.

4. Ścieżki edukacyjne.

5. Cele ogólne.

6. Cele szczegółowe.

7. Treści kształcenia.

8. Materiał nauczania kl. I.

9. Materiał nauczania kl. II.

10. Wymagania edukacyjne.

11. Propozycja karty ocen.

12. Regulamin oceniania w/g wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

 

 

15

 


Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Sztuka (plastyka, muzyka)

Cele edukacyjne

1.   Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych i plastycznych.

2.   Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne i plastyczne, a także wiedzę z tego zakresu.

3.   Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych i plastycznych.

4.   Kształtowanie kultury muzycznej i plastycznej (umiejętność włączania sztuki we własne, osobiste życie).

5.   Uczenie wartościowania obecnych wokół ucznia zjawisk z zakresu muzyki i plastyki.

Zadania szkoły

1.   Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki prowadzącego do przeżyć estetycznych.

2.   Ukazanie wielkiego bogactwa świata sztuki.

3.   Stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, doświadczania tajemnicy, kontemplacji, a także autorefleksji.

4.   Ukazania różnych funkcji sztuki - estetycznej, poznawczej, wspólnotowej, emocjonalno-terapeutycznej, religijnej.

Treści

1.   Słuchanie muzyki.

2.   Śpiew.

3.   Muzykowanie na instrumentach.

4.   Działania muzyczno-ruchowe.

5.   Wiedza niezbędna do rozumienia muzyki.

6.   Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, muzyki innych narodów i regionów świata.

7.   Wartości muzyki ludowej, muzyki artystycznej i muzyki popularnej.

8.   Kontakt z dziełami sztuki plastycznej - pomniki, galerie, muzea.

9.   Środki wyrazu plastycznego. Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach.


 

 

10.                     Sztuka ludowa i zdobnictwo charakterystyczne dla danego regionu.

11.                     Różnorodne sposoby komunikowania (komunikacja pozawerbalna - język przestrzeni, koloru, ciała itd.).

12.                     Krajobraz kulturowy.

13.                     Kształtowanie otoczenia i form użytkowych (racjonalność, funkcjonalność, estetyka).

14.                     Podstawowa wiedza o teatrze i filmie.

Osiągnięcia

1.   Rozpoznawanie wybitnych dzieł muzycznych

2.   Rozpoznawanie wybitnych dzieł plastycznych

3.   Własna aktywność muzyczna i plastyczna.

4.   Dbanie o estetyczny wygląd własny i otoczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Informacje o autorze programu.

 

 

 

Jestem absolwentem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Filia w Cieszynie wydziału Pedagogiczno-Artystycznego, instytutu Pedagogiki Muzycznej.

Swoją pracę magisterską z dziedziny folkloru (Pieśni obrzędowe: rodzinne i doroczne regionu raciborskiego, charakterystyka muzyczna i tekstowa.) Obroniłem w 1995r.

Swoją karierę rozpoczynałem w raciborskich placówkach oświatowych jako nauczyciel muzyki i instruktor (prowadzenie zespołów muzycznych – akompaniator) w Raciborskim Domu Kultury.

Obecnie jestem nauczycielem muzyki i wychowania fizycznego w  Gimnazjum nr.1 z Klasami Integracyjnymi w Rydułtowach.

 

 

 

 

 

 

 

 

WPROWADZENIE

 

 

 

Program ten powstał ze względu na potrzeby i specyfikę pracy w Gimnazjum z klasami integracyjnymi, jego wdrożenie planuję w przyszłym roku szkolnym 2005\2006.

W programie zostały ujęte treści nauczania muzyki w III etapie kształcenia z możliwością wykorzystania w klasach integracyjnych.

Zadania i rola sztuki jak i wychowania muzycznego w naszych czasach stają się coraz bardziej odpowiedzialne, wymagające od nauczyciela dużej wiedzy teoretycznej, historycznej a w szczególności praktycznej gdzie każdy nauczyciel przedmiotu „ muzyka” powinien być w pełni wykwalifikowanym profesjonalistą.

Kierowanie rozwojem ucznia a w szczególności ucznia niepełnosprawnego wymaga od nauczyciela opanowania wiedzy pedagogicznej, psychologicznej, wiedzy o człowieku jego zachowaniach, mechanizmach działania oraz życiu w społeczeństwie.

Realizacja mojego programu opiera się na korelacji z wiedzą z zakresu historii, języka polskiego, nauk geograficznych jak i przyrodniczych. Program przeznaczony jest do realizacji w czasie trzech semestrów, jedną godzinę w tygodniu.

 

 

W treściach programu założyłem ścieżki edukacyjne z zakresu:

 

- kultura polska na tle tradycji europejskich.

- edukacja regionalna.

- edukacja czytelnicza i multimedialna.

- edukacja prozdrowotna.

 

 

 

Cele ogólne

 

 

Podstawowym celem nauczania przedmiotu „ muzyka” jest zachęcenie ucznia do prawidłowego odbioru i aktywnego uprawiania sztuki.

Do ważnych zadań należy kształtowanie prawidłowych postaw, wrażliwości estetycznej, doskonalenie takich cech charakteru jak:

Cierpliwość, wytrwałość, kreatywność.

Uwzględniając fakt zjednoczenia Polski z Unią Europejską ważnym zadaniem dla nauczyciela muzyki jest kształtowanie u uczniów:

tolerancji w stosunku do innych kultur, poczucia własnej godności jak i tożsamości własnej i narodowej.

W moim programie cele jak i treści nauczania są jednakowe dla wszystkich uczniów, jednak ze względu na różny stopień rozwoju umysłowego uczniów dopuszczam zróżnicowanie procedur osiągania celów, poprzez indywidualizację.

 

 

 

 

Cele szczegółowe kształcenia i wychowania.

 

 

1.   Kształtowanie zainteresowania i zamiłowania do muzyki, rozwijanie wrażliwości muzycznej.

2.   Poznanie podstawowych pojęć i terminów muzycznych.

3.   Poznanie piosenek i pieśni patriotycznych.

4.   Umiejętność posługiwania się uproszczonym zapisem nutowym.

5.   Poznanie wiadomości z zakresu „ zasad muzyki”

6.   Przyswojenie wiadomości z historii muzyki.

7.   Poznanie muzyki i obyczajów własnego regionu jak i wybranych regionów Polski.

8.   Umiejętność rozpoznawania wielkich dzieł muzycznych – wiadomości o ich twórcach.

9.   Znajomość folkloru i obyczajów krajów europejskich

   10. Poznanie podstawowych kroków tanecznych tańców europejskich.

   11. Kształtowanie umiejętności śpiewu solowego jak i w grupie.

   12. Rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością

     narodową i regionalną.

   13. Kształtowanie umiejętności wartościowania zjawisk muzycznych

zachodzących w naszych czasach.

 

 

 

 

 

 

 

Treści kształcenia

 

 

 

Treści kształcenia zawarte w tym programie zgodnie z specyfiką nauczania sztuki w naszym gimnazjum dotyczą klas I. i jednego z semestrów kl. II. W drugiej klasie następuje ich utrwalenie oraz przekazanie nowych o wyższym stopniu trudności.

Zakres repertuaru – piosenek, utworów do słuchania, ćwiczeń emisyjno-dykcyjnych nie został szczegółowo ustalony i powinien zostać dobrany przez nauczyciela z uwzględnieniem umiejętności uczniów wyniesionych ze szkoły podstawowej oraz specyfiką pracy w klasach integracyjnych.

Treści ogólne zostały tak dobrane, aby pozwolić nauczycielowi na swobodny dobór treści szczegółowych w klasach integracyjnych szczególnie w dziale Ekspresja muzyczna, który to w tych oddziałach powinien zostać szczególnie wyeksponowany.

 

Treści kształcenia zostały zebrane w następujących działach:

 

1. Rozumienie i odbiór muzyki.

2. Wiadomości z zakresu historii muzyki.

3. Zasady muzyki.

4. Ekspresja muzyczna.

5. Muzyka ludowa.

6. Jazz i muzyka rozrywkowa.

7. Słuchanie muzyki.

 

 

 

MATERIAŁ NAUCZANIA

 

KL. I

 

1. Rozumienie i odbiór muzyki

- umiejętność słuchania muzyki, rozpoznawanie instrumentów, oraz rodzaju aparatu wykonawczego.

- Budowa formalna utworów formy AB, ABA, Rondo.

- Muzyka w sali koncertowej – „idziemy na koncert”

- Muzyka taneczna.

- Muzyka symfoniczna a muzyka rozrywkowa (różnice i podobieństwa).

- Rodzaje zespołów wokalnych, podział głosów ludzkich.

 

2. Wiadomości z zakresu historii muzyki.

- Zabytki muzyki starożytnej.

- Muzyka średniowiecza korelacja z historią i sztukami plastycznymi.

- Chorał gregoriański.

- Zabytki muzyki polskiej- Gaude Mater Polonia, Bogurodzica.

- Główne założenia i przedstawiciele renesansu.

- Muzyka w Niderlandach i we Włoszech.

- Renesans w Polsce.

- Barok - królestwo polifonii.

- Powstanie i rozwój opery.

- Klasycyzm główne założenia i zdobycze.

- Złoty okres pieśni polskiej.

- Muzyka w epoce romantyzmu.

- Szkoły narodowe.

- Świat baśni i legend.

- Narodziny operetki.

- Muzyka XXw.

- Nowe prądy w muzyce.

- Muzyka konkretna i elektroniczna.

- Muzyka XXw w Polsce.

 

 

 

 

 

3. Zasady muzyki

-  Wartości nut i pauz.

-  Rodzaje taktowania, metrum w muzyce.

-  Nazwy literowe i solmizacyjne nut.

-  Znaczenie i funkcja klucza w zapisie nutowym.

-  Budowa gamy durowej i molowej.

-  Interwały w muzyce.

-  Znaki chromatyczne, krzyżyk, bemol, kasownik, zastosowanie w zapisie nutowym.

-  Oznaczenia dynamiczne.

-  Oznaczenia tempa.

 

 

4. Ekspresja muzyczna.

Śpiew solowy i grupowy.

-  Kanon forma polifonii.

- Rozwijanie głosu-czystość śpiewania z podparciem oddechowym.

- Kształcenie poczucia rytmu.

- Zaspokajanie potrzeby aktywności i pobudzanie myślenia twórczego poprzez muzyczne ćwiczenia improwizacyjne.

- Poznajemy podstawowe kroki taneczne europejskich tańców popularnych.

- Tworzenie improwizacji rytmicznych do podanych tematów muzycznych.

- Malujemy muzykę, korelacja muzyki z plastyką.

- Ruch przy muzyce.

- Ćwiczenia rozluźniające.

 

5. Muzyka ludowa

-  Folklor – Oskar Kolberg, polscy etnografowie.

-  Muzyka ludowa naszego regionu.

-  Polskie tańce ludowe.

-  Obrzędy i zwyczaje świąt Bożego Narodzenia na Śląsku.

- Wielkanocne zwyczaje ludowe.

-  Muzyka ludowa krajów europejskich.

 

6. Jazz i muzyka rozrywkowa.

-  Korzenie jazzu, works songs, negro spirituals.

- Odmiany jazzu tradycyjnego, budowa jazzowych zespołów muzycznych.

- Klasycy muzyki rozrywkowej.

-  Muzyka rockowa w Polsce główni twórcy i przedstawiciele.

-  Chronologia rocka.

-  Subkultury młodzieżowe a muzyka rozrywkowa w Polsce.

-  Muzyka taneczna- tańce latynoamerykańskie.

 

7. Słuchanie muzyki.

- Materiał do wyboru nauczyciela - powinien zostać dostosowany do możliwości odbiorczych uczniów i klas integracyjnych.

- Utwory do słuchania powinne być zgodne i stanowić całość z treściami zawartymi w działach:

1. Historia muzyki.

5. Muzyka ludowa.

6. Jazz i muzyka rozrywkowa.

 

 

MATERIAŁ NAUCZANIA

 

 

KL.II (jeden semestr)

 

 

1. Rozumienie i odbiór muzyki.

- Co to jest melodia? – budowa melodii.

- Rytm w muzyce.

- Rozpoznawanie metrum 2/4, ľ, 4/4,

- Tworzenie analizy utworów muzycznych.

 

2. Wiadomości z zakresu historii muzyki.

- Najstarsze pieśni Polskie.

- Muzyka świecka w renesansie, Rybałt.

- Mikołaj Gomółka - nasz pierwszy kompozytor narodowy.

- Jan Sebastian Bach – życie i twórczość.

- Klasycy wiedeńscy – Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwik van Beethoven.

- Pieśni Legionów Polskich we Włoszech. Mazurek Dąbrowskiego.

- Fryderyk Chopin – życie i twórczość.

- Stanisław Moniuszko twórca opery narodowej.

- Romantyczni ulubieńcy.

- Przedstawiciele muzyki polskiej XXw, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki.

 

3...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin