CELE NAUCZANIA MUZYKI.doc

(139 KB) Pobierz
CELE NAUCZANIA MUZYKI

CELE NAUCZANIA MUZYKI

1. Wprowadzenie uczniów w obszary kultury muzycznej i wyrobienie świadomości, że

jest ona integralnie związana z innymi sferami działalności społeczno-kulturalnej

człowieka.

2. Rozwijanie wrażliwości estetycznej ucznia na otaczającą go rzeczywistość ze szczególnym

uwzględnieniem muzyki.

3. Kształtowanie umiejętności odnajdywania wartości estetycznych w ˝życiu codziennym.

4. Rozwijanie uzdolnień muzycznych, wyobraźni muzycznej, muzycznych umiejętności

oraz umiejętności ich twórczego stosowania w ˝życiu indywidualnym i społecznym.

5. Dostarczanie uczniom elementów rozrywki, zabawy i odprężenia, ze zwróceniem

uwagi na ich ważną i pożyteczna rolę w życiu człowieka zarówno w przeszłości, jak

i dzisiaj.

6. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie w trakcie muzycznej aktywności artystycznej.

7. Pobudzanie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego poprzez różne formy kontaktu

z muzykà i elementami innych sztuk pięknych.

 

 

PROGRAM RAMOWY

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, podział materiału nauczania wyznaczyły mi

poszczególne epoki dziejów kultury, lecz ów podział jest jedynie szkieletem, w który

nauczyciel wkłada treści aktualne (muzyczne i pozamuzyczne), a w niewielkiej,

niezbędnej tylko mierze historyczne. Bardzo istotnym elementem programu jest dobór

tzw. materii dźwiękowej, czyli literatury muzycznej, instrumentarium i materia-

łu do twórczości muzycznej tak, aby reprezentowała najwyższy poziom. Dlatego

należy oprzeć się na dziełach najwybitniejszych i najlepiej wykonanych, a materiał

do grania i Śpiewania dobierać tak, aby ilustrował w sposób przystępny dany problem,

a jednocześnie ˝żeby spełniał wysokie wymogi artystyczne. Potrzebna jest tu, zatem

nie tylko rozległa wiedza nauczyciela, ale i jego umiejętność kreatywnego

myślenia.

 

KLASA 1

Semestr I – MUZYKA OD CZASÓW NAJDAWNIEJSZYCH DO RENESANSU

Wiek XVI jest wyraźną cezurą w historii muzyki, która wyznacza ściśle użytkowy

charakter muzyki, zaś w aspekcie wykonawczym koncentracji na najprostszym i najbardziej

powszechnym instrumencie, jakim jest głos ludzki, a instrumenty konstruowane

przez człowieka traktuje jako element towarzyszący. Ta muzyka jest

doskonałym materiałem dla najbardziej elementarnej twórczości głosowej, gry na

instrumentach perkusyjnych (także własnej konstrukcji), poruszenia elementarnych

zagadnień teorii muzyki, refleksji nad samym pojęciem muzyki, wreszcie poruszenia

treści wychowawczych, które w muzyce minionych wieków miały znaczenie

pierwszoplanowe.

Semestr II – MUZYKA BAROKU

Najważniejszym zagadnieniem tej epoki jest pojawienie się´ autonomicznej muzyki

instrumentalnej, wspłczesnych instrumentów muzycznych i wielkich indywidualności

muzycznych, a także pojawienie się form muzycznych używanych aż

do dnia dzisiejszego. Nauczanie w tym semestrze powinno iść w kierunku poznania

istoty formy muzycznej, uwrażliwienia na indywidualny styl kompozytorski,

aby dać podstawy do pracy w następnych semestrach. Ważne jest słuchanie muzyki

tego okresu, która jest łatwa w percepcji i bardzo lubiana, nawet przez ludzi

niewykształconych muzycznie, a także Śpiew i gra popularnych utworów muzyki

barokowej.

 

 

 

KLASA 2

Semestr I – MUZYKA KLASYCYZMU

W muzyce tego okresu skrystalizował się´ system dur moll, a wspłczesne formy muzyczne

uzyskały najbardziej doskonałe (klasyczne) kształty. Dlatego dopiero w drugim

roku nauczania proponuj´ wprowadzenie pojęcia tonacji, gamy, triady muzycznej, tetrachordów

itd. oraz poznawanie najbardziej powszechnych form muzycznych – co powinno

iść w parze z poznawaniem życia i twórczości klasyków wiedeńskich. Zatem teoria

systemu dur moll z jednej i teoria form muzycznych z drugiej strony to dwa cele poznawcze

realizowane w tym semestrze.

Semestr II – MUZYKA XIX WIEKU

Rozwój wirtuozostwa, wielkie znaczenie indywidualności kompozytorskich oraz wyodrę

bnianie się muzyki narodowej, to najważniejsze zagadnienia dla tego okresu. Tutaj

też najsilniej może dojść do głosu korelacja muzyki z plastykà. Zagadnienia teoretyczne

poznane wcześniej są rozwijane i utrwalane.

 

 

KLASA 3 – MUZYKA XX WIEKU

Podczas gdy w klasach pierwszej i drugiej wskazywało się na związki muzyki minionych

epok ze współczesnością, tutaj sytuacja jest odwrotna, słuchając i tworząc muzykę róż-

nych prądów współczesnych poszukuje się związków z przeszłościa, co ma niebagatelną

zaletą w postaci powtórzenia wszystkiego, czego młodzież dowiedziała się już

wcześniej. Obszar muzyki XX wieku jest niezwykle rozległy, dlatego warto przeznaczyć

cały rok, aby uczniowie mieli możliwość poznania wszystkiego, co działo się w tym czasie

na terenie muzyki, a doba postmodernizmu, którà jeszcze, jak się´ zdaje, przeżywamy,

sprzyja wszelkim powrotom i wędrówkom kulturowym, czyli oderwaniu się´ od

europocentryzmu poprzednich dwóch lat nauczania.

 

 

KLASA 1

SEMESTR I – MUZYKA OD CZASÓW NAJDAWNIEJSZYCH

DO RENESANSU

T e m a t y d o r e a l i z a c j i:

1. Muzyka kultur pierwotnych i powstanie instrumentów muzycznych.

W tym obszarze jest miejsce na podęcie rozmowy na temat: czym jest muzyka? Jakie

może mieć znaczenie dla człowieka? Jakie miała w czasach najdawniejszych?

A jakie ma teraz? Należy uwrażliwia uczniów na bogactwo doznań muzycznych

w otaczającym świecie. Omówienie istoty muzyki czasów najdawniejszych, jej związków

z ˝życiem plemiennym itp.

2. Głos ludzki.

Prezentacja głosu jako najbardziej powszechnego instrumentu muzycznego, budowa

aparatu głosowego, rodzaje głosów.

3. Sztuka synkretyczna świata starożytnego.

Starożytny Wschód, Egipt, Grecja ze szczególnym zwróceniem uwagi na wielką rolę,

jaką odgrywała muzyka w życiu społecznym i politycznym, poruszenie problemu

etosu muzyki itp.

4. Średniowiecze w muzyce i sztukach plastycznych.

Temat można potraktować opisowo i historycznie, należy nakreślić ogólny, ale peł-

ny obraz muzyki w tej epoce.

5. Śpiew jedno– i wielogłosowy a perspektywa w malarstwie.

Ten temat będzie najciekawszy, jeśli po zrozumieniu różnicy między jedno- a wielogłosowością,

nastąpi próba jej graficznego odwzorowania.

6. Chorał gregoriański i surowość architektury Średniowiecznej.

Historia, podstawowe formy i znaczenie dla rozwoju europejskiej muzyki religijnej,

poznawanie charakteru melodii przez śpiew i rysunek kierunku linii melodycznej.

7. Średniowieczna muzyka Świecka – miłość rycerska i wojny religijne.

Trubadurzy i truwerzy – opis zjawiska, słuchanie i próba twórczości własnej z silnymi

akcentami wychowawczymi (np. omówienie postawy rycerskiej).

8. Instrumenty perkusyjne dawne i współczesne – odkrywanie różnych jakości brzmieniowych.

Ten temat wymaga przede wszystkim bogatej prezentacji muzycznej; słuchania i oglądania

(najlepiej w rzeczywistości) i uwrażliwienia na różnorodność barw i możliwości

wydobywania dźwięków.

9. Średniowiecze a człowiek współczesny.

Temat oparty na słuchaniu, kojarzeniu, także uaktywnieniu uczniów przez ich poszukiwania

muzyki, która czerpie z tradycji średniowiecza.

10. Problemy notacji muzycznej.

Prezentacja różnych form notacji od najdawniejszych do współzesnych, związki notacji

z muzyką, ćwiczenie kaligrafii notacji nutowej na pięciolinii, próby odczytywania

prostych partytur.

11. Odrodzenie czyli sztuka bliższa człowiekowi.

Postawienie pytania i próba odpowiedzi, dlaczego wiek XVI nazwano w kulturze

epokà odrodzenia i na czym owo odrodzenie polegało w muzyce.

12. Złoty wiek muzyki polskiej.

śpiew i gra utworów polskiej muzyki renesansowej, ukazanie wielkości muzyki polskiej

na arenie międzynarodowej, uwrażliwienie na piękno języka staropolskiego –

szczególnie Psalmów w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego.

13. Taniec pierwotny, ludowy i dawny.

Kolejny temat uwzgl´dnia aktywnoÊç plastycznà i ruchowà, znaczenie taƒca dawnego

i ludowego, metrum i charakterystyczne rytmy taneczne muzyki ludowej.

 

F o r m y r e a l i z a c j i

repertuar do s∏uchania:

– fragmenty muzyki kultur pierwotnych, z rozpoznawaniem rodzaju instrumentów, liczby

i barwy g∏os oraz próbà odgadni´cia tematyki

– utwory Hildegardy von Bingen i chora∏ gregoriaƒski

– muzyka trubadurów i truwerów w polskiej wersji j´zykowej

– Wincenty z Kielczy Gaude Mater Polonia

– Carl Orff Carmina burana

– wybrane utwory m∏odzie˝owego zespo∏u „Era” i „Enigma”

– muzyka mnichów buddyjskich lub inna oryginalna muzyka Dalekiego Wschodu

– gamelan indonezyjski

– wsp∏zesna muzyka perkusyjna

– Wac∏aw z Szamotu∏ – najwybitniejszy przedstawiciel polskiego renesansu

– taneczna muzyka polska XVI w. – Miko∏aj z Krakowa oraz taƒce z Tabulatury Jana

z Lublina

– Miko∏aj Gom∏a Melodie na Psa∏terz Polski

– renesansowe kol´dy niemieckie i polskie

– polifonia renesansowa – utwory G.P. da Palestriny, O. di Lasso

– ciekawe przyk∏ady wykorzystania g∏osu ludzkiego, na przyk∏ad W.A. Mozart

– aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, S. Moniuszko – aria Miecznika

z opery Straszny dwór, wsp∏zesne opracowania repertuaru wokalnego, na

przyk∏ad M. Rimski-Korsakow – Lot trzmiela w opracowaniu na g∏os i wiolonczel

´ (B. McFerrin i Yo-Yo Ma), oryginalne piosenki country, przyk∏ady jod∏owania

itp.

 

repertuar do Śpiewania i grania:

– melodie ludowe oparte na skali pentatonicznej z akompaniamentem perkusyjnym

i a cappella

Bogurodzica lub Kyrie de Angelis

– proste psalmy M. Gom∏i do Śpiewania i grania na fletach – kol´dy – Śpiew i gra;

szczególnie warto poleciç polskà renesansowà kol´d´ Nu˝ my dziÊ, krzeÊcijani

inne formy aktywności:

– plastyczne wyobra˝enie muzyki i jej gatunków (np. uczniowie rysujà skojarzenia, nastrój,

jakie wywo∏uje w nich chora∏ gregoriaƒski i opisujà swoje uczucia podczas s∏uchania)

– uk∏adanie pieÊni na wzór trubadurów, na przyk∏ad z akompaniamentem gitary

– komponowanie uk∏ad choreograficznych do prostego taƒca (np. renesansowego)

oraz wykonanie ich

– opisywanie s∏uchanej muzyki

– rysowanie kierunku linii melodycznych, na przyk∏ad w chorale gregoriaƒskim

– omawianie ilustracji obrazujàcych instrumentarium i wykonywanie muzyki dawnej

Zakres wiedzy i umiejętności po I semestrze:

– rozumienie zakresu pojęcia muzyka, jej zwiàzków z przyrodà i dzia∏alnoEcia cz∏owieka

– podstawowe wiadomoÊci dotyczàce muzyki dawnej

– umiej´tnoÊç odró˝niania Êpiewu jednog∏osowego od wielog∏osowego

– znajomoÊç tempa i metrum podstawowych taƒców ludowych

– umiej´tnoÊç Êpiewu ró˝nych wysokoÊci dêwi´ku z zastosowaniem fonogestyki

– umiej´tnoÊç zespo∏owego Śpiewania w kanonie

– teoretyczna znajomoÊç ró˝nych form notacji i umiej´tnoÊç prawid∏owego zapisu nutowego

– znajomoÊç budowy aparatu g∏osowego

– umiej´tnoÊç odró˝niania czterech podstawowych wysokoÊci g∏os.

 

KLASA 1

SEMESTR II – MUZYKA BAROKU

T e m a t y d o r e a l i z a c j i:

1. Barok – nowa epoka w dziejach muzyki i sztuk plastycznych.

Na poczàtku drugiego semestru warto uÊwiadomiç m∏odzie˝y, skàd bierze się´ podzia∏

na epoki w historii sztuki, co to sà style muzyczne i jak nast´puje ich przewartoÊciowanie.

Uczniowie sami powinni dokonaç próby okreÊlenia stylu muzyki Êredniowiecznej

i renesansowej, a nauczyciel wyjaÊnia istot´ nowo˝ytnego prze∏omu w dziejach

muzyki na przyk∏adach trzech najwybitniejszych przedstawicieli – A. Vivaldiego,

J.F. Haendla i J.S. Bacha.

2. Od g∏osu do instrumentu.

Taniec renesansowy jako punkt wyjÊcia dla usamodzielnienia się´ muzyki instrumentalnej

i przenoszenie na instrumenty form muzyki wokalnej – to zasadniczy motyw

tego tematu. Rozwój instrumentarium i poszukiwanie coraz pi´kniejszych form muzycznego

wyrazu. Tu jest także miejsce na podzia∏ instrumentów muzycznych i omówienie

grupy instrumentów d´tych.

3. Organy i klawesyn – w poszukiwaniu pe∏ni Êwiata dêwi´kowego.

Geneza instrumentu poczàwszy od III w.n.e. a˝ po dzisiejsze organy elektroniczne.

Najwi´kszy rozkwit muzyki na ten instrument w epoce baroku, omówienie utworów

epoki baroku.

4. Mistrzowie muzyki barokowej w Êwiecie I po∏owy XVIII wieku.

Na ten temat powinno się´ przeznaczyç kilka godzin z podzia∏em na poszczególnych

kompozytorów, poznawanie ich muzyki przez s∏uchanie, a także wykonywanie

prostych utworów, z podsumowaniem zagadnienia przez

porównanie twórczości kilku kompozytorów. Bardzo przydatne mo˝e byç

s∏uchanie niektórych kompozycji z patrzeniem w partytury i omawianie prostszych

przyk∏ad. Ważne jest także zatrzymanie się´ nad pewnymi aspektami

˝CIA wybitnych kompozytorów barokowych, co daje mo˝liwoÊç

wprowadzenia elementu wychowawczego, a także poznania ˝CIA ludzi tamtej

epoki.

5. Wielkie oÊrodki muzyczne i ich odr´bnoÊci stylistyczne.

Tutaj znów istotne jest uÊwiadomienie przejÊcia jakoÊciowego od muzyki uniwersalnej

w dobie Êredniowiecza do stopniowego wykszta∏cania się´ cech wyró˝-

niajàcych muzyk´ w∏oska, francuskà i niemieckà.

6. Opera – gatunek nie tylko muzyczny.

Geneza gatunku. Próba wspólnej (uczniowie i nauczyciel) odpowiedzi na pytanie,

czemu mo˝e s∏u˝yç opera (najbardziej popularne tematy operowe);

aspekty spo∏eczno-wychowawcze z jednej i artystyczno-rozrywkowe z drugiej

strony. Warto także w tym miejscu podjàç wàtek zwiàzku muzyki z innymi sztukami

– na przyk∏ad z literaturà czy malarstwem.

7. Malarstwo dêwi´kowe i retoryka muzyczna.

Temat ten ma na celu przede wszystkim rozwini´cie wyobraźni uczniów, przez

ukazanie

ró˝nych form obrazowania dêwi´kowego i próby samodzielnego odczytywania

tematów pozamuzycznych kompozycji barokowych, g∏nie dotyczàcych przyrody.

Warto te˝ zapoznaç uczniów z podstawowymi elementami barokowej retoryki muzycznej,

co u∏atwi dalsze Êwiadome s∏uchanie muzyki.

8. Jak z dêwi´ków powstaje muzyka?

Na zakoƒczenie tego roku dobrze jest uporzàdkowaç zdobyte ju˝ wiadomoÊci, przez

wyjaÊnienie na znanych przyk∏adach trzech zasad kszta∏towania materia∏u muzycznego

(podobieƒstwo, wariant, kontrast) i spróbowaç w∏asnych si∏ twórczych, grajàc proste,

równie˝ znane ju˝ tematy.

 

F o r m y r e a l i z a c j i

repertuar do s∏uchania:

Z bogatego repertuaru barokowego nauczyciel powinien wybraç dzie∏a najbardziej typowe

i zarazem najbardziej popularne, należy unikaç licznie pojawiajàcych się´ wsp∏-

czesnych aran˝acji barokowych „hitów”, lecz dobierać interpretacje oryginalne

i przekonywajàce z repertuaru najwybitniejszych wykonawców – chodzi bowiem o wyrabianie

smaku muzycznego, a zarazem zapoznawanie uczniów z wybitnymi interpretatorami

muzyki barokowej. Stanowczo trzeba odradziç wygodnà, ale bardzo s∏aba

wykonawczo seri´ p∏ytowa „Muzyka mistrzów”.

Przyk∏ady:

– J.S. Bach Menuet i Mussette z Zeszytu dla Anny Magdaleny

– J.S. Bach Preludium i fuga C-dur i c-moll z Das Wohltemperierte Klavier

– J.S. Bach Toccata i fuga d-moll oraz Koncert organowy a-moll

– J.S. Bach IV Koncert brandenburski

– J.S. Bach II Suita orkiestrowa

– J.S. Bach Koncert klawesynowy d-moll, Koncert na cztery klawesyny

– J.S. Bach Kyrie i Sanctus z Mszy h-moll

 

 

– A. Vivaldi Cztery pory roku

– A. Vivaldi Koncert fletowy „Szczygie∏”, cz. I

– A. Vivaldi Stabat Mater, cz. I

– J.F. Haendel – wybrane suity klawesynowe

– J.F. Haendel Koncert organowy B-dur op.7 nr 3, cz. I

– J.F. Haendel Koncert organowy F-dur „Kuku∏ka i s∏owik”

– J.F. Haendel fragmenty chóralne z oratorium Mesjasz

– J.F. Haendel Muzyka na wodzie i Muzyka ogni sztucznych – fragmenty

– L. Boccherini Menuet z Kwintetu smyczkowego A-dur op. 13 nr 5

– J. Pachelbel Kanon

– F. Couperin wybrane utwory z Les livres de clavecin

– C. Daquin Kuku∏ka

 

repertuar do Śpiewania:

– chora∏y J.S. Bacha w opracowaniu 2-g∏osowym

– piosenki ludowe ukazujàce konkretne problemy melodyczne

 

repertuar do grania: na flet, keyboard, fortepian:

– proste utwory z podzia∏em na g∏osy z Zeszytu dla Anny Magdaleny J.S. Bacha

– tematy z Muzyki na wodzie J.F. Haendla,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin