plan wynikowy - muzyka w gimnazjum.doc

(208 KB) Pobierz
Agnieszka Kreiner - Bogdańska

Rok I

LP.

TEMAT LEKCJI

TREŚCI NAUCZANIA

Poziom wymagań programowych – wiedza i umiejętności ucznia,
a także wiadomości powiązane z innymi dziedzinami wiedzy

 

PODSTAWOWY

PONADPODSTAWOWY

  1

Dźwięk i jego właściwości.

Wysokość dźwięku.

Barwa.

Głośność.

Czas trwania dźwięku.

Akustyka wnętrz.

 

Wymienienie i opisanie podstawowych cech dźwięku: wysokości, barwy, głośności.

Pojęcie oktawy.

Nazywanie dźwięków literami i solmizacją.

Położenie dźwięków na klawiaturze (nazwy klawiszy).

Przykłady wnętrz o dobrej i złej akustyce.

Wyjaśnienie pojęcia alikwotu. Nazwy i położenie oktaw na klawiaturze.

Wyjaśnienie pojęcia częstotliwości drgań, infradźwięku i ultradźwięku.

Podanie częstotliwości dźwięku wzorcowego.

Wyjaśnienie pojęcia pogłosu.

  2

Instrumenty muzyczne. Głos.

Podział instrumentów.

Mowa i śpiew.

Rodzaje głosów.

Piękne głosy.

 

Podział instrumentów muzycznych na grupy i podanie przykładów z każdej grupy.

Wyjaśnienie różnicy między mową i śpiewem.

Zasadnicze rodzaje ludzkich głosów.

Do czego służy szkolenie głosu i na czym polega.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Podział instrumentów muzycznych na grupy i podgrupy i wymienienie przykładów z każdej z grup.

Różne sposoby wydawania głosu: murmurando, falset, gwizd.

Znajomość nazwisk kilku sławnych śpiewaków polskich i zagranicznych.

Skonstruowanie „instrumentu muzycznego” ze szklanek napełnionych wodą i zagranie na nim melodii.

Charakterystyka głosu śpiewaka na podstawie słuchanego utworu.

  3

Instrumenty dęte.

Zasada działania.

Instrumenty dęte drewniane – budowa i działanie.

Flet, klarnet, saksofon.

Budowa instrumentu dętego drewnianego na przykładzie fletu prostego.

Sposób gry na instrumencie dętym drewnianym na przykładzie fletu prostego.

Opis i rozpoznanie wybranych instrumentów dętych drewnianych.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Zasada działania instrumentu dętego drewnianego – skracanie słupa powietrza.

Porównanie budowy instrumentów i sposobu gry na wybranych instrumentach dętych drewnianych.

Wskazanie na klawiaturze i porównanie ich skal.

Jak nazywają się członkowie „rodziny” saksofonów.

Charakterystyka barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu.

  4

Instrumenty dęte blaszane.

Zasada działania.

Trąbka, puzon.

Opis budowy trąbki i puzonu. Rozpoznanie na ilustracji.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Zasada działania instrumentów dętych blaszanych. Wentyle.

Porównanie budowy trąbki i puzonu. Wentyle i suwak.

Wskazanie na klawiaturze i porównanie ich skal.

Charakterystyka barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu.

Wiadomości o sławnych wirtuozach instrumentów dętych.

  5

Organy i akordeon.

Wirtuozi instrumentów dętych.

Budowa i sposób gry na akordeonie. Miechy.

Ogólna budowa i sposób gry na organach.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Znajomość budowy organów: klawiatury, piszczałki, rejestry.

Wskazanie na klawiaturze i porównanie ich skal.

Charakterystyka barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu.

  6

Instrumenty perkusyjne.

Kotły, wibrafon, perkusja jazzowa.

Wymienienie kilku instrumentów z grupy perkusyjnych.

Budowa i sposób gry na kotłach.

Budowa i sposób gry na wibrafonie.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Porównanie wybranych, dostępnych instrumentów perkusyjnych i wykazanie ich cech wspólnych i różnic.

Wskazanie na klawiaturze skal wibrafonu i kotłów.

Porównanie i opis barwy instrumentów perkusyjnych w słuchanym utworze.

  7

Instrumenty strunowe.

Budowa i zasada działania.

Gitara, fortepian.

Budowa instrumentów strunowych.

Zasada działania struny.

Różne sposoby gry na instrumentach strunowych.

Budowa i sposób gry na gitarze.

Budowa fortepianu.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

 

Wskazanie na klawiaturze skali gitary.

Międzynarodowe Konkursy Chopinowskie – kiedy i gdzie się odbywają. Sławni laureaci.

Charakterystyka barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu.

Wiadomości o sławnych wirtuozach gitary i fortepianu.

  8

Instrumenty smyczkowe.

Sposób gry.

Skrzypce, wiolonczela, kontrabas.

Wirtuozi instrumentów smyczkowych.

Budowa instrumentów smyczkowych, sposób gry.

Wymienienie i opis poznanych instrumentów.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Porównanie instrumentów smyczkowych.

Wskazanie na klawiaturze i porównanie ich skal.

Charakterystyka barwy dźwięku instrumentu na podstawie słuchanego utworu.

Wiadomości o sławnych wirtuozach instrumentów smyczkowych.

  9

Instrumenty elektroniczne.

Zasada działania.

Gitara elektryczna, keyboard. Podsumowanie podstawowych wiadomości o instrumentach.

Ogólna zasada działania instrumentów elektrycznych.

Z jakich elementów składają się instrumenty elektryczne.

Opis gitary elektrycznej.

Opis keyboardu.

Wypisanie poznanych instrumentów i podanie grupy, do której należą.

Różnica pomiędzy instrumentami elektromechanicznymi i elektronicznymi.

Porównanie instrumentów poszczególnych grup pod względem budowy, sposobu gry, skali, barwy.

  10

Zespoły muzyczne.

Zespoły wokalne, kapele ludowe, zespoły jazzowe, rockowe, kameralne.

Wymienienie różnych rodzajów chórów.

Przykładowy skład instrumentów w kapelach ludowych.

Liczba instrumentów i skład zespołów kameralnych.

Opisanie słuchanego utworu muzycznego.

Co to jest śpiew a capella.

Udział w klasowym zespole muzycznym.

Skład różnych typów zespołów: jazzowych, rockowych, innych.

 

  11

Orkiestra.

Orkiestra dęta i symfoniczna, skład.

Kompanie operowe.

Sławne orkiestry.

Dyrygenci.

Jakie grupy instrumentów wchodzą w skład orkiestry dętej.

Jakie grupy instrumentów wchodzą w skład orkiestry symfonicznej.

Jakie zespoły muzyczne wchodzą w skład kompanii operowych.

Wymienienie instrumentów orkiestry symfonicznej i ich układu na estradzie.

Znajomość polskich orkiestr symfonicznych (filharmonii).

Wiadomości o polskich i zagranicznych sławnych dyrygentach.

  12

Zapisywanie dźwięku.

Pismo nutowe.

Pięciolinia, klucze muzyczne, wartości rytmiczne, takt. Określenia dynamiczne.

Notacja graficzna.

Podstawowe wiadomości o notacji muzycznej: wymienienie i rozpoznanie wartości rytmicznej nut i pauz.

Rola klucza, krzyżyka i bemola.

Wskazanie w nutach kreski taktowej i metrum, rozpoznanie znaków dynamicznych.

 

Zapisanie gamy C-dur na pięciolinii.

Zapisanie na pięciolinii kilku dźwięków o różnych wartościach rytmicznych, z uwzględnieniem taktu.

Odczytanie prostego rytmu z nut.

Porównanie notacji tradycyjnej i graficznej na podstawie ilustracji.

  13

Utrwalanie i przekazywanie dźwięku.

Fale radiowe, Telewizja, Internet.

Nagrywanie płyt CD.

Sposoby utrwalania dźwięku.

Sposoby przekazywania dźwięków na odległość.

Kiedy i jak powstały pierwsze nagrania płytowe.

Realizacja własnego nagrania muzycznego (taśma lub CD).

  14

Podsumowanie

części I.

Podanie cech dźwięku.

Rozpoznawanie instrumentów muzycznych.

Porównanie różnych zespołów muzycznych.

Rozpoznawanie wysłuchanych utworów muzycznych.

Prowadzenie kalendarza koncertowego.

Samodzielne recenzje koncertowe.

Zapisywanie nazwisk wybitnych muzyków pochodzących z regionu lub działających w regionie.

  15

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin