WstępW naszym otoczeni przybywa coraz więcej psów. Niestety coraz częściej można zaobserwować, że przy wyborze tego partnera, który będzie z nami najprawdopodobniej przez kilkanaście lat decydują różnego rodzaju mody czy przypadki. Te właśnie zwierzęta porzucane są następnie przez właścicieli przy drogach, przywiązywane do drzew w lasach, czy podrzucane do schronisk. Zwierzęta te zasilają również armię bezpańskich psów wałęsających się po drogach wiejskich czy ulicach miast, polujących dzikimi sforami w pobliżu wsi na sarny i zające. W środowiskach wiejskich w tym i w wioskach z których pochodzą dzieci w naszej szkole, niejednokrotnie widzi się psy przyczepione do nędznych bud, na krótkich łańcuchach, bez wody w letnim skwarze, czy trzęsące się z zimna w czasie mrozów. Coraz częściej media donoszą również o niejednokrotnie tragicznych przypadkach zaatakowania człowieka przez psa. Obiektami ataków szczególnie często są dzieci. Niniejszy program ma na celu kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw odpowiedzialności w kontaktach z psami. Przekazanie podstawowych informacji na temat historii związków człowieka i psa, zasad doboru rasy przez przyszłego właściciela, opieki i wychowania a także zachowania się w sytuacjach trudnych gdy grozi lub już dochodzi do ataku na człowieka.Cele główne programu:- zapoznanie uczniów z rolą jaka pies odegrał w historii człowieka- zapoznanie z podstawowymi zasadami opieki nad zwierzęciem- zapoznanie z podstawowymi zasadami wychowania psów- kształtowanie postaw odpowiedzialności za innych ludzi i zwierzęta- budzenie szacunku, miłości do przyrody- zachęcenie do włączenia się do akcji wspierania społecznych schronisk dla bezdomnych zwierząt- zasady bezpiecznego zachowania się w kontaktach z psami zwłaszcza obcymi- propagowanie czynnego wypoczynku, zapoznanie z rodzajami i zasadami sportów z udziałem psówForma realizacji:Cykl lekcji i zajęć praktycznych w których najlepiej żeby uczestniczył przeszkolony przewodnik psa służbowego. O pomoc w przeprowadzeniu zajęć można się zwrócić do Polskiego Związku Kynologicznego, policji, straży granicznej czy innych służb. (Autor programu jako hodowca przeprowadzał zajęcia z wykorzystaniem własnego psa)Tematy i treści lekcji realizowanych w ramach projektu:Człowiek i pies – wieczni partnerzy czy wrogowie- historia udomowienia psa przez człowieka- pies zwierzęciem społecznym i co z tego wynika- zadania jakie psy pełniły w służbie człowieka- przegląd najczęściej spotykanych ras- psi bohaterowieMój przyjaciel pies- zasady doboru rasy- podstawowe zasady opieki nad zwierzęciem w domu- niekłopotliwy przyjaciel – wychowanie w zakresie PT (psa towarzyszącego)- odpowiedzialność za psa w świetle norm prawnych i etycznych- sporty kynologiczneGdy pies zaatakuje- przyczyny występowania agresji u psów i jak jej uniknąć- zasady zachowania się w kontaktach z obcymi psami- zasady zachowania się na wycieczkach rowerowych gdy ściga nas pies- co zrobić jeżeli dojdzie do atakuBezdomni psi sąsiedzi- przyczyny zjawiska bezdomności- organizacja pomocy dla bezdomnych zwierząt w Polsce- czy i jak mogę pomóc?Prezentacja wyników:Gazetki, prace graficzne, wypracowania, ale przede wszystkim włączenie się uczniów w akcja opieki nad bezdomnymi zwierzętami czy psami, którym właściciele nie chcieli czy nie potrafili stworzyć właściwych warunków bytowych. Opracował Piotr Pragłowski
ela.roza