MÓJ PRZYJACIEL PIES.doc

(25 KB) Pobierz
MÓJ PRZYJACIEL PIES

MÓJ PRZYJACIEL PIES


Wstęp
W naszym otoczeni przybywa coraz więcej psów. Niestety coraz częściej można zaobserwować, że przy wyborze tego partnera, który będzie z nami najprawdopodobniej przez kilkanaście lat decydują różnego rodzaju mody czy przypadki. Te właśnie zwierzęta porzucane są następnie przez właścicieli przy drogach, przywiązywane do drzew w lasach, czy podrzucane do schronisk. Zwierzęta te zasilają również armię bezpańskich psów wałęsających się po drogach wiejskich czy ulicach miast, polujących dzikimi sforami w pobliżu wsi na sarny i zające. W środowiskach wiejskich w tym i w wioskach z których pochodzą dzieci w naszej szkole, niejednokrotnie widzi się psy przyczepione do nędznych bud, na krótkich łańcuchach, bez wody w letnim skwarze, czy trzęsące się z zimna w czasie mrozów. Coraz częściej media donoszą również o niejednokrotnie tragicznych przypadkach zaatakowania człowieka przez psa. Obiektami ataków szczególnie często są dzieci. Niniejszy program ma na celu kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw odpowiedzialności w kontaktach z psami. Przekazanie podstawowych informacji na temat historii związków człowieka i psa, zasad doboru rasy przez przyszłego właściciela, opieki i wychowania a także zachowania się w sytuacjach trudnych gdy grozi lub już dochodzi do ataku na człowieka.
Cele główne programu:
- zapoznanie uczniów z rolą jaka pies odegrał w historii człowieka
- zapoznanie z podstawowymi zasadami opieki nad zwierzęciem
- zapoznanie z podstawowymi zasadami wychowania psów
- kształtowanie postaw odpowiedzialności za innych ludzi i zwierzęta
- budzenie szacunku, miłości do przyrody
- zachęcenie do włączenia się do akcji wspierania społecznych schronisk dla bezdomnych zwierząt
- zasady bezpiecznego zachowania się w kontaktach z psami zwłaszcza obcymi
- propagowanie czynnego wypoczynku, zapoznanie z rodzajami i zasadami sportów z udziałem psów

Forma realizacji:

Cykl lekcji i zajęć praktycznych w których najlepiej żeby uczestniczył przeszkolony przewodnik psa służbowego. O pomoc w przeprowadzeniu zajęć można się zwrócić do Polskiego Związku Kynologicznego, policji, straży granicznej czy innych służb. (Autor programu jako hodowca przeprowadzał zajęcia z wykorzystaniem własnego psa)


Tematy i treści lekcji realizowanych w ramach projektu:

Człowiek i pies – wieczni partnerzy czy wrogowie
- historia udomowienia psa przez człowieka
- pies zwierzęciem społecznym i co z tego wynika
- zadania jakie psy pełniły w służbie człowieka
- przegląd najczęściej spotykanych ras
- psi bohaterowie

Mój przyjaciel pies
- zasady doboru rasy
- podstawowe zasady opieki nad zwierzęciem w domu
- niekłopotliwy przyjaciel – wychowanie w zakresie PT (psa towarzyszącego)
- odpowiedzialność za psa w świetle norm prawnych i etycznych
- sporty kynologiczne

Gdy pies zaatakuje
- przyczyny występowania agresji u psów i jak jej uniknąć
- zasady zachowania się w kontaktach z obcymi psami
- zasady zachowania się na wycieczkach rowerowych gdy ściga nas pies
- co zrobić jeżeli dojdzie do ataku

Bezdomni psi sąsiedzi
- przyczyny zjawiska bezdomności
- organizacja pomocy dla bezdomnych zwierząt w Polsce
- czy i jak mogę pomóc?

Prezentacja wyników:

Gazetki, prace graficzne, wypracowania, ale przede wszystkim włączenie się uczniów w akcja opieki nad bezdomnymi zwierzętami czy psami, którym właściciele nie chcieli czy nie potrafili stworzyć właściwych warunków bytowych.
Opracował Piotr Pragłowski
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin