ESTRADA I STUDIO - 2000-08.pdf
(
6435 KB
)
Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-08
MAGAZYN
M
UZYKÓW
I
R
EALIZATORÓW
sierpień
8
/2000
(
47)
6,80
z
ł
PROCESORY
KONTRA
WTYCZKI
TESTY:
Yamaha A5000
MENS ADI/O
Box Electronics V210
Crown CP660
Neumann KMS 105
Kolumny Silver Sound
Johnson J-Station
kontra
Line 6 POD 2.0
8
00
•VIVA Polska•Polucjanci•Instalowanie nowego sprzêtu•
•Adaptacja akustyczna studia•Warsztaty Cubase VST•
Porównujemy
s
przętowe
p
rocesory
e
fektów
z
i
ch
p
rogramowymi
o
dpowiednikami
TESTY:
Yamaha A5000
MENS ADI/O
Box Electronics V210
Crown CP660
Neumann KMS 105
Kolumny Silver Sound
w sierpniu:
2 2
A R T Y K U £ Y
22
Rozmowa EiS:
VIVA na piątkę.
VIVA Polska to nowa propozycja dla naszych telewi−
dzów. Mieliśmy przyjemność porozmawiania z nowymi
VJ’ami – osobami, które gościć będą na ekranach wa−
szych telewizorów prowadząc programy VIVy.
28
Rozmowa EiS:
TAK PO PROSTU.
Zespół Polucjanci opowiada o swojej przeszłości,
o przyszłości, jak nagrywali swoją najnowszą płytę i...
o warzywach w ogródku.
32
Procesory kontra wtyczki.
Wtyczki efektowe mają szereg nie podlegających dys−
kusji zalet. Są tańsze niż ich sprzętowe odpowiedniki i
dostępne z poziomu niemal każdego edytora audio,
obsługującego jeden z kilku powszechnie dostępnych
standardów. Warto jednak rozpatrzyć alternatywę za−
kupu sprzętu, który zwolni komputer z zadań ponad si−
ły i w dodatku wykona wiele innych pożytecznych
funkcji. Co zatem wybrać?
40
Adaptacja akustyczna studia – cz. 4.
Końcowe zabiegi w twoim
Sanktuarium Dźwięku.
W ostatniej części cyklu dokonujemy ostatniego szlifu
przenoszenia częstotliwości, oswajamy ostatnie uparte
fale stojące, omawiamy również problematykę po−
mieszczeń nagraniowych i izolowanych kabin dźwięko−
wych.
46
Studyjna kuchnia.
Zapis: miks.
Miksowanie, remastering i korekcja.
Złe ustawienia korekcji, choćby tylko na jednej ścieżce,
może negatywnie wpłynąć na cały miks. Wszystko co
robisz ma wpływ na poziom jasności, ciepła, dynamiki
i na ogólny balans spektrum dźwięku.
48
Studyjna kuchnia.
Zapis: edycja.
Bardziej realistyczne brzmienie.
Dobre rezultaty zawsze silnie zależą od jakości mate−
riału źródłowego, także w przypadku używania ścieżek
MIDI.
51
Test porównawczy.
Line 6 POD 2.0 – Johnson J−Station.
Oba urządzenia to nowość na rynku procesorów gitaro−
wych. Zostały one zbudowane z myślą o wiernej symu−
lacji brzmienia wzmacniacza gitarowego, nagłaśniane−
go bądź nagrywanego za pomocą mikrofonu.
76
Podstawy:
Sprzęt. Instalacja nowego
sprzętu w komputerach PC – cz. 1.
Zainstalowanie nowej karty dźwiękowej w komputerze
jest obecnie znacznie łatwiejsze niż jeszcze dwa lata te−
mu. Pojawiły się jednak nowe technologie, które mimo
tego, że znacznie ułatwiły życie użytkownikom kompu−
terów PC, rodzą problemy innej natury.
78
Warsztaty:
Cubase VST w praktyce – cz. 2.
W kolejnym odcinku opisujemy tor MIDI – jego para−
metry i podstawowe sposoby edycji.
82
Prezentacje:
Historia muzyki elektronicznej.
Hammond i inni.
Po dłuższej przerwie wracamy do naszego „historycz−
nego“ cyklu poświęconego urządzeniom, które wyzna−
czały rozwój muzyki elektronicznej na przestrzeni mi−
nionego stulecia.
D Z I A £ Y
18
W sierpniu na CD
20
Przyślij nam swoje demo
86
Moogazyn
92
Warsztat gitarowy
„Albatross“ (P. Green/Fleetwood Mac)
93
Warsztat basowy
94
Konkurs dla czytelników
95
Rynek EiS
107
Informacja o produktach
109
Witryna Klubu AVT
111
Prenumerata
113
Tam kupisz EiS
114
Spis reklam
2 8
5 1
T E S T Y
58
Crown CP660.
CP660 dysponuje trzema parami kanałów stereo, z
których każda może pracować w trybie mostkowym.
60
Silver Sound KT112, BTL118/400.
Testowany zestaw głośnikowy składa się z 400−wato−
wego subwoofera BTL118/400 i kolumny średnio−
wysokotonowej KT112 o mocy nominalnej 200W.
62
Box Electronics Crescendo V210.
Stereofoniczny mikser ze wzmacniaczem ma cztery
monofoniczne wejścia mikrofonowo/liniowe, trzy we−
jścia stereo, wbudowany procesor efektów, symulator
subwoofera i dwukanałowy wzmacniacz mocy.
64
Neumann KMS 105.
KMS 105 to niskoszumowy estradowy mikrofon pojem−
nościowy, preferowany do współpracy z osobistymi sy−
stemami odsłuchowymi.
66
Yamaha A5000.
Sampler z procesorem efektów Yamaha A5000 jest naj−
nowszym członkiem rodziny A, oferując bardzo zaa−
wansowane funkcje i możliwości.
72
MENS ADI/O.
Opisywany interfejs jest zestawem wejść i wyjść analo−
gowo−cyfrowych z dodatkowym wzmacniaczem słu−
chawkowym, przystosowanym do współpracy z karta−
mi SB Live i SB Live Value.
5 8
6 2
8 2
DŸwiêkowe ilustracje do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na kr¹¿ku
do³¹czonym do EiS w wersji z CD
punkt widzenia
Drodzy Czytelnicy
jest ostatnim, jaki ukazuje się w dwóch wersjach
– z płytą i bez. Po trzech latach równoległego wydawania dwóch
różnych w zasadzie tytułów, rynek – czyli Wy, nasi Czytelnicy –
zdecydowaliście by pożegnać się z wersją bez płyty. Pożegnanie to
nie jest bolesne. Od dłuższego już czasu dało się zauważyć wzrost zainteresowa−
nia
EiS
M A G A Z Y N
M
U Z Y K Ó W
I
R
E A L I Z AT O R Ó W
z płytą, ale ostatnio wzrósł on do tego stopnia, że dalsze wydawanie pis−
ma bez płyty straciło rację bytu.
W związku z nową sytuacją przegrupowaliśmy odpowiednio nasze siły i środ−
ki, aby wzrostowi nakładu nie towarzyszył wzrost ceny pisma. Dzięki temu, jak
również dzięki wsparciu ze strony naszych reklamodawców, udało nam się za−
chować cenę nowej wersji miesięcznika na niezmienionym poziomie, czyli
12,70 zł i nie zamierzamy jej zmieniać w dającym się określić terminie. Zwróćcie
uwagę, że cena ta pozostaje niezmienna już od bardzo długiego czasu, ale jest to
także Waszą zasługą, gdyż chętnie kupujecie i prenumerujecie nasze pismo.
Jaka będzie nowa, krążkowa
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa:
Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny:
Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157; fax (042) 717-59-37
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji:
Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca:
Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Jañczak, Artur Lasoñ, Robert
Lewandowski, Piotr Madziar, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka.
Jacek Spruch, Marek Korbecki (
t³umaczenia
)
Foto:
Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski, Rados³aw
Wróbel
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna:
Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy:
Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022) 835-66-77,
fax (022) 835-67-67, (042) 717-59-37;
e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata:
Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent:
Krzysztof Maszota
Wspó³praca:
Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja:
Tomasz Wróblewski
Wykonanie:
Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail:
eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks
322725;
ISSN
1427-0404
Naœwietlanie:
AMOS Poland, Warszawa, ul. Reymonta 12
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
? Taka sama, a nawet lepsza! Jej treść będzie
jeszcze mocniej związana z zawartością płyty, tak aby oba nośniki uzupełniały
się wzajemnie. Ktoś spyta, a co z osobami nie mającymi komputerów? Dla nich
właśnie jest część audio – której mogą posłuchać na każdym odtwarzaczu płyt
kompaktowych. Nie braknie na niej świetnej muzyki, atrakcyjnych prezentacji i
znakomitych warsztatów – nie tylko instrumentalnych, ale i typowo technicz−
nych. Z części cyfrowej już od kilku miesięcy mogą korzystać właściciele kompu−
terów Macintosh, a jest ich niemało, bo prawie dziesięć procent wszystkich na−
szych czytelników. Pojawiać się będą także programy dla platform alternaty−
wnych, jak BeOS czy Linux – oczywiście w stopniu proporcjonalnym do ilości
osób wykorzystujących je do celów muzycznych.
Czytelnicy mający aktualną prenumeratę naszego miesięcznika bez krążka
otrzymają od nas bardzo atrakcyjną cenowo propozycję upgrade’u do wersji z
płytą. Sądzimy, że wszystkim tym prenumeratorom nasza oferta przypadnie do
gustu i chętnie z niej skorzystają „przesiadając“ się na wersję z krążkiem. Szcze−
góły na stronie 111.
Skoro mówimy o rozwoju, wypada wspomnieć też o innym medium przez nas
wykorzystywanym – o Internecie. Od kilku miesięcy naszą stronę
www.eis.com.pl
odwiedza dziennie ok. dwustu Internautów, co daje średnią liczbę odwiedzin się−
gającą sześciu tysięcy miesięcznie! Całkiem nieźle jak na wąskoprofilową witry−
nę. Materiały przygotowywane przez naszą redakcję wkrótce pojawią się też na
największym polskim portalu – Onet.pl. Przy naszej współpracy utworzono tam
dział homerecordingu, gdzie oprócz lektury porad technicznych i nowości z bran−
ży będzie można zamieścić lub posłuchać nagrań dokonanych własnym sumptem.
EiS
W sierpniowym numerze kontynuujemy realizację zapowiadanej przeze mnie
wcześniej strategii porównań. Porównujemy zatem możliwości wtyczek progra−
mowych i sprzętowych procesorów w zakresie wytwarzania pogłosów. Porównu−
jemy też możliwości brzmieniowe i funkcjonalność przedwzmacniaczy Line 6
POD 2.0 i Johnson J−Station – urządzeń symulujących brzmienie klasycznych gi−
tarowych wzmacniaczy lampowych i nie tylko. W obu wypadkach polecam wy−
słuchanie prezentacji na krążku, która zgodnie z tym co napisałem wcześniej, jest
świetnym uzupełnieniem materiału pisanego. Jak bowiem można dyskutować
o brzmieniu nie słysząc go?
„Łowcom nagród“ polecam nasz sierpniowy konkurs, sponsorowany przez fir−
mę PSP Audio Software. Do wygrania jest bowiem aż 11 nagród, zatem szanse na
wylosowanie są znacząco większe niż zwykle. Aby wziąć udział w losowaniu na−
leży jedynie odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące funkcji i właściwości pro−
gramu Cubase VST. Jest to o tyle proste zadanie, że od dwóch miesięcy publiku−
jemy na naszych łamach warsztaty poświęcone obsłudze tego popularnego sek−
wencera MIDI/audio i tam należy szukać rozwiązań.
Życzę zatem miłej lektury, szczęścia w losowaniu nagród i... do najbliższego
spotkania z krążkową
EiS
.
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
Tomasz Wróblewski
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
Ten numer
EiS
listy do redakcji
eis@eis.com.pl
O sekwencerach
Do napisania tego listu sk³oni³
mnie artyku³ Mitcha Gallaghera o
sekwencerach (EiS 6/2000). Ceniê
jego wczeœniejsze artyku³y, ale
uwa¿am, ¿e ten zani¿a poziom. Ar-
tyku³ o tylu tak z³o¿onych i tak ró¿-
nych œrodowiskach pracy trudno
napisaæ obiektywnie jednej osobie.
Z tekstu wynika jednoznacznie, ¿e
autor pracuje na co dzieñ na plat-
formie Macintosh w systemie Pro-
Tools i im coœ jest bli¿sze temu œro-
dowisku, tym lepiej. Gdyby do kon-
kurencji do³¹czyæ np. SEK’D
Samplitude to myœlê, ¿e program
ten, wy³¹cznie PC-towy i o specy-
ficznej filozofii pracy, w ogóle nie
zdoby³by uznania autora. W treœci
artyku³u najbardziej zirytowa³o
mnie podejœcie do Cakewalka (o
ironio: artyku³ do gazety zwi¹zanej
z dystrybutorem tego programu...).
Widaæ, ¿e autor nie przepada za
prac¹ na tym PC-towym progra-
mie, a wersjê 9 zna chyba g³ównie
z prasy (trudno mi w to uwierzyæ).
W 9-tce dalej nie ma korektorów
w mikserze, mo¿na tylko ustawiæ,
¿eby do ka¿dego œladu audio by³
dodawany automatycznie EQ w
postaci wtyczki DX.
W czêœci poœwiêconej interfejsowi
u¿ytkownika najwiêksz¹ czêœæ za-
jê³a ocena zapisu uk³adu okien
(widaæ autorowi niezbêdnego do
pracy). W ocenie wielu ludzi Ca-
kewalk wygrywa z Cubase’em je-
¿eli chodzi o kulturê pracy. Jeden
ze znajomych, u¿ywaj¹cy Cubase’a
VST24, po zapoznaniu siê z Cake
stwierdzi³, ¿e gdyby obs³ugiwa³ on
VST 2.0, to przesiad³by siê natych-
miast. I w³aœnie wojna Twelve Tone
ze Steinbergiem jest najwiêksz¹
wad¹ Cake (wygrywa na tym Ema-
gic).
Nastêpna sprawa: czêœæ poœwiêco-
na mikserowi. Autor wspomina o
mo¿liwoœciach Cake je¿eli chodzi o
grupowanie t³umików, po czym
natychmiast przechodzi do Digital
Performera. Nie mia³em niestety
przyjemnoœci z MOTU (uwa¿am
kupno Maka za sposób na zu¿ycie
du¿ego nadmiaru pieniêdzy, ale to
inny temat, który ju¿ by³ poruszany;
powiem tylko, ¿e jestem œwie¿o po
starciu z MacOS 9), ale mo¿liwoœci
Cake zosta³y opisane bardzo po-
bie¿nie. T³umiki, jak i potencjome-
try panoramy i wysy³ek mo¿na gru-
powaæ w dowolny sposób, nie tylko
do pracy wspó³bie¿nej, mo¿na te¿
grupowaæ przyciski.
Moje stanowisko w tym liœcie nie
jest obiektywne, ale nie mia³em ta-
kiego zamiaru – chodzi³o mi o pole-
mikê i odrobinê równowagi. Nie
upieram siê te¿, ¿e moje pogl¹dy s¹
jedynie s³uszne, ale nie wiem, czy
chcia³bym podejmowaæ decyzjê o
powa¿nym wydatku na podstawie
tego artyku³u. Z drugiej strony nikt
normalny tak nie uczyni.
ter. Po pierwsze: 4.800 z³ to
trochê du¿o jak na u¿ywany
ESI 4000 – pytanie, ile ma
RAM i jakie opcje. W przypad-
ku Akai nale¿a³oby zapytaæ,
czy w cenie jest ProFilter (do-
datkowy filtr).
Bezpoœrednie porównanie jest
praktycznie niemo¿liwe. ESI
to instrument wywodz¹cy siê
z nowszej generacji, ma wiêk-
sz¹ pamiêæ, polifoniê, wiêcej
typów filtrów. Ale takie zesta-
wianie samych liczb nie ma
sensu. Oba urz¹dzenia brzmi¹
zupe³nie inaczej i maj¹ inn¹
strukturê OS. Trzeba po pro-
stu poznaæ brzmienie Akai i E-
mu, a potem odpowiedzieæ
sobie na pytanie: który bar-
dziej mi odpowiada?
E-mu ma bardziej cyfrowy
charakter (filtry Z-plane), do-
bry do rozleg³ych p³aszczyzn
brzmieniowych, padów. Z ko-
lei Akai lepiej zachowuje ana-
logowy charakter próbek
(akustycznych, syntetycznych),
nawet gdy wykorzystamy ca³y
jego potencja³ edycyjny, z fi-
trami w³¹cznie. To opinia su-
biektywna – zastrzegam.
Czy 32MB RAM starczy? To
zale¿y – w studiu ca³kowicie
(chyba, ¿e siê chce odtworzyæ
orkiestrê symfoniczn¹), gorzej
na scenie, gdy chce siê naraz
za³adowaæ kilkanaœcie utwo-
rów. Ale – uwaga – Akai mo¿e
wczytywaæ z HD w trakcie gry
nowe programy i sample. Mi-
nus – nie umie formatowaæ
powy¿ej 512 MB (wiêc po³owa
potencja³u 1 GB dysku prze-
pada). Na plus ESI – napêd
ZIP. Na zakoñczenie – proszê
rozwa¿yæ ew. zakup Akai S
3000 (np. u¿ywany). Du¿y gra-
ficzny wyœwietlacz i sporo in-
nych udogodnieñ.
Dariusz Mazurowski,
mazurowski@eis.com.pl
Klawiatura steruj¹ca
i MIDI
Mam zamiar zakupiæ w najbli¿szym
czasie instrument. Pocz¹tkowo
zainteresowa³em siê syntezatorem
Yamaha CS1X, bo podobno ma do-
bre brzmienia, kontrolê parametrów
w czasie rzeczywistym i wiele in-
nych ciekawych funkcji. Jednak po
pewnym zastanowieniu doszed³em
do wniosku, ¿e wystarczy mi jedynie
klawiatura MIDI, któr¹ pod³¹czê do
mojego SB Live’a Value, który ma
wbudowany sampler. Maj¹c oprócz
tego do dyspozycji trochê soundfon-
tów taka konfiguracja sprzêtowa
powinna mi wystarczyæ.
Stwierdzi³em, ¿e nie kupiê synteza-
tora z tego wzglêdu, ¿e tworzenie
muzyki na komputerze z 15-calo-
wym monitorem bardziej mi odpo-
wiada ni¿ mocowanie siê z kombi-
nacjami klawiszy i korzystanie z nie-
wielkiego wyœwietlacza. Wed³ug
mnie komputer zapewnia po prostu
bardziej komfortow¹ pracê (niech
wybacz¹ mi to stwierdzenie wszyscy
mi³oœnicy keyboardów i stacji robo-
czych).
Niestety, jeœli chodzi o znajomoœæ
sprzêtu muzycznego, jestem raczej
w stadium poznawania co to takie-
go Multitimbral czy Arpeggiator,
dlatego proszê EiS o radê, gdy¿ nie
wiem jaki instrument wybraæ. Naj-
lepiej, gdyby by³a to fortepianowa
klawiatura 7-oktawowa (ostatecz-
nie szeœcio- lub piêcio-), poniewa¿
instrumentu g³ównie u¿ywa³bym do
czystej gry i komponowania.
Mam jeszcze kilka pytañ. W jaki
sposób po³¹czyæ klawiaturê MIDI z
SB Live’em? Poniewa¿ mam OEM-
ow¹ wersjê karty i nie mam interfej-
su MIDI, chcia³bym dowiedzieæ siê,
gdzie i za ile taki interfejs mo¿na
kupiæ w Warszawie lub okolicach?
Mateusz
Red. Fortepianowa klawiatura
MIDI do sterowania softsyn-
thami? Niech ¿yj¹ ekscentrycy!
Mam jednak z³¹ wiadomoœæ –
Micha³
Red. Nie komentujemy, a
sprawê zostawiamy do otwar-
tej polemiki na naszych ³a-
mach.
Problem z samplerem
Mam zamiar kupiæ sampler i mam
do wyboru: Akai S2000 (nowy) z
procesorem efektów i 32MB RAM
(do przechowywania danych mam
HD SCSI 1GB), cena oko³o 4.800 z³
lub E-mu ESI4000 Turbo Zip (u¿y-
wany) w cenie oko³o 4.800 z³ (czyli
tej samej co Akai). Sampler funkcjo-
nowaæ mia³by jako modu³ brzmie-
niowy (barwy i kilka loopów) wraz z
Korgiem X3. Który polecilibyœcie
(parametry techniczne obu s¹ mi
znane) bior¹c pod uwagê stronê
praktyczn¹ i technologiczn¹? Czy
32MB RAM-u (Akai) wystarczy do
powy¿szego celu?
Wierny czytelnik Tomek
Red. Z oczywistych powodów
nie jesteœmy w stanie udzielaæ
odpowiedzi na pytanie „który
lepszy“. Dlatego nasza odpo-
wiedŸ ma nieco inny charak-
Wzmacniacze
mocy
w y m y œ l o n e
i w y p r o d u ko w a n e
w U S A
Wy³¹czny przedstawiciel w Polsce
KOD AUDIO Firma Handlowa
tel./fax: (022) 779-21-12
e-mail: kodaudio@elektron.pl
eis@eis.com.pl
listy do redakcji
dobre, wa¿one klawiatury tego
typu s¹ drogie, za 1.500 z³ w
najlepszym razie mo¿na liczyæ
na u¿ywany egzemplarz. Klas¹
dla siebie s¹ modele Rolanda i
Kurzweila, niez³y jest Peavey
(chwali go Philip Glass), mo¿e
byæ i GEM. Bardzo dobry sto-
sunek ceny do mo¿liwoœci ma
sprzêt Fatar i w tym kierunku
radzi³bym siê udaæ.
Aby skorzystaæ z dobro-
dziejstw jakiegokolwiek kon-
trolera MIDI i software’u na-
le¿y mieæ odpowiedni inter-
fejs. Konfigurowanie systemu
odbywa siê potem na pozio-
mie sterowników. O polifonii
decyduje sam program plus
mo¿liwoœci komputera (zak³a-
dam, ¿e mówimy ca³y czas o
„go³ych“ masterkeyboardach
– o ile maj¹ jakieœ modu³y
brzmieniowe, to s¹ to z regu-
³y piana, jakieœ stringi itp).
Niez³e s¹ interfejsy firmy Mi-
diman – tanie i niezawodne.
Na temat cen mo¿na siêgn¹æ
do przewodnika w
EiS12/99
, a
najlepiej przeœledziæ og³osze-
nia sklepów publikowane u
nas lub w innych pismach
bran¿owych.
Dariusz Mazurowski,
mazurowski@eis.com.pl
Trzaski na p³ycie?
Mam k³opoty ze swoj¹ nagrywark¹
CD (Yamaha 426). Kiedy kopiujê
p³ytê CD audio na dysk, w pierw-
szych sekundach pierwszego utworu
pojawia siê trzask. Nie wiem jak go
wyeliminowaæ i jaki jest powód jego
powstawania. Nie jest on regu³¹, bo
czasem dane s¹ kopiowane bez ¿ad-
nych niespodzianek, ale w przewa-
¿aj¹cej liczbie przypadków trzask
ten pojawia siê w utworze. Poza tym
moim drugim problemem jest noœ-
nik, na który nagrywam muzykê. Czy
noœniki typowe do nagrywania audio
s¹ faktycznie lepsze od zwyk³ych
p³yt CD-R?
Mia³em przypadki, ¿e p³yty nagry-
wane przeze mnie na wielu odtwa-
rzaczach CD trzeszcza³y (zw³aszcza
podczas odtwarzania pierwszego ut-
woru), natomiast gdy s³ucha³em ich
na domowym „jamniku“ Sony nie
by³o ¿adnych k³opotów. W czym
tkwi problem? Czy jest to wina noœ-
nika, jakoœci nagrywanego materia-
³u, konfiguracji komputera czy mo¿e
nagrywarki?
I jeszcze ostatnie pytanie – czy
s³uszny jest pogl¹d, ¿e nagrywarki
CD audio „od wie¿y“ np. Philips,
maj¹ lepsz¹ jakoœæ zapisu cyfrowego
audio ni¿ na przyk³ad moja, typowo
komputerowa Yamaha, przystoso-
wana równie¿ do wypalania p³yt z
danymi?
cz¹tki i koñce na siebie unika-
j¹c problemów z trzaskami
nawet gdy indeks jest wsta-
wiony w miejscu, gdzie
dŸwiêk nie przechodzi przez
punkt zerowy.
Trzaski mog¹ powstaæ nie tyl-
ko na pocz¹tku pierwszej
œcie¿ki, ale i na pocz¹tkach
ka¿dych, które nie rozpoczy-
naj¹ siê od 0dB. Dlatego tro-
chê mnie niepokoi fakt, ¿e
problem, o którym Pan mówi,
dotyczy tylko pierwszej œcie¿-
ki, gdy¿ z takim siê nie ze-
tkn¹³em.
Inn¹ przyczyn¹ powstawania
trzasków mo¿e byæ zbyt wy-
soki poziom nagrania, który
spowoduje przesterowanie
przetworników – zw³aszcza w
tych gorszych i na ogó³ star-
szych odtwarzaczach. Przy
przygotowaniu p³yt do t³ocze-
nia najlepiej finalny poziom
ustawiæ na -0.3dB (co standar-
dowo robi np. wtyczka Ultra-
maximizer lub Optimizer).
Oczywiœcie wiele zale¿y te¿
od poziomu œredniego nagra-
nia, ale ma to wp³yw raczej na
spójnoœæ ca³oœci p³yty (wszyst-
kich nagrañ), a nie na przeste-
rowania zwi¹zane z pozio-
mem szczytowym.
Inn¹ przyczyn¹ przesterowa-
nia mo¿e byæ zastosowanie
zbyt du¿ej szybkoœci podczas
zapisu p³yty. Moja stara wypa-
larka (Philips CD 3610) zapi-
sywa³a wszystkie typy sesji
(Audio, CD-R, Mixed Mode) z
dwoma prêdkoœciami (x1 i
x2), natomiast nowa (Ricoh
MP7040A), pracuj¹ca nawet z
prêdkoœci¹ x4, nagrywa po-
prawnie na wszystkich prêd-
koœciach p³yty CD-R lub Au-
dio, a ju¿ p³yty w trybie Mixed
Mode nagrywa dobrze tylko
przy prêdkoœci x1. Przy in-
nych prêdkoœciach (2 lub 4) na
czêœci audio p³yty Mixed Mo-
de powstawa³y trzaski w na-
graniach i to nie pojedyncze,
ale wrêcz ca³e serie.
Konsumenckie nagrywarki
stacjonarne nie powinny ró¿-
niæ siê jakoœci¹ zapisu od kom-
puterowych. Wp³yw na ni¹
mo¿e mieæ jedynie fakt zasto-
sowania specjalnych do zapisu
audio p³yt CD-R Audio (choæ
w bardzo niewielkim stopniu)
oraz zastosowanie dobrych
przetworników i wejœæ cyfro-
wych.
Mój znajomy, który jest u¿yt-
kownikiem konsumenckiej
nagrywarki narzeka³, ¿e pod-
czas nagrywania p³yt z utwo-
rów u³o¿onych ci¹giem, np. z
kasety DAT, czasami nie
wgrywa³y siê niektóre indek-
sy. Oczywiœcie jakoœci i nieza-
wodnoœci taniej nagrywarki
stacjonarnej Philips nie mo¿-
na porównywaæ do podob-
nych, lecz kilkukrotnie dro¿-
szych modeli Otari, HHB, Tas-
cam, Yamaha itp.
Krzysztof Maszota,
maszota@eis.com.pl
Piotr
Red. Trzaski na pocz¹tku na-
grania mog¹ byæ zwi¹zane z
tym, ¿e utwór nie zaczyna siê
od ciszy (0dB). Oczywiœcie nie
ka¿dy utwór musi zaczynaæ siê
od zg³aœniania (fade in), ale wy-
starczy nawet, aby pierwsza
milisekunda by³a wyciszona i
problem trzasków zanika.
Dzieje siê tak czêsto, gdy wy-
palamy poszczególne œcie¿ki
w programach ogólnego za-
stosowania (CD Creator, Easy
CD, Nero, etc), gdy¿ w pro-
gramach dedykowanych do
wypalania audio (WaveLab,
CD Architect, etc.), mo¿na
stawiaæ indeksy w dowolnym
miejscu nagrania (w Nero jest
to te¿ mo¿liwe, ale w obrêbie
jednej wybranej w danej chwi-
li do edycji œcie¿ki), a po-
szczególne utwory uk³adamy
po prostu ci¹giem, jeden po
drugim lub nak³adamy ich po-
Czekamy na Twój list!
Mo¿esz siê z nami
kontaktowaæ listownie:
Estrada i Studio
AVT Korporacja
skr. poczt. 134
00-967 Warszawa 86
b¹dŸ elektronicznie:
eis@eis.com.pl
Plik z chomika:
Muzykant-48
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - Rocznik 2000.rar
(109620 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-12.pdf
(5269 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-11.pdf
(6527 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-10.pdf
(5783 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-09.pdf
(6281 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rocznik 2001
Rocznik 2002
Rocznik 2003
Rocznik 2004
Rocznik 2005
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin