Przedmiotowy System Oceniania z religii dla klas I-III
Nauczanie religii ma nie tylko uczyć o Bogu, co raczej mówić do Boga. Wprowadza w więź modlitwy, która rozwija się i umacnia przez odniesienie całego naszego życia do wielkich tajemnic życia Jezusa.
Celem katechezy jest doprowadzenie do zażyłości z Chrystusem, kształtowanie postaw otwartości na Boga i Boże wezwanie oraz dynamiczny zaczyn Ewangelii, nawiązywania do innych dziedzin nauki i wykształcenia, tak aby Dobra Nowina docierała do uczniów i ich kultury zharmonizowanej w blaskach światła wiary. Poznanie prawdy o Bogu Ojcu i Jego Syna. Rozbudzanie do czytania i rozwijania umiejętności odbioru Pisma Świętego i innych tekstów pochodzących z dokumentów Kościoła Katolickiego, a przez nie przybliżanie osoby Boga, miłości do człowieka, wprowadzenie w tradycję uroczystości związanymi z rokiem liturgicznym.
Zadanie przedmiotu;
· Odkrywanie i otwieranie uczniów na objawiającego się Boga;
· Rozwijanie wrażliwości sumienia;
· Pomoc w odczytywaniu i interpretacji doświadczenia;
· Kształtowanie i formowanie postaw chrześcijańskich wynikających z zasad ewangelicznych;
· Budowanie postaw świętowania wiary.
MODLITWY ( uczeń odtwarza z pamięci):
· znak krzyża
· Modlitwa Pańska
· Pozdrowienie Anielskie
· Modlitwa do Anioła Stróża
· Chwała Ojcu
· Skład Apostolski
WIADOMOŚCI
Uczeń:
· rozumie pojęcie: Bóg- Stworzyciel,
· rozumie określenie: Kościół- Rodzina Boża,
· nazywa miejsca szczególne w kościele,
· odkrywa sposoby spotkania z Bogiem,
· wymieni najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Jezusa,
· rozpoznaje symbole adwentowe,
· rozpozna znaki Wielkiego Postu: popiół, droga krzyżowa, krzyż,
· wyliczy zwyczaje związane z Wielkim Tygodniem: palma, grób, święconka,
· opowie wydarzenia zmartwychwstania,
· wytłumaczy niedzielę jako Dzień Pański.
UMIEJĘTNOŚCI
· zachowuje właściwą postawę modlitewną,
· umie odmawiać modlitwę różańcową,
· rozumie proste fragmenty biblijne,
· jest otwarty na grupę klasową,
· naśladuje dobroć Boga w życiu codziennym,
· uczestniczy w drodze krzyżowej.
· Znak krzyża,
· Ojcze nasz,
· Zdrowaś Maryjo,
· Wieczny odpoczynek,
· Wierzę w Boga,
· 10 Przykazań Bożych,
· Przykazania Kościelne,
· Przykazania Miłości,
· Siedem Sakramentów Świętych,
· Akty: wiary, nadziei , miłości i żalu,
· Główne prawdy wiary,
· Grzechy główne,
· Anioł Pański
· Teksty liturgiczne,
· Pierwszą spowiedź,
WIADOMOŚCI:
· Rozpozna wśród książek Pismo Święte,
· Wyliczy części Pisma Świętego,
· Zna i rozumie Przykazania: (I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X)
· Zna i rozumie Przykazania Kościelne,
· Określi łaskę jako życie Boże,
· Wyliczy sakramenty święte,
· Rozpozna sakramenty święte podczas liturgii,
· Wyjaśni czym jest grzech,
· Wytłumaczy rolę sumienia,
· Wyliczy skutki sakramentu Chrztu świętego,
· Wyliczy warunki Sakramentu Pokuty,
· Wyjaśni czym jest rachunek sumienia,
· Objaśni perykopy Pisma Świętego: (m.in.: Dobry Pasterz, Syn Marnotrawny, , stworzenie świata i człowieka, Przymierze na górze Synaj, zmartwychwstanie)
· Opowie o ustanowieniu Sakramentu Pokuty i Pojednania,
· Wyliczy sposoby obecności Jezusa we Mszy świętej,
· Objaśni symbol chleba i wina,
· Wytłumaczy obrzęd Komunii Świętej,
· Wyjaśni pojęcia: hostia, komunia, ofiara, monstrancja.
UMIEJĘTNOŚCI:
· Dostrzega głos Boga w poleceniach rodziców, wychowawców,
· Odszukuje woli Bożej w słowie Bożym i sumieniu,
· Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie,
· Szanuje rodziców, wychowawców, kolegów i innych ludzi.
· Określi sposób szacunku dla życia roślin i zwierząt,
· Określi sposoby wyrażania poszanowania dla własności cudzej i wspólnej,
· Uczestniczy w recytacji śpiewie liturgicznym,
· Samodzielnie wykona rachunek sumienia,
· Dostrzega konieczność nawrócenia,
· Zaplanuje poprawę i wynagrodzenie,
· Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem,
· Wykazuje pracowitość.
MODLITWY (uczeń odtwarza z pamięci):
· X przykazań Bożych,
· przykazania Kościelne,
· główne prawdy wiary,
· akt: wiary, nadziei, miłości, żalu,
· tajemnice różańca,
· stacje drogi krzyżowej,
· -wie, w jaki sposób Bóg jest obecny w życiu człowieka,
· -wie, że Pismo św. jest słowem Boga skierowanym do człowieka,
· -zna najważniejsze fakty z życia Jezusa,
· -wymieni, przypowieści Jezusa,
· -wie, jak wyglądało życie pierwszych chrześcijan,
· -zna rodzaje modlitwy,
· -wie, że Eucharystia jest spotkaniem z Jezusem,
· -zna znaczenie symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
· -wie, co to jest grzech,
· -zna ewangeliczny opis zmartwychwstania,
· -potrafi modlić się prosząc, dziękując i wielbiąc Boga,
· -systematycznie uczestniczy w niedzielnej Mszy św.,
· -potrafi wybierać właściwe autorytety,
· -potrafi uszanować świętość niedzieli,
· -umie dobrze przygotować się do spowiedzi,
· -wyraża wdzięczność Bogu za Jego dobro i miłość,
· -umie odmówić różaniec,
· -ułoży krótką modlitwę,
· -uczestniczy w drodze krzyżowej, nabożeństwie różańcowym.
II. Sposoby sprawdzania osiągnięć.
· ustna,
· pisemna,
· praktyczna.
Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem: wiedzy, umiejętności, przejawów zastosowania ich w życiu.
Celująca:
· uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, bierze czynny udział w katechezie, posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania, potrafi ją samodzielnie, twórczo wykorzystać, wypowiada się logicznie, twórczo na dany temat, bierze czynny udział w przygotowaniu liturgii Mszy św., w przygotowaniu nabożeństw, uczestniczy w konkursach religijnych
· uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program,
· wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,
Bardzo dobra
· uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z programu nauczania, bierze czynny udział w lekcji,
· uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania,
· sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
· zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów , miejsc i znaków religijnych,
· chętnie uczestniczy w życiu parafii ( liturgia, rekolekcje),
· przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.
Dobra
· uczeń posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, przejawia aktywność na lekcjach,
· uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami religijnej,
· dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,
· postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń,
· uzyskuje stale dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,
· nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany.
Dostateczna
· uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wniosek z lekcji,
· uczeń opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające dalsze zdobywanie wiedzy,
· dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,
· nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,
· ...
jirenka