Przedmiotowy System Oceniania z religii PSP.doc

(65 KB) Pobierz
Przedmiotowy System Oceniania z religii dla klas I-III

Przedmiotowy System Oceniania z religii dla klas I-III

     Nauczanie religii ma nie tylko uczyć o Bogu, co raczej mówić do Boga. Wprowadza w więź modlitwy, która rozwija się i umacnia przez odniesienie całego naszego życia do wielkich tajemnic życia Jezusa.

     Celem katechezy jest doprowadzenie do zażyłości z Chrystusem, kształtowanie postaw otwartości na Boga i Boże wezwanie oraz dynamiczny zaczyn Ewangelii, nawiązywania do innych dziedzin nauki  i wykształcenia, tak aby Dobra Nowina docierała do uczniów i ich kultury zharmonizowanej w blaskach światła wiary. Poznanie prawdy o Bogu Ojcu i Jego Syna. Rozbudzanie do czytania i rozwijania umiejętności odbioru Pisma Świętego i innych tekstów pochodzących z dokumentów Kościoła Katolickiego, a przez nie przybliżanie osoby Boga, miłości do człowieka, wprowadzenie w tradycję uroczystości związanymi z rokiem liturgicznym. 

Zadanie przedmiotu; 

·         Odkrywanie i otwieranie uczniów na objawiającego się Boga;

·         Rozwijanie wrażliwości sumienia;

·         Pomoc w odczytywaniu i interpretacji doświadczenia;

·         Kształtowanie i formowanie postaw chrześcijańskich wynikających z zasad ewangelicznych;

·         Budowanie postaw świętowania wiary.

I. Wymagania edukacyjne

Klasa I

MODLITWY ( uczeń odtwarza z pamięci):

·         znak krzyża 

·         Modlitwa Pańska 

·         Pozdrowienie Anielskie 

·         Modlitwa do Anioła Stróża 

·         Chwała Ojcu

·         Skład Apostolski

WIADOMOŚCI

Uczeń:

·         rozumie pojęcie: Bóg- Stworzyciel,

·         rozumie określenie: Kościół- Rodzina Boża,

·         nazywa miejsca szczególne w kościele,

·         odkrywa sposoby spotkania z Bogiem,

·         wymieni najważniejsze wydarzenia związane z narodzeniem Jezusa,

·         rozpoznaje symbole adwentowe,

·         rozpozna znaki Wielkiego Postu: popiół, droga krzyżowa, krzyż,

·         wyliczy zwyczaje związane z Wielkim Tygodniem: palma, grób, święconka,

·         opowie wydarzenia zmartwychwstania,

·         wytłumaczy niedzielę jako Dzień Pański.

UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:

·         zachowuje właściwą postawę modlitewną,

·         umie odmawiać modlitwę różańcową,

·         rozumie proste fragmenty biblijne,

·         jest otwarty na grupę klasową,

·         naśladuje dobroć Boga w życiu codziennym,

·         uczestniczy w drodze krzyżowej.

Klasa II

MODLITWY ( uczeń odtwarza z pamięci):

·         Znak krzyża,

·         Ojcze nasz,

·         Zdrowaś Maryjo,

·         Wieczny odpoczynek,

·         Wierzę w Boga,

·         10 Przykazań Bożych,

·         Przykazania Kościelne,

·         Przykazania Miłości,

·         Siedem Sakramentów Świętych,

·         Akty: wiary, nadziei , miłości i żalu,

·         Główne prawdy wiary,

·         Grzechy główne,

·         Anioł Pański

·         Teksty liturgiczne,

·         Pierwszą spowiedź, 

WIADOMOŚCI:

Uczeń:

·         Rozpozna wśród książek Pismo Święte,

·         Wyliczy części Pisma Świętego,

·         Zna i rozumie Przykazania: (I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X)

·         Zna i rozumie Przykazania Kościelne,

·         Określi łaskę jako życie Boże,

·         Wyliczy sakramenty święte,

·         Rozpozna sakramenty święte podczas liturgii,

·         Wyjaśni czym jest grzech,

·         Wytłumaczy rolę sumienia,

·         Wyliczy skutki sakramentu Chrztu świętego,

·         Wyliczy warunki Sakramentu Pokuty,

·         Wyjaśni czym jest rachunek sumienia,

·         Objaśni perykopy Pisma Świętego: (m.in.: Dobry Pasterz, Syn Marnotrawny, , stworzenie świata i człowieka, Przymierze na górze Synaj, zmartwychwstanie)

·         Opowie o ustanowieniu Sakramentu Pokuty i Pojednania,

·         Wyliczy sposoby obecności Jezusa we Mszy świętej,

·         Objaśni symbol chleba i wina,

·         Wytłumaczy obrzęd Komunii Świętej,

·         Wyjaśni pojęcia: hostia, komunia, ofiara, monstrancja.

UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

·         Dostrzega głos Boga w poleceniach rodziców, wychowawców,

·         Odszukuje woli Bożej w słowie Bożym i sumieniu,

·         Wybiera sposób dążenia do pojednania przez przeproszenie i przebaczenie,

·         Szanuje rodziców, wychowawców, kolegów i innych ludzi.

·         Określi sposób szacunku dla życia roślin i zwierząt,

·         Określi sposoby wyrażania poszanowania dla własności cudzej i wspólnej,

·         Uczestniczy w recytacji śpiewie liturgicznym,

·         Samodzielnie wykona rachunek sumienia,

·         Dostrzega konieczność nawrócenia,

·         Zaplanuje poprawę i wynagrodzenie,

·         Wyraża szacunek odpowiednim słownictwem,

·         Wykazuje pracowitość.

Klasa III

MODLITWY (uczeń odtwarza z pamięci):

·         Skład Apostolski

·         X przykazań Bożych,

·         Anioł Pański

·         przykazania Kościelne,

·         główne prawdy wiary,

·         akt: wiary, nadziei, miłości, żalu,

·         tajemnice różańca,

·         stacje drogi krzyżowej,

WIADOMOŚCI:

Uczeń:

·         -wie, w jaki sposób Bóg jest obecny w życiu człowieka,

·         -wie, że Pismo św. jest słowem Boga skierowanym do człowieka,

·         -zna najważniejsze fakty z życia Jezusa,

·         -wymieni, przypowieści Jezusa,

·         -wie, jak wyglądało życie pierwszych chrześcijan,

·         -zna  rodzaje modlitwy,

·         -wie, że Eucharystia jest spotkaniem z Jezusem,

·         -zna znaczenie symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy,

·         -wie, co to jest grzech,

·         -zna ewangeliczny opis zmartwychwstania,

UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

·         -potrafi modlić się prosząc, dziękując i wielbiąc Boga,

·         -systematycznie uczestniczy w niedzielnej Mszy św.,

·         -potrafi wybierać właściwe autorytety,

·         -potrafi uszanować świętość niedzieli,

·         -umie dobrze przygotować się do spowiedzi,

·         -wyraża wdzięczność Bogu za Jego dobro i miłość,

·         -umie odmówić różaniec,

·         -ułoży krótką modlitwę,

·         -uczestniczy w drodze krzyżowej, nabożeństwie różańcowym.

 

II. Sposoby sprawdzania osiągnięć. 

  1. Narzędzia sprawdzania osiągnięć.
    1. formy sprawdzania osiągnięć:

·         ustna,

·         pisemna,

·         praktyczna.

    1. skala ocen – kryteria

Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem: wiedzy, umiejętności, przejawów zastosowania ich w życiu. 

Celująca:

·         uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, bierze czynny udział w katechezie, posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania, potrafi ją samodzielnie, twórczo wykorzystać, wypowiada się logicznie, twórczo na dany temat, bierze czynny udział w przygotowaniu liturgii Mszy św., w przygotowaniu nabożeństw, uczestniczy w konkursach religijnych

·         uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program,

·         wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,

Bardzo dobra

·         uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z programu nauczania, bierze czynny udział w lekcji,

·         uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania,

·         sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,

·         zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów , miejsc i znaków religijnych,

·         chętnie uczestniczy w życiu parafii ( liturgia, rekolekcje),

·         przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.

 Dobra

·         uczeń posiada uzupełniony zeszyt lub ćwiczeniówkę, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, przejawia aktywność na lekcjach,

·         uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami religijnej,

·         dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,

·         postawa ucznia nie budzi zastrzeżeń,

·         uzyskuje stale dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,

·         nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany.

Dostateczna

·         uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wniosek z lekcji,

·         uczeń opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające dalsze zdobywanie wiedzy,

·         dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,

·         nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin