Clark Rawn - Komentarz do Wtajemniczenia do Hermetyzmu.pdf

(623 KB) Pobierz
Komentarz do 'Wtajemnczenia do Hermetyzmu'
Rawn Clark
Komentarz do
Wtajemniczenia do Hermetyzmu
© 2001 Rawn Clark
© 2006 FranzBardon.pl
Spis treści
Spis treści....................................................................................................................................2
Przedmowa..................................................................................................................................4
Wprowadzenie............................................................................................................................ 6
Teoria ......................................................................................................................................... 9
Elementy:................................................................................................................................ 9
Fluid elektryczny i magnetyczny:...........................................................................................9
„Od”:.....................................................................................................................................11
Czterobiegunowy magnes:....................................................................................................12
Istoty elementów:..................................................................................................................13
Karma / przyczyna i skutek:..................................................................................................14
Płaszczyzna fizyczna, astralna i mentalna:........................................................................... 14
Religia:..................................................................................................................................15
Ascetyzm i seksualność:....................................................................................................... 16
Czas:......................................................................................................................................17
Krok I........................................................................................................................................20
Przedmowa:...........................................................................................................................20
Część mentalna:.................................................................................................................... 20
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................20
Część astralna:.......................................................................................................................23
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................26
Część fizyczna:..................................................................................................................... 29
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................31
Krok II.......................................................................................................................................33
Część mentalna:.................................................................................................................... 33
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................34
Część astralna:.......................................................................................................................36
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................38
Część fizyczna:..................................................................................................................... 39
Pytania i odpowiedzi:........................................................................................................40
Krok III..................................................................................................................................... 42
Część mentalna:.................................................................................................................... 43
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................45
Część astralna:.......................................................................................................................45
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................47
Część fizyczna:..................................................................................................................... 48
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................50
Addenum do kroku trzeciego................................................................................................51
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................52
Krok IV..................................................................................................................................... 53
Część mentalna:.................................................................................................................... 53
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................57
Część astralna:.......................................................................................................................60
2
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................62
Część fizyczna:..................................................................................................................... 63
Pytania i odpowiedzi.........................................................................................................64
Krok V.......................................................................................................................................66
Część mentalna - „Punkt Głębi” i magia przestrzeni:...........................................................66
Część Astralna - wysyłanie elementów:............................................................................... 68
Część fizyczna - pasywna komunikacja:...............................................................................69
Krok VI..................................................................................................................................... 72
Część mentalna - stawanie się świadomym ciała mentalnego:.............................................72
Część astralna - opanowanie pierwiastka akashy:................................................................ 72
Część fizyczna - tworzenie istot:.......................................................................................... 73
Krok VII....................................................................................................................................75
Część mentalna - analizowanie ducha:................................................................................. 75
Część astralna - rozwój zmysłów astralnych:....................................................................... 75
Część fizyczna - tworzenie elementariów:............................................................................76
Krok VIII...................................................................................................................................79
Część mentalna - podróż mentalna:...................................................................................... 79
Część astralna - opanowanie fluidów:.................................................................................. 81
Część fizyczna - magiczny wpływ poprzez elementy oraz kondensatory fluidów:..............82
Krok IX..................................................................................................................................... 83
Część mentalna - magiczne lustra:........................................................................................83
Część astralna - podróż astralna oraz cztery boskie atrybuty:.............................................. 83
Część fizyczna - magiczne uzdrawianie poprzez fluidy, ładowanie talizmanów oraz
woltowanie:...........................................................................................................................85
Krok X.......................................................................................................................................87
Część mentalna - wzniesienie na wyższe płaszczyzny:........................................................87
Część astralna - komunia z osobistym bogiem:....................................................................90
Część fizyczna - różne magiczne zdolności:.........................................................................96
Epilog........................................................................................................................................97
3
Przedmowa
Kilkakrotnie proszono mnie, bym napisał pewnego rodzaju praktyczny poradnik do
„Wtajemniczenia do Hermetyzmu” Franza Bardona. Za każdym razem odpowiadałem czymś
w stylu: „Nie wiem, co mógłbym do tego dodać”. Utrzymywałem tę opinię przez kilka lat,
lecz moje doświadczenia związane z uczestniczeniem w internetowych grupach dyskusyjnych
dotyczących prac Bardona doprowadziły mnie do ponownego rozważenia swojej opinii.
Zatem gdy poproszono mnie o przerobienie bardonowskiego FAQ mieszczącego się na
popularnej stronie, zgodziłem się napisać kilka rzeczy na temat pierwszych czterech kroków
IIH. W punkcie wyjścia nie miałem pojęcia, że będę miał tyle do powiedzenia! Nie szczędząc
słów, napisałem 37 stron komentarza i odpowiedzi na powszechnie zadawane pytania. Nawet
na tej podstawie dałoby się napisać setki stron więcej.
Obowiązkiem autora jest czynienie rzeczy zrozumiałymi, prezentowanie konceptów w taki
sposób, by łatwo było czytelnikowi je uchwycić. Lecz odpowiedzialność autora tutaj się
kończy – do czytelnika należy zrozumienie. I do czytelnika należy rozgryzienie znaczenia,
którego nie pojmuje. Jest to niestety wada pisanego tekstu – nie ma szansy na dialog i zadanie
wyjaśniających pytań autorowi. Zatem wiele pisanych rzeczy pozostaje przez wielu
niezrozumiałymi lub zrozumiałymi jedynie częściowo.
W przypadku książek Franza Bardona składa się na to również fakt, że autor pisząc je,
umieszczał się w perspektywie ucznia zaangażowanego w pracę nad materiałem, jaki
opisywał. Na przykład, gdy opisuje on ćwiczenia kroku 5 IIH, mówi on rzeczy, które
zrozumie jedynie uczeń, który ukończył pracę z ćwiczeniami kroków 1-4. Zatem uczeń
będący w połowie kroku drugiego lub osoba, która czyta IIH po raz pierwszy i jeszcze nie
rozpoczęła tej pracy, zrozumie słowa Bardona tyczące się kroku 5 w mniejszym stopniu niż
osoba, która ukończyła pracę kroku 4.
Było tak właśnie w moim przypadku i gdy przechodziłem przez kolejne kroki, to regularnie
byłem zaskakiwany, że jedynie czytając tekst, wiele rzeczy rozumiałem opacznie, a teraz
miały one sens, gdyż wykonałem pracę prowadzącą do tego miejsca na ścieżce. Właśnie ta
myśl była powodem, dla którego kontynuowałem mój komentarz IIH poza ustawioną
początkowo granicę kroku 4.
Mocno wierzę, że każdy, kto przeszedł przez IIH od początku do kroku 5, nie potrzebuje
żadnej zewnętrznej rady. Uczeń kroku 5 opanował najbardziej podstawowe techniki, na
których opiera się konstrukcja dalszej części nauki. Uczeń wypracował też zdolność
samodzielnego rozwiązywania swoich pytań i z konieczności wyostrzył tę umiejętność jak
brzytwę. W tym miejscu IIH staje się dla ucznia znacznie łatwiejsze.
Ten etap, który charakteryzuje się zdolnością ucznia do zadawania sobie wewnętrznie pytań i
znajdowania odpowiedzi poprzez własne eksperymenty, jest konieczną częścią ścieżki
wtajemniczenia. W miarę jak nią kroczysz, bierzesz coraz większą osobistą odpowiedzialność
za postępy. Ciekawość i pomysłowość są ważnymi sprzymierzeńcami ucznia magii i istnieją
określone miejsca, gdzie będzie to wszystko, co będziesz mieć do swojej dyspozycji w pracy.
Próbowałem odnaleźć równowagę pomiędzy właściwym uszanowaniem tego faktu a
odejściem od zachęcania tych, którzy chcą przechodzić do dalszego kroku wcześniej, niż są
na to tak naprawdę gotowi. Moim kompromisem było uczynienie wobec IIH dwóch rzeczy.
4
Po pierwsze ograniczyłem szczegółowy komentarz i sugestie praktyczne do sekcji “Teoria” i
do ćwiczeń kroków 1-4.
Po drugie napisałem komentarz do kroków 5-10, który poszerza kilka miejsc, gdzie
utrzymywany przez Bardona sposób pisania z perspektywy bezpośredniego ucznia
przeszkadza w zrozumieniu treści przez nieprzygotowanego czytelnika. Nie będę oferował
swojej praktycznej rady dla tych kroków, poza prywatną korespondencją czy konwersacją z
uczniami praktykującymi te kroki. To samo dotyczy drugiej i trzeciej książki Bardona:
„Praktyka magicznej ewokacji” oraz „Klucz do prawdziwej kabały”. Powinienem tutaj dodać,
że nie oczekuję, by kiedykolwiek zadano mi takie pytania. Każda znana mi osoba, która
osiągnęła te etapy w swojej inicjacji, nie potrzebuje pytać o radę innej osoby, więc nie zadaje
takich pytań.
Odkładając jednak wszystkie moje wewnętrzne motywy na bok, mam obawę, że ci, którzy
czytają IIH lub patrzą na następne kroki, będą mieli złe pojęcie o tym, co naprawdę to
wszystko znaczy. W wielu miejscach IIH Bardon uciekał się do metafor, które mogą być
zrozumiane jedynie wtedy, jeśli wiesz, co wchodzi w zakres tej metafory. Trudno jest
czytelnikowi zauważyć subtelne połączenia pomiędzy tym, co nauczane jest w jednym kroku,
a następnie w nowy sposób stosowane w kroku kolejnym.
Moja troska jest szczególnie silna jeśli chodzi o PME i KTQ Bardona. Zbyt często
spotykałem się z uczniami, którzy brali PME i chcieli ZACZYNAĆ od ewokacji, zupełnie
ignorując to, co Bardon wielokrotnie powtarzał o ukończeniu ósmego kroku IIH (lub jego
ekwiwalentu poprzez inne środki) przed rozpoczęciem pracy z PME i KTQ. Z samego
czytania tych dwóch książek łatwo jest sądzić, że naprawdę możliwe jest ignorowanie
wymogu Bardona, lecz rzeczywistość jest zupełnie inna i bardonowskie napominanie jest
całkowicie trafne. Ten rodzaj niezrozumienia PME wynika moim zdaniem z braku podstaw w
prawdziwej magii i idącego za tym braku zdolności do prawdziwego rozumienia głębszego
znaczenia wypowiadanych słów. Jest to nieuniknienie naturalne i to, co powiedziałem, jest
jedynie stwierdzeniem faktu, wobec którego należy podchodzić z otwartością, a nie z
krytycyzmem.
Przede wszystkim z tego właśnie powodu w moim komentarzu będę próbował pomóc
czytelnikowi przynajmniej stać się świadomym miejsc, w których autor zawarł głębsze
znaczenie. O ile to, czy moje komentarze naprawdę zwiększą twoje rozumienie IIH, nie
zależy ode mnie, o tyle mogę obiecać, że będę się starał najlepiej jak umiem.
Chciałbym prosić, byś czytając moje komentarze, miał na uwadze tę myśl: jedynym
prawdziwym nauczycielem jest doświadczenie . Nawet gdyby tysiąc mędrców użyło miliarda
słów, próbując wytłumaczyć Tajemnice, to nigdy nie zrozumiesz ich pełnych implikacji,
dopóki samemu nie spenetrujesz tego, co leży za zasłoną. Nigdy jednak nie pozwól, by
odwiodło cię to od czynienia każdej możliwej rzeczy, by spenetrować tę zasłonę – mówi się,
że jest ona tylko pajęczyną. Im głębiej będziesz ją penetrował, tym większe będzie twoje
rozumienie; a im większe będzie twoje rozumienie, tym głębiej będziesz przenikał Tajemnice.
Traktuj swoje wnioski elastycznie, byś zawsze mógł je przekształcać. Zawsze bądź chętny
pogłębiać swoje rozumienie – główną w tym przeszkodą jest zbyt mocne trzymanie się
swoich wniosków. Przyjmuj swoje własne wnioski – nie te należące do innych. Jest to
szczególnie prawdziwe, biorąc pod uwagę, że wszystko, co mogę tutaj zaoferować, to moje
własne wnioski, a twoje mogą być dalece różne od moich. Najlepszą sytuacją, na którą liczę,
jest to, że czytanie o kilku moich wnioskach zainspiruje cię do kwestionowania i rozszerzania
swoich własnych wniosków.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin