Kurs gry na gitarze.doc

(614 KB) Pobierz
Kurs gry na gitarze

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

Kurs gry na gitarze

1.                   Trudne początki gry na gitarze

2.                   Strojenie gitary

3.                   Chwyty dla początkującego

4.                   Chwyty zapisane graficznie

5.                   Chwyty Barre

6.                   Chwyty - skróty

7.                   Gryf

8.                   Gamy

9.                   Gamy na gryfie

10.              Ćwiczenia lewej ręki

11.              Ćwiczenia prawej ręki

12.              Wybrane bicia gitarowe

13.              Riffy w muzyce rockowej

14.              Jak czytać tabulaturę?

15.              Transponowanie

16.              Jak zapisać opracowanie?

Trudne początki gry na gitarze

Gitara to cudowny instrument, którego popularność niezmiennie rośnie wśród młodzieży. Nauczyć się gry na gitarze może każdy...

Ale od czego zacząć?

To oczywiste... Najpierw trzeba kupić instrument. Tylko jaki? Osobiście uważam, że uczyć się można zarówno na klasyku, akustyku, jak i na elektryku (jako piętnastolatek sam zaczynałem na elektryku). Zastanów się, jaką muzykę lubisz najbardziej, jaką będziesz chciał grać. Jeśli jesteś miłośnikiem poezji śpiewanej, piosenki turystycznej, harcerskiej - kup sobie gitarę klasyczną (struny nylonowe) lub akustyczną (struny metalowe) - czyli tzw. pudło. Jeśli jesteś pasjonatem rocka, metalu lub bluesa - celuj w gitarę elektryczną.

Gitara

Najważniejsze, żeby Twoja gitara spełniała pewne wymogi:

·         nie zwracaj wielkiej uwagi na bajerancki wygląd gitary (bardzo droga nie musi być dobra);

·         wielkość gitary oraz szerokość gryfu musi pasować do Twojej postury i wielkości Twojej dłoni (są gitary różnej wielkości);

·         gitara musi być wygodna - "gryf musi leżeć Ci pod ręką", (nie spiesz się - sprawdź więcej gitar - będziesz miał lepsze rozeznanie co do poręczności gryfu);

·         instrument musi dobrze stroić - gra na niestrojącej gitarze to zabójstwo dla uszu.

UWAGA! Najlepiej udać się na zakupy z osobą, która potrafi grać i stroić gitarę! Trzeba sprawdzić, czy stroi ona na całej długości gryfu, czy się bardzo szybko nie rozstraja:

o        jeśli siła nacisku palca na powierzchnię gryfu (i na strunę) ma wpływ na wysokość dźwięku - nie kupuj!

o        jeśli na niektórych progach struny brzęczą - oddaj gitarę sprzedawcy, niech sam sobie na niej gra;

·         PAMIĘTAJ! Jeśli Twoim celem jest elektryk - dla początkujących gitara z mostkiem zawieszonym i blokadą może okazać się zbyt trudna w obsłudze (wymiana strun, strojenie).

Akcesoria

Co jeszcze będzie Ci potrzebne? Kup od razu:

·         pokrowiec na gitarę (futerał jest lepszy, ale znacznie droższy);

·         komplet zapasowych strun;

·         piórka (kostki) do gry (najlepiej średniej grubości i twardości);

·         stroik/kamerton (chyba, że masz w domu klawisze, do których będziesz mógł stroić pierwszą strunę);

·         pasek do gitary (na początku będziesz jednak ćwiczył na siedząco, gra na stojąco jest trudniejsza);

·         metronom wybijający Ci puls (rytm) - musi być słyszalny, bo będziesz patrzeć na gryf (granie bezwzrokowe jest dużo trudniejsze);

·         do gitary elektrycznej przydałby się jeszcze wzmacniacz, prawda? Wzmacniacz - tzw. "piec" - nie musi być dużej mocy. Do występów publicznych masz jeszcze "trochę czasu" a i sąsiedzi Cię nie przeklną. Wystarczy piec 30W, np. Laney lub Ibanez;

·         konieczny też będzie przewód dżek - dżek. Dobry, gruby, z solidnym ekranowaniem - te najtańsze, cienkie są nic nie warte, potem gitara "sieje" - ten szum wykończy Was nerwowo!

·         z czasem dokupicie sobie pewnie jakiś efekt/multiefekt; na początku ćwiczcie jednak grając brzmieniem czystym, jak najmniej przetworzonym i przesterowanym.

Ćwiczenia

Zanim przystąpisz do ćwiczeń, trochę uwag na temat nastawienia psychicznego do gry.

Pamiętaj, że początki zawsze bywają trudne - mogą Cię boleć opuszki palców, może Ci sztywnieć dłoń - to oczywiście minie z czasem, ale:

Lepiej ćwiczyć krócej, ale bardzo systematycznie, niż cały niemal dzień - ale raz w tygodniu (podczas gry ręka musi być rozluźniona).

Na czas ćwiczeń zapomnij, że Twój ukochany zespół gra wszystko ostrymi riffami.

Często spotykany błąd uczących się - chcą grać tylko kawałki ulubionej kapeli. Zapewniam - dobry gitarzysta heavy-metalowy zagra klasycznie akordy, bluesowe schematy, a nawet trudne jazzowe pasaże!

Nigdy nie próbuj grać ćwiczeń dla Ciebie zbyt trudnych lub za szybko:

Ważne, abyś grał pewnie i czysto, szybkość przyjdzie z czasem. Gitarzysta grający szybko, ale niedokładnie - nigdy nic nie nagra w studio.

Rady na koniec

Słuchaj przeróżnej muzyki (nie tylko tej favourite) - i to w sposób świadomy.

Staraj się zawsze usłyszeć, jak gra gitara/gitary (na początek skup uwagę na jednej gitarze), jaki jest rytm. Ja np. mam zwyczaj podczas słuchania piosenek wystukiwać rytmy dłońmi (robię to już bezwiednie) - to fajna zaprawa do nauki pracy prawej ręki (bicia!). Nie musisz dokładnie odtwarzać bicia z oryginału - ważne, żeby pasowało do piosenki.

Musisz się uzbroić w cierpliwość - nauka nie trwa krótko.

Nie wierz bajerantom, którzy wmawiają Ci, że oni "ten kawałek" to grali już np. po miesiącu nauki. Ładne zagranie nawet dość prostych utworów (takie "z feelingiem") może być realne nawet po kilku latach ćwiczeń.


Jeśli to wszystko już wiesz... i masz gitarę, to czas rozpocząć porządną naukę!
Na razie!

Strojenie gitary

Witam!
Tym razem pouczymy się trochę o strojeniu gitary. Nie chciałbym się jednak rozwodzić na temat elektronicznych stroików (sam posiadam 2 takie gadżety: jeden firmy Boss, drugi w multiefekcie gitarowym Digitech). Co prawda byłem już w takiej sytuacji: zespół gra, moja struna pęka i cała gitara się rozstraja - zakładam strunę i dostrajam gitarę w czasie gry kolegów (nie muszę nic słyszeć, wyświetlacz pokazuje mi, że kolejne struny są już nastrojone!). Takie sytuacje przytrafiają się jednak rzadko.

Pamiętaj!

Elektronika ma nam pomagać, a nie nas całkowicie zastępować! Podstawa to dobry słuch muzyczny i umiejętność strojenia instrumentu na ucho.

Elektroniczne zabawki dostrajają nam puste struny. Aby teraz skutecznie grać, trzeba mieć gitarę wysokiej klasy, strojącą idealnie na całej długości gryfu. Jeśli takiej nie macie, na wyższych progach struny mogą okazać się nastrojone niedokładnie.

Strojąc samodzielnie, ćwiczymy:

·         znajomość dźwięków na gryfie gitary,

·         rozpoznawanie dźwięków identycznych,

·         rozpoznawanie interwałów, czyli odległości między dźwiękami (np. tercja, kwarta, kwinta, oktawa),

·         posługiwanie się kluczami.

Umiejętności te, okażą się pomocne w dalszym doskonaleniu gry.

Uwaga!

Bardzo ważną czynnością przy zakupie gitary jest sprawdzenie, czy stroi ona na całej długości gryfu. Jeśli nie, mogą być tego różne przyczyny. Być może wyregulowania wymaga menzura strun (długość struny od siodełka do mostka reguluje się w wielu mostkach gitar elektrycznych) Gorzej, jeśli przyczyną jest niedokładne wykonanie gryfu gitary - jest to wada, która powinna tę gitarę dyskwalifikować!

Aby sprawdzić, czy instrument stroi na całym gryfie, wykonujemy taki manewr:

·         naciskamy strunę na 12 progu i wydobywamy dźwięk

·         potem wydobywamy na tej strunie flażolet na 12 progu

·         oba wydobyte dźwięki powinny mieć identyczną wysokość

·         każdą strunę sprawdzamy w ten sam sposób

Jeśli gitara ma gryf 24-progowy, manewr ten powtarzamy na 24.

Metody strojenia gitary

Zacząć trzeba od tego, że aby zabrać się do strojenia - musimy koniecznie nastroić pierwszą strunę. To do niej będziemy przecież stroili następne. Aby dobrze nastroić pierwszą strunę, użyjmy kamertonu, czyli stroika (dmuchanego, widełkowego). Przyciskamy strunę pierwszą E1 na piątym progu, regulujemy kluczem dotąd, aż dźwięk ze stroika i dźwięk tej struny staną się identyczne. Jest to dźwięk A!

Pustą strunę E1 możemy też dostroić do dźwięku E zagranego na nastrojonym już instrumencie, np. fortepianie.

Dość łatwo też porównać pustą E1 do dźwięku E podanego z instrumentu elektronicznego, jakim jest keyboard.

Jeśli pierwsza struna E1 jest już nastrojona, możemy rozpocząć strojenie całej gitary.

Proponuję dziewięć metod strojenia i sprawdzania stroju gitary. Metody te bazują na naszym słuchu muzycznym i znajomości dźwięków na gryfie instrumentu. Doskonalą też nasze umiejętności rozpoznawania i porównywania dźwięków.

Metoda 1 - Klasyczna

Porównujemy dźwięk pustej struny z dźwiękiem struny następnej, dociskanej na 5 progu (wyjątek – struna G3 na progu 4). Dźwięki te powinny być identyczne.

E1--0---------------------------------------------

H2----5------0------------------------------------

G3-------------4-------0--------------------------

D4-----------------------5------0-----------------

A5--------------------------------5------0--------

E6-----------------------------------------5------

Pobierz przykład w mp3 (133 KB)

CIEKAWOSTKA: do sprawdzenia stroju na strunach basowych można wykorzystać zjawisko rezonansu. Jeśli np. struny A5 i E6 są dobrze nastrojone – trąć trzymaną na 5 progu strunę E6, a zobaczysz, że pusta struna A5 zacznie drgać sama – i będzie słychać wydawany przez nią dźwięk (zgaś dłonią drgającą strunę E6). Struna E6 przekazała drgania strunie A5.

Metoda 2 - Oktawy

Porównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości oktawy (np. od E do E – przez całą gamę).

E1--7---------------------------------------------

H2----0------8------------------------------------

G3-------------0------7---------------------------

D4----------------------0------7------------------

A5-------------------------------0------7---------

E6----------------------------------------0-------

Pobierz przykład w mp3 (135 KB)

Między wydobywanymi dźwiękami musi być rzeczywiście odległość oktawy (w każdej parze dźwięków).

Metoda 3 - Tercje

Porównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości tercji (np. od C w górę do E)

E1--4---------------------------------------------

H2----5------5------------------------------------

G3-------------5------4---------------------------

D4----------------------5------4------------------

A5-------------------------------5------4---------

E6----------------------------------------5-------

Pobierz przykład w mp3 (123 KB)

Tercja jest odległością muzyczną (interwałem), który jest stosunkowo łatwo rozpoznawalny przez ucho ludzkie.

Metoda 4 - Kwarty

Porównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości kwarty (np. od E w górę do A).

E1--5----------------------------------------------

H2----5------5-------------------------------------

G3-------------4------5----------------------------

D4----------------------5------5-------------------

A5-------------------------------5------5----------

E6----------------------------------------5--------

Pobierz przykład w mp3 (140 KB)

Kwarty na przesterowanej gitarze elektrycznej są stos...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin