Silniki wysokoprężne 1,2 l; 1,6 l; 2,0 l tdi.pdf

(1710 KB) Pobierz
Service
80
Silniki wysokoprężne 1,2 l; 1,6 l; 2,0 l
z układem wtrysku common rail
Program Studiów Własnych
792322756.180.png 792322756.188.png 792322756.199.png 792322756.206.png 792322756.001.png 792322756.007.png 792322756.013.png 792322756.021.png 792322756.032.png 792322756.038.png 792322756.044.png 792322756.050.png 792322756.056.png 792322756.065.png 792322756.075.png 792322756.081.png 792322756.092.png 792322756.107.png 792322756.128.png 792322756.140.png 792322756.151.png 792322756.166.png 792322756.167.png 792322756.168.png 792322756.169.png 792322756.170.png 792322756.171.png 792322756.172.png 792322756.173.png 792322756.174.png 792322756.175.png 792322756.176.png 792322756.177.png 792322756.178.png 792322756.179.png 792322756.181.png 792322756.182.png
Silniki wysokoprężne 1,2 l TDI CR, 1,6 l TDI CR i 2,0 l TDI CR, które zostały opisane w tej broszurze
Programu Studiów Własnych będą montowane we wszystkich rodzinach samochodów Škoda.
Silnik 2,0 l TDI występuje w dwóch generacjach
konstrukcyjnych. Silniki pierwszej generacji jest
produkowany w dwóch wersjach mocy 103 kW
i 125 kW. W wersji o drugiej generacji oferowany
jest ponadto silnik o mocy 81 kW.
Silnik 1,6 l TDI CR, jako jedyny z całej gamy
oferowanych silników wysokoprężnych z układem
wtrysku paliwa common rail, jest montowany we
wszystkich modelach samochodów Škoda.
Silnik 1,2 l TDI CR jest przeznaczony wyłącznie
do modeli Fabia i Roomster, gdzie jest montowa-
ny od roku 2010.
2
PL
792322756.183.png 792322756.184.png 792322756.185.png 792322756.186.png 792322756.187.png 792322756.189.png 792322756.190.png 792322756.191.png 792322756.192.png 792322756.193.png 792322756.194.png 792322756.195.png 792322756.196.png 792322756.197.png 792322756.198.png 792322756.200.png 792322756.201.png 792322756.202.png 792322756.203.png 792322756.204.png 792322756.205.png 792322756.207.png 792322756.208.png 792322756.209.png 792322756.210.png 792322756.211.png 792322756.002.png 792322756.003.png 792322756.004.png 792322756.005.png 792322756.006.png 792322756.008.png 792322756.009.png 792322756.010.png 792322756.011.png 792322756.012.png 792322756.014.png 792322756.015.png 792322756.016.png
Spis treści
4
Silnik 2,0 l TDI
Układ paliwowy silnika 2,0 l TDI
10
Silnik 1,6 l TDI
20
24
Układ paliwowy silnika 1,6 l TDI
Silnik 1,2 l TDI
34
36
Układ paliwowy silnika 1,2 l TDI
Wskazówki na temat obsługi technicznej, na-
praw i prac nastawczych znajdują się w in-
strukcjach naprawy, w programie informacji
warsztatowych ELSA, w testerze VAS 505x
i w literaturze pokładowej samochodu.
Prace redakcyjne zakończono w styczniu 2010.
Broszura nie podlega aktualizacji.
PL
3
792322756.017.png 792322756.018.png 792322756.019.png 792322756.020.png 792322756.022.png 792322756.023.png 792322756.024.png 792322756.025.png 792322756.026.png 792322756.027.png 792322756.028.png 792322756.029.png 792322756.030.png 792322756.031.png 792322756.033.png 792322756.034.png 792322756.035.png 792322756.036.png 792322756.037.png 792322756.039.png 792322756.040.png 792322756.041.png 792322756.042.png 792322756.043.png 792322756.045.png 792322756.046.png 792322756.047.png 792322756.048.png 792322756.049.png 792322756.051.png 792322756.052.png 792322756.053.png 792322756.054.png 792322756.055.png 792322756.057.png 792322756.058.png
Silnik 2,0 l TDI
Silnik 2,0 l TDI CR – I generacja
Silnik 2,0 l TDI pierwszej generacji z układem wtrysku paliwa common rail stanowi rozwinięcie kon-
strukcyjne silnika 2,0 l TDI z pompowtryskiwaczami. Wskutek wprowadzenia nowej normy czystości
spalin, wzrostu wymagań w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu wytwarzanego hałasu
wprowadzono liczne zmiany elementów silnika. Najważniejsze zmiany konstrukcyjne zaszły w obrębie
układu wtrysku paliwa, gdzie zastosowano całkowicie nowe rozwiązanie – układ wtrysku common rail.
Dwulitrowe silniki z układem wtrysku common rail pierwszej generacji miały moc 103 kW lub 125 kW
i były montowane w samochodach Octavia II RS (rok modelowy 2009), Superb II (rok modelowy 2008)
i Yeti (rok modelowy 2009).
SP80_40
Cechy charakterystyczne
• cztery zawory na cylinder,
• żeliwny kadłub silnika, głowica silnika ze stopu
aluminium,
• kuty wał korbowy z czterema przeciwciężarami,
• klapy regulacyjne w kolektorze dolotowym,
• układ wtrysku paliwa common rail firmy Bosch,
• wtryskiwacze piezoelektryczne,
• ciśnienie wtrysku do 180 MPa (1800 bar),
• metalowe świece żarowe,
• w silniku CBBB jest montowany mechanizm
wyrównoważający,
• turbosprężarka o zmiennej geometrii dolotu,
• filtr cząstek stałych z katalizatorem utleniają-
cym,
• wtryskiwacze z kodem IMA,
• komunikacja według protokołu KWP,
• niskotemperaturowe chłodzenie zwrotnie do-
prowadzanych spalin.
4
PL
792322756.059.png 792322756.060.png 792322756.061.png 792322756.062.png 792322756.063.png 792322756.064.png 792322756.066.png 792322756.067.png 792322756.068.png 792322756.069.png 792322756.070.png 792322756.071.png 792322756.072.png 792322756.073.png 792322756.074.png 792322756.076.png 792322756.077.png 792322756.078.png 792322756.079.png 792322756.080.png 792322756.082.png 792322756.083.png 792322756.084.png 792322756.085.png 792322756.086.png 792322756.087.png 792322756.088.png 792322756.089.png 792322756.090.png 792322756.091.png 792322756.093.png 792322756.094.png 792322756.095.png 792322756.096.png 792322756.097.png 792322756.098.png
Dane techniczne
Silnik 2,0 l/103 kW TDI
Silnik 2,0 l/125 kW TDI
Oznaczenie literowe
CBDB
CBBB/CEGA
Rodzaj budowy
silnik rzędowy
silnik rzędowy
Liczba cylindrów
4
4
Zawory na cylinder
4
4
Pojemność skokowa
1968 cm 3
1968 cm 3
Średnica cylindra
81 mm
81 mm
Skok tłoka
95,5 mm
95,5 mm
Stopień sprężania
16,5
16,5
Moc znamionowa
103 kW przy 4200 min -1
125 kW przy 4200 min -1
Moment obrotowy
320 Nm przy 1750–2500 min -1
350 Nm przy 1750–2500 min -1
Układ sterowania
Bosch EDC 17 - CP14
Bosch EDC 17 - CP14
Rodzaj paliwa
olej napędowy wg DIN EN590
olej napędowy wg DIN EN590
Oczyszczanie spalin
recyrkulacja spalin;
katalizator utleniający;
fi ltr cząstek stałych
recyrkulacja spalin;
katalizator utleniający;
fi ltr cząstek stałych
Norma czystości spalin
EU5
EU5
Wykres mocy i momentu obrotowego
Silnik 2,0 l/103 kW TDI
Silnik 2,0 l/125 kW TDI
110
325
375
120
300
100
110
350
90
275
100
325
250
300
80
90
225
275
70
80
60
200
250
70
175
225
50
60
150
200
40
50
30
125
175
40
100
20
150
30
75
10
125
20
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
n (min -1 )
n (min -1 )
SP80_53
SP80_54
PL
5
792322756.099.png 792322756.100.png 792322756.101.png 792322756.102.png 792322756.103.png 792322756.104.png 792322756.105.png 792322756.106.png 792322756.108.png 792322756.109.png 792322756.110.png 792322756.111.png 792322756.112.png 792322756.113.png 792322756.114.png 792322756.115.png 792322756.116.png 792322756.117.png 792322756.118.png 792322756.119.png 792322756.120.png 792322756.121.png 792322756.122.png 792322756.123.png 792322756.124.png 792322756.125.png 792322756.126.png 792322756.127.png 792322756.129.png 792322756.130.png 792322756.131.png 792322756.132.png 792322756.133.png 792322756.134.png 792322756.135.png 792322756.136.png 792322756.137.png 792322756.138.png 792322756.139.png 792322756.141.png 792322756.142.png 792322756.143.png 792322756.144.png 792322756.145.png 792322756.146.png 792322756.147.png 792322756.148.png 792322756.149.png 792322756.150.png 792322756.152.png 792322756.153.png 792322756.154.png 792322756.155.png 792322756.156.png 792322756.157.png 792322756.158.png 792322756.159.png 792322756.160.png 792322756.161.png 792322756.162.png 792322756.163.png 792322756.164.png 792322756.165.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin