Silnik 2,0 TDI 170 CM.pdf

(5309 KB) Pobierz
158770268 UNPDF
Service
67
Silnik wysokoprężny
2,0 l/125 kW TDI z układem wtrysku common rail
Program Studiów Własnych
158770268.031.png 158770268.032.png 158770268.033.png 158770268.034.png 158770268.001.png 158770268.002.png 158770268.003.png 158770268.004.png 158770268.005.png 158770268.006.png 158770268.007.png 158770268.008.png 158770268.009.png 158770268.010.png 158770268.011.png 158770268.012.png 158770268.013.png
 
Silnik 2,0 l TDI jest pierwszym przedstawicielem nowej generacji silników wysokoprężnych z układem
wtrysku paliwa common rail (common rail = wysokociśnieniowy kolektor paliwowy), jakie będą monto-
wane w samochodach marki Škoda.
Dzięki połączeniu znanej i wypróbowanej konstrukcji silnika 2,0 l TDI z nowym układem wtrysku
paliwa common rail uzyskano bardzo dobre własności dynamiczne silnika przy zachowaniu małego
zużycia paliwa.
Bardzo dobre właściwości silnika 2,0 l TDI z układem wtrysku paliwa common rail pozwalają spełnić
stale wzrastające wymagania w zakresie głośności pracy, komfortu i czystości spalin. Silnik speł-
nia normę emisji spalin EU5, która zacznie obowiązywać od 2009 roku. Rozwiązanie konstrukcyjne
silnika potencjalnie umożliwia spełnienia wymogów kolejnej normy czystości spalin po wprowadzeniu
odpowiednich modyikacji technicznych.
PL
158770268.014.png 158770268.015.png 158770268.016.png 158770268.017.png
Spis treści
Ogólny opis silnika
4
Cechy charakterystyczne
5
Układ mechaniczny silnika
6
Głowica silnika
Kolektor dolotowy z klapami wirowymi
Napęd wałków rozrządu
Napęd paskiem zębatym
Układ smarowania silnika
Odpowietrzenie skrzyni korbowej
Układ chłodzenia
7
10
12
14
15
16
20
Niskotemperaturowe chłodzenie recyrkulacji spalin
21
Układ paliwowy
22
Układ sterowania silnika
40
Przegląd układu
Układ sterowania silnika
Turbosprężarka
Filtr cząstek stałych
Układ wstępnego żarzenia
Schemat elektryczny
40
42
43
46
53
56
Notatki
58
Wskazówki na temat obsługi technicznej, na-
praw i prac nastawczych znajdują się w in-
strukcjach naprawy, w programie informacji
warsztatowych ELSA, w testerze VAS 505x
i w literaturze pokładowej samochodu.
Prace redakcyjne zakończono w czerwcu 2008.
Broszura nie podlega aktualizacji.
PL
158770268.018.png 158770268.019.png
Ogólny opis silnika
Wstęp
Silnik 2,0 l/125 kW TDI z układem wtrysku common rail jest wersją rozwojową silnika 2,0 l/125 kW TDI
z układem wtrysku z pompowtryskiwaczami. Silnik ten w obrębie koncernu Volkswagen należy do
najpowszechniej stosowanych jednostek napędowych do samochodów osobowych oraz samochodów
dostawczych Transporter.
SP67_0
SP67_0
Ze względu na konieczność spełnienia wciąż rosnących wymagań w zakresie czystości spalin, zuży-
cia paliwa i poziomu wytwarzanego hałasu zostało zmodyikowanych wiele elementów konstrukcyj-
nych silnika. Najważniejsza zmiana nastąpiła w zakresie układu wtrysku paliwa – nowy jest cały układ
wtrysku, który został zrealizowany z zastosowaniem techniki common rail.
Wersja silnika z iltrem cząstek stałych spełnia normę czystości spalin EU5, która zacznie obowią-
zywać od roku 2009. Ponieważ w momencie wprowadzenia silnika na rynek jeszcze nie obowiązują
przepisy wykonawcze normy EU5, na razie spełnia on wymogi normy EU4.
PL
158770268.020.png 158770268.021.png 158770268.022.png
Cechy charakterystyczne
- układ wtrysku paliwa common rail z wtryskiwa-
czami z piezozaworami,
- katalizator i iltr cząstek stałych
- w kolektorze dolotowym klapy wirowe,
- recyrkulacja spalin z elektrycznym zaworem
wykonawczym,
- turbosprężarka o zmiennej geometrii dolotu,
- niskotemperaturowe chłodzenie zwrotnie dopro-
wadzanych spalin,
- dwa wałki wyrównoważające umieszczone
w kadłubie silnika*.
SP67_0
Wykres mocy i momentu obrotowego Dane techniczne
140
350
oznaczenie silnika: CBBB/CEGA
rodzaj budowy: silnik rzędowy
liczba cylindrów: 4
zawory na cylinder: 4
pojemność skokowa: 1968 cm 3
średnica cylindra: 81 mm
skok tloka: 95,5 mm
stopień sprężania: 16,5 : 1
moc znamionowa: 125 kW przy 4200 min -1
moment obrotowy: 350 Nm przy 1750–2500 min -1
układ sterowania: Bosch EDC 17 (układ
wtrysku paliwa common rail)
rodzaj paliwa: olej napędowy
oczyszczanie spalin: recyrkulacja spalin;
iltr cząstek stałych;
katalizator utleniający
norma czystości spalin: EU4 plus
130
325
120
300
110
275
100
250
90
225
80
200
70
175
60
150
50
125
40
100
30
75
20
50
10
25
0
1000 2000 3000 4000 5000 6000
7000
n (min -1 )
SP67_0
* tylko silnik z oznaczeniem CBBB
PL
158770268.023.png 158770268.024.png 158770268.025.png 158770268.026.png 158770268.027.png 158770268.028.png 158770268.029.png 158770268.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin