katech_hospitacja.rtf

(69 KB) Pobierz
s

TEMAT: DZIESIĘĆ SŁÓW O MIŁOŚCI DO BOGA I BLIŹNIEGO

Cel główny :

Podsumowanie i utrwalenie treści związanych z Bożymi przykazaniami.

Ukazujemy miłość jako podstawę wszelkich czynów i najważniejsze przykazanie.

Wychowujemy do życia w miłości zgodnie z Bożym wezwaniem zawartym w dekalogu.

Cele operacyjne:

·          uczeń wie, że wszystkie przykazania zawierają się w przykazaniu miłości Boga i  bliźniego

·          uczeń potrafi powtórzyć przykazanie miłości

·          uczeń pragnie iść drogą, która wskazuje mu Bóg

Metody i formy pracy:  praca w grupach, pogadanka, praca z tekstem biblijnym, rozsypanka, śpiew autorefleksja,

Środki dydaktyczne: Pismo święte (dla dzieci teksty), kilka znaków drogowych, serduszka z tekstem poszczególnych przykazań, plansze, ilustracje odzwierciedlające treść niektórych przykazań, łamigłówki, kartki z tekstem poszczególnych przykazań.

 

PRZYGOTOWANIE DO MODLITWY....modlitwa.....śpiew.

WPROWADZENIE:

Katecheta odwołuje się do doświadczeń dzieci, związanych z bezpiecznym poruszaniem się na drodze.

      -    Kto z Was lubi jeździć samochodem?

-           Na co kierowca musi zwracać uwagę, aby jazda była bezpieczna.

Katecheta umieszcza na tablicy kilka znaków drogowych?
- o czym mówią te znaki?

Co może się zdarzyć, gdy kierowca nie zatrzyma się przed znakiem „Stop”?

Jeśli chcemy bezpiecznie poruszać się po drogach i dotrzeć do celu naszej podróży, musimy znać znaki drogowe, zwracać na nie uwagę i stosować się do nich. (może być zabawa - ...)

Po chrzcie świętym Pan Jezus wprowadził nas na drogę do życia wiecznego, czyli do nieba. On również daje nam drogowskazy, abyśmy doszli do celu.

Piosenka:  Rysuję krzyż...

 

PODANIE   PRAWDYMt. 19, 16-19 –    czyta katecheta

A oto podszedł do Niego pewien człowiek i zapytał: «Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?» Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania».  Zapytał Go: «Które?» Jezus odpowiedział: «Oto te: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, czcij ojca i matkę oraz miłuj swego bliźniego, jak siebie samego».

- O co młody człowiek zapytał Jezusa? -  (co ma robić, aby osiągnąć życie wieczne)

- Jaką odpowiedź dał mu Pan Jezus? –  (zachowaj przykazania)

- O jakich przykazaniach mówił Pan Jezus?

(dzieci wymieniają znane im przykazania – katecheta rozdaje rozsypankę z niewiadomą o numerze tego przykazania –  PRACA W GRUPACH - dzieci składają układankę i dopisują numer przykazania

-           Dokąd prowadzą nas przykazania? – do  nieba - życie wieczne

-           Jak możemy nazwać przykazania, które prowadza nas do nieba? – drogowskazy

-           Co się stanie, jeśli człowiek zlekceważy jakiś drogowskaz? – popełni grzech, zgubi drogę, nie osiągnie życia wiecznego

 

Ø        Pan Jezus przypomina nam przykazania, które Pan Bóg dał ludziom już wcześniej.

-  Po jakim wydarzeniu Bóg dał ludziom przykazania?

-  gdzie? (na górze Synaj)

-  przez kogo?  (Mojżesza)

-           na czym były spisane przykazania? (na kamiennych tablicach)

-           Do kogo odnoszą się przykazania ? (do Boga i do ludzi)

-           Które przykazania odnoszą się do Boga? (I-III)

-           Które przykazania odnoszą się do ludzi?  (IV-X)  

Praca w grupach - dzieci porządkują przykazania na tablicach – katecheta rozdaje serca, na nich wypisana jest treść przykazań – dzieci układają drogę

 

Ø        Czasem zastanawiamy się, które z tych przykazań jest najważniejsze. Taki problem miał też pewien uczony, który spotkał Pana Jezusa. Posłuchajcie co Pan Jezus odpowiedział.

Czytanie tekstu Mt. 22, 36-39 –     (kartki dla poszczególnych grup)

«Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?» On mu odpowiedział: «Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie.  Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego.

 

(napisy – dajemy na poszczególne tablice – BĘDZIESZ MIŁOWAŁ PANA BOGA SWEGO CAŁYM SWOIM SERCEM, CAŁA SWOJA DUSZA I CAŁYM SWOIM UMYSŁEM.

To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego. BĘDZIESZ MIŁOWAŁ SWEGO BLIŹNIEGO JAK SIEBIE SAMEGO.

Jak myślicie, co to znaczy, że to przykazanie jest najważniejsze? -  (wypowiedzi dzieci)

- Co to znaczy kochaj bliźniego jak siebie samego?

- Kto jest naszym bliźnim?

 

Ø        Katecheta podsumowuje wypowiedzi dzieci:

Jezus mówi nam że najważniejsza jest miłość do Boga i do drugiego człowieka. Mówi, że powinniśmy kochać Boga ponad wszystko, a innym ludziom czynić najlepiej jak potrafimy, tak, jak byśmy chcieli, aby nam czyniono.

Ø        W innym miejscu Ewangelii Pan Jezus dodaje, ze powinniśmy się miłować wzajemnie tak jak On nas umiłował. PRZYKAZANIE NOWE DAJE WAM ABYŚCIE SIĘ WZAJEMNIE MIŁOWALI TAK JAK JA WAS UMIŁOWAŁEM.

Znaczy to, że powinniśmy wiele poświecić dla drugiego człowieka.

W jaki sposób Jezus pokazał, że nas bardzo kocha? (oddał za nas swe życie)

To znaczy, że wypełniając Boże przykazania musimy kierować się przede wszystkim miłością. Również, dlatego przykazania wypisane są w sercach.

PRACA DZIECI

Ø        Katecheta pokazuje ilustracje – dzieci wybierają; prezentują przykazania przez nie przeczytane; omawiają na podstawie wybranego przykazania, kiedy zachowuje się to przykazanie.

Ø        Katecheta rozdaje słoneczka z podobnymi wypowiedziami – dzieci dostosowują ich treść do odpowiedniego przykazania wypisanego w sercu.

(przy szóstym przykazaniu – piosenka – Czy wy wiecie, ze jesteście świątynią...

 

Ø        (omówienie powstałej drogi do nieba –wypowiedzi dzieci).

Piosenka Wy jesteście na ziemi światłem mym...

PODSUMOWANIE

Każdy z nas pragnie osiągnąć życie wieczne. Podziękujmy Panu Jezusowi za przykazania, które jak drogowskazy prowadzą nas do nieba. Powiedzmy Mu w ciszy, że Go pragniemy słuchać i zachowywać każde z jego przykazań  (modlitwa w ciszy).

 

ARKUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJĄCEJ

Cel hospitacji:

Zdiagnozowanie umiejętności katechizowanych uczniów w zakresie:

- rozumienia treści przykazań

- rozpoznania prawdy, ze  są one darem Boga i wyrażają się w miłości Boga i bliźniego.

- sprawdzenie praktycznej umiejętności kojarzenia poszczególnych przykazań w konkretnych sytuacjach

życiowych

 

Standardy wymagań

Wskaźniki -kryteria

K C

Poziom umiejętności

Uczeń:

1. zna i rozumie znaczenie znaków, jako umownych symboli towarzyszących życiu człowieka

 

3. – pamięta i rozumie

przykazania Boże

- rozumie, że przykazania Boże są bezpieczną drogą prowadzącą do Boga

 

 

 

 

 

 

 

4.- wie, że wszystkie przykazania zawierają się w przykazaniu miłości Boga i bliźniego

 

 

5.- pamięta i rozumie  przykazanie miłości Boga i bliźniego

 

 

 

6.- wymienia biblijne przykłady miłości bliźniego

Uczeń:

- właściwie interpretuje znaki komunikacyjne

- potrafi odróżnić znaki komunikacyjne od innych umownych znaków

 

- zna treść 10 przykazań

- zna wydarzenia biblijne dotyczące historii Narodu Wybranego obejmujące okres od niewoli egipskiej do wejścia Izraelitów do Ziemi Obiecanej

- rozumie sens każdego z przykazań

- rozumie, że Dekalog jest darem Boga, aby chronić człowieka przed złem

- potrafi powiedzieć, jakie znaki prowadzą nas w drodze do Boga Ojca

- właściwie interpretuje umowne „znaki” w drodze do Ojca

 

- umie uszeregować przykazania na dwóch tablicach

- potrafi scharakteryzować treści każdej

   z tablic dekalogu

 

 

- potrafi opisać, na czym polega postawa      miłości

- potrafi rozróżniać dobro i zło  (co sprzeciwia się zasadom zawartym w Dekalogu, a co jest zgodne z przykazaniami)

 

- pragnie postępować zgodnie z przykazaniem miłości Boga i bliźniego na wzór Pana Jezusa

 

B

C

 

 

A

A

 

 

 

B

B

 

C

 

C

 

 

B

 

C

 

 

 

C+D

 

C

 

 

 

D

 

P

 

P

 

 

P

 

 

P

 

 

P

 

P

 

 

 

P

 

P

 

 

 

PP

 

 

 

 

 

PP

 

Skala oceny:      Bardzo dobrze ++;    wystarczająco +;      niezadowalająco - ;

Uwagi nauczyciela:

1. Zwracam uwagę na prawidłową wypowiedź uczniów

2. Wprowadzam elementy integrujące nauczanie religii z edukacją polonistyczną i historyczną; wykorzystuję edukację motoryczno-zdrowotną (ruch, śpiew z gestykulacją).

3. Pragnę pobudzić dzieci do wyrażania religijnych uczuć radości, wdzięczności przez śpiew, a także

    uczyć postawy modlitwy.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin