Temat : Modlitwa w życiu chrześcijanina.
Cele ogólne - ukazanie roli modlitwy w życiu i działalności Jezusa.
- zapoznanie z wybranymi wypowiedziami i wskazaniami na temat modlitwy.
Cele operacyjne: uczeń:
● podaje, że modlitwa Pana Jezusa jest wzorem naszej
modlitwy,
● poznaje teksty Pisma Św. o modlitwie
● analizuje przeczytane fragmenty Pisma Św.
● wyjaśnia jaką rolę odgrywała modlitwa w życiu Pana
Jezusa,
● wymienia rady dotyczące modlitwy
jakich udziela nam Pan Jezus,
● określa modlitwę jako rozmowę i spotkanie z Bogiem,
● dokonuje refleksji nad własną modlitwą,
● wskazuje wartość modlitwy we własnym życiu.
Metody: ekspozycja, opowiadanie, rozmowa kierowana, praca w grupach
Środki dydaktyczne: plansza z ilustracjami. Pismo Św., magnetofon z płytą piosenek, puzzle dla poszczególnych grup, karteczki do napisania modlitw.
Rozpoczęcie katechezy Śpiew: Duchu Św. przyjdź
Wprowadzenie w atmosferę dzisiejszego spotkania.
Zwiastunem dzisiejszej katechezy będzie kilka ilustracji.
/ Pokazanie planszy na której są obrazki przedstawiające modlitwę ?
- Co przedstawiają poszczególne ilustracje?
/ Dzieci podchodzą i omawiają /
-Czym powinna być nasza modlitwa?
Posłuchajcie: Pewien człowiek zachorował. Jego proboszcz przyszedł go odwiedzić. Kiedy tylko wszedł do pokoju chorego, od razu dostrzegł puste krzesło ustawione obok łóżka, na które chory patrzył i uśmiechał się. Ksiądz zapytał dlaczego uśmiecha się patrząc na to puste krzesło. Starszy pan odpowiedział: Wyobrażam sobie, że na tym krześle siedzi Pan Jezus i za nim ksiądz przyszedł rozmawiałem z Nim. Przez długie lata uważałem modlitwę za coś bardzo trudnego, aż pewien mój przyjaciel powiedział, że modlitwa to rozmowa z Jezusem. I teraz wyobrażam sobie Jezusa siedzącego naprzeciw mnie na krześle, mówię do Niego i słucham, co On mi odpowiada. I nie mam już żadnych trudności z modlitwą.
Wróćmy do pytania Czym powinna być nasza modlitwa?
- Rozmową z Bogiem , zjednoczeniem z Bogiem……..
Sami się modlicie, obserwujecie innych ludzi modlących się, spróbujcie określić kiedy najczęściej się modlimy i czego dotyczy nasza modlitwa?
Wypowiedź dzieci………
Zapowiedź tematu
Podsumowanie: zwykle modlimy się przed ważnym wydarzeniem. Gdy czeka nas coś trudnego. Modlimy się o dobre oceny, dobre zachowanie, uniknięcie zła, nieszczęścia. Modlimy się, aby Bogu dziękować, prosić o potrzebne dary dla siebie i innych, o zdrowie.
Nasuwa się więc pytanie Jaka powinna być nasza modlitwa? To będzie tematem dzisiejszego spotkania. Zapiszcie : „ MODLITWA W ŻYCIU CHRZEŚCIJANINA.”
Rozwinięcie
Tak jak na każdej katechezie staje przed nami Pan Jezus. Dziś będzie dla nas wzorem modlitwy.
- Obraz Jezusa modlącego się umieszczamy na tablicy.
- W których Księgach Pisma Św. czytamy o modlitwie Jezusa?
- Wymieńcie autorów Ewangelii.
Czytając Ewangelię znajdujemy wiele obrazów przedstawiających modlącego się Jezusa. Uczniowie Jezusa często byli naocznymi świadkami Jego pięknej modlitwy. Dlatego pewnego dnia jeden z uczniów skierował bardzo ważną prośbę do Jezusa dotyczącą modlitwy. Zapisał to Św. Łukasz . Te słowa, które odczytamy niech dziś staną się także naszą prośbą:
Łk 11, 1 Czytanie przez ucznia
„ Gdy Jezus przebywał w jakimś miejscu na modlitwie i skończył ją, rzekł jeden z uczniów do Niego Panie, naucz nas modlić się, jak Jan nauczył swoich uczniów”
- O co prosił uczeń Jezusa?
Umieszczamy na tablicy napis „Panie, naucz nas modlić się”
Kochane dzieci Pan Jezus modląc się, rozmawiał ze swoim Ojcem, słuchał co Bóg mówi do Niego. Zapamiętaj modlitwa to rozmowa, mówisz Ty, ale słuchasz co w sercu mówi do Ciebie Bóg, tak jak czynił to pewien chory człowiek, o którym wam mówiłam na początku katechezy. A teraz dla lepszego zrozumienia:
Przykład: Dwóch uczniów wychodzi z klasy. Kładziemy na podłodze kilka przeszkód. Wprowadzamy 1 ucznia z zawiązanymi oczami i każemy mu przejść. Idąc będzie wchodził na przeszkody, ciężko będzie mu przejść. Wprowadzamy 2 ucznia ze swoim przewodnikiem, który daje mu wskazówki jak iść, by ominąć przeszkody. Idzie bez problemu i dochodzi do końca.
- Dlaczego Wojtek miał trudności z pokonanie wyznaczonej drogi?
- Dlaczego Michał szedł pewnie i bez problemu doszedł do końca?
- Jak ten przykład dopasujemy do naszej rozmowy o modlitwie?
Wiemy już, że modlitwa to także słuchanie Boga, a nie tylko moje mówienie. Zapytajmy Jezusa jakich udzieli nam rad, by każda nasza modlitwa była coraz piękniejsza.
Zawołajmy więc przed dalszą naszą pracą: PANIE NAUCZ NAS MODLIĆ SIĘ.
Praca w grupach: wyjaśnienie
Grupa 1, 2, 3, 4 ,5 Na podstawie tekstów Pisma Św. wypiszemy rady Pana Jezusa dotyczące modlitwy.
Na kartkach macie wypisane teksty z Pisma Św. i polecenie. W kopertach hasło do ułożenia.
Grupa 1 Mt 6, 5-6
„Gdy się modlicie nie bądźcie jak obłudnicy. Oni lubią w synagogach i na rogach ulic wystawać i modlić się, żeby się ludziom pokazać. Ty zaś gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca Twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój który widzi w ukryciu, odda tobie.”
Jakiej rady dotyczącej modlitwy udziela nam Pan Jezus?
MÓDL SIĘ NIE NA POKAZ , ALE Z MIŁOŚCI DO BOGA. / To zdanie otrzymuje grupa w kopercie jako puzzle układa je i odczytuje. A następnie umieszczają na tablicy /
Grupa 2 Mt 6, 7-8
„ Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na swe wielomówstwo będą wysłuchani. Nie bądźcie podobni do nich . Albowiem wie Ojciec wasz, czego wam potrzeba, wpierw zanim Go poprosicie.”
UNIKAJ WIELOMÓWSTWA BÓG ZNA TWOJE SERCE WIE CZEGO CI POTRZEBA . / To zdanie otrzymuje grupa w kopercie jako puzzle układa je, odczytuje i wyjaśnia. A następnie umieszczają na tablicy
GRUPA 3 Mk 11, 25
„ A kiedy stajecie do modlitwy, przebaczcie, jeśli macie co przeciw komu, aby także Ojciec wasz, który jest w niebie przebaczył wam przekroczenia wasze,”
PRZEBACZ BLIŹNIM Z GŁĘBI SERCA – BÓG PRZEBACZY TOBIE . / To zdanie otrzymuje grupa w kopercie jako puzzle układa je , odczytuje i wyjaśnia. A następnie umieszczają na tablicy /
GRUPA 4 Łk. 11, 9-10
„ A ja Wam powiadam: Proście, a będzie wam dane, szukajcie a znajdziecie, kołaczcie a otworzą wam. Każdemu bowiem, kto prosi otrzymuje, kto szuka znajduje, a kołaczącemu otworzą.
MÓDL SIĘ WYTRWALE / To zdanie otrzymuje grupa w kopercie jako puzzle układa je odczytuje i wyjaśnia. A następnie umieszczają na tablicy /
GRUPA 5 Łk 18, 14
„Powiadam wam: Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony.”
MÓDL SIĘ Z POKORĄ , NIE WYWYŻSZAJ SIĘ / To zdanie otrzymuje grupa w kopercie jako puzzle układa je odczytuje i wyjaśnia. A następnie umieszczają na tablicy /
Praca w grupach, po 5 minutach lider grupy referuje ich pracę .
Podsumowanie pracy w grupach. Patrząc na tablicę widzimy przepiękne rady Jezusa, / czytam je kolejno /które będziemy starać się wprowadzać w codzienność naszego życia. Pamiętajmy jak nam będzie trudno, to zwracajmy się tak jak apostołowie z prośbą: Panie naucz nas się modlić.
Rachunek sumienia:
Pan Jezus zwraca się do Boga z miłością, ufnością, z pokorą. Jego modlitwa to nieustanna rozmowa z Bogiem.
Chwila ciszy : Pomyśl: Jesteś Dzieckiem Bożym. Jezus wzywa cię, abyś do Boga zwracał się jak do Ojca. A ty, jak się modlisz? Może zapominasz o modlitwie? Twoja modlitwa powinna być serdeczną rozmową z Bogiem. Jak często próbujesz zwracać się do Boga własnymi słowami? Poprośmy Aktem miłości, aby w naszej modlitwie było więcej miłości Boga.
Ocena pracy uczniów:
Wasza praca w grupach była bardzo aktywna, patrząc na wykonane polecenia była także wykonana dokładnie i estetycznie.
Jakie jest hasło programu katechetycznego na ten rok szkolny?
- OTOCZMY TROSKĄ ŻYCIE.
Jakie podjęliśmy postanowienie do realizacji tego hasła?
- objęliśmy modlitwą dzieci nienarodzone.
Na czym polega ta modlitwa?
-mówimy codziennie dziesiątek różańca i jakiś dobry uczynek.
Patrząc na rady Jezusa dotyczące modlitwy, pomyślcie którą wypełniamy?
- módl się wytrwale.
Do tej rady Jezusowej aktualne będą też słowa o modlitwie Św. Ojca Pio „modlitwa jest najlepszą bronią jaką mamy”. Módlmy się więc wytrwale, a na pewno dobro zwycięży i uratujemy tak wiele dzieci. Będą cieszyć się życiem i wielbić Boga Ojca na modlitwie, tak jak czynimy to my.
Utrwalenie
- Kto jest dla nas wzorem modlitwy?
- Jakich rad dotyczących modlitwy udziela nam Pan Jezus?
- Czym powinna być modlitwa w naszym życiu?
-Zrobię postanowienie, by moja modlitwa była przepełniona miłością do Boga.
Praca w zeszycie ćwiczeń
Z tablicy przepisują rady do notatnika w ćwiczeniu.
Wyjaśnienie i zadanie pracy domowej.
Z wcześniejszej katechezy o modlitwie powiedzcie jakie są rodzaje modlitw:
Dziękczynna, prośby, uwielbienia, przeproszenia.
Dostaniecie teraz karteczki z napisanym początkiem modlitwy, a waszym zadaniem w domu będzie skończyć w formie krótkiego SMS:
Boże dziękuję Ci….
Boże Ojcze uwielbiam…
Panie Boże przepraszam ….
Dobry Boże proszę ….
Kochany Boże dziękuję Ci….
Popatrzcie na karteczki. Kto z was dałby przykład swojej modlitwy?
Zakończenie: Kochane dzieci Ewangelia ukazuje nam także Maryję, która trwała na modlitwie, jej całe życie było zjednoczeniem z Bogiem Ojcem. Dlatego też na zakończenie dzisiejszego spotkania wyśpiewajmy, że z miłością i wiarą idziemy do Maryi, która jak dobra mama wysłucha, pocieszy i wstawi się w naszych potrzebach u swego Syna Pana Jezusa.
Śpiew:
1.Modlitwą Różańcową każdy dzień nasz żyje
prosi i dziękuje, zaprasza Maryję.
Pan Jezus się cieszy, gdy modlą się dzieci
z Kółek Różańcowych dobro wszystkim świeci.
Ref. Do Ciebie idziemy jak do swojej mamy
Z radością nas witasz wtedy gdy śpiewamy
Światło łaski dajesz kiedy coś nas boli
Chwała Tobie Pani z Synem przy nas stoisz.
2. Modlitwą Różańcową każdy dzień nasz żyje
Za ziarenkiem ziarnko chwali wciąż Maryję.
Płynie wprost do nieba, bo szczere są słowa
Panu Bogu miłe sercem chcą dziękować.
Rady dotyczące modlitwy umieszczone w załącznikach należy pociąć na kawałki, by powstały puzzle do złożenia.
S. Barbara Łukawska
Zespół Szkół Samorządowych Nr 1 w Opocznie.
3
gloriave