Serdecznie witamy Rodziców i dzieci na łamach naszej przedszkolnej gazetki. Minęły pierwsze miesiące wspólnych zabaw w przedszkolu. Do wesołej grupy Koralików dołączyło 7 nowych przedszkolaków- szybko zaklimatyzowały się w naszym przedszkolu i czują się z nami dobrze .Razem spędzamy w przedszkolu miłe chwile, poprzez zabawę uczymy się wielu ciekawych rzeczy.
W naszej grupie nie ma czasu na nudę!!!
W tym miesiącu będziemy:
1.Uczyć się określania pogody i poprawnego nazywania zjawisk atmosferycznych towarzyszących późnej jesieni
Zwracać uwagę na właściwe ubieranie się w zależności od pogody.
2.Dowiemy się jakie znaczenie dla zdrowia ma dbanie o czystość osobistą(mycie rąk, twarzy, zębów, wycieranie nosa).
Opanowywać będziemy umiejętności związane z samodzielnym ubieraniem się, kulturalnym i samodzielnym jedzeniem.
3.Bedziemy uczyć się jak pomagać innym , dowiemy się jakie znaczenie ma używanie zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach .
4.Będziemy poznawać różnych bajkowych przyjaciół- dowiemy się również jak dbać o książki i prawidłowo z nich korzystać.
„Cała Polska czyta dzieciom”
W listopadzie zapraszamy chętnych Rodziców do czytania dzieciom bajek- można przychodzić codziennie po obiedzie w godzinach
12.30- 13.00 lub przed podwieczorkiem od 14 do 14.30.
Bardzo byłoby nam miło gdyby każdy Rodzic znalazł wolną chwilkę. To wielka frajda dla dzieciaków gdy mama albo tato czytają bajki w przedszkolu.
Prosimy o skontaktowanie się z nauczycielką w celu ustalenia terminu.
Serdecznie zapraszamy!!!
Nauczymy się:
„Grzeczne słówka” -piosenka
1 Dziękuję, przepraszam i proszę.Trzy słówka za trzy małe grosze.I grzeczny królewiczI grzeczna królewnaZnają te słówka, na pewno.
Ref. Trzy słówka za małe trzy grosze.Dziękuję, przepraszam i proszę.
2 To przecież niewiele kosztuje,Gdy powiesz uprzejmie dziękuję.Korona ci z głowyNie spadnie na pewno.Nawet, gdy jesteś królewną.
„Moje książki” -wiersz
1. Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce,
myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
2. Czasem książki czyta mama,
Bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
O szerokim pięknym świecie.
3 O roślinach, o zwierzętach
O dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte
A więc je do ręki bierz.
„Hop do wanny”-piosenka
Ciepła woda z kranu leci
Chlapie i zaprasza dzieci
Ref: Pucu, pucu, chlapu, chlapu
Na co jeszcze czekasz gapo?
Hop do wody, hop do wanny
Już brudasek wykąpany
Mydło w wodzie już się kręci
Umyj nogi, umyj ręce
Ref: Pucu, pucu…..
Gąbka lekka, tak jak puszek,
Wyszoruje plecy, brzuszek
Ref: Pucu, pucu……..
Dla mamy i taty!!!
Jak wychowywać nasze dziecko?„W życiu każdego człowieka ważne są trzy rzeczy.Pierwsza z nich to być dobrym.Druga - to być dobrym. Trzecia – to być dobrym.”Henry James
Z pytaniem o to, jak wychować dziecko, by wyrosło na dobrego człowieka, borykają się wszyscy rodzice. Co powinniśmy zrobić, jako rodzice i nauczyciele, aby jak najlepiej przekazać pokoleniu naszych dzieci i uczniów przekonania, którym hołdujemy?Niezwykle ważne jest, byśmy rozmawiali z naszymi dziećmi o wyznawanych przez nas wartościach. Możemy w ten sposób sprawić, że wyrosną z nich ludzie zdolni do większej cierpliwości, troskliwości, wrażliwości, sumienni i życzliwi. Dzieci bywają bardziej zainteresowane tym, co właściwe, a co złe, co jest wadą, a co zaletą niż to sobie uświadamiamy.Istotną rolę w wychowaniu odgrywają wykłady i rozmowy poświecone kwestiom dobra i zła, lektura i dyskusje na temat przeczytanych książek, karcenie złego zachowania.Najistotniejsze jednak w kształtowaniu osobowości dziecka są zwykłe codzienne zdarzenia, których jest ono świadkiem.Pamiętajmy, że dzieci uważnie obserwują nas dorosłych.Później w swoim postępowaniu stosują się do wskazówek, których im, mniej lub bardziej świadomie udzieliliśmy, zachowując się tak, a nie inaczej.Nasz charakter wyraża się w działaniu, w sposobie życia, nie da się go ukryć przed dziećmi. One śledzą nasze zachowanie, nasze kontakty z innymi, chłonąc to co widzą. Zapamiętują te obserwacje i doświadczenia.Krótkie opowiadanie Lwa Tołstoja pomoże nam zrozumieć jak przykład przemawia do wyobraźni dziecka.
Opowiadanie to nosi tytuł: „Stary dziadek i wnuczek”.
"Dziadek postarzał się bardzo. Nogi odmawiały mu posłuszeństwa,na oczy nie widział, na uszy nie słyszał, zębów nie miał. I kiedy jadł, jedzenie wyciekało mu z ust. Syn i synowa nie pozwolili mu siadać do stołu, musiał jadać za piecem.Pewnego razu dali mu barszczu w misce. Chciał ją posunąć, ale upuścił i stłukł. Synowa zaczęła pomstować na starego, że psuje im wszystko w domu i tłucze miski, i oświadczyła, że odtąd będzie dostawał obiad w szafliku.Stary westchnął tylko i nic nie powiedział.Kiedyś mąż i żona siedzą sobie w domu i widzą, że się ich synek bawi na podłodze deszczułkami – coś majstruje. Ojciec pyta:” Co ty robisz, Misza?”A Misza na to: „Robię szaflik, tato. Jak oboje będziecie starzy, będę wam dawał jeść w tym szafliku”.Mąż i żona spojrzeli po sobie i rozpłakali się. Wstyd im się zrobiło, że tak krzywdzili staruszka; od tego czasu sadzali go przy stale i usługiwali mu."W odpowiedzi na to trudne pytanie „Jak wychowywać nasze dziecko? może nam pomóc fragment przemyśleń DIANE LOOMANS
„Gdybym mogła od nowa wychowywać dziecko,Częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania, Mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt,Zamiast patrzeć stale na zegarek, patrzyłabym na to, co robi,Wiedziałabym mniej, lecz za to umiałabym okazać troskę,Robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców, Przestałabym odgrywać poważną, a zaczęła poważnie się bawić, Przebiegłabym więcej pól i obejrzała więcej gwiazd,Rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała,Rzadziej byłabym nieugięta, a częściej wspierała,Budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero potem dom,Nie uczyłabym zamiłowania do władzy, lecz potęgi miłości….”
Zagadki dla taty i dziecka!
Zagadki to przyjemna a zarazem bardzo pożyteczna forma zabawy dla dziecka. Idealna zarówno na spacer po parku, daleką podróż pociągiem czy też miły sposób na wieczorna wyciszenie dziecka przed snem. Odgadywanie zagadek uczy dzieci myślenia, analizowania tekstu, porządkuje ich wiedzę o świecie, zachęca do zdobywania coraz większej wiedzy ale przede wszystkim bawi. Czterolatek powinien podejmować próby ich rozwiązywania –zapraszamy do wspólnej zabawy!
Można wtedy jechać na nim, kiedy kręci się nogami. (rower)
Chcesz popływać po jeziorze? Z wiatrem iść w zawody możesz! Gdy ma żagiel albo wiosła, będzie cię po fali niosła. (łódka)
Ma czuprynę „na jeża”, jest grupy lub cienki. Kiedy chcesz coś namalować, bierzesz go do ręki. (pędzel)
Kolorowa tanecznice tańczą po papierze, ostre główki mają, jak się nazywają? (kredki)
Gdy go odkręcę, umyję ręce. (kran)
Oszklone ma ramki, wiszą w nim firanki. (okno)
Cztery nogi, jeden blat, gdyby nie on, gdzie byś jadł? (stół)
Jak to narzędzie się zowie, co gwoździe bije po głowie? (młotek)
Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje, bo ręką zatrzyma auta i tramwaje? (policjant)
Kto pracuje w hełmie, pnie się po drabinie, kiedy płonie ogień i gdy woda płynie? (strażak)
Opracowanie na podstawie książki „Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów” E. Schoplera, R. J. Reichlera i M. Lansing.Kiedy malec powinien zacząć się posługiwać nożem i widelcem? Czy to źle, jeśli w jakiejś dziedzinie jest daleko w tyle za rówieśnikami? Niełatwo jednoznacznie określić, że „trzylatek powinien to, a czterolatek tamto”. Po pierwsze każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Po drugie testy i tabele rozwojowe różnią się między sobą w szczegółach, trzeba więc traktować je z ostrożnością. To nie jest źle, gdy maluch czegoś nie robi. Po prostu warto się jemu przyjrzeć, by wiedzieć, z czym radzi sobie świetnie, a w czym warto mu pomóc. Trzeba przy tym pamiętać, że malec nie nauczy się niczego, np. posługiwania się sztućcami, „sam z siebie” – zdobędzie tę umiejętność, jeśli będzie miał okazję i czas na ćwiczenia. Odpowiadając na każde z poniższych pytań , wybierz jedną z trzech możliwości:A - Tak, robi to.B - Robi to z pomocą, próbuje.C - Nie robi tego.
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
Utrzymuje równowagę, chodząc po krawężniku lub belce na placu zabaw? A B C Wykonuje pięć podskoków jeden po drugim? A B C Wspina się na drabinki? A B C
Potrafi stać na jednej nodze A B C
SPRAWNOŚĆ MANUALNA I KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
Prawidłowo trzyma przybory do rysowania, wycinania A BC
Wycina proste kształty? A B C
Rysuje postać człowieka? A B C Robi budowle z klocków? A B C
Rozpoznaje przedmioty dotykiem (np. ukryte w woreczku)? A B C CZYNNOŚCI POZNAWCZE
Zna swój wiek i adres? A B C Umie nazwać podstawowe kolory? A B C Łączy nazwę z kolorem? A B C Układa widokówkę pociętą na 4-6 części? A B CDostrzega błędy na rysunku (np. but na ramieniu postaci)? A B C Pamięta zbiór trzech przedmiotów i zauważa, którego brakuje? A B C Odróżnia płeć? A B C
SAM ODZIELNOŚĆ
Sprawnie posługuje się sztućcami? A B C Jest całkowicie samodzielny w toalecie? A B C Myje się, szczotkuje zęby (bez nadzoru)? A B C Próbuje wytrzeć nos? A B C Pomaga w domowych pracach (na polecenie)? A B C
ROZUMIENIE MOWY I MOWA CZYNNA
Rozumie pojęcia „obok, pomiędzy, nad”? A B C Używa zdań złożonych opowiadając obrazek ? A B C Rozumie i próbuje rozwiązywać zagadki? A B CPotrafi ułożyć obrazki( 2 obrazki) w historyjce obrazkowej i wyciąga wnioski? A B C
ROZWIĄZANIE Większość odpowiedzi A: oznacza, że twoje dziecko rozwija się harmonijnie i odpowiednio do wieku. Większość odpowiedzi B: możliwe, że przewidziane dla tego wieku umiejętności maluch mógłby już wykonywać. Zatroszcz się o to, by miał okazję do większej ilości ćwiczeń. Pokazuj mu, jak coś zrobić, pomagaj, ale staraj się, by robił to samodzielnie. Większość odpowiedzi C: ten wynik może świadczyć o tym, że smyk potrzebuje pomocy. – Czasem rozwój malca jest nieharmonijny, np. dobrze radzi sobie w jednej sferze (szybko zapamiętuje, ale źle rysuje) – mówi Anna Marczewska-Stręk, psycholog. Trzeba cieszyć się tym, co maluch potrafi, ale warto zainteresować się także dziedziną, z którą ma problemy (człowiekowi potrzebna jest sprawność we wszystkich sferach życia). Im wcześniej zaczniesz pracować nad tym, co sprawia kłopot, tym większa jest szansa, że dogoni rówieśników.
BORYC