Samowychowanie w pedagogice personalistycznej.pdf

(82 KB) Pobierz
87785954 UNPDF
Paradoksalnie można by powiedzieć, że najlepszy wychowawca to taki mistrz, który staje
się niepotrzebny.
Romuald Rybicki
Personalizm (od łac. persona – osoba) jest kierunkiem we współczesnej filozofii katolickiej,
opartym na założeniu, że najwyższą wartością świata stworzonego przez Boga jest osoba, pojęta
jako byt fizyczny, psychiczny i duchowy, obdarzony samoświadomością i wolą. Narodził się on we
Francji, w dwóch wersjach: Jacques’a Maritaina, silnie przesyconego teologią oraz Emmanuela
Mouniera, wersji bardziej filozoficznej i postępowej.
Filozofia personalistyczna była próbą chrześcijańskiej interpretacji humanizmu. Jej przedstawiciele
starali się przeciwstawić liberalizmowi europejskiemu, który stawiając człowieka w centrum
wszechświata, wyrządził ludzkości wiele krzywd. Teorie rozpowszechniane bowiem przez
postmodernistów spowodowały, że człowiek odarty został z tajemnicy i wyjątkowości, a jego
zachowanie i sposób wyrażania siebie był tylko wynikiem działania fatalistycznie pojmowanych
instynktów.
Kierunek ten był również dość nieprzychylnie nastawiony do wypaczenia chrześcijańskiego hasła
„memento mori”. Wywyższenie Boga z pominięciem Jego ludzkiej natury doprowadziło bowiem
do ukazania człowieka jako istoty zhańbionej i grzesznej. W rezultacie humanizm z ideą równości,
wolności i szacunku dla człowieka był swego rodzaju buntem przeciwko średniowiecznemu
twierdzeniu, że godność osoby można odczytać wyłącznie w perspektywie jego śmierci, czyli
bliskiego spotkania z Bogiem.
Pragnieniem personalizmu było zatem nowe ukazanie godności człowieka poprzez przywrócenie
mu autentycznej więzi z Bogiem. Było to swego rodzaju „ochrzczenie” humanizmu. Wyrażając
dezaprobatę wobec kultury, która zafascynowana jest techniką i narzędziami, personaliści nie tylko
chcieli ukazać potrzebę duchowości w życiu człowieka, ale również uzmysłowić, że człowiek jest
istotą rozumną, autonomiczną i piękną.
Zdaniem Wojciecha Chudego główne cechy personalizmu to podkreślenie faktu, że osoba ludzka
jest najdoskonalszym bytem stworzonym, który żyje w świecie nie tylko przedmiotów, ale przede
wszystkim wartości. Według lubelskiego filozofa personalizm przedstawia osobę jako byt otwarty
na wspólnotę oraz byt aktywny, który poprzez czyn i rozwijanie tkwiącego w nim potencjału
realizuje swoje człowieczeństwo.
Filozofia ta jest filozofią nawołującą do aktywności. Zauważa bowiem, że osoba ujawnia się
poprzez czyn. W czynie dostrzec można najważniejsze cechy człowieka – rozumność, wolność,
odpowiedzialność. Z drugiej strony zaznacza, że godność przysługuje każdemu człowiekowi, nie
tyle z racji jego czynów, ile z samego faktu bycia osobą.
Personalizm mocno akcentuje pojęcie wolności, które nierozerwalnie łączy z odpowiedzialnością.
Człowiek jest wolny, to znaczy ma możliwość wyboru określonych wartości, które mają wpływ na
jego życie. Jednak wolność rozumiana jako dowolność jest tylko pierwszym jej etapem. Drugim,
doskonalszym, jest uzmysłowienie sobie faktu, że wolność jest również wezwaniem do czynów nie
zagrażających egzystencji człowieka w bliższej lub dalszej perspektywie.
W ten sposób, poprzez uwydatnienie znaczenia wolności, personalizm sugeruje, że
odpowiedzialność jest wartością odpowiadającą naturze człowieka. Skoro bowiem osoba jest bytem
rozumnym, nie powinna realizować czynów, które mogą zagrażać jej szczęściu. Ten postulat
wynika z godności człowieka, który nie tłumiąc, ale ograniczając i uszlachetniając popędy, afirmuje
samego siebie.
Samowychowanie jest więc jednym z podstawowych zasad pedagogiki personalistycznej. Proces
wychowania jest bowiem procesem dwupodmiotowym, w którym spotykają się dwie niezależne,
wolne i rozumne osoby – nauczyciel i uczeń. Stosunek pedagoga do dziecka nie może więc polegać
na prostym przekazywaniu wiedzy i umiejętności, ponieważ prawdziwe wychowanie powinno
dążyć do tego, aby to samo dziecko chciało się doskonalić.
Sugerowanie dziecku, że powinno dążyć do rozwijania swojego potencjału, nie może się
oczywiście opierać na przymusie i bezrefleksyjnym stosowaniu nagród i kar. Logiczną metodą jest
tutaj przykład własnego życia oraz traktowanie dziecka nie jako przedmiotu, ale osoby, która siłą
rzeczy sama zainteresowana jest doskonaleniem siebie. Nauczyciel-personalista nie tylko
zobligowany jest do nauczania, ale także do ukazywania dziecku sensu jego życia poprzez
inspirowanie go do twórczości i aktywności.
Taki nauczyciel powinien mieć także świadomość, że nie może być niezbędny. Musi pamiętać, że
celem nauczania nie jest nieustanne przypomnienie dziecku o potrzebie nauki, ale takie
zorganizowanie wychowania ucznia, żeby sam o tym wiedział i czynił to z satysfakcjonującym go
zaangażowaniem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin