Miłosierdzie Boga w liturgii - Eucharystia cz. 2..pdf

(117 KB) Pobierz
oredzie69-2008.p65
14
Orędzie Miłosierdzia 69
MIŁOSIERDZIE BOGA
W LITURGII
EUCHARYSTIA (2)
Rozmowa z s. dr Adelajdą Sielepin z PAT w Krakowie
Eucharystia jest niewyczerpanym źródłem
miłosierdzia, bo jest w niej sam Bóg. Święta Sios-
tra Faustyna przeżywała Eucharystię w perspek-
tywie daru Bożego miłosierdzia, daru niezwykle
bogatego, odsłaniającego miłosierną miłość Boga
w wielu aspektach. Jednym z nich, chyba mało
dziś zauważanym, jest możliwość współofiarowa-
nia z Jezusem swojej codzienności. Co możemy
powiedzieć o tym przejawie Bożego miłosierdzia?
Miłosierdzie Boga objawia się w tym, że
człowiek może nie tylko przebywać w Jego obec-
ności, ale także uczestniczyć w Jego w działa-
niu, w najważniejszym czynie Boga, jakim jest
zbawianie świata. Pan Bóg dzieli się bardzo re-
alnie tą możliwością. Po to właśnie Chrystus staje
się obecny w Eucharystii, żebyśmy mogli w zjed-
noczeniu z Nim właśnie tego czynu dokonywać,
żebyśmy mogli nasze codzienne życie włączyć
w zbawcze dzieło Chrystusa, w dzieło uświęce-
nia i zbawienia siebie i braci. Naucza o tym ostat-
ni Sobór (KDK 39) .
W Eucharystii wspominamy wszystkie dob-
rodziejstwa Boże, których szczytem jest odda-
nie się Jezusa Chrystusa, akt największej miłoś-
ci i uległości, który pobudza nas do wzajemnoś-
ci, do całkowitego oddania się Bogu w miłości.
Bóg daje się nam cały i my też dajemy się cali,
na ołtarzu składamy wszystkie sprawy naszego
życia i samych siebie, by wyrazić nasze przy-
wiązanie, miłość i wdzięczność Panu Bogu. Na-
sze współofiarowanie się z Chrystusem jest więc
też aktem dziękczynienia, bo dziękczynienie jest
właśnie odpowiedzią na dar Boga. Odpowiada-
my oddaniem siebie samych. Żaden dar, który
byśmy przynieśli do Ołtarza, nie jest wystarcza-
jący, żadne nasze zasługi, żadne nasze dobra,
nie są wystarczającym dziękczynieniem za to, co
Bóg czyni dla nas, ponieważ to On sam daje się
nam cały. Tylko w łączności z Nim: „przez Chrys-
tusa, z Chrystusem i w Chrystusie” nasze odda-
nie ma zbawczy sens.
Przy ołtarzu stajemy też jakby w imieniu
tych wszystkich, którzy nawet nie zdają sobie
sprawy z takiej możliwości, jaką jest wspólnota
życia i działania z Bogiem, nie wierzą w Boga,
nie biorą Go pod uwagę w swoim życiu lub po
prostu nie korzystają w pełni z tego daru miło-
sierdzia Bożego, jakim jest Eucharystia. Łącząc
nasze życie z Chrystusem, błagamy o miłosier-
dzie dla nas i całego świata. Eucharystia jest więc
nie tylko świętą przestrzenią, w której otrzymu-
jemy dobra zbawcze, ale także miejscem dla na-
szej najskuteczniejszej aktywności.
W Eucharystii jest jeszcze jeden, niezwykły
przejaw miłosierdzia Bożego – Komunia święta.
Jak Siostra tłumaczy wielkość tego daru katechu-
menom, przecież wielu uczniów opuściło Chrystu-
sa, gdy usłyszało o Eucharystii; powiedzieli „twar-
da jest ta mowa, któż jej słuchać może”?
Słowa Chrystusa wypowiedziane nad chle-
bem i winem: „to jest Ciało Moje…, to jest Krew
Moja…” są rzeczywiście szokujące i powiem
szczerze, że tego się po prostu nie da wytłuma-
czyć. Pan Jezus też tego nie tłumaczył. On tę
Tajemnicę po prostu obwieścił. Tutaj trzeba się
poddać innej wiedzy, innej mądrości, która może
ZMBM www.faustyna.pl
98821452.001.png 98821452.002.png 98821452.003.png
styczeń, luty, marzec 2009
przyjść wraz Duchem Świętym. Pan Jezus mówi,
że Duch Święty przyjdzie i nas pouczy, bo lite-
ra, same sformułowania, wyjaśnienia po prostu
są niewystarczające, gdyż jest to zupełnie inny
poziom wiedzy.
Na szczęście nie musimy polegać tylko na
wyjaśnieniach. W sakramencie chrztu i bierzmo-
wania otrzymaliśmy Ducha Świętego, który od
wnętrza odsłania nam głębię tej tajemnicy, o któ-
rej mówi Chrystus. Dzięki uległości Duchowi
Świętemu możemy przejść z poziomu doczesne-
go, widzialnego, z poziomu ludzkiej logiki na
poziom nadprzyrodzony, na poziom mądrości
Bożej, tej „z góry”. To jest zupełnie nowa ja-
kość, bo choć posługujemy się tymi samymi zna-
kami widzialnymi, jakimi są chleb i wino, to prze-
cież dotykamy już Ciała i Krwi Chrystusa. Tyl-
ko wiara i to światło Ducha Świętego może prze-
nieść nas na nadprzyrodzony poziom myślenia
i przeżywania Eucharystii.
Kiedy przyjmujemy Komunię świętą, to za-
praszamy Chrystusa do swojego życia, by je
przemieniał, uświęcał, czynił je pięknym w czło-
wieczeństwie i chrześcijańskim powołaniu. Choć
Eucharystia ma w sobie moc przebóstwiającą
życie człowieka, to wiemy z obserwacji, że ten pro-
ces nie dokonuje się w tak wielu chrześcijanach,
Komunia święta nie owocuje w ich życiu, nie
zmienia go. Dlaczego?
Czymś najgorszym w naszym życiu chrześ-
cijańskim jest brak wiary. Działa jak ślepota.
Przyjmujemy Chrystusa w Komunii świętej,
a postępujemy tak, jakby Go nie było w naszej
codzienności. Nie potrafimy uwierzyć, że Chrys-
tus żyje w nas i że powinniśmy Mu po prostu
robić miejsce w swoim życiu, stawać się prze-
zroczystymi, czytelnymi świadkami Jego obec-
ności. Dzieje się tak przypuszczalnie dlatego, że
nie ma w ludziach wierzących świadomości re-
alnej obecności Jezusa w ich życiu, Jego miło-
siernej miłości i mocy. Tej świadomości nie da
się osiągnąć tylko przy pomocy jakichś zewnętrz-
nych praktyk, nawet przez bierne uczestnictwo
w Eucharystii. Tu trzeba po prostu rozwijać dary
15
otrzymane na chrzcie świętym, przede wszyst-
kim wiarę, nadzieję i miłość, trzeba przejąć się
tą prawdą, że Chrystus żyje w nas i że On może
wszystko. Wtedy nie będziemy się bali przekra-
czać siebie, bo tę możliwość zapewnia Bóg.
I dopiero wtedy nasze życie będzie się zmienia-
ło. Po to Chrystus z nami został, żebyśmy mog-
li zrobić więcej niż tylko po ludzku jesteśmy
w stanie osiągnąć. Brak współpracy z Jezusem,
z Jego łaską, jest powodem, że Eucharystia tak
mało nas zmienia. Pamiętajmy, że Bóg nie chce
nas wyręczać w niczym, On chce z nami współ-
pracować, On daje nam siebie po to, żebyśmy
mogli z Nim razem, a nie sami, przemieniać sie-
bie i świat. Często brakuje w naszym życiu li-
czenia się na serio ze słowami Chrystusa i przy-
jęcia za prawdę tego, co się wydarza w Liturgii
– nawet nie tylko tego, co Pan Bóg mówi, ale
tego, co się wydarza, co zaistnieje w naszej du-
szy właśnie wskutek eucharystycznego zjednocze-
nia z Chrystusem.
Jak więc korzystać z bogactwa miłosierdzia,
które Bóg daje nam w Eucharystii?
Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym,
ile dóbr nam w niej daje. Najpierw oczyszcza
nas, byśmy byli bardziej dysponowani do wspól-
nego z Nim działania. Potem poucza nas swo-
im słowem. Cała Liturgia słowa prowadzi nas do
tego, abyśmy się potrafili skupić na tej zupełnie
innej mądrości, innej logice życia, która prowa-
dzi do uległego oddania siebie razem z Chrys-
tusem Bogu i ludziom. Konstytucja o Liturgii
mówi, że Eucharystia i w ogóle Liturgia jest czyn-
nością przewyższającą swoją świętością wszyst-
kie inne czynności (KL 7) , czyli mamy w niej
do czynienia z Bogiem, który jest jedyny, świę-
ty i który sam nas przemienia, czyni swymi part-
nerami w dziele naszego uświęcenia i zbawie-
nia. To jest właśnie ta uprzywilejowana sytuacja.
Trzeba tę Tajemnicę wziąć za prawdę i podążać
za tym strumieniem łaski, poprzez który Pan Bóg
nas prowadzi w Duchu Świętym.
Za rozmowę dziękuje
s. M. Elżbieta Siepak ZMBM
ZMBM www.faustyna.pl
98821452.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin