Badania przesiewowe do badania zaburzeń mowy u dzieci dwu- , cztero - , sześcioletnich - Danuta Emiluta - Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys.txt

(29 KB) Pobierz
Danuta Emiluta-Rozya, Halina Mierzejewska, Paulina Atys
BADANIA PRZESIEWOWE
DO WYKRYWANIA ZABURZE� ROZWOJU MOWY
U DZIECI DWU-, CZTERO-1 SZE�CIOLETNICH
Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1995


KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPS
                           Przewodnicz�cy � Jan Pa�czyk Cz�onkowie � Janusz 
Kostrzewski, Maria Nowicka-Kozio�, Andrzej Potocki, Stefan Przybylski,
    Jerzy Stochmia�ek, Gra�yna Walczak 
Sekretarz � Halina Zawistowska-Zacharewicz
ft
Opiniowali:
Prof. dr hab. Andrzej G�ralski 
Prof. dr hab. Barbara Sawa
    Redaktor 
Urszula �api�ska
ISBN 83-902710-2-8
� Copyright by
Wydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1995
Nak�ad 5000 egz.	Ark. druk. 1.	Papier offsetowy kl. III 80 g.
Oddano do sk�adu 16.121994r.	Druk uko�czono w kwietniu 1995r.         Zam�wienie nr 1068/94.
Drukarnia Oficyny Wydawniczej PW, ul. Kopi�ska 12/16, 02-321 Warszawa, tel. 23-39-77


   Mowa, w�a�ciwy jedynie cz�owiekowi spos�b porozumiewania si�, jest te� warunkiem jego 
prawid�owego rozwoju psychicznego. Wszelkie zaburzenie rozwoju mowy u dziecka powoduje 
zaburzenie jego rozwoju psychicznego. Tylko wczesne zasygnalizowanie podejrze� i wczesne wy-
krycie zaburzenia rozwoju mowy u dziecka, a nast�pnie szybka i skuteczna pomoc mog� zapobiec 
temu niebezpiecze�stwu lub chocia�by je zmniejszy�. Troska o to, aby nie dopu�ci� do komplikacji 
prowadz�cych do tragedii, obowi�zuje wi�c ka�d� matk�, wszystkich rodzic�w i opiekun�w dziecka.
   Trzeba przede wszystkim zdawa� sobie spraw� z tego, jakie mog� by� przyczyny nieprawid�o-
wego rozwoju mowy. Wyliczamy okoliczno�ci, na kt�re nale�y zwr�ci� uwag�, poniewa� mo�e si�  
z nimi wi�za� podejrzenie o zaburzenie rozwoju mowy u dziecka:
   1)	w okresie ci��y matka przechodzi�a jak�� infekcj� (jak np. r�yczka, grypa, choroba odzwie- 
rz�ca, toksoplazmoza), zatrucie ci��owe lub inne, przyjmowa�a leki, dozna�a urazu mechanicznego 
lub psychicznego;
   2)	por�d przebiega� z powik�aniami (by� przed�u�ony, zbyt szybki, kleszczowy,  stosowano 
vacuum, matka nie s�ysza�a pierwszego krzyku dziecka, dziecko by�o okr�cone p�powin�, zastoso 
wano cesarskie ci�cie);
3)	ci��a by�a przenoszona lub dziecko urodzi�o si� przed czasem, ze zbyt ma�� wag�;
  4)	w czasie porodu lub bezpo�rednio po porodzie dziecko mia�o zaburzenie oddychania, kr��e 
nia (sinica), by�o w inkubatorze, mia�o siln� ��taczk�, urodzi�o si� w warunkach konfliktu serolo 
gicznego, mia�o zaburzenia metabolizmu;
  

   5)	kt�re� z rodzic�w lub dziecko jest dziedzicznie obci��one np. ki��, g�uchot�, zaburzeniami 
mowy, chorob� psychiczn�;
   6)	dziecko urodzi�o si� ze zniekszta�ceniami w obr�bie g�owy (twarzy, uszu, warg, j�zyka, 
podniebienia, nosogardzieli);
   7)	w okresie poporodowym dziecko przechodzi�o stany zapalne z wysok� temperatur�, przyjmo 
wa�o cz�sto leki, le�a�o d�ugo w szpitalu;
8)	dziecko jest zaniedbane �rodowiskowo.
  Poza tym fakt, �e u dziecka w okresie niemowl�cym zachodzi podejrzenie o nieprawid�owe reakcje 
na zachowanie niewerbalne i werbalne os�b z otoczenia, powinien by� odkryty i obja�niony rodzicom.
   Wczesna fachowa pomoc logopedy i lekarza pozwoli zapobiec utrwalaniu si� stanu gro��cego 
zaburzeniem rozwoju mowy (a w konsekwencji nawet nieprawid�owemu kszta�towaniu si� osobo-
wo�ci dziecka), a tak�e unikn�� ewentualnych b��d�w w dotychczasowym post�powaniu rodzic�w. 
W okresie kiedy u dziecka zaczyna si� ju� czynno�� m�wienia, wczesna fachowa pomoc pozwoli 
zapobiec np. wymuszaniu na nim powtarzania tych g�osek i wyraz�w, kt�rych jeszcze nie potrafi 
ono prawid�owo wym�wi�. Tego rodzaju b��dy wychowawcze mog� prowadzi� do zahamowa� w 
rozwoju psychicznym dziecka.
   Dlatego tak wa�ne jest proponowane przez nas zwr�cenie uwagi na ewentualne uwarunkowania 
zaburze� rozwoju mowy od pocz�tku �ycia dziecka, a tak�e prowadzenie bada� przesiewowych, 
s�u��cych wykrywaniu zaburze� rozwoju mowy, aby ka�de dziecko, kt�re tego potrzebuje, mog�o 
jak najszybciej dozna� w�a�ciwej pomocy. Oczywi�cie, d�u�sza obserwacja prowadzona przez logo-
ped�, do kt�rego dziecko na podstawie wyniku badania przesiewowego powinno by� skierowane,
   

mo�e te� doprowadzi� do ustalenia, �e jedyn� przyczyn� by�o w danej sytuacji tylko tzw. okresowe 
op�nienie rozwoju mowy.
   Poni�ej zamieszczony Tekst Badania Przesiewowego do wykrywania zaburze� mowy u dzieci 
dwu-, cztero- i sze�cioletnich zosta� przygotowany dla pedagog�w specjalnych, pedagog�w og�l-
nych, psycholog�w i pracownik�w socjalnych jako niezb�dna pomoc, umo�liwiaj�ca wst�pn� 
selekcj� dzieci pod k�tem stanu ich rozwoju mowy. Podstaw� do selekcji badanych dzieci uzyskuje
 przez ocen� wynik�w badania � w podany prosty spos�b.
   Dla ka�dego wieku jest przewidziany odpowiednio dostosowany zestaw pr�b, stanowi�cy jedn� 
z trzech cz�ci tekstu. Cz�ci te s� zbudowane wed�ug tej samej regu�y, r�ni� si� zadaniami odpo-
wiadaj�cymi poziomowi zdolno�ci do komunikacji s�ownej u dziecka 2-, 4- i 6-letniego. Na sche-
mat ka�dej cz�ci sk�adaj� si� � poza analogicznie skonstruowanym wywiadem z opiekunami 
badanego dziecka � pr�by sprawdzaj�ce: 1) rozumienie polece� s�ownych, 2) zdolno�� wypowia-
dania si�, 3) prawid�owo�� wymawiania d�wi�k�w mowy i wyraz�w, 4) budow� i sprawno�� 
aparatu artykulacyjnego. Instrukcja dotycz�ca realizacji badania jest poprzedzona wst�pem obja-
�niaj�cym cel, zakres i warunki badania.
  Proponowany zestaw pr�b nie jest testem, nie wynika z okre�lonej teorii mowy i obowi�zuj�cej dla 
niej metodologii, nie s�u�y bezpo�rednio do wykorzystania wska�nik�w liczbowych i innych danych 
do prowadzenia bada� o charakterze naukowym. Zakres tematyczny pr�b wynika z wieloletniego 
do�wiadczenia specjalist�w pracuj�cych w kontakcie z dzie�mi nad usprawnianiem ich komunikacji 
werbalnej z otoczeniem. Wyrastaj�ca z tego do�wiadczenia wiedza harmonizuje z tre�ci� znanych 
og�lnie lektur z tej dziedziny. Nie jest natomiast dotychczas praktykowane stosowanie tej wiedzy
   

w formie upowszechnionych bada� przesiewowych dotycz�cych stanu mowy w pocz�tkowym okresie 
jej rozwoju. Projekt nasz dotycz�cy tej wa�nej, podstawowej dla cz�owieka funkcji wype�nia luk� 
w zestawie bada� przesiewowych, obejmuj�cych dzia�ania s�uchu, wzroku, narz�du ruchu, og�lnego 
stanu somatycznego dziecka, wprowadzanych przez Instytut Matki i Dziecka.
   Wyniki proponowanych bada� przesiewowych umo�liwiaj� zakwalifikowanie ocenianego dziecka 
do jednej z dw�ch kategorii:
   1)	dziecko, kt�rego mowa na danym etapie rozwoju jest prawid�owa, nie wymaga pomocy 
logopedy;
2)	dziecko, kt�rego mowa na danym etapie rozwoju jest nieprawid�owa, wymaga pomocy logopedy. 
Dla specjalist�w b�dzie istotny tak�e charakter stwierdzonych nieprawid�owo�ci w zakresie
rozumienia polece� s�ownych, wypowiadania si�, wymawiania d�wi�k�w mowy, sprawno�ci aparatu 
artykulacyjnego.
   Dzi�ki odpowiednio wczesnemu wykryciu op�nie� rozwoju mowy b�dzie mo�liwe zapobiega-
nie utrwalaniu si� i pog��bianiu ewentualnych zaburze� w komunikacji s�ownej.
   Badanie zosta�o sprawdzone przez student�w IV roku studi�w logopedycznych WSPS w ramach 
przedmiotu �Metody bada� logopedycznych" pod kierunkiem dr D. Emiluty-Rozya.
   

BADANIE PRZESIEWOWE
DO WYKRYWANIA ZABURZE� ROZWOJU MOWY U 
DZIECI DWULETNICH
^	CEL BADANIA
  Wst�pna ocena stanu mowy dziecka, umo�liwiaj�ca wykrycie przejawu ewentualnego zaburzenia 
rozwoju. W razie wykrycia takiego przejawu skierowanie dziecka do logopedy (po wyja�nieniu 
opiekunom dziecka konieczno�ci zg�oszenia si� do logopedy).
ZAKRES BADANIA
  Stan mowy na danym etapie rozwoju zostanie oceniony na podstawie wynik�w badania doty-
cz�cego:
1)	rozumienia polece� s�ownych,
2)	zdolno�ci wypowiadania si�,
3)	prawid�owo�ci wymawiania d�wi�k�w mowy i wyraz�w,
4)	budowy i sprawno�ci aparatu artykulacyjnego.


Dane te uzyskuje si� w wyniku: wywiadu z 
matk� lub opiekunami dziecka, badania 
przeprowadzonego z dzieckiem.
WARUNKI BADANIA
   Badanie to ma charakter orientacyjny, nie jest pe�nym badaniem logopedycznym. Przeprowadza 
je po uko�czeniu kursu �Elementy logopedii" (kurs w programie m.in. WSPS, Wydzia�u Pedagogi-
ki UW) pedagog specjalny, pedagog og�lny, psycholog, pracownik socjalny. Osoby badaj�ce po-
winny charakteryzowa� si� �atwo�ci� w nawi�zywaniu kontaktu emocjonalnego z dzieckiem.
   Badanie jest wykonywane w widnym, ogrzanym pomieszczeniu, kt�re nie rozprasza uwagi 
dziecka i nie budzi l�ku. Nie mo�na badania wykona� wtedy, kiedy dziecko p�acze, jest senne lub 
ma objawy infekcji.
  Przed badaniem nale�y nawi�za� kontakt z dzieckiem, pokazuj�c mu zabawki, np. lalk�, misia, 
samoch�d, kotka. W zale�no�ci od tego, kt�ra zabawka dziecko zainteresuje, stanowi ona podstaw� 
prowadzonego badania.
   Osoba badaj�ca zadaje pytania i podaje polecenia g�osem naturalnym, o �agodnym brzmieniu 
i nat�eniu. Badanie powinno mie� charakter zabawy z dzieckiem.
   

PRZEBIEG WYWIADU
Wywiad z matk� (opiekunk�) dziecka dwuletniego mo�e by� przeprowadzony w jego obecno�ci. 
Na wywiad sk�ada si� 5 pyta�:
1.	Czy dziecko rozumie najprostsze, cz�sto wypowiadane polecenia s�owne?
Oczekiwana odpowied�: TAK7NIE
    2.	Czy dziecko wypowiada spontanicznie zar�wno pojedyncze wyrazy, jak i potrafi je ��czy� 
w wypowiedzi dwuwyrazowe?
Oczekiwana odpowied�: TAK/NIE
3.	Czy wypowiedzi dziecka s� rozumiane przez osoby obce, nie tylko przez matk�?
Oczekiwana odpowied�: TAK/NIE
 4.	Czy dziecko �pi z otwartymi ustami?
Oczekiwana odpowied�: TAK/NIE
   5.	Czy daje si� zauwa�y� u dziecka jakie� nieprawid�owo�ci w sposobie gryzienia, �ucia, po�y 
kania pokarm�w?
Oczekiwana odpowied�: TAK/NIE


10
Wyniki wywiadu
  Je�eli w wywiadzie odnotowano chocia� jedn� odpowied� �wiadcz�c� o istnieniu zaburze� 
mowy lub mo�liwo�ci ich wyst�powania, tzn. odpowied� �NIE" na kt�re� z pyta� 1, 2, 3 l...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin