Swoboda wypowiedzi.pdf

(1663 KB) Pobierz
99388389 UNPDF
Swoboda wypowiedzi
Artykuł 10
1. Każdy ma prawo do swobody wypowiedzi.* Prawo to obej-
muje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazy-
wania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez wzglę-
du na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa
Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych,
telewizyjnych lub kinematograficznych.
2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiąz-
ki i odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym,
warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez
prawo* i konieczne* w społeczeństwie demokratycznym w interesie
bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpie-
czeństwa publicznego ze względu na konieczność zapobieżenia za-
kłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia
i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze
względu na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na za-
gwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej.
Swoboda ta obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzy-
mywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicz-
nych i bez względu na granice państwowe.
Postawę filozoficzną przyjmowaną w tego rodzaju sprawach
Europejski Trybunał Praw Człowieka po raz pierwszy sformułował
w orzeczeniu Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii, dotyczącym ska-
zania wydawcy i konfiskaty książki uznanej za obsceniczną. Stwierdził
w często cytowanym fragmencie uzasadnienia, iż: „Swoboda wypowie-
dzi jest jednym z filarów demokratycznego społeczeństwa, podstawą
jego rozwoju i warunkiem samorealizacji jednostki. (...) Nie może obej-
940
99388389.051.png 99388389.062.png 99388389.073.png
Art, 10
Swoboda wypowiedzi
powiedzi artystycznych, 2 informaq'ami o charakterze handlowym, 3 a na-
wet muzyką rozrywkową i reklamami nadawanymi za pomocą sieci
kablowej. 4 Wypowiedzi chronione są także przez zachowanie. W spra-
wie Steel i inni przeciwko Wielkiej Brytanii Trybunał potwierdził, że
protest przeciwko polowaniu na głuszca, rozbudowie autostrady, ści-
naniu drzew, przybierający formę fizycznego przeszkadzania, jest spo-
sobem wyrażania opinii w rozumieniu art. 10. 5
Prawo to przysługuje „każdej osobie" niezależnie od tego, czy jest
osobą fizyczną czy prawną, stowarzyszeniem, a nawet firmą działającą
w celu osiągnięcia zysku. 6
Organy Konwencji podkreślały szczególne znaczenie ochrony
wypowiedzi politycznych w demokratycznym społeczeństwie, zapew-
nienia swobodnego udziału w dyskusji o sprawach publicznie ważnych
oraz wolności prasy. Poczynając od sprawy The Sunday Times przeciwko
Wielkiej Brytanii (nr 1) dotyczącej ograniczeń prawa prasy do publiko-
wania artykułów o postępowaniach cywilnych toczących się przed
sądami brytyjskimi, związanych z tzw. aferą thalidomidu, w wielu orze-
czeniach można znaleźć stwierdzenie, że chociaż prasa nie może prze-
kroczyć pewnych granic, jej zadaniem jest rozpowszechnianie — w spo-
sób zgodny z jej obowiązkami i odpowiedzialnością — informacji i idei
na temat wszystkich kwestii wzbudzających publiczne zainteresowa-
nie. „Nie tylko prasa ma zadanie je przekazywać, ale społeczeństwo ma
również prawo je otrzymać." 7
Orzeczenie z 7.12.1976, A. 12, § 49.
Orzeczenie Mtiller i inni v. Szwajcaria, 24.05.1988, A. 133, § 27.
Orzeczenie Markt Intern Yerlag Gmbh i Klaus Beermann v. Niemcy, 20.11.1989, A. 165, § 26.
Np. orzeczenie Groppera Radio AG i inni v. Szwajcaria, 28.03.1990, A. 173, § 54-55.
Orzeczenie Steel i inni v. Wielka Brytania, 23.09.1998, RJD 1998-YII, § 92.
Orzeczenie Casado Coca v. Hiszpania, 24.02.1994, A. 285, § 35.
Orzeczenie z 26.04.1979, A. 30, § 65; zob. również The Observer i Guardian v. Wielka Brytania,
26.11.1991, A. 216, § 59-60; Wingrove v. Wielka Brytania, 25.11.1996, RJD 1996-V, § 58.
941
mować tylko informacji i poglądów odbieranych przychylnie albo po-
strzeganych jako nieszkodliwe lub obojętne, ale i takie, które obrażają,
oburzają lub wprowadzają niepokój w państwie lub w jakiejś grupie spo-
łeczeństwa. Takie są wymagania pluralizmu, tolerancji i otwartości, bez
których demokratyczne społeczeństwo nie istnieje." 1
Orzecznictwo organów Konwencji daje podstawę do wniosku, iż
ochrona wynikająca z art. 10 Konwencji rozciąga się na wszystkie ro-
dzaje wypowiedzi wyrażające opinie, idee lub informacje niezależnie
od ich treści oraz sposobu komunikowania się, łącznie z wolnością wy-
99388389.077.png 99388389.001.png 99388389.002.png 99388389.003.png 99388389.004.png 99388389.005.png 99388389.006.png 99388389.007.png 99388389.008.png 99388389.009.png 99388389.010.png 99388389.011.png 99388389.012.png 99388389.013.png 99388389.014.png 99388389.015.png 99388389.016.png 99388389.017.png 99388389.018.png 99388389.019.png 99388389.020.png 99388389.021.png 99388389.022.png 99388389.023.png
Swoboda wypowiedzi
Art. W
W raporcie w sprawie Lingens (skazanie dziennikarza w Austrii
za zniesławienie kanclerza Bruno Kreiskiego) Komisja uznała wolność
prasy za główny aspekt swobody wypowiedzi. 8 Zauważyła, że publiczna
krytyka jest istotnym warunkiem skutecznej demokracji politycznej,
argumentując dalej, że taką kontrolę w systemie demokratycznym
zapewnia nie tylko polityczna opozycja, ale także opinia publiczna
formowana właśnie przez prasę. Tak więc — zdaniem Komisji — spra-
wowanie publicznej kontroli jest nie tylko prawem prasy, ale jej
obowiązkiem. 9
Artykuł 10 chroni nie tylko treść' idei i informacji, ale również for-
mę, w jakiej są przekazywane, zwłaszcza gdy dotyczy to prasy. Trybu-
nał zwrócił uwagę, że metody obiektywnej i zrównoważonej relaq'i mogą
poważnie się różnić, w zależności m.in. od medium wchodzącego w grę.
Trybunał, podobnie jak sądy krajowe, nie może zastępować własnymi
poglądami poglądów prasy na temat technik przekazu, które powinny
być stosowane przez dziennikarzy. 1 0
W orzeczeniu Prager i Oberschlick przeciwko Austrii" Trybunał
podkreślił, że swoboda dziennikarska obejmuje również możliwość
posłużenia się w pewnym stopniu przesadą, a nawet prowokacją. Po-
gląd ten został potwierdzony m.in. w orzeczeniu De Hayes i Gijsels
" Raport Lingens v. Austria, 11.10.1984, A. 103, § 82.
9 Jw.,§74.
1
1 2 Orzeczenie De Hayes i Gijsels v. Belgia, 24.02.1997, RJD 1997-1, § 4^48.
1
3 §31.
942
przeciwko Belgii, 1 2 dotyczącym skazania dziennikarzy za zniesławie-
nie sędziów w artykułach prasowych i wielu innych orzeczeniach.
Problem przekazywania przez dziennikarzy informacji przy uży-
ciu techniki wywiadów pojawił się w sprawie Jersild przeciwko Danii, 1 3
w której Trybunał zajmował się skazaniem dziennikarza telewizyjnego
za wywiad, który zdaniem sądu był pomocą w propagowaniu rasizmu.
Stwierdził on, że niezależnie od tego, czy są autoryzowane, wywiady
stanowią jeden z najważniejszych sposobów, za pomocą których prasa
jest zdolna odgrywać ważną rolę publicznego obserwatora. Ukaranie
dziennikarza — stwierdził Trybunał — za pomoc w rozpowszechnia-
niu wypowiedzi innych osób podczas wywiadu może osłabić udział
prasy w dyskusjach o sprawach budzących publiczne zainteresowanie.
Może więc nastąpić wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów.
0 Orzeczenie Jersild v. Dania, 23.04.1994, A. 298, § 31.
" Orzeczenie z 26.04.1995, A. 313, § 38.
99388389.024.png 99388389.025.png 99388389.026.png 99388389.027.png 99388389.028.png 99388389.029.png 99388389.030.png 99388389.031.png 99388389.032.png 99388389.033.png 99388389.034.png 99388389.035.png 99388389.036.png 99388389.037.png 99388389.038.png 99388389.039.png 99388389.040.png 99388389.041.png
Art. 10
Swoboda wypowiedzi
w sprawie Goodwin przeciwko Wielkiej Brytanii. 1 4 W raporcie Komisji
można znaleźć następującą opinię: „Ochrona źródeł, z których dzienni-
karze czerpią informacje jest istotnym narzędziem pozwalającym pra-
sie pełnić ważną funkcję publicznego obserwatora w społeczeństwie
demokratycznym. Gdyby dziennikarzy zmuszano do ujawniania źró-
deł, byłoby im znacznie trudniej docierać do faktów i w rezultacie in-
formować społeczeństwo o sprawach publicznie ważnych. Prawo do
swobody wypowiedzi chronione przez art. 10 i wynikające z niego pra-
wo do otrzymywania i przekazywania informacji wymaga, aby przy-
mus ujawnienia następował tylko w wyjątkowych okolicznościach, gdy
wchodzi w grę ważny interes publiczny lub interes jednostki." Pogląd
Komisji, iż naruszono art. 10 Konwencji znalazł później potwierdzenie
w orzeczeniu Trybunału. 1 5
W orzeczeniu w sprawie Lingens przeciwko Austrii Trybunał pod-
kreślił, że wolność prasy daje społeczeństwu jeden z najlepszych sposo-
bów ujawniania i formowania opinii na temat poglądów i postaw poli-
tycznych przywódców. „Mówiąc bardziej ogólnie, wolność debaty
politycznej jest rdzeniem koncepcji demokratycznego społeczeństwa,
która przewija się przez całą Konwencję." 1 '
Jakie są granice dopuszczalnej krytyki? „Są szersze w stosunku
do polityków i ich działań publicznych niż wobec osób prywatnych —
odpowiedział Trybunał w orzeczeniu Lingens — Politycy świadomie
i w sposób nieunikniony wystawiają się na kontrolę i ostrą reakcję na
każde wypowiedziane słowo i wszystko, co robią dziś i czynili w prze-
szłości. Muszą więc być bardziej tolerancyjni, nawet wobec szczególnie
brutalnych ataków przeciwko nim. Ochrona dobrego imienia innych
— na podstawie ust. 2 art. 10 — obejmuje także polityków, nawet jeśli
" Raport z 1.03.1994, skarga nr 17488/91, RJD 1996-11.
1
" Orzeczenie z 8.07.1986, A. 103, § 42.
943
Poważne dziennikarstwo nie może istnieć bez poufnych źródeł
informacji. Wiele spraw publicznie ważnych nie ujrzałoby bez nich ni-
gdy światła dziennego.
Immunitet pozwalający dziennikarzowi odmówić ujawnienia
źródła informacji jest jedną z głównych gwarancji właściwej roli prasy
w demokratycznym społeczeństwie. Pojawia się jednak pytanie, czy
może być bezwzględny?
Kwestia ta po raz pierwszy i na razie jedyny była rozważana
5 Orzeczenie z 27.03.1996, RJD 1996-11.
99388389.042.png 99388389.043.png 99388389.044.png 99388389.045.png 99388389.046.png 99388389.047.png 99388389.048.png 99388389.049.png 99388389.050.png 99388389.052.png 99388389.053.png 99388389.054.png 99388389.055.png 99388389.056.png 99388389.057.png
Swoboda wypowiedzi
Art. W
nie działają w prywatnym charakterze. Wtedy jednak wymagania ochro-
ny należy rozważyć z uwzględnieniem interesu otwartej dyskusji poli-
tycznej." 1 7
Sprawa dotyczyła skazania dziennikarza za zniesławienie kanc-
lerza Austrii. Lingens opublikował w piśmie „Profil" dwa artykuły ostro
krytykujące Bruno Kreiskiego za jego stosunek do przywódcy jednej
z partii, służącego podczas II wojny światowej w brygadzie SS, oraz za
ataki na Simona Wiesenthala. Kreiski wystąpił z prywatnym oskarże-
niem przeciwko Lingensowi o zniesławienie w prasie.
Podobne poglądy można również znaleźć w nieco późniejszym
Przy tej okazji Trybunał zwrócił uwagę (po raz kolejny) 2 0 na róż-
nicę między wypowiedziami o faktach, które podlegają udowodnieniu
i opiniami (sądami ocennymi) — z natury niedającymi się udowodnić.
Za każdym razem należy je starannie od siebie oddzielić. Istnienie fak-
tów można wykazać, natomiast oceny nie nadają się do udowodnienia.
Wymaganie tego narusza swobodę wypowiedzi. 2 1
Artykuł Oberschlicka, a zwłaszcza użycie słowa „idiota", mógł
budzić wątpliwości. Nie był jednak niepotrzebnym osobistym atakiem.
„Autor przedstawił obiektywnie zrozumiałe wyjaśnienie związane z pro-
wokacyjnym wystąpieniem Haidera. Było więc ono częścią politycznej
dyskusji przez niego wywołanej. Należało je uznać za opinię, której
prawdziwości nie da się udowodnić. Może się zdarzyć, że jest przesad-
na, zwłaszcza przy braku jakiejkolwiek podstawy faktycznej, w tej spra-
wie było jednak inaczej. Publiczne nazwanie polityka idiotą może go
obrazić. W wypadku Oberschlicka słowo to nie było, jak się wydaje, nie-
8 Orzeczenie z 23.05.1991, A. 204, § 59.
1 9 Orzeczenie Oberschlick v. Austria (nr 2), 1.07.1997, RJD 1997-IY, § 29.
2 0 Orzeczenie De Haes i Gijsels v. Belgia z 24.02.1997, RJD 1997-1, § 47.
2 1 Lingens v. Austria, 11.10.1984, A. 103, § 46.
944
orzeczeniu w sprawie Oberschlick przeciwko Austrii (nr l). 1 8 Dzienni-
karz został ukarany za skrytykowanie polityka z powodu publicznych,
ksenofobicznych oświadczeń przypominających program partii nazi-
stowskiej.
W innej sprawie tego samego dziennikarza, który nazwał Jorga
Haidera — lidera Austriackiej Partii Wolności — idiotą (Trotter) w arty-
kule dotyczącym jego publicznego wystąpienia, Trybunał podkreślił, że
polityk musi być bardziej tolerancyjny, zwłaszcza gdy sam składa pu-
bliczne deklaracje mogące wywołać krytykę. 1 9
1 7 § 42.
1
99388389.058.png 99388389.059.png 99388389.060.png 99388389.061.png 99388389.063.png 99388389.064.png 99388389.065.png 99388389.066.png 99388389.067.png 99388389.068.png 99388389.069.png 99388389.070.png 99388389.071.png 99388389.072.png 99388389.074.png 99388389.075.png 99388389.076.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin