Droga do „bycia z drugimi i dla drugich” prowadzi poprzez przeżycie własnej tożsamości i rozwijanie jej dzięki komunikacji, w różnej formie z innymi kulturami. Sprzyja temu postawa otwartości i dialogu, ciekawości poznawczej, tolerancji i altruizmu. Stąd potrzeba tworzenia takich programów wychowawczych w polskich szkołach, które gwarantują wychowanie w duchu niezbywalnych praw człowieka.
Twórcy reformy oświaty w Polsce zakładają, że szkoła powinna przygotować ucznia do życia zawodowego i społecznego oraz odpowiedzialnego korzystania z wolności. Uczeń usytuowany został w centrum działalności szkolnej, a jego wszechstronny rozwój stał się celem pracy pedagogicznej. Wszechstronność jego rozwoju jest równoznaczna z możliwością indywidualnego rozwijania i doskonalenia zdolności intelektualnych i talentów. W podstawie programowej kształcenia ogólnego odnajdujemy zapis mówiący o tym, że „edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczyciela zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania”. Rodzi to określone konsekwencje. Nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie są wymiarami pracy każdego nauczyciela, a zadania z nich wynikające powinny się wzajemnie uzupełniać i równoważyć. Oznacza to, że nie można już mówić o wychowaniu jako o zadaniu dodatkowym, realizowanym obok przekazu wiedzy czy kształcenia umiejętności.
Aby w szkole mógł zaistnieć proces świadomego wychowania, muszą być spełnione co najmniej trzy warunki:
- wychowanie musi być zintegrowane z przekazywaniem wiedzy i kształtowaniem umiejętności
- musi istnieć spójność oddziaływań wychowawczych pomiędzy rodziną a szkołą, co w praktyce oznacza, między innymi, akceptację przez rodziców szkolnego programu wychowawczego
- wychowanie należy oprzeć na wartościach (twórcy reformy proponują: prawdę, dobro i piękno). Pozwolą one sprecyzować kierunek pracy wychowawczej, będą busolą w trakcie realizacji programu wychowawczego.
Wychowanie w szkole rozpoczyna się, gdy nauczyciel zastanawia się:
- Jakiego człowieka chcę wychować?
- W oparciu o jakie wartości?
- Czy są one spójne z wartościami rodziców wychowanka?
- Co jest dobre?
- Co będzie sprzyjało wszechstronnemu rozwojowi dziecka?
- Jakie sytuacje wychowawcze warto zaplanować?
- Jakie doświadczenia z tych sytuacji zdobędą uczniowie?
Relacja między wychowawcą a wychowankiem jest sprawą priorytetową. Umiejętność nawiązania dialogu, spotkania - to baza wychowania, na podstawie której uczeń może budować relacje z innymi dorosłymi i rówieśnikami. Ramami tej relacji są: zbiór zasad regulujących życie w szkole, role, jakie pełnią poszczególni członkowie społeczności szkolnej, zadania wychowawcze tworzone w oparciu o cele wynikające ze wspólnych wartości, czyli – system wychowania, w wyniku którego powstanie szkolny program wychowawczy. Warto przy tym pamiętać, że pierwszym i najważniejszym środowiskiem, gdzie rozpoczyna się proces wychowania jest dom rodzinny. To tu, poszukuje się tego, co najważniejsze, tego, czym warto kierować się w życiu, tego, co stanowi ludzką tożsamość. Rodzice akceptując szkolny program wychowawczy – część swoich uprawnień przekazują instytucji, pod której opieką znajduje się dziecko.
Aby wychowanie było oparte o wspólne wartości nie ma innej drogi niż ta, że program wychowawczy szkoły jest tworzony i konstruowany przez rodziców, wychowawców i nauczycieli – wychowawców.
Program wychowawczy szkoły powinien być w zatem wypadkową [1]:
- założeń przyjętych przez radę pedagogiczną w oparciu o potrzeby środowiska w sformułowanej wizji i misji szkoły, o wartości w nich zawarte (wychowanie formacyjne);
- diagnozy potrzeb środowisk, bieżących problemów młodzieży i pomocy (działania opiekuńcze i profilaktyczne).
Wychowanie jest rodzajem sztuki, w której tak ważne jest wyczucie potrzeby chwili, okoliczności, czasu, przy jednoczesnym nie traceniu z pola uwagi celów, ku którym zdążamy. Osiągnięcie założonych przez wychowawcę celów umożliwia jego postawa autentyzmu, akceptacji i empatii.
Warto zastanowić się nad tym, w jakich obszarach funkcjonowania szkoły mamy do czynienia z wychowaniem? Na pewno niektóre są uniwersalne i niezbędne dla planowania pracy wychowawczej w każdej szkole np. dydaktyka, praca wychowawców klasowych, współpraca z rodzicami, prawo szkolne, samorządność uczniów, zajęcia pozalekcyjne. Inne – mogą być szczególnie istotne z punktu widzenia danej szkoły, np. w szkole istniejącej w środowisku zamieszkiwanym przez mniejszości narodowe szczególnie istotne są np. projekty edukacyjne, projekty środowiskowe, w których szkoła bierze udział.
Ogólne i szczegółowe zadania wychowawcze wynikające z misji szkoły i z diagnozy potrzeb środowiska powinny być formułowane przez radę pedagogiczną we wszystkich wyodrębnionych obszarach. Proponujemy taki oto podział, chociaż namawiamy rady pedagogiczne do szukania i wyodrębniania takich obszarów, które w sposób istotny odnoszą się do danej szkoły i są jej swoistym wyróżnikiem.
· DYDAKTYKA
· PRACA WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH
· ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
· PROJEKTY EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE
· OPIEKA I PROFILAKTYKA
· TRADYCJE SZKOLNE
· WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
· SAMORZĄDNOŚĆ UCZNIOWSKA
Przeanalizujmy niektóre nich biorąc pod uwagę wartości określone w wizji i sformułowane w misji szkoły wychowującej do bycia „z drugimi i dla drugich”.
Każdy nauczyciel jest wychowawcą, czy tego chce, czy nie – w tym kontekście możemy mówić o planowanych i nieplanowanych, świadomych i nieświadomych działaniach wychowawczych. To, co się dzieje na lekcji za zamkniętymi drzwiami klas, sposób odpytywania, sposób oceniania, zwracania się do uczniów, metodyka prowadzenia lekcji, stawianie wymagań i sposób ich egzekwowania – z całą pewnością wychowuje. Uczeń może uczyć się np. odpowiedzialności lub lekceważenia, odwagi w formułowaniu własnych opinii lub konformizmu, współpracy lub rywalizacji, szacunku dla drugiego człowieka lub nietolerancji. Przy doborze programów nauczania takich a nie innych, szczególnie ważne jest wzięcie pod uwagę wartości określonych w wizji i misji. Ma to istotne znaczenie np. na języku polskim, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii. Nie jest naszym zamiarem polecanie tych, czy innych programów nauczania. Na pewno treści wielu z nich pomagają nauczycielom kształtować postawy tolerancyjne i rozwijać dociekliwość poznawczą uczniów. Zachęcamy jedynie do świadomego wyboru takich programów i podręczników, które sprzyjają aktywności badawczej uczniów, a nie – poszerzają jedynie ich wiedzę akademicką. Stosowane przez nauczycieli metody pracy są narzędziem do realizacji określonych celów. Sprawność w posługiwaniu się tym narzędziem może i powinna być rozwijana, przede wszystkim, poprzez refleksję nad własną praktyką.
Jeżeli chcemy uczyć szacunku dla drugiego człowieka, jego tradycji, kultury, kształtować postawy otwartości i tolerancji, warto wybierać te, które koncentrują się na rozwijaniu wyobraźni, oddziałują na emocje, stwarzają okazję do działania np. współpraca w grupie, projekt, drama albo odnoszą się do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia, analizowania, wartościowania i uogólniania zjawisk np. debata, dyskusja, studium przypadku. Warto podkreślić, że każda z tych metod wymaga otwartej komunikacji między osobami zaangażowanymi w proces nauczania. Dlatego też należy poświęcać odpowiednią ilość czasu na omówienie przebiegu realizacji zadania po jego zakończeniu. Oto przykład fragmentu lekcji dotyczącej stereotypów myślowych prowadzonej metodą dyskusji:
· Poproś uczniów, aby zastanowili się, czy korzystają na co dzień ze stereotypów myślowych? Jeżeli tak, to czego i kogo one dotyczą? Od kogo je najczęściej słyszeli? Czy to są ich własne poglądy?
· Podziel klasę na mniejsze grupy. Poproś, aby ich członkowie porozmawiali o stereotypach dotyczących: grup rasowych, grup narodowych, grup regionalnych, grup zawodowych, wyznawców religii, przedstawicieli warstw społecznych, osób z tzw. marginesu społecznego, grup wiekowych, grup związanych z płcią, kolorem włosów, stylem ubierania się itp.
· Zachęć do zaprezentowania wyników dyskusji na forum w formie: plakatu, scenki sytuacyjnej, opowieści
· Po prezentacji odpowiedzcie wspólnie na następujące pytania:
- które z wymienionych grup spostrzegane są w uproszczony i zdeformowany sposób?
- do jakich grup społecznych mogliby siebie zaliczyć uczestnicy zajęć?
- czym są stereotypy?
· Wprowadź definicję tego słowa:
stereotyp – wyraz pochodzący z języka greckiego, steoros – twardy, stężały, typos – wzorzec, odcisk
· Porozmawiajcie o tym, co się działo podczas pracy w mniejszych grupach:
- jak im się dyskutowało?
- co ułatwiało dyskusję?
- co utrudniało?
- o czym warto pamiętać w przyszłości?
(Katarzyna Koszewska, Prawa człowieka a problemy uchodźców, materiały UNHCR)
Dzięki tej metodzie uczniowie mogą rozwijać takie umiejętności, jak: argumentowanie, zadawanie pytań, formułowanie wniosków, uczą się aktywnie słuchać, budują więzi międzyludzkie.
A oto fragment lekcji programu „Mój szkolny kolega z Afryki”, w której zastosowano metodę burzy mózgów:
„ Stosując metodę burzy mózgów zbierz i zapisz na dużym arkuszu papieru: Jakie obowiązki mają dzieci polskie? Na drugim arkuszu: Jakie obowiązki mają dzieci afrykańskie? Zaproś dzieci do krótkiej dyskusji na ten temat, poproś, żeby podzieliły się swoimi refleksjami na forum. Po dyskusji dokonaj podsumowania, zwróć uwagę na różnice.”
( Izabela Dacewicz, „Szkoła w Polsce a szkoła w Afryce”)
Metoda ta pozwala wydobyć wiele nieskrępowanych, wolnych od oceny pomysłów, rozwiązań jakiegoś problemu. Uczniowie uczą się nieoceniania i niekomentowania zdania innych, dzięki temu stają się bardziej otwarci na różnorodność.
Warto wspomnieć też o metodach rozwijających wyobraźnię dziecka.
Jedną z nich jest drama zastosowana w scenariuszu „Dzieci uchodźcy”. Uczniowie wczuwając się w sytuację drugiego człowieka ćwiczą empatię, starają się zrozumieć sytuację innych, boleśnie dotkniętych przez los.
„ Zaproś „aktorów” z pierwszej grupy do odegrania fragmentu opowieści. Zespół samodzielnie wybiera dla siebie określoną przestrzeń. W trakcie gry staraj się zapamiętać kolejność wypowiadanych zdań (lub słów). Będzie to potrzebne podczas zadawania pytań po zamarciu „aktorów” we wcześniej wymyślonych pozach. Podejdź do poszczególnych postaci, zadaj pytania i przeczytaj odpowiedzi z kartki trzymanej w ręku „aktora”.
A oto pytania do poszczególnych „aktorów”:
- Co robisz?
- Dlaczego to robisz?
- Na kim się wzorujesz?
- Co chcesz przez to osiągnąć?
- Jaka jest twoja filozofia? W co wierzysz? /.../
Poproś uczestników zajęć o refleksje. Pozwól na swobodne wypowiedzi, nie przerywaj, nie oceniaj. Zadbaj o to, aby każdy mógł się wypowiedzieć.”
(Katarzyna Koszewska, „Dzieci uchodźcy”, „Zrozumieć innych...”, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2001)
W młodszych klasach szkoły podstawowej wyobraźnię, a tym samym wrażliwość na problemy innych ludzi, można rozwijać w ten sposób:
„ Rozdaj papierowe talerze. Powiedz, aby każde dziecko narysowało na swoim talerzu linię dzielącą talerz na pół. Poproś dzieci, aby wycięły z kolorowego papieru swoje ulubione potrawy i przykleiły je do jednej części talerza. Rozdaj każdemu dziecku po kilka ziarenek ryżu i poproś o przyklejenie ich do drugiej części talerza.
Skomentuj to ćwiczenie. Tak wyglądają dysproporcje pomiędzy różnymi regionami świata w kwestii dostępu dzieci do pożywienia. Są takie miejsca na świecie, gdzie dzieci głodują. Pokaż je na globusie lub na mapie świata”
(Katarzyna Koszewska, „ Co dzieciom potrzebne jest do życia”, Poradnik Wychowawcy, Wydawnictwo RAABE)
Pracując w grupie nie jest łatwo stworzyć atmosferę sprzyjającą otwarciu się na drugiego człowieka. Warto zatem wspólnie uzgodnić takie reguły, które powodują, że ludzie czują się w grupie bezpiecznie, a ich proces uczenia się jest przez to efektywniejszy. Można to zrobić w ten sposób:
Podziel grupę na kilkuosobowe zespoły. W małych grupach uczestnicy zajęć zapisują na kartkach wspólnie uzgodnione zachowania, które według nich ułatwiają pracę w grupie i te, które ją utrudniają. Na forum dużej grupy na dużym arkuszu papieru poprzez naklejanie kartek sporządźcie wspólnie listę zachowań pożądanych i niepożądanych. Uporządkujcie kartki. Przyjmijcie każdy z punktów listy w drodze głosowania. Zostaw listę otwartą, być może w trakcie pracy grupowej pojawią się propozycje, nad którymi warto będzie głos
[1] koncepcja Katarzyny Koszewskiej i Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej opisana w książce „Szkolny program wychowawczy” Wydawnictwa CODN, Warszawa 2001
milky211