5luty.doc

(60 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

LUTY 2007

 

1.    ZIMA WOKÓŁ NAS.

2.    DBAMY O NASZE ZDROWIE.

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

ZIMA WOKÓŁ NAS

Poznawanie otaczającego środowiska przyrodniczego i roli człowieka w tym środowisku w okresie zimy.

 

 

Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu i życiu.

 

 

Kształtowanie czynnych postaw wobec zimujących w środowisku zwierząt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie warunków dla wszechstronnej aktywności dziecka; spostrzegania, działania, myślenia i przeżywania.

Doskonalenie procesów poznawczych: uwagi pamięci, zdolności kojarzenia, myślenia, wyobraźni i umiejętności psychofizycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie myślenia matematycznego, zdolności liczenia, porównywania liczebności, a także dostrzegania zachodzących między przedmiotami relacji.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

Spacer w okolicy przedszkola. Przyglądanie się otaczającemu środowisku. Próba odpowiedzi na pytanie „Jaki jest snieg”?. Obserwowanie wskaźnika temperatury powietrza na termometrze.

 

Wypowiedzi na podstawie ilustracji. Formowanie ocen dotyczących bezpieczeństwa zabaw przedstawionych na ilustracji.

 

Słuchanie wiersza M. Buczkówny „Sarenka w zimie” oraz „Sarenka” H. Zdzitowieckiej.

Rozmowa z dziećmi na temat „jak możemy pomagać zimą zwierzętom”?.

Praca plastyczna na temat „Zwierzęta, którym pomagamy zimą” (modelowanie, wydzieranie, wycinanie, malowanie).

Przygotowanie i prezentowanie przed grupą pantomimy na temat „zwierzęta zimą”.

Zainicjowanie akcji dokarmiania ptaków przez dzieci w domach.

 

Zabawy wzrokowe: „Kto pierwszy pokaże zabawkę”, „Tyle w takim samym kolorze”.

Zabawy językowe - rozwiązywanie zagadek obrazkowych tematycznie związanych z zimą. Globalne czytanie wyrazów.

Zabawy rytmiczne: słuchanie nagrania piosenki „Hej na sanki”, wyklaskiwanie, wystukiwanie jej rytmu, a następnie nauka słów i śpiewanie.

Zabawa pantomimiczna „Zabawy na śniegu i lodzie”

Słuchanie wiersza „Śnieżynki” J. Ratajczaka, wycinanie i przyklejanie śnieżynek na kolorowym tle.

Zabawy sprzyjające rozwojowi języka i mowy: „Zamówienie telefoniczne”, „Pytaj a dowiesz się, gdzie to jest”.

Grupowy Omnibus – turniej wiedzy, w którym wykorzystane zostają słowniczki prowadzone przez dzieci. Nauczyciel odczytuje zagadkę bądź zadanie, zaś dzieci odszukują odpowiednie słowo w słowniczku, które stanowi jej rozwiązanie.

 

Słuchanie wiersza R. Pisarskiego „Dwanaście miesięcy”. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „ile miesięcy ma rok”? Przeliczanie klocków lub patyczków – stanowiących kolejno miesiące.

Wypowiedzi na podstawie ilustracji. Liczenie i porównywanie liczebności dzieci na górce i lodowisku. Odworowywanie zbioru dzieci za pomocą figur geometrycznych. Kolorowanie narysowanych figur. Określanie kierunku jazdy łyżwiarzy.

Grupowy turniej kręgli – przeliczanie przewróconych kręgli, przyznawanie odpowiedniej liczby punktów.

 

Ćwiczenia relaksujące przy muzyce.

Grupowy turniej kręgli.

Zabawa ruchowa „Pory roku” – zabawa przy muzyce.

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw.  … cz.2, s. 3

 

 

Tekst wiersza „Sarenka w zimie” M. Buczkówna

Tekst wiersza „Sarenka” H. Zdzitowieckiej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst wiersza „Śnieżynki” J. Ratajczaka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw.  … cz.2, s. 3

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

 

 

 

DBAMY O NASZE ZDROWIE

Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia. Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.

Uczenie zasad postępowania warunkujących zdrowie i bezpieczeństwo dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie warunków dla aktywności prozdrowotnej dziecka. Kształtowanie przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych.

 

 

Wyrażanie własnych doświadczeń i przeżyć w różnych formach ekspresji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie procesów poznawczych, kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia mowy innych, a także wyrażania własnych myśli za pomocą języka.

Budzenie zainteresowania słowem pisanym. Globalne czytanie wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasyfikowanie i porządkowanie przedmiotów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

Słuchanie wiersza „Dobrze żyje, kto się myje” M. Bruszczyńskiego. Rozmowa z dziećmi ukierunkowana pytaniem „O czym opowiada autor w wierszu”?.

Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z utrzymaniem czystości. Rozmowa z dziećmi inicjowana pytaniem „dlaczego potrzebna nam jest….(pasta do zębów, szczoteczka, mydło itp.)”?

Wypowiedzi dzieci na podstawie wysłuchanych tekstów wierszy i zagadek. Formowanie ocen dotyczących zachowań służących i zagrażających zdrowiu.

Słuchanie wiersza „Chory kotek” S. Jachowicza”. Rozmowa z dziećmi inicjowana pytaniem nauczyciela „dlaczego kotek zachorował”? Swobodna rozmowa na temat „Co zagraża zdrowiu oprócz łakomstwa?”

 

Zwracanie uwagi na wykonywanie zabiegów i czynności higienicznych np. przed i po posiłkach. Mycie rąk, buzi, szczotkowanie zębów. Odwieszanie ręczników na swoje miejsca.

Zachęcanie dzieci do brania udziału w gimnastyce porannej.

 

Praca plastyczna  polegająca na zdobieniu ręcznika i kubeczka do mycia zębów.

Praca plastyczna na temat „Dbam o zdrowie – zdrowo się odżywiam” – praca wykonana techniką łączoną – wyklejania, malowania i wydzierania.

Zabawy z muzyką – dowolne interpretacje ruchowe muzyki, ciche i głośne śpiewanie murmurando, zastępowanie śpiewania refrenu innym fragmentem piosenki itp

Zabawy pantomimiczne przedstawiające inscenizację tekstów literackich dotyczących zdrowia, higieny, zdrowego odżywiania.

Lepienie z masy plastycznej postaci z opowiadania Jak choruje Elemelek…” i wykorzystanie ich w teatrzyku kukiełkowym.

 

 

 

 

Rozwiązywanie zagadek – dzieci rozwiązują zagadkę i wyodrębniają głoskę w nagłosie wypowiadanego słowa. Zagadki tematycznie dotyczą zimy i zachowanie zdrowia podczas tej pory roku.

Globalne czytanie wyrazów. Nazywanie części zimowego stroju każdego dziecka. Używanie przymiotników. Odpowiedzi dzieci na pytania: „ Które dziecko ubrało się właściwie”? „Co zmienisz lub czym uzupełnisz ubiór pozostałych dzieci”?.

„Wyliczanka” obejmująca pamięciowe opanowanie i mówienie tekstu sylabami. Dziecko na którego padnie ostatnia sylaba w wyliczance wypowiada nazwę smakołyku:

Kaczor Donald, Myszka Miki

Niosą dla nas dwa koszyki.

Co w nich mają?

Sma-ko-ły-ki!

Nazywanie artykułów żywieniowych przedstawionych na rysunkach. Globalne czytanie wyrazów. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie wypowiadanych wyrazów.

Rysowanie rysunków do odczytanych wspólnie z nauczycielem rebusów.

Sluchanie opowiadania - „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” H. Łochocka - ukierunkowanego pytaniem „Jakie zwierzęta odwiedzały chorego wróbelka i co mu doradzały”.

 

Wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji. Nazywanie przedmiotów znajdujących się w łazience. Porównywani wystroju łazienki z ilustracji z wystrojem domowych łazienek.

Wyodrębnianie zbioru przyborów służących do utrzymania czystości ciała – kolorowanie rysunków. Liczenie i porównywanie liczebności narysowanych przedmiotów (Czego jest  najwięcej? Czego tyle samo?).

Nazywanie kolejnych posiłków i określanie ich liczbą porządkową.

Podział zbiorów na podzbiory. Nazywanie elementów każdego ze zbiorów i podzbiorów. Liczenie i porównywanie liczebności. Określanie liczbą porządkową miejsca warzyw w zbiorze.

Rysowanie zbiorów wg liczebności wzrastającej i malejącej. Nazywanie figur geometrycznych. Porównywane liczebności figur geometrycznych. Określanie miejsca figury liczbą porządkową.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

Tekst wiersza M. Bruszczyńskiego „Dobrze żyje, kto się myje

 

 

 

 

 

Tekst wiersza. Jachowicza „Chory kotek”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst opowiadania „Jak choruje Elemelek…” H. Łochocka

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.27

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.25

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.27

Zabawy i ćw., cz.2, s.28

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.29

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin