5pazdziernik.doc

(80 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE

 



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

PAŹDZIERNIK 2006

 

 

 

1.    JESIEŃ W SADZIE.

2.    JESIEŃ W OGRODZIE WARZYWNYM.

3.    JESIEŃ W PARKU.

4.    JESIEŃ W LESIE.

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

JESIEŃ W SADZIE.

Poznawanie sadu w bezpośrednim z nim kontakcie, a także na podstawie pośrednich źródeł wiedzy.

 

Kształtowanie umiejętności analityczno – syntetycznych słuchowych i wzrokowych w bezpośrednim kontakcie z sadem, a także na podstawie celowo stosowanych ćwiczeń graficznych.

 

Zapoznanie dzieci z koniecznością mycia owoców przed spożyciem oraz ze skutkami nieprzestrzegania higieny. Wdrażanie do systematycznego mycia rąk przed jedzeniem.

 

Próba samodzielnego układania owoców  w kąciku przyrody. Wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania powierzonych zadań.

 

Ukazanie związku między porą roku a zmianami zachodzącymi w przyrodzie. Kształtowanie pamięci odtwórczej.

 

 

Utrwalanie znajomości kształtu oraz innych właściwości wybranych owoców. Kształtowanie spostrzegawczości podczas łączenia części w całość. Kształtowanie do cierpliwości wykonywania zadania i przestrzegania umów.

 

Zapoznanie z pojęciami: duży – większy – największy; mały – mniejszy – najmniejszy. Próby porównywania wielkości przedmiotów: wzrastającej i malejącej przy ich porządkowaniu.

 

Zapoznanie ze sposobem odtwarzania barwy, kształtu. Kształtowanie umiejętności tworzenia kształtu przedmiotu za pomocą różnej faktury.

 

Kształtowanie myślenia matematycznego, określania sytuacji matematycznych liczbą i porównywania liczebności.

 

 

 

Doskonalenie sprawności ruchowej, w tym sprawności manualnej, refleksu i orientacji w przestrzeni.

Spacer połączony z obserwacją. Wychodzimy na pobliskie ogródki działkowe, przyglądamy się sadom.

 

 

Obserwowanie przyrody podczas spaceru na pobliskie ogródki działkowe. Określanie stosunków przestrzennych: za, przed, obok, w... Rysowanie i nazywanie owoców. Wysłuchiwanie głosek w nagłosie wyrazów.

 

 

Słuchanie wiersza W. Chotomskiej pt. „Myj owoce”.

 

 

 

 

 

Rozmowa połączona z działaniem „Dary z sadu”.

 

 

 

 

„Zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie zagadek dotyczących owoców oraz zdrowego stylu życia.

 

 

 

Zabawa dydaktyczna Z. Bogdanowicz pt. „Pokrojone owoce” oraz „Szukaj brakującego owocu”.

 

 

 

 

 

Zabawa dydaktyczna „Owoce”

 

 

 

 

 

Zabawa Malowanie farbami plakatowymi na bandażu nt. „Jesień w sadzie”.

 

 

 

Liczenie i odwzorowywanie zbiorów. Podział zbioru na podzbiory. Porównywanie liczebności wyodrębnionych podzbiorów. Posługiwanie się pojęciem tyle samo i liczbą porządkową.

 

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.26, ćw. 2 i 3.

 

 

Wiersz W. Chotomskiej „Myj owoce”

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.28.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.26, ćw. 1

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.25, 26 ćw. 2, 3, s. 27 ćw 1.

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

JESIEŃ W OGRODZIE WARZYWNYM.

Dostrzeganie i określanie zmian zachodzących w ogrodzie warzywnym jesienią.

 

 

Rozpoznawanie warzyw po ich charakterystycznych cechach (kształt, kolor korzenia, liście).

 

 

 

 

 

W trakcie czynionych obserwacji bogacenie i uściślanie czynnego słownictwa oraz posługiwanie się pojęciami o różnym poziomie ogólności.

 

Szukanie wzajemnych zależności między wielkością warzywa a warunkami jego wzrostu.

 

Klasyfikowanie zbiorów na podstawie cech jakościowych. Liczenie i porównywanie liczebności.

Nazywanie figur geometrycznych.

 

 

 

 

Przyswajanie wiedzy na temat wartości odżywczych warzyw i sposobów ich przechowywania.

 

 

Kształtowanie umiejętności analityczno – syntetycznych, słuchowych i wzrokowych w bezpośrednim kontakcie z ogrodem warzywnym, a także na podstawie celowo stosowanych ćwiczeń.

Oswajanie dzieci z pismem drukowanym.

 

 

 

Doskonalenie sprawności ruchowej.

Spacer na pobliskie ogródki działkowe, obserwowanie zmian zachodzących w ogrodach warzywnych. Swobodne rozmowy na temat warzyw w jesiennym ogrodzie. Obserwowanie wystaw okolicznych sklepów warzywnych.

 

Słuchanie wiersza J. Tuwima „Warzywa”. Rozmowa dotycząca treści wiersza, ukierunkowana pytaniami nauczyciela np. : „Jakie warzywa zostały wymienione w wierszu?”. „Opisz wygląd warzyw opisanych w wierszu?”

Układanie materiału przyrodniczego w kąciku przyrody oraz rozmowy temu towarzyszące.

Rozpoznawanie warzyw na ilustracjach.

 

Swobodne rozmowy nauczyciela z dziećmi tematycznie związane z zagadnieniem warzyw i zdrowego odżywania.

 

 

 

Słuchanie wiersza M. Kownackiej „Słonko na grzędzie”. Rozmowa ukierunkowana pytaniem: „ Co wyrosło na grzędzie?”, „Co jest potrzebne warzywom do wzrostu?”

 

Tworzenie zbiorów z użyciem materiału przyrodniczego. Podział zbioru na podzbiory według pojęć ogólnych. Liczenie elementów zbiorów i podzbiorów oraz porównywanie ich liczebności. Porównywanie wielkości. Posługiwanie się pojęciami: największy, najmniejszy.

Nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt).

 

 

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: „Co mama robi z warzyw?”. „Gdzie i jak są przechowywane warzywa?”. Słuchanie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni”. Przekazywanie przez nauczyciela informacji na temat wartości odżywczych warzyw.

 

Zabawa słuchowa z zastosowaniem śpiewu „ Jesienne echo”. Zabawa ruchowo – dydaktyczna  „W ogrodzie warzywnym”.

Składanie pociętych rysunków warzyw i owoców.

Rozwiązywanie zagadek, nazywanie warzyw i owoców.

 

Globalne czytanie wyrazów przy wykorzystaniu tablic do globalnego czytania. Odnajdywanie wskazanego przez nauczyciela znaku - litery.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

 

 

 

 

 

Tuwim J.: „Warzywa”

 

 

 

 

Zabawy i ćw. 5 – latków cz.1, s. 29, ćw1.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw...

s, 30

 

 

 

Zabawy i ćw....

s.32.

 

M. Kownacka „W spiżarni”

 

 

 

 

 

Wycinanka s. 23, 25

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

JESIEŃ W PARKU.

Poznawanie parku jako miejsca wypoczynku ludzi i zmian zachodzących w tym środowisku jesienią.

 

Tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna jesiennego parku i wyrażaniu doznań estetycznych różnymi formami ekspresji.

 

Rozpoznawanie i nazywanie obserwowanych zwierząt. Nazywanie roślin, rozpoznawanie ich liści i owoców.

 

 

W trakcie czynionych obserwacji posługiwanie się pojęciami o różnym poziomie ogólności.

 

Wyróżnianie i nazywanie nadziemnych części roślin, dostrzeganie cech różniących i podobnych.

 

 

 

Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez nasłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków jesiennego parku.

 

 

 

Pobudzanie wyobraźni dziecka w zabawach nawiązujących do tematyki jesiennego parku.

 

Gromadzenie materiału przyrodniczego i jego wykorzystanie w twórczej aktywności dziecka.

 

 

 

 

Obserwowanie i nazywanie jesiennych prac w parku i stosowanych w tych pracach narzędzi.

 

Poznawanie ogólnych zasad obowiązujących użytkowników parku.

 

 

 

Doskonalenie sprawności ruchowej, w tym sprawności manualnej, refleksu i orientacji w przestrzeni.

Spacer połączony z obserwacją. Wychodzimy do pobliskiego parku. Przyglądamy się zamianom, jakie zaszły w parku w związku ze zmiana pory roku.

 

Wsłuchiwanie się w odgłosy jesiennego parku podczas spaceru.

Praca plastyczna: „Jesienny spacer”.

Improwizacja słowno – muzyczna dzieci na temat jesieni.

 

 

Rozwiązywanie zagadek, układanie domina obrazkowego.

Wysłuchanie wiersza „Żołędzie”. Odpowiadanie na pytania „Co dzieje się z opadającymi żołędziami?”. Wyjaśnienie pojęcia dąbrowa. Nazywanie owoców drzew.

 

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Jaka jest jesień?” w oparciu o obserwację własną oraz wysłuchania wiersza „ Za oknem”.

 

Czytanie tekstu obrazkowo – wyrazowego „Jesień w parku”. Rozróżnianie na ilustracjach części roślin/ drzew: korony, pnia, korzenia. Dostrzeganie różnic pomiędzy różnymi gatunkami drzew. Nazywanie i liczenie owoców drzew.

Wklejanie do tabel brakujących rysunków.

 

Odtwarzanie wysłuchanych rytmów za pomocą kasztanów i żołędzi. Odkrywanie dźwięków wydawanych przez kasztany i żołędzie np. pocieraniem kasztanem o kasztan, żołędziem o żołądź, rzucanie kasztanów i żołędzi z różnej wysokości na różne podłoże.

 

Dowolna interpretacja muzyczno - ruchowa opowieści, której treść nawiązuje do spaceru po parku.

 

 

Układanie zebranego materiału przyrodniczego w kąciku przyrody. Wykorzystanie części materiałów do pracy „ Jesienna kompozycja” – nazywanie i układanie liści według ustalonego porządku. Cięcie i klejenie papieru.

Prace plastyczno – techniczne wykonywane z materiałów

przyrodniczych.

 

Obserwowanie pracy wykonywanych przez dozorców w parku. Swobodne rozmowy na temat zachowania czystości parku.

 

 

Rozmowa podejmująca temat zachowania się w miejscu publicznym jakim jest park. Stworzenie własnego kodeksu właściwego postępowania, w miejscach takich jak park, plac zabaw w parku itp.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wycinanka s. 27 i 28

Kulmowa J.

„Żołędzie”.

 

Strzałkowska M.: „Za oknem”.

 

 

Zabawy i ćw...

s. 38.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin