5styczen.doc

(65 KB) Pobierz
JESIEŃ W SADZIE

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI

5 – LETNICH  

STYCZEŃ 2007

 

1.    WITAMY NOWY ROK.

2.    MOJA RODZINA.

3.    W KARNAWALE CZAS NA BALE.

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY

ZADANIA PROGRAMOWE

METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA

LITERATURA/

UWAGI

WITAMY NOWY ROK

Poszerzanie wiedzy na temat otaczającego świata. Próby mówienia o przeżytych doświadczeniach. Budowanie komunikatywnej wypowiedzi.

 

Uważne słuchanie ilustrowanych opowiadań czytanych przez nauczyciela.

 

 

Doskonalenie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

 

Rozmowy na temat minionego roku : jakby był, co udało się w nim zrealizować. Opowiadanie i sposobach spędzania ostatniego dnia starego roku – w jaki sposób świętujemy nadejście nowego roku.

 

Słuchanie Bajki o Starym i Nowym Roku L.J. Kerna

Słuchanie wiersza „Dary Nowego Roku”.

 

 

Ilustrowanie treści bajki „Stary i Nowy Rok”.

Praca plastyczna „Jak spędziłam(em) Święta?”.

Wykonywanie noworocznych kartek z życzeniami dla przedszkoli z Bydgoszczy i Katowic, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Zabawy rozwijające pamięć wzrokową dziecka i jego słuch: Kto zmienił miejsce, której zabawki nie ma, odnajdywanie się za pomocą dźwięków, itp.

 

Zabawa ruchowa Stary i Nowy Rok – reagowanie na różnorodne dźwięki w charakterystyczny sposób.

Zabawy taneczne przy muzyce.

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

 

 

 

 

 

Tekst L.J. Kerna „Bajka o Starym i Nowym Roku,

Tekst „Dary Nowego Roku”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

MOJA RODZINA

Kształtowanie więzi uczuciowej z rodziną.

Poznawanie i rozumienie roli członków rodziny, a także roli dziecka w rodzinie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznawanie możliwości człowieka wynikających ze zróżnicowania wieku.

 

 

 

 

Budzenie zaciekawienia własną rodziną poprzez poznawanie tradycji rodzinnych.

 

 

 

 

 

Wyrażanie własnych spostrzeżeń, przeżyć i uczuć w różnych formach ekspresji.

 

 

 

 

 

Kształtowanie procesów poznawczych: myślenia, pamięci, wyobraźni i uwagi.

 

 

 

 

 

 

Klasyfikowanie przedmiotów. Dostrzeganie i opisywanie podobieństw i różnic. Odczytywanie przeznaczenia rzeczy.

 

 

 

Budzenie zainteresowania słowem pisanym. Globalne czytanie wyrazów, a także różnych znaków i napisów napotkanych w otaczającym środowisku.

 

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

Rozmowy z dziećmi na temat rodziny: kto jest członkiem rodziny, z ilu osób może się składać rodzina, jakie uczucia kojarzą się nam z rodziną?

Słuchanie wiersza „Nie jestem sama” Stanisława Grabowskiego. Zwrócenie uwagi na ważną rolę rodziców, jaką spełniają wobec dzieci.

Przygotowanie i prezentowanie zabawy pantomimicznej na temat „Członkowie rodziny i ich zajęcia”.

Słuchanie wiersza „Obiecanki Cacanki” Danuty Bęczek” – wprowadzenie w tematykę podejmowania przez dziecko działań na rzecz innych członków rodziny.

 

Układanie ilustracji kobiety i mężczyzny w kolejnych ramkach, zgodnie z następującymi po sobie okresami życia. Rysowanie portretu babci lub dziadka. Rozmowa z dziećmi dotycząca babć i dziadków – dlaczego powinniśmy babci i dziadkowi pomagać?

 

 

Odpowiedzi na pytania na podstawie ilustracji „Co robią członkowie rodziny przedstawionej na ilustracji, jak spędzają wolny czas członkowie naszych rodzin.

Podróże – jako forma spędzania wolnego czasu. Zapoznanie dzieci z krainami geograficznymi morzem i górami oraz charakterystycznymi dla nich zwierzętami.

 

Praca plastyczna „ Moja rodzina”.

Zabawy inicjowane przez same dzieci przy muzyce – dające wyraz ich ekspresji oraz twórczemu myśleniu.

„Laurka dla babci i dziadka” – praca plastyczna, wykonujemy prezenty dla naszych babć i dziadków z okazji zbliżających się Dni Babci i Dziadka.

 

Zabawa językowa. Dzieci dobierają się parami i przyjmując role dwóch członków rodziny prowadzą improwizowany dialog na wybrany przez siebie temat.

Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z rodziną.

Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Rodzinna wycieczka” – reagowanie na sygnał dźwiękowy nauczyciela.

Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów w działaniu.

 

Podział członków rodziny ze względu na wiek, płeć, kolor oczu, włosów. Porównywanie liczebności rodzin.

Praca z ilustracją dostrzeganie podobieństw i różnic w portretach wnuczki, mamy i babci. Posługiwanie się liczba porządkową i pojęciami: dziewczynka – kobieta – staruszka, chłopak – mężczyzna - staruszek.

 

Nazywanie obrazków, globalne czytanie wyrazów. Wysłuchiwanie głosek: t, m, f, s, a w  wygłosie wyrazów.

Próby układania zagadek do rysunków znajdujących się na ilustracjach.

Rysowanie po śladzie. Próba globalnego czytania podpisów pod powstałymi rysunkami.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

 

 

Tekst S. Grabowskiego „Nie jestem sama”

Tekst D. Bęczek „Obiecanki cacanki”

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.17.

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.17

 

 

 

 

 

Zabawy i ćw., cz.2, s.19

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

W KARNAWALE CZAS NA BALE

Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie. Wdrażanie do poprawnego formułowania zdań.

 

 

Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.

 

Śpiewanie prostych piosenek.

 

Wzbogacenie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych.

 

Doskonalenie sprawności logicznego myślenia.

 

 

Doskonalenie sprawności manualnej.

 

 

Kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie przeliczania, segregowania w zbiory (dodawania i odejmowania).

 

Wytworzenie radosnego nastroju i miłej atmosfery.

 

 

Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej

 

 

Rozmowa kierowana „Dlaczego ludzie lubią bale?”, „Co to jest karnawał?” Opowiadanie nauczycielki o wielkich balach, które odbywały się w dawnych czasach. Zwrócenie uwagi na stroje, sale i budynki, w których odbywały się bale.

 

Wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego pt. „Zabawa karnawałowa”.

 

Nauka piosenki. „W karnawale”.

 

Wykonanie karnawałowych maseczek, kotylionów.

 

 

Odgadywanie zagadek dotyczących karnawałowych rekwizytów.

 

 

 

„Karnawałowe baloniki” – ozdabianie sylwety balonów wg własnego pomysłu.

 

Jakie baloniki mamy w naszej sali?:

- porównujemy ich kolor i wielkość;

- przeliczamy je, porównujemy ich liczebność;

- tworzymy zbiory balonów;

 

Zabawy z balonikami: podbijanie, dmuchanie, taniec, zabawy w parach.

Udział w Karnawałowym Bali Przebierańców przedszkola.

 

Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.

 

 

 

 

 

 

Tekst „Zabawa karnawałowa” Cz. Janczarski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin