MIESieCZNY
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY DZIECI
6–- LETNICH
Na miesiac
marzec 2008 r.
1. Bawimy sie w sklep
2. szukamy wiosny
3. przygotowujemy sie do Swiat Wielkanocnych
4. Dbamy o nasz ogrodek
BAWIMY SIĘ W SKLEP
L.p.
Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci
Osiągnięcia dzieci
Uwagi
1.
„SKLEPY DUŻE I MAŁE”
§ „Niespodzianka dla starszaków” – rozmowa z dziećmi na temat robienia zakupów w sklepie. Omówienie różnych towarów – próby określenia w jakim sklepie można kupić te towary (rodzaje sklepów). Odwoływania się do doświadczeń dzieci.
§ „Motylkowe zakupy” – zabawa dydaktyczna. Prawidłowe nazywanie rozpakowywanych towarów. Ułożenie podpisów do globalnego czytania obok artykułów (np. lalki, skakanka, jajko).
§ Wprowadzenie litery „J”, „j” na wyrazach jajko, Julka.
§ Praca z książką – „Czytanka sześciolatka” s. 43.
§ „Nasz sklep” – założenie kącika tematycznego. Zabawa twórcza z wykorzystaniem różnych rekwizytów.
Dziecko:
§ rozpozna i nazwie różnego rodzaju towary, przyporządkuje je do odpowiedniego rodzaju sklepu;
§ dokona analizy dźwiękowej wyrazu;
§ pozna literę J, j.
§ odczyta krótki tekst;
§ wynegocjuje swoją pozycję w zabawie grupowej.
2.
„NASZE ZAKUPY”
§ „Robimy zakupy” – zabawa dydaktyczna. Wykorzystanie wagi szalkowej, wybieranie ilości towaru na sztuki – liczenie przy pomocy liczebników głównych. Ważenie towarów z wykorzystaniem „odważników”. Obliczanie ile co waży.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 40. Przeliczanie różnych elementów, porównywanie ich ilości, umieszczanie znaków matematycznych „>”, „<” i „=” pomiędzy cyframi.
§ „Co cięższe, co lżejsze?” – zabawy badawcze. Określanie co jest cięższe, a co lżejsze – próby określania ciężaru w rękach – sprawdzenie postawionych przez dzieci hipotez przy użyciu wagi szalkowej, wagi wodnej.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 22. Porównywanie ciężaru różnych produktów.
§ użyje wagi szalkowej zgodnie z jej przeznaczeniem;
§ przelicza przedmioty używając liczebników głównych;
§ rozpozna symbole graficzne liczb – cyfry w zakresie do 9;
§ porówna liczebność zbiorów;
§ wstawi właściwy znak matematyczny >,<, = w puste pole.
3.
„W SKLEPIE Z ZABAWKAMI”
§ „W sklepie” – zabawa dydaktyczna. Segregowanie zabawek na półkach według rodzajów. Przeliczanie na każdej półce ilości zabawek i podpisywanie liczbami.
§ Wprowadzenie znaku matematycznego „-”. Zapisywanie działań przy użyciu plakietek liczbowych z wykorzystaniem znaku „-”.
§ Praca z książką „Poznajemy rysujemy” cz. II, s. 16. Dokończenie rysowania zabawek.
§ „Zabawki” – zabawa ruchowa. Naśladowanie ruchem różnych zabawek np. podskoki piłki, pajacyki, itp. Zabawa przy muzyce.
§ Praca z książką „Ja i litery” s. 37. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej, zwrócenie dzieciom uwagi, iż zdanie rozpoczyna się wielką literą, a kończy kropką.
§ posegreguje zabawki według ich rodzajów;
§ przeliczy elementy w zbiorach;
§ rozpozna i właściwie użyje w działaniu znak matematyczny „-”;
§ przeczyta proste wyrazy i ułoży zdanie z rozsypanki wyrazowej.
4.
„GDZIE CZEGO SZUKAĆ?”
§ „Sklepy” – słuchanie wiersza C. Janczarskiego z wykorzystaniem ilustracji różnych sklepów. Omówienie sklepów, o których mowa w wierszu. Ćwiczenia słownikowe i gramatyczne.
§ „W supermarkecie” – rozmowa z dziećmi o różnicy między supermarketem a małym sklepem. Omówienie sposobu kupowania. Segregowanie towarów na odpowiednie półki, umieszczanie podpisów pod towarami.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II s. 18. Omówienie z czego powstają różne produkty.
§ Spacer na pobliski „ryneczek”. Dokonanie zakupów artykułów papierniczych dla grupy.
§ wymieni różne rodzaje sklepów;
§ wymieni i nazwie towary sprzedawane w supermarketach;
§ dopasuje podpis do odpowiedniego towaru;
§ zakupi zaplanowane do kupienia przez grupę artykuły papiernicze.
5.
„LUDWICZKOWA EKO – GALERIA”
§ Tworzenie prac plastycznych o tematyce ekologicznej przy wykorzystaniu różnych dostępnych technik plastycznych. Prace po ich ukończeniu zostaną zaprezentowane w galerii ekologicznej Wesołej Ludwiczki. Galerię tą będziemy współtworzyć wraz z Przedszkolami współpracującymi z nami – Miejskim Przedszkolem im. Wesołej Ludwiczki z Katowic oraz Samorządowym Przedszkolem im. Wesołej Ludwiczki z Białegostoku.
§ stworzy pracę plastyczną według własnego pomysłu;
§ zastosuje podczas tworzenia pracy znane mu techniki plastyczne;
§ po zakończonej pracy posprząta miejsce swojej pracy.
Tworzenie prac do Przedszkolnej EKO - GALERII
SZUKAMY WIOSNY
„NA TROPIE WIOSNY”
§ „Szukamy wiosny” – spacer w okolicy przedszkola, szukamy pierwszych oznak wiosny.
§ „Prezent od Pani Wiosny” – zabawa dydaktyczna. Odczytanie listu od Pani Wiosny. Umieszczenie sylwet dziewczynki i worka na tablicy.
§ Wprowadzenie litery W, w na wyrazach” worek, Wanda. Wyłożenie z worka prezentów – obrazków tematyczne związanych z wiosną: bocian, żaba, skowronek oraz napisów. Zadanie dziecka polega na dobraniu odpowiednich napisów do obrazków.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 48 i 49.
§ stosuje się do zasad bezpieczeństwa dotyczących poruszania się po drogach;
§ wyszuka i nazwie w otoczeniu pierwsze oznaki wiosny;
§ nazwie prawidłowo obrazki i przyporządkuje je odpowiednim napisom;
§ odczyta krótki tekst.
„SPORTOWY ZAJĄCZEK W ARENIE”
„IDZIE WIOSNA”
§ „Wiosna” – słuchanie wiersza G. Koby. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści wiesza, rozróżnianie charakterystycznych cech wiosny.
§ „Kogo wiosna nie spotkała na spacerze?” – zabawa dydaktyczna. Z rozłożonych na tablicy obrazków dzieci wybierają te, o których jest mowa w wierszu, układają je w takiej kolejności, w jakiej spotkała je wiosna na spacerze. Odwracają te obrazki. Na każdym obrazku na odwrocie jest napisana jedna litera. Litery czytane kolejno dadzą odpowiedź na pytanie: Kogo wiosna nie spotkała na spacerze?” (motyl)
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s. 27. – rysowanie rozwiązań zagadek.
§ „Bawimy się na łące” – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym. Naśladowanie lotu bocianów oraz klekotu bociana: kle, kle, kle.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 23. Dokończenie rysowania wiosennej łąki.
§ wypowie się na temat treści wiersza;
§ wyróżni charakterystyczne symptomy pory roku, jaką jest wiosna;
§ ułoży obrazki w kolejności zgodnej z treścią wiersza;
§ dokona syntezy i odczyta hasło w „puzzlach obrazkowych”;
§ rozwiąże zagadkę, a jej rozwiązanie zilustruje ruchem.
gwiazda12